Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:10

Het kan per jaar fluctueren agv wijzigingen in belastingschalen per jaar, maar ook wijzigingen in bedragen heffingskorting.
Dus zelfs al heb je ieder jaar éxact hetzelfde aan te geven, heb je niet ieder jaar met dezelfde uitkomst te maken.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:18

Dat begrijp ik, maar je zou toch verwachten dat de inhoudingen op basis van de juiste "berekening" wordt ingehouden. De verschillende heffingskortingen zijn zelfs hoger dan vorige keer. Het heffingsloon is nagenoeg gelijk.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:59

Hier even snel gespiekt en zoals verwacht weer betalen, nu meer dan vorig jaar.
Heb vorig jaar wel meer gehad aan extraatjes.
Maar ja we doen het er maar mee, maar vind dit wel jammer.
En van de 551 euro aan zorgkosten kreeg ik maar liefst 71 euro terug. Wat een feest :+

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:04

Leedebee schreef:
Dat begrijp ik, maar je zou toch verwachten dat de inhoudingen op basis van de juiste "berekening" wordt ingehouden. De verschillende heffingskortingen zijn zelfs hoger dan vorige keer. Het heffingsloon is nagenoeg gelijk.


Je moest eens weten hoe vaak er fouten worden gemaakt bij een loonadministratie :+
Vinkje verkeerd, percentage verkeerd, het komt helaas nog steeds voor.

Hoeveel is het verschil? Want je hebt ook met afronding te maken :)

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:10

Yonker schreef:
Leedebee schreef:
Dat begrijp ik, maar je zou toch verwachten dat de inhoudingen op basis van de juiste "berekening" wordt ingehouden. De verschillende heffingskortingen zijn zelfs hoger dan vorige keer. Het heffingsloon is nagenoeg gelijk.


Je moest eens weten hoe vaak er fouten worden gemaakt bij een loonadministratie :+
Vinkje verkeerd, percentage verkeerd, het komt helaas nog steeds voor.

Hoeveel is het verschil? Want je hebt ook met afronding te maken :)


Zo'n 400 euro, dus dat valt net niet meer onder afrondingverschil :+

Het irritante is dat de inhoudingen op de loonstroken gewoon kloppen...
Dus waar ontstaat dan het verschil. Haha

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:27

Nee 400 euro kan geen afronding meer zijn, maar kan wel zijn dat de loonadministratie het verkeerd gedaan heeft, dat vermoed ik dan eigenlijk?

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:32

Leedebee schreef:
Yonker schreef:


Je moest eens weten hoe vaak er fouten worden gemaakt bij een loonadministratie :+
Vinkje verkeerd, percentage verkeerd, het komt helaas nog steeds voor.

Hoeveel is het verschil? Want je hebt ook met afronding te maken :)


Zo'n 400 euro, dus dat valt net niet meer onder afrondingverschil :+

Het irritante is dat de inhoudingen op de loonstroken gewoon kloppen...
Dus waar ontstaat dan het verschil. Haha

Misschien dat bij het berekenen van de inhouding over het vakantiegeld een fout is gemaakt? Dat komt wel vaak voor, dat daar net uit gegaan is van een te laag bijzonder tarief en de correctie op de heffingskorting niet goed wordt toegepas.

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:48

Ha, kan iemand me vertellen hoe het werkt als je gemaakte kosten uit eerdere jaren alsnog wil aftrekken? Ik ben werkzaam als ZZP'er maar wist dus echt niet dat ik bepaalde kosten af kon trekken (0 voorlichting gehad, moest alles zelf uitzoeken..) maar staat dus nog een flink aftrekbaar bedrag open. Klopt het dat ik mijn eerdere aangiftes dan aan moet passen of kan ik dat anno 2024 ergens invullen?

assie

Berichten: 9491
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:11

Castilja schreef:
Ha, kan iemand me vertellen hoe het werkt als je gemaakte kosten uit eerdere jaren alsnog wil aftrekken? Ik ben werkzaam als ZZP'er maar wist dus echt niet dat ik bepaalde kosten af kon trekken (0 voorlichting gehad, moest alles zelf uitzoeken..) maar staat dus nog een flink aftrekbaar bedrag open. Klopt het dat ik mijn eerdere aangiftes dan aan moet passen of kan ik dat anno 2024 ergens invullen?

Strikt genomen moet je jouw aangiften over eerdere jaren aanpassen en opnieuw indienen. Wanneer de aanslag over een jaar onherroepelijk vast is komen te staan hoeft de inspecteur hier niets meer mee te doen, maar vaak zijn ze wel zo coulant om dat te doen.

Ligt er nog geen aanslag of zit je nog in de bezwaarperiode, dan wordt het opnieuw indienen van de aangifte als wijziging meegenomen.

Nb: Gaat het om een klein bedrag aanpassingen, dan zou ik het ook nog wel over 2023 durven meenemen trouwens. Maar goed, dat ligt aan het bedrijf en aan de situatie.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:26

Hier samen ook ruim 900 euro terug. Via de voorlopige teruggaaf al ruim 2800, dus lekker spaarcentje voor de vakantie later in het jaar.

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:09

Yonker schreef:
Nee 400 euro kan geen afronding meer zijn, maar kan wel zijn dat de loonadministratie het verkeerd gedaan heeft, dat vermoed ik dan eigenlijk?


Het grappige is dat ik zelf ook op de loonadministratie werk (niet mijn eigen loon) en er dus maar niet achter kom waar het aan ligt :+

@Bloodymary dat klopt gewoon, dat is dus ook het vreemde...

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:07

assie schreef:
Castilja schreef:
Ha, kan iemand me vertellen hoe het werkt als je gemaakte kosten uit eerdere jaren alsnog wil aftrekken? Ik ben werkzaam als ZZP'er maar wist dus echt niet dat ik bepaalde kosten af kon trekken (0 voorlichting gehad, moest alles zelf uitzoeken..) maar staat dus nog een flink aftrekbaar bedrag open. Klopt het dat ik mijn eerdere aangiftes dan aan moet passen of kan ik dat anno 2024 ergens invullen?

Strikt genomen moet je jouw aangiften over eerdere jaren aanpassen en opnieuw indienen. Wanneer de aanslag over een jaar onherroepelijk vast is komen te staan hoeft de inspecteur hier niets meer mee te doen, maar vaak zijn ze wel zo coulant om dat te doen.

Ligt er nog geen aanslag of zit je nog in de bezwaarperiode, dan wordt het opnieuw indienen van de aangifte als wijziging meegenomen.

Nb: Gaat het om een klein bedrag aanpassingen, dan zou ik het ook nog wel over 2023 durven meenemen trouwens. Maar goed, dat ligt aan het bedrijf en aan de situatie.


Dankjewel voor je antwoord!
Ik ben gaan invullen maar kreeg het spaansbenauwd van alle onbekende termen, ik heb nu over een week een afspraak met iemand van de belastingdienst die gaat helpen invullen. Durf het niet alleen aan :')

lovelyfiefy

Berichten: 5111
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:29

Ik heb hem net ingevuld.
Krijg volgens de uitkomst een leuk bedrag terug.
Nu wachten tot Juli voor ik bericht krijg, hopelijk iets eerder :+

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 10:56

Wij hebben hem net ingevuld en krijgen weer wat terug. Altijd fijn als extra zakcentje voor de vakantie.

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:34

Ook dit jaar betaal ik 3000 euro extra aan belasting en volgend jaar zal dat extra 7000 euro zijn. Extra bedoel ik mee dat ik dat betaal van mijn netto salaris. Belasting reden ik werk parttime en val in de middenklasse AOW. In dat geval betaal je 40% inkomsten belasting,15% ouderen korting en geen recht op algemene heffingskorting en geen recht op arbeidskorting. Dit laatste mijn fiscale partner heeft nog geen AOW en is geboren na 1962. Mijn belasting adviseur heeft het advies gegeven, stop met werken, je hebt daarna ook recht op zorgtoeslag. Wat zouden jullie doen bij een netto salaris, na aftrek van de extra belasting, van 6 euro per uur.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:27

Dan zou ik stoppen. Je krijgt nog veel minder dan het minimumloon.

Hoeveel is je tijd waard? Of haal je veel voldoening uit je werk? Als je gelukkig wordt van je werk zou ik er nog even over nadenken

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:43

Luxorvalkje schreef:
Dan zou ik stoppen. Je krijgt nog veel minder dan het minimumloon.

Hoeveel is je tijd waard? Of haal je veel voldoening uit je werk? Als je gelukkig wordt van je werk zou ik er nog even over nadenken


Ik twijfel, op dit moment werk ik meer uren. Gedeeltelijk zal ik dan vallen in de hogere klasse AOW, indien ik het hele jaar werk. Dit hogere gedeelte betaal ik minder belasting, globaal nog dik 40%. Daarnaast nu een afspraak gemaakt met mijn werkgever dat ik geen recht heb op vakantietoeslag en geen recht op vrije dagen/ tijd. Door deze maatregelen samen kan ik een klein gedeelte van het werk het uurloon verhogen naar bijna 11 euro per uur netto. Bruto uurloon is dus ook hoger.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:49

Ik krijg voor het eerst in jaren geld terug, moest steeds tussen de 10 en 16000 euro bijbetalen i.v.m. inkomsten uit overig werk. Daar had ik nu voor het eerst een voorlopige aanslag voor gekregen, maar afgelopen jaar nauwelijks waarneemwerk gedaan. Dus krijg ruim 5000 euro terug nu, cadeautje uit eigen zak, maar het is toch wel een leuke verrassing :+

Leedebee

Berichten: 2153
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:53

Nico12 schreef:
Luxorvalkje schreef:
Dan zou ik stoppen. Je krijgt nog veel minder dan het minimumloon.

Hoeveel is je tijd waard? Of haal je veel voldoening uit je werk? Als je gelukkig wordt van je werk zou ik er nog even over nadenken


Ik twijfel, op dit moment werk ik meer uren. Gedeeltelijk zal ik dan vallen in de hogere klasse AOW, indien ik het hele jaar werk. Dit hogere gedeelte betaal ik minder belasting, globaal nog dik 40%. Daarnaast nu een afspraak gemaakt met mijn werkgever dat ik geen recht heb op vakantietoeslag en geen recht op vrije dagen/ tijd. Door deze maatregelen samen kan ik een klein gedeelte van het werk het uurloon verhogen naar bijna 11 euro per uur netto. Bruto uurloon is dus ook hoger.


Los van het feit dat niet niet eens mag (of je moet beide maandelijks apart uitbetaald krijgen), maakt het per saldo niet uit. Je brutoloon is waar je loonheffing over betaald. Wordt je brutoloon hoger, dan de loonheffing ook. Het percentage van de schijf waar je in valt betaal je links of rechtsom sowieso.

Misschien kan je beter je loonheffingskorting uit laten zetten bij je werkgever. Dan hou je netto wel minder over, maar dan hoef je dat in ieder geval niet meer einde van het jaar te betalen.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:10

Nico12 schreef:
Ook dit jaar betaal ik 3000 euro extra aan belasting en volgend jaar zal dat extra 7000 euro zijn. Extra bedoel ik mee dat ik dat betaal van mijn netto salaris. Belasting reden ik werk parttime en val in de middenklasse AOW. In dat geval betaal je 40% inkomsten belasting,15% ouderen korting en geen recht op algemene heffingskorting en geen recht op arbeidskorting. Dit laatste mijn fiscale partner heeft nog geen AOW en is geboren na 1962. Mijn belasting adviseur heeft het advies gegeven, stop met werken, je hebt daarna ook recht op zorgtoeslag. Wat zouden jullie doen bij een netto salaris, na aftrek van de extra belasting, van 6 euro per uur.


Dit klinkt heel vreemd, op de site van de belastingdienst staat juist dat iedereen recht heeft op algemene heffingskorting (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting). Iedereen die werkt, heeft toch recht op de arbeidskorting?

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:27

Ik moet altijd wat betalen, mijn man krijgt altijd terug, netto krijgen we altijd geld terug. We doen samen aangifte.
Omdat we geen koophuis meer hebben en geen aftrekposten is de aangifte altijd snel gedaan.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:42

_Anne_V schreef:
Nico12 schreef:
Ook dit jaar betaal ik 3000 euro extra aan belasting en volgend jaar zal dat extra 7000 euro zijn. Extra bedoel ik mee dat ik dat betaal van mijn netto salaris. Belasting reden ik werk parttime en val in de middenklasse AOW. In dat geval betaal je 40% inkomsten belasting,15% ouderen korting en geen recht op algemene heffingskorting en geen recht op arbeidskorting. Dit laatste mijn fiscale partner heeft nog geen AOW en is geboren na 1962. Mijn belasting adviseur heeft het advies gegeven, stop met werken, je hebt daarna ook recht op zorgtoeslag. Wat zouden jullie doen bij een netto salaris, na aftrek van de extra belasting, van 6 euro per uur.


Dit klinkt heel vreemd, op de site van de belastingdienst staat juist dat iedereen recht heeft op algemene heffingskorting (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting). Iedereen die werkt, heeft toch recht op de arbeidskorting?


En hier staat zelfs dat mensen met een pensioen nog steeds heffingskortingen krijgen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_nog_niet_bereikt/heffingskortingen

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 14:00

Nico12, ik zou in jouw situatie contact opnemen met een juridisch adviseur of je situatie schriftelijk voorleggen bij je eigen belastingkantoor. Het is wel duidelijk dat hier iets niet goed gaat want zoals je de situatie nu beschrijft, dat zou niet moeten kunnen.

Nico12
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:56

_Anne_V schreef:
Nico12 schreef:
Ook dit jaar betaal ik 3000 euro extra aan belasting en volgend jaar zal dat extra 7000 euro zijn. Extra bedoel ik mee dat ik dat betaal van mijn netto salaris. Belasting reden ik werk parttime en val in de middenklasse AOW. In dat geval betaal je 40% inkomsten belasting,15% ouderen korting en geen recht op algemene heffingskorting en geen recht op arbeidskorting. Dit laatste mijn fiscale partner heeft nog geen AOW en is geboren na 1962. Mijn belasting adviseur heeft het advies gegeven, stop met werken, je hebt daarna ook recht op zorgtoeslag. Wat zouden jullie doen bij een netto salaris, na aftrek van de extra belasting, van 6 euro per uur.


Dit klinkt heel vreemd, op de site van de belastingdienst staat juist dat iedereen recht heeft op algemene heffingskorting (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ngskorting). Iedereen die werkt, heeft toch recht op de arbeidskorting?


En hier staat zelfs dat mensen met een pensioen nog steeds heffingskortingen krijgen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/u_hebt_de_aow_leeftijd_nog_niet_bereikt/heffingskortingen[/quote]

Met ingang van 2024 vervallen de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Reden geen arbeidskorting, ik AOW en fiscale partner geboren na 1962.

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:59

Sinds wanneer vervallen die? Alleen de uitbetaling toch?