Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 15:44

Wat is een oké bedrag om een 11 jarige te betalen per uur voor lichte tuin werkzaamheden?

Het gaat om de broer van een vriendinnetje van mijn dochter.
Hij is helemaal "in-to" planten, tuinieren, snoeien, bloembollen, groenverzorging etc.

Hij is vooral heel erg enthousiast en heeft er zin in. En wij zijn geholpen met kleine snoeiwerkzaamheden en wekelijks grasmaaien.
Denk dat het 1 middag na school zal worden, hier wat drinken met koekje en dan de tuin in.

Zijn moeder zegt: hij is totaal niet bezig met geld en de waarde van geld en "Vooral niet teveel geven, dat is alleen maar nadelig voor toelomstige baantjes". Van zn zakgeld koopt hij bloembollen en plantjes voor in de tuin :')


Maarja, de hamvraag.... wat vinden jullie een geschikt bedrag om een 11 jarige te geven per uur.


Van de FNV website:
Er zijn geen regels voor uurloon bij 13- en 14- jarigen. Het minimumjeugdloon geldt pas als je 15 jaar bent.


Het minimum jeugdloon voor een 15 jarige is 3.98

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:46

Ik zou per uur wat lastig vinden. Maar als hij van +/- 13:00 tot een uur of 16:00/17:00 bezig is vind ik 5 á 10 euro een prima bedrag.

Edit: Het is namelijk ook nog eens ''zwart'' wat je hem geeft en bij het minimum uurloon van de 15-jarige gaat nog loonheffing etc af. Dus ik zou niet superhoog gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Friesfanaat op 06-03-24 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:46

Ik zou hem 5 euro per uur geven.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:48

Suzanne F. schreef:
Ik zou hem 5 euro per uur geven.


Zoveel? Vind ik echt wel een fors bedrag voor een 11-jarige die begint in het werkende leven.. Zodra hij dan in loondienst aan het werk gaat verdient hij fors minder en zal hij daar gedemotiveerd van raken..

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:50

Ik vind t top dat hij wat wil doen en zou m ook 4 of 5 € per uur geven

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:50

Friesfanaat schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou hem 5 euro per uur geven.


Zoveel? Vind ik echt wel een fors bedrag voor een 11-jarige die begint in het werkende leven.. Zodra hij dan in loondienst aan het werk gaat verdient hij fors minder en zal hij daar gedemotiveerd van raken..


Nou later in loondienst verdient hij dat zeker wel minimaal hoor. Wat koop je nou tegenwoordig van 5 euro? Het ligt eraan hoeveel uren/dagen hij bezig is. Af en toe een uurtje zou ik hem 5 euro geven. Als hij elke week 4 dagen komt en dan 3 uur bezig is dan is het misschien wat anders.

Edit: ik lees 1 middag na school. Dan 10-15 euro voor een middagje ofzo.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:54

Ik zou niet per uur betalen, maar per middag klus. Dan kan het relaxed, en dan een haalbaar wensenlijstje. Ergens tussen 7,50 en 10.00 afhankelijk vancwat er gedaan moet worden.
Ik vind werken per uur zo jong al zo'n druk opleggen, of rekenen hoe lang werken hoeveel oplevert.

En als hij het goed doet kun je ook wat zaden kopen die hij wil, als extraatje.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 15:55

Ik denk dat hij ongeveer 1.5 uur bezig zal zijn met grasmaaien.

En dat 1 x per week. En dan soms langer met wat snoeien, harken etc.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:58

Als het minimumloon voor 15 jaar ligt bij €3,98 zou ik daar zeker onder blijven. Wat zijn moeder al zegt, met het oog op de toekomst kan je beter niet te veel geven. Dat werkt alleen maar demotiverend als hij straks een ‘echte’ baan heeft.
Ik zou max iets van €1,50-2 per uur geven. Of maak er een mooi bedrag van voor een middag met een geschat aantal uren.

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:02

En een 'lekker' koekje :D
En dan eens kijken hoe lang hij het vol houdt, of hij het leuk vindt etc. Je kunt altijd omhoog of hem eens wat tuin gereedschap geven, of wat bollen of iets wat over is van jullie tuin oid..

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:02

Stybba schreef:
Als het minimumloon voor 15 jaar ligt bij €3,98 zou ik daar zeker onder blijven. Wat zijn moeder al zegt, met het oog op de toekomst kan je beter niet te veel geven. Dat werkt alleen maar demotiverend als hij straks een ‘echte’ baan heeft.
Ik zou max iets van €1,50-2 per uur geven. Of maak er een mooi bedrag van voor een middag met een geschat aantal uren.



Ik ga hier in mee.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:02

Ik zou hem 5 euro per keer geven, en als maandelijkse bonus een plantje ofzo.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:03

Ik zou denk ik op ongeveer 5 euro per keer gaan zitten. Hiermee houdt je wel rekening met het loon dat hij straks als hij ouder is elders kan krijgen maar heeft hij toch een mooi zakcentje.

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:05

Zijn moeder lijkt er een duidelijke mening over te hebben; kun je haar niet vragen wat zij een redelijk bedrag vindt?

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:06


Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:09

Ik zou hem ca 3,50 per uur geven (en dan bijv. bij 3-3,5 uurtjes € 12,=)
Daarbij zou ik hem dan gewoon af en toe als hij een paar weken gewerkt heeft een cadeaubon geven zodat hij daar bloembollen enzo van kopen.
Ik vind overigens wel dat kinderen die uit zichzelf willen werken gemotiveerd, en dus beloond mogen worden (zo vaak zie je dat tegenwoordig helaas niet meer)......

Beter dan de meeste die hele dagen achter de pc/playstation zitten

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:13

Ik denk dat €2,50 een leuk uurloon voor een knul van die leeftijd.
En dan ook gewoon vanaf aankomst tot vertrek, dus inclusief koekjespauze ;)

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:16

Sky_As schreef:
Ik zou hem ca 3,50 per uur geven (en dan bijv. bij 3-3,5 uurtjes € 12,=)
Daarbij zou ik hem dan gewoon af en toe als hij een paar weken gewerkt heeft een cadeaubon geven zodat hij daar bloembollen enzo van kopen.
Ik vind overigens wel dat kinderen die uit zichzelf willen werken gemotiveerd, en dus beloond mogen worden (zo vaak zie je dat tegenwoordig helaas niet meer)......

Beter dan de meeste die hele dagen achter de pc/playstation zitten

Of dat je, in overleg met z'n ouders, met hem "spaart" voor goed gereedschap, in plaats van die bon voor bloembollen (of beide, dat kan natuurlijk ook).

Eens dat je dit soort getoonde inzet moet stimuleren en belonen en dat kan met geld maar ook in natura zoals bollen, zaad, gereedschap en wat je nog meer kunt verzinnen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:18

ja precies, of zoiets inderdaad. Ik vind echt dat jonge kinderen die willen werken, een beloning verdienen. Mijn vriend zou heel graag zo iemand hebben om hem te helpen met klusjes, die houdt echt van werkmensen, dus beloont dat dan ook altijd erg goed. Ze zijn alleen bijna niet te vinden.
(laatst stonden er kinderen voor heitje voor karweitje voor de deur, toen was hij helemaal boos dat ik geen telefoonnummer had gevraagd. Ik had op dat moment niks te doen, maar heb ze wel een euro voor de moeite gegeven...hihi).
Ook als hij kinderen langs de weg iets ziet verkopen, stopt hij ook altijd om geld te geven, ook als hij niks koopt.
Werken moet beloond worden zegt hij dan altijd.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Tuin hulp (11 jaar), hoeveel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:20

Tuurlijk wel een beetje overeenstemmend met zijn inzet natuurlijk.
ik ken namelijk ook gevallen waarbij mensen de kantjes ervan af liepen, dan is iedere euro die je betaalt te veel.
Je kunt natuurlijk ook 1 proefdagje draaien, even kijken of het een jongen is die ook echt wil werken en dingen ziet (dus met gras maaien, gaat dat netjes, of worden de kantjes er een beetje vanaf gelopen)......
Maar een jongen die echt werkt, zelf werk ziet, dus als je zegt gras maaien, en hij trekt uit zichzelf ook het onkruid uit de boorden bij wijze van, dan zou ik daar heel graag voor betalen!

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:22

10 euro op een middag. Als hij ongeveer 2 uur bezig is ex wat eten en drinken. Zoek maar eens iemand die het gras wil maaien dat begint vanaf 15 euro en het zou heel goed zo kunnen zijn dat je niet kunt zien dat het door een 11 jarige gemaaid is als hij zo enthousiast is. Zou er zuinig op zijn zulke hulpen die ook zwaar werk willen doen.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:24

Mijn zoontje (12 jaar) krijgt 2 euro per uur voor tuinhulp en lichte stalwerkzaamheden. Hij vindt het vooral leuk om buiten bezig te zijn en te helpen. Als hij jarig is geweest krijgt hij een euro meer. Waarde van geld zegt hem niet zoveel maar we zijn nu wel bezig om met potjes te werken voor verschillende doelen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:25

Ik zou vooral even kijken hoe nuttig hij is. Als je vooral hem een plezier doet en na zijn werk nogmaals moet maaien dan zou ik hem 3-5e geven voor een middag. Anders mag dat best wat meer zijn (10e ofzo).

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:29

Mri schreef:
Ik denk dat hij ongeveer 1.5 uur bezig zal zijn met grasmaaien.

En dat 1 x per week. En dan soms langer met wat snoeien, harken etc.


Ik zou hem voor het grasmaaien 3,50 geven als hij idd 1,5 uur bezig is. Is hij er wat langer ( geen uren dus ) dan gaf ik hem 5,-.
Is toch een leuk bedrag voor zo’n jongen die dol is op tuinieren en dan thee/limonade en wat lekkers meepikt?
Zou hem ook zeggen dat als hij het leuk vindt en blijft doen, hij wat meer krijgt naarmate hij ouder wordt
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 06-03-24 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 16:30

Ik zou voor tien euro per middag gaan. Ook omdat dat praktisch gezien makkelijker is dan kleingeld gaan zoeken in je portemonnee :+ 10 euro haal je zo af.