Kan werkgever headset verplichten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 12:16

Hoihoi!

Misschien een gekke vraag, maar kan mijn werkgever mij verplichten om een in-ear headset op de werkvloer te dragen? Ik werk bij een supermarkt en sinds een week of twee draagt vrijwel iedereen een headset om intern met elkaar te communiceren. Alleen door mijn ADHD (en misschien autisme) raak ik zwaar overprikkeld door het continue gepraat (je hoort alles en er zijn geen subkanalen) en de ruis. Daarnaast raak ik ook erg afgeleid en voel ik dat oortje continue zitten en valt hij geregeld uit mijn oor, omdat ik een zeer smalle gehoorgang heb. Aan het einde van de dag ga ik dus met zware hoofdpijn en oververmoeid naar huis :(

In principe heb ik het ding helemaal niet nodig op mijn afdeling (bakkerij), omdat iedereen mij altijd gewoon belt via de telefoon of ze roepen mij om. Daarnaast vind ik het ook zeer onhygiënisch dat iedereen die oortjes herbruikt en we geen eigen setje hebben om te koppelen aan de headset.

Ik heb dit al aangekaart bij mijn directe leidinggevende, maar hij geeft aan dat dit ‘mijn probleem’ is en staat niet open om mee te denken naar een passende oplossing.

Volgens mij mag het mij wettelijk ook niet verplicht worden en het is ook geen officieel onderdeel van het uniform.

Nyaleti

Berichten: 6230
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:20

Gaaaadverdamme moeten jullie die oortjes delen?! %) daar zou ik ook echt niet mee akkoord gaan, wat goor.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je gek wordt van het geratel de hele dag door. Gepraat in het ene oor, (meestal vrij harde) radio in het andere oor..

Als het om een grote supermarkt keten gaat, denk ik dat je wel info online kan vinden. Bv contract of cao misschien? Of het specifiek bij jouw afdeling vermeld staat, weet jij misschien beter.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:24

Wat vervelend. Begrijpelijk dat je dit lastig vind, zeker omdat het niet functioneel is. Lijkt mij ook niet fijn voor de klanten.
Heb je al gesproken met collega's?
Ik weet niet of jullie bedrijf een ondernemingsraad heeft.

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:26

Geweldig, jij hebt "een probleem" volgens je leidinggevende. Jij hebt ook de oplossing, of hij het daarmee eens gaat zijn? Jouw oplossing is namelijk dat jij geen oortje draagt, want je hebt het niet nodig, het past niet, je wordt er gek van, je krijgt er hoofdpijn van. Kortom, je gaat er slechter van functioneren in plaats van beter.

En gruwel, oortjes delen met anderen? Nah ... dacht het niet.

Natuurlijk wil je best meedenken en het voorstel doen om op kosten van de zaak een eigen, passend, schoon oortje aan te schaffen?

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:28

Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat iedereen een oortje draagt om te communiceren..
Maar niet dat je ze deelt? Bah. Ieder z'n eigen lijkt me.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:29

Ik weet de wetgeving niet omtrent dit.

Maar het lijkt mij dat de werkgever moet aantonen dat het niet dragen van een headset je functioneren beïnvloed.

Nou nemen ze het bij een winkel vaak niet zo nauw met wetgeving en voor jou een andere student die het wel draagt.

Je zou het hogerop kunnen zoeken.
Vragen of het echt noodzakelijk is en waarom het noodzakelijk is.
Maar ik zou dat alleen doen als je met headset werken echt niet ziet zitten.

In elke winkel draagt het personeel bijna allemaal een headset.
Dus de vraag is of je ergens anders wel zonder kan/mag werken.

Overigens vind ik het delen echt niet kunnen.
Dat is echt ranzig.

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 12:37

Yep, we moeten ze delen, omdat ze te weinig hebben aangeschaft voor iedereen… Sinds dit bekend is, hoor ik al van meerdere collega’s dat ze het eigenlijk niet willen. Een eigen oortje is helaas niet mogelijk, omdat de aansluiting geen normale headset-poortje is, anders had ik mijn eigen oortjes wel meegenomen :)

Het gaat om de Albert Heijn, maar voor zover ik weet is dit een spontaan idee van mijn filiaalmanager, want ik zie ze bij andere AH’s ze niet dragen.

De leidinggevende van kassa heeft hetzelfde probleem als ik en zei laatst tegen mij dat ze niemand gaat verplichten om de headset te dragen. Alleen mijn leidinggevende doet graag moeilijk, dus misschien is het handig om dit bij de filiaalmanager zelf te leggen.

Voor zover ik weet staat hier (nog) niets over in de cao of functie-omschrijving van mijn afdeling (gelukkig).

Eigenlijk vind niemand het handig, omdat je van iedereen alles meekrijgt. Het zou beter werken als alleen teamleiders en afdelingshoofden het zouden dragen ipv 30+ collega’s. Dan zou het al veel rustiger in mijn oor klinken en met een eigen passend oortje doe ik al een stuk minder ‘moeilijk’ :’)

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:38

Terwijl er waarschuwingen van artsen langs komen over risico oorontstekingen bij het lang/vaak dragen van die dingen + afdelingen waar hygiene belangrijk is, denkt de werkgever niet aan de hygiene van materiaal dat de werknemers moeten gebruiken?
Kan je dat ding niet aan de hals van je trui/shirt/vest klikken?
En als dat ding niet past en dus continue valt, is dat en qua hygiene (dus jouw gezondheid) als qua levensduur oortje niet handig.

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 12:43

Heb ik geprobeerd, maar dan hoor ik niet meer wat er gezegd word. Zelfs niet als ik hem achter mijn oor haak en de volume op zn hoogst zet.

Marjo

Berichten: 37244
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:46

En je kan niet samen staan met iemand die wel goed kan werken met zo'n oortje?

Ik zou iig aandringen op een goede reiniger zodat je wat schoner te werk kan gaan.
Is het echt een verplichting vanuit de werkgever, denk ik niet dat je er echt tegenin kan gaan helaas. Ga het gesprek aan, en geef duidelijk aan waarom dit voor jou niet werkt. Mochten ze je graag willen behouden als werknemer dan zullen ze een manier vinden om het wel werkbaar te maken. Zo niet, vrees ik dat je beter op zoek kan naar een andere baan...

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:51

Bij mijn ah gebruiken we ze ook, moeten gedeeld worden, maar in de kantine waar ze hangen hebben we gewoon doekjes en zeep liggen. Het is eigen verantwoordelijkheid om ze van tevoren even schoon te maken, maar alles om dat te doen is er wel.

Hier dragen alle cassières, teamleiders en minimaal 2-3 vullers de oortjes. De bakkerij hoeft ze niet te dragen omdat die eigenlijk altijd wel telefonisch zijn te bereiken.
Ik weet niet hoeveel er bij jullie via de oortjes besproken wordt? Bij ons hebben de teamleiders allemaal een telefoon bij zich en bij alle kassa's staat een telefoon, dus als iets meer dan 2 zinnen is gaat het vaak via daar. De oortjes zijn vooral om even snel een vuller naar de kassa te roepen en om iets te vragen en sneller antwoord te krijgen.

Wat ik zelf (autisme) wel doe is het oortje uit als er echt veel gepraat wordt. Ik ben cassière dus kan niet helemaal zonder, maar als er veel heen en weer gepraat wordt doe ik mijn oortje uit. Als ze me echt nodig hebben kunnen ze roepen of bellen :')

Edit: wel compleet overheen geleden dat het in-ears zijn, dat is inderdaad een lastige, hij blijft niet zitten als je m over je oor heen legt?
Laatst bijgewerkt door Polarize op 21-04-24 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:04

Ik heb enige tijd bij de Plus gewerkt en hier was het ook verplicht, alleen dit waren geen in-ears.
Maar van die oortjes die op je oor liggen, veel beter.
Maar had er een gruwelijke hekel aan vanwege mn adhd, precies om redenen die jij benoemd.

Ik ben gestopt met werken daar toen ook.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:20

Kan je m niet om doen, maar gewoon simpelweg niet in je oor hebben? Als hij dan langs loopt 'Oh hij is uitgevallen bij het bukken' of weet ik wat?

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:25

Dit is ook iets wat je met een bedrijfsarts zou kunnen overleggen.
Dus ik zou daar een afspraak maken en uitleggen waarom het dragen van een oortje je werk negatief beïnvloed.

Oortjes delen is onhygiënisch. Over gedeelde stethoscopen in ziekenhuizen is een hoop heisa geweest aantal jaar geleden.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:28

Toen ik mijn aangepaste bureaustoel wilde houden na een verbouwing waarbij ze al het kantoormeubilair identiek wilden maken, kon ik bij de bedrijfsarts terecht voor een verklaring dat ik de stoel nodig had.
Kan een bedrijfsarts in dit geval niets betekenen?

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:29

Een gesprekje met de bedrijfsarts aanvragen? Zowel over de impact die het heeft op jouw impact dat je werk dat je prima kunt doen zo wordt ingericht dat je steeds met hoofdpijn thuiskomt, en over de hygiene?

Je hebt dit recht om met de bedrijfsarts te spreken. En de inhoud gaat de werkgever niks aan (en daar hoef je dus ook niets over te vertellen.) Ook als werkgevers daar misschien niet zoveel zin in hebben. (Wat best dom is, want je bent hier aan het proberen te voorkomen dat mensen, inclusief jijzelf, zich ziek moeten melden.)

Ik ben er nog niet precies achter wat de makkelijkste manier is om te weten wie de bedrijfsarts is, maar misschien kun je dat ergens in je contract / handboek vinden, of is er iemand die je kent die ook een afspraak bij de bedrijfsarts heeft gehad. Als je lid van de vakbond bent is dit iets om ook aan hen voor te leggen.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:10

Ik wilde idd hetzelfde zeggen als Shadow, consult bij de bedrijfsarts regelen.

En in-ear delen is echt not-done :n


Bij mij passen die dingen ook nooit, veel te smalle gehoorgangen voor.
Knelt gewoon en doet hartstikke pijn, alleen het dragen ervan al, laat staan de prikkels van dat gel*l in je oor de gehele dag.

Maar zou gesprek bij de bedrijfsarts regelen en aangeven bij die arts wat er allemaal mis gaat bij jou, als je zo'n oortje moet dragen.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:44

Maflinger_S schreef:
En gruwel, oortjes delen met anderen? Nah ... dacht het niet.

Beetje off topic maar alle instructeurs geven tegenwoordig les met oortjes. Dan heb je toch ook dat ze van de één naar de ander gaan.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:56

pillow schreef:
Maflinger_S schreef:
En gruwel, oortjes delen met anderen? Nah ... dacht het niet.

Beetje off topic maar alle instructeurs geven tegenwoordig les met oortjes. Dan heb je toch ook dat ze van de één naar de ander gaan.


Dat is niet in-ear, maar zo’n ding die je om je oorschelp doet en óp je oor zit

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:00

pillow schreef:
Maflinger_S schreef:
En gruwel, oortjes delen met anderen? Nah ... dacht het niet.

Beetje off topic maar alle instructeurs geven tegenwoordig les met oortjes. Dan heb je toch ook dat ze van de één naar de ander gaan.

Bij mijn instructrice nam iedereen zijn eigen oortje mee. Die kosten een tientje.

Kairos
Berichten: 2717
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:47

Herkenbaar! (Heb ruim 5 jaar in supermarkt gewerkt, ook op bakkerij). Aan het begin geprobeerd de discussie aan te gaan, maar dat heb ik uiteindelijk ook gelaten. Ook het stukje dat ze vonden dat ik er niet over moest zeuren.

Wat je ook nog kan proberen is er gewoon geen te pakken. Als ze 95% van de tijd jou toch niet nodig hebben, is de kans reëel dat ze het niet eens door hebben. Als alle broden gewoon gestickert zijn, zie ik ook geen reden om naar bakkerij te vragen.

Raineri
Berichten: 6244
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:36

Je had toch altijd van die mobiele telefoons die je per afdeling had? Waarom is dit afgeschaft? Kunnen gewoon met mooi clipje aan je broek. Hoef je ook al dat gelul niet aan te horen.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kan werkgever headset verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:51

Hamvraag is: hoe is je contract?
Ben je daar in vaste dienst, dan is dit helemaal niet jouw probleem maar dat van je werkgever. Het doel van deze headset is communicatie en niet als bijvoorbeeld een persoonlijk beschermingsmiddel. Het is dus niet te verplichten. Als jouw gezondheid door gebruik van zo'n headset achteruit gaat (hoofdpijn na shift) dan is er gegronde reden om een alternatief te zoeken. En dat is het probleem van de werkgever, die is namelijk verplicht om ook voor jou een gezonde werkplek te bieden.

Maar goed, ben je tijdelijk of zit je op zo'n nul-uren contract dan geldt bovenstaande ook, maar zal een werkgever snel vinden dat het tijd is om afscheid te nemen. Niet fair maar zo gaat het vaak wel. Vraag is dan: wat wil je?

mika11

Berichten: 11110
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:54

Ik zou de oortjes niet pakken of wel pakken maar ergens bij je in de buurt neerleggen en niet in doen.
Als ze er naar vragen, zeggen dat je er niet tegen kan om ze de hele dag te dragen.
En dat je dit hebt aangegeven aan de leidinggevende, en verder gewoon doorgaan met je werk.
Zo zou ik het doen, vast niet de goede manier, maar dan moeten ze maar zorgen voor een andere oplossing.
En van de bedrijfsarts is idd ook een goeie!

Bridleless

Berichten: 197
Geregistreerd: 03-03-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 17:55

Ik ga het voor nu eerst proberen door de headset gewoon te ‘vergeten’ mee te nemen naar de bakkerij. Er staat een telefoon op onze afdeling, dus dan neem ik die gewoon op zak als ik alleen sta. Gelukkig is dit enkel zondagmiddag, alle andere shifts staat er altijd minimaal 1 andere broodcollega.
De shiftleiders en assistent-managers (uitgezonderd die van mijn afdeling) op zondag vinden het ook prima om mij gewoon te bellen of om te roepen als ze mij nodig hebben, dit is ook hun gewenste manier om collega’s te bereiken. Dus zolang mijn eigen leidinggevende niet staat ingepland voorzie ik voor nu geen grote problemen.

Mochten hij of andere managers toch moeilijk gaan doen, dan is een consult bij de bedrijfsarts best een goed idee! Ik weet niet precies hoe ik aan diens contactgegevens kom, maar dat vraag ik dan t.z.t. wel aan het management of een senior collega.

Ik wil het overigens ook niet té ver gaan schoppen, want het is maar een bijbaantje en ik hecht buitenom wat gezellige collega’s niet veel waarde eraan. Dan liever een ander baantje als het echt verplicht wordt.