Werkongeval en de gevolgen :-(

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 21:38

Hey iedereen,

Ik probeer om het vrij kort te houden.
Ik werk al zo’n 8 jaar als Groom op een spring stal (hoogste niveau). Bijna precies een jaar geleden heb ik een ongeval op het werk gehad. Nu een jaar en 3 operaties verder, is er blijvende schade aan mijn hand. Een deel van mijn hand is niet meer functioneel. Natuurlijk mijn dominante hand. En er is geen beterschap meer mogelijk.
Het werk is heel moeilijk geworden. Het tempo ligt altijd al heel hoog, maar omdat alles nu moeilijker is en trager gaat, heb ik er enorm veel moeite mee. Aan het einde van de dag ben ik doodop. Ik heb ook altijd het idee dat ik mij moet haasten omdat ik nu trager ben.
Veel dingen die normaal vanzelfsprekend zijn, gaan nu een stuk moeilijker. Bv hooi voeren, bandageren, scheren kan ik niet meer, enkel met de andere hand, dekens aan en uit doen, aansingelen, gespen van hoofdstel dicht doen, met balen hooi en houtkrullen sleuren, en ga zo maar door.

Nu ben ik tot het besluit gekomen dat dit op termijn geen optie is. Dus ben ik stilaan op zoek naar een andere job.
Het probleem is dat ik geen idee heb naar wat ik op zoek ben. Ik ben afgestudeerd als dierenartsassistente en ben na mijn studies direct in de paarden beginnen werken, dus ik heb nooit iets anders gedaan.
Ik ben dus op zoek naar iets minder fysiek en niet zwaar voor de handen. Iets met meer administratie ofzo. Maar ik weet niet waar te beginnen.

Met mijn werkgever in gesprek gaan is niet echt een optie. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het moeilijk is en dat ik met verschillende taken moeite heb.
Maar zolang het werk aan het einde van de dag gedaan is, maakt het niemand wat uit hoe of wat.
Ik ben ook teleurgesteld in mijn collega’s eigenlijk.

Dus ik zit momenteel heel erg met mezelf in de knoop en ik weet momenteel even niet meer wat ik moet doen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:41

Heb je wel eens overleg gehad met je rechtsbijstand? Is er enige verantwoordelijkheid genomen door je werkgever?

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:43

Je hebt als werknemer recht om gezien te worden door een bedrijfsarts die bepaalt welke taken jij nog kan uitvoeren.

Daarnaast eens met secricible... Ik denk dat het belangrijk is om hier met je rechtsbijstandverzekering naar te kijken.

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:53

Idd naar een bedrijfsarts voor arbeidsdeskundig onderzoek en naar rechtsbijstand voor een letselschade zaak.

Geen ontslag nemen en op eigen kosten op zoek naar een andere baan.
Eerst dit fatsoenlijk laten regelen door je werkgever, dan kan je daarna kijken wat voor werk je nog wel allemaal kan doen, of evt een opleiding.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 22:11

Ik reageer even algemeen:
Aangezien het inderdaad over een bedrijfsongeval gaat, loopt alles via de verzekering van mijn werkgever. Ik heb verschillende keren een soort controle arts gezien die alles soort van opgevolgd heeft. Nu is er blijvende schade en zal ik wel een soort van vergoeding krijgen, hoewel ik hier niet zo veel van verwacht.
Maar het is niet zo dat ze dan gaan zeggen welke taken je wel en niet kan/mag doen. Ze kennen ook niks van paarden of het soort werk. Je krijgt alleen een soort van vergoeding omdat het werk nu moeilijker is dan ervoor.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:12

Ik ga mee in het bovenstaande neem contact op met de bedrijfsarts. Jouw werkgever moet meedenken en meewerken om jou zo goed als mogelijk weer aan het werk te krijgen. Als dit niet mogelijk is omdat de werkzaamheden door je huidige beperkingen niet meer te doen zijn dan zijn er andere wegen die ze moeten bewandelen. Helemaal omdat dit veroorzaakt is door een ongeluk op het werk heb je best veel rechten.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:19

Typische reactie in deze wereld . Het maakt de baas niet uit hoe t gedaan wordt als het maar gedaan wordt .

Zou je niet ergens kunnen solliciteren als stable manager , voorheen toen ik bij een team groom was, deed de stable manager geen zware klussen . Veel werk vanuit stal kantoor , wedstrijden plannen en aanmelden dat soort zaken

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:21

Hoi TS, in eerste instantie, super naar voor je dat je dit hebt moeten meemaken en de afwikkeling tot dusver zo matig verloopt. Ik vind het rot voor je om te lezen dat er eigenlijk maar weinig rekening wordt gehouden met je situatie.
Ik ben het 100% eens met secricible. Ik heb ten tijde van mijn auto ongeluk op aanraden van een kennis wel rechtsbijstand ingeschakeld, ook al was het contact met de verzekering van de tegenpartij heel goed en was er geen sprake van een conflictsituatie. Nu terugkijkend ben ik heel blij, want ik heb veel meer gekregen (zowel financiëel als in hulpverlening) dan ik zelf voor elkaar had kunnen krijgen en dacht te kunnen krijgen.
Dus echt ik kan het je met klem aanraden om dat wel te doen. Slik je het allemaal maar zoals het komt, dan is er maar één de dupe in dit verhaal en dat ben jij. Dat gun ik je niet.
Veel sterkte :(:)

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:26

Je kan ook contact opnemen met een letselschadeadvocaat.
Mijn man heeft ook een bedrijfsongeval gehad en wij hebben vrij vlot daarna een letselschadeadvocaat in de arm genomen. Die heeft al het contact met de verzekering van de werkgever. En de kosten van de letselschadeadvocaat worden ook door de tegenpartij betaald.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:35

Renske_W schreef:
Je kan ook contact opnemen met een letselschadeadvocaat.
Mijn man heeft ook een bedrijfsongeval gehad en wij hebben vrij vlot daarna een letselschadeadvocaat in de arm genomen. Die heeft al het contact met de verzekering van de werkgever. En de kosten van de letselschadeadvocaat worden ook door de tegenpartij betaald.


Die heb ik toebedeeld gekregen via de rechtsbijstand.

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:46


Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:53

Zou je niet ergens klantenservice kunnen doen. Dan moet je vooral praten en niks lichamelijk doen? Kan ook voor een paarden bedrijf zijn

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:04

Wat ontzettend rot TS, heb je zelf al enig idee welke kant je op wil als dit alles achter de rug is? Is het de snelheid die nu niet lukt of is er echt schade aan je fijne motoriek?

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:05

Ga alsjeblieft met je eigen rechtsbijstand praten of met een letselschadeadvocaat. Je hebt door een bedrijfsongeval blijvende schade aan je dominante hand. De verzekeraar van je werkgever heeft een heel ander belang, namelijk geld in kas houden. Jij moet de rest van je leven nog in je onderhoud kunnen voorzien. Tot alles geregeld en erkend is zou ik niet zelf aangepast werk gaan zoeken buiten je huidige werkgever.

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:21

Hé TS, wat een naar dat je letsel hebt overgehouden aan een bedrijfsongeval.
Ik sluit me bij de anderen aan: ga niet zelf zomaar op zoek naar een andere baan, maar ga eerst in gesprek met rechtsbijstand.
Het werk wat je deed, kan je niet meer doen. Daar hoort een schadevergoeding tegenover te staan en ook als je nog maar minder uren kunt werken of minder kunt verdienen, staat daar waarschijnlijk een compensatie tegenover. Daarvoor is het wel belangrijk dat je niet zomaar van baan verandert.
sterkte.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:22

Bij het UWV navraag doen wat de verdere route is. Levenslang een beperking aan een hand is nogal wat. Ben je weer voor 100% hersteld gemeld? Want dat lijkt me heel erg voorbarig gezien het niet functioneren van je hand en de moeite je werk te doen. Ook al ben je niet 'ziek' je hebt nog steeds schade overgehouden. Dan kun je nooit volledig hersteld gemeld zijn. De werkgever heeft een zorgplicht en je kunt ze daarop aanspreken, al is dat niet altijd makkelijk...

Overigens is het zo dat je bij zulke ernstige schade niet gelijk weer fulltime ingezet wordt als je functie te zwaar is voor het letsel. Je kunt een herkeuring aanvragen bij de bedrijfsarts of een andere vragen die wel kennis van zaken heeft. Maar je zult er zelf achteraan moeten gaan en je niet laten afschepen.
Als je voor minder dan 35% afgekeurd wordt op de hand, en dat is meestal na 2 jaar (deels) ziek, en keuring, dan is een andere functie bij dezelfde werkgever, als die er is, of een andere minder belastende baan de beste optie.
En wil de werkgever niet meewerken dan rest inderdaad een letselschade advocaat. Leg alles wel goed vast in een dossier. Sterkte.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:33

Wat ontzettend jammer dat je zelf geen juridische bijstand hebt gezocht maar zoals anderen adviseren, gewoon nu nog doen en zeker geen ontslag nemen. Daar lijken ze namelijk wel een beetje op uit te zijn door je niet qua werk tegemoet te komen .

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:43

Het is ook erg lastig om iets nieuws te vinden omdat het moet. Ik neem aan dat je je werk met veel plezier hebt gedaan. Des te rotter dat je nu de keuze niet hebt maar je iets anders moet.. het is niet gek dat je dat niet gelijk weet..
Wil je wel iets met paarden blijven doem maar meer op management niveau? Baan hij kwpn, knhs op kantoor iets bijvoorbeeld of is dat uit de richting..

Ik snap wel dat een stal geen andere werkzaamheden heeft. Logisch op een stal...
Maar wat hier boven wordt gezegd, ga niet zelf zomaar weg.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:49

Helaas is de paardensport nou niet echt een bedrijfstak die zich bekommert om de werknemers. Vaak is het keihard en er is weinig ruimte voor aangepast werk. Het siert je dat je zo loyaal bent, maar ik vraag me af of die loyaliteit terecht is als ik het zo hoor. Ik zou zeker contact opnemen met een letselschadeadvocaat, je hebt zware schade geleden waarbij je de rest van je leven last houdt, daar hoort 'gewoon' een goede compensatie bij. En ik denk niet dat ze dat uit zichzelf gaan regelen. Er is een schreeuwend tekort aan goede paraveterinairen dus ik denk niet dat het moeilijk moet zijn om daar een baan in te vinden. Maar ik zou eerst dit goed oplossen/regelen voordat je verder zoekt. Let op! De verzekeraar van je baas heeft NIET het beste met jou voor, dus dit is geen goede graadmeter over wat je wel of niet kunt verwachten.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:54

Ik denk dat je beter een letselschade advocaat kunt raadplegen. Je gaat nu dus opzoek naar een andere job omdat je dit werk fysiek niet meer kunt vanwege een ongeluk op je werk. Je hoort in dit soort zaken smartengeld te krijgen (vaak gaat het dan om een paar duizend euro)en daarnaast wordt er gekeken wat je allemaal bent misgelopen of wat je mis gaat lopen door je beperking en welke zorg je allemaal nodig hebt.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:02

Emj_23 schreef:
Ga alsjeblieft met je eigen rechtsbijstand praten of met een letselschadeadvocaat. Je hebt door een bedrijfsongeval blijvende schade aan je dominante hand. De verzekeraar van je werkgever heeft een heel ander belang, namelijk geld in kas houden. Jij moet de rest van je leven nog in je onderhoud kunnen voorzien. Tot alles geregeld en erkend is zou ik niet zelf aangepast werk gaan zoeken buiten je huidige werkgever.

dit. de schade aan jouw hand is behoorlijk kostbaar. Echt, ga met je eigen partijen in gesprek, niet die van je werkgever.
Mijn neefje is pas geleden in zijn voet gegrepen door een hond. Alleen die schadevergoeding is al 25.000 euro.

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Werkongeval en de gevolgen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:08

Onze zoon heeft een ongeluk gehad. En blijvend functieverlies in dominante hand. En dit gemeld bij de zorgverzekering.
En er is een letselschadeadvocaat op gezet.
Dat zou ik jou ook willen aanraden.

Advocaat en een arbeidsdeskundige raadplegen.

Vooral heel veel sterkte.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:11

1. Zoek een deskundig adviseur.
2. Vertrouw niet te veel op adviezen van Bokt.... behalve op wat hierboven staat :D

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:12

Mazzel voor die werkgever zeg, dat jij nu nog steeds niet een eigen letselschadeadvocaat in de arm hebt genomen.

Oftewel: stop met praten, bel zo'n advocaat. Kost je niets, want de aansprakelijk is door je werkgever al aanvaardt.
En in overleg met je advocaat meld je je ziek.

Neem.aub een letselschadeadvocaat!

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:16

Heb je ook echt pijn en klachten na het werk?
Misschien is het dan een idee om je (gedeeltelijk) ziek te melden, wel iom een deskundige.
In dat geval kom je bij de bedrijfsarts en die zal dan gaan beoordelen hoe verder, er wordt vastgelegd wat je nog wel/niet kan en er moet gezocht worden naar aangepast werk.
Respect voor je dat je door bent blijven buffelen, maar als het niet gaat....je hebt maar 1 lijf.