Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:58

Morganlefay schreef:
Tot wanneer kan ik Belastingaangifte doen voor het jaar 2023.

Als je een uitnodiging hebt gehad om hem in te vullen doe je aangifte vóór 1 mei 2024

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:24

Winged schreef:
Morganlefay schreef:
Tot wanneer kan ik Belastingaangifte doen voor het jaar 2023.

Als je een uitnodiging hebt gehad om hem in te vullen doe je aangifte vóór 1 mei 2024

Geen uitnodiging gehad.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:29

dat scheelt, krijg je in ieder geval geen boete.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gJpHPD_BwE

en:
Kan ik na 1 mei nog aangifte doen?
Als je de belastingaangifte op of na 1 mei indient en je recht hebt op een teruggave, heeft de Belastingdienst langer de tijd om je teruggave over te maken. De Belastingdienst streeft dan naar uitbetaling binnen 13 weken na het indienen van de aangifte en niet naar uiterlijke uitbetaling in de eerste week van juli

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:06

Als je moet betalen ben je dan wel belastingrente verschuldigd als je de aangifte later doet.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:10

Ook al ben je niet uitgenodigd, je bent verplicht aangifte te doen als je (even uit mijn hoofd) meer dan 51,- belasting verschuldigd bent of meer dan 16,- belasting terug krijgt, of inderdaad als je een uitnodiging hebt gehad.

En zoals veerledec zegt, er komen belastingrente bij kijken.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:41

Zonder gekheid, als je geen uitnodiging hebt gehad, dan kun je jaren later alsnog aangifte doen.
Ik heb vorige maand nog aangifte gedaan over 2021 en 2022 bij een particulier. Je kunt gewoon inloggen bij Belastingdienst en de aangifte-linkjes staan gewoon paraat. Vooraf ingevuld en wel. Geloof dat het tot 4-5 jaar terug kan.

(Beide trouwens nihil aangiften dus er 'vloeide geen bloed uit', maar de particulier wilde dit wel alsnog in orde maken)

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 13:53

Dees schreef:
Zonder gekheid, als je geen uitnodiging hebt gehad, dan kun je jaren later alsnog aangifte doen.
Ik heb vorige maand nog aangifte gedaan over 2021 en 2022 bij een particulier. Je kunt gewoon inloggen bij Belastingdienst en de aangifte-linkjes staan gewoon paraat. Vooraf ingevuld en wel. Geloof dat het tot 4-5 jaar terug kan.

(Beide trouwens nihil aangiften dus er 'vloeide geen bloed uit', maar de particulier wilde dit wel alsnog in orde maken)


5 jaar, tot 2019 kun je aangeven tot 31-12-2024. :j

Voor mijn ouders heb ik ook meerdere jaren in één keer gedaan, die hadden in 40 jaar tijd geen aangifte gedaan maar nu moest het vanwege pensioen.

Castilja

Berichten: 2504
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:56

Is er iemand die ik zou mogen storen met een vraag over de activa/passiva balans? Ik doe als ZZP'er in een niche vakgebied wat apartere uitgaven en weet niet waar ik het allemaal moet plekken en hoe het nou precies ingevuld moet worden. Heb ook niet bijster veel uitgaven :') Veel dank alvast!

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:50

veerledec schreef:
Ik ben belastingadviseur, maar ik kan hier eerlijk gezegd geen chocola van maken : .
[/quote]

Eens. Hier klopt helemaal niks van en de informatie die ik, los van elkaar, lees, klopt absoluut niet.

Ik zou dan ook als enige tip aan Nico geven om het te vragen aan mensen die een verstand van hebben. Fiscalist, of een belastingadviseur zoals veerledec, of gewoon eens naar de belastingdienst bellen en om uitleg vragen.

Het vragen aan AOW'ers in loondienst en allemaal andere mensen is niet zo slim om te doen omdat zij vaak ook niet weten hoe de vork in de steel zit.[/quote

Advies gevraagd aan Kandoor en een belastingadviseur. Hun mening: AOW's die een belasbaar inkomen hebben in 2024 tussen de 44.771 en 58.170 euro (2023 40.889 en 53.122) betalen over het gedeelte daar tussen ongeveer 60,7 % belasting. Dus niet alleen over pensioen maar ook bij een bijverdienste/ loondienst 60,7 %.
Dus jouw bijverdienste met een uurloon van bruto 14 euro zul je daarvan netto ongeveer € 5,60 per uur aan overhouden. Zie tevens het betreffende TV programma van Max.
Echter zodra je boven die maximaal genoemde bedragen uit komt ga je % ongeveer 15% minder belasting betalen { tot 75.518) over het uurloon ( wegens ouderenkorting )

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:27

Ik weet niet wat Kandoor is en ik weet ook niet of je een mening zou moeten vragen, als het om feiten gaat. Hebben ze met cijfers onderbouwd wat ze bedoelen?

Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en je hebt EUR 50.000 in loondienst verdiend, betaal je aan inkomstenbelasting:
37.149*9,28% = 3.447
12.851*36,93% = 4.745
Anw premies = 37
Wlz premies = 3.584
Totaal aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen: 11.814
Algemene heffingskorting: -725
Arbeidskorting: -2.191
Ouderenkorting: -469
Per saldo: 8.429 (op basis van onze software, als de andere financiële mensen hier het anders berekenen, hoor ik het graag :) ).

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:28

Castilja schreef:
Is er iemand die ik zou mogen storen met een vraag over de activa/passiva balans? Ik doe als ZZP'er in een niche vakgebied wat apartere uitgaven en weet niet waar ik het allemaal moet plekken en hoe het nou precies ingevuld moet worden. Heb ook niet bijster veel uitgaven :') Veel dank alvast!

Je mag altijd pb sturen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:44

veerledec schreef:
Ik weet niet wat Kandoor is en ik weet ook niet of je een mening zou moeten vragen, als het om feiten gaat. Hebben ze met cijfers onderbouwd wat ze bedoelen?

Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en je hebt EUR 50.000 in loondienst verdiend, betaal je aan inkomstenbelasting:
37.149*9,28% = 3.447
12.851*36,93% = 4.745
Anw premies = 37
Wlz premies = 3.584
Totaal aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen: 11.814
Algemene heffingskorting: -725
Arbeidskorting: -2.191
Ouderenkorting: -469
Per saldo: 8.429 (op basis van onze software, als de andere financiële mensen hier het anders berekenen, hoor ik het graag :) ).


De fout die je maakt: het gaat niet over welk totaal bedrag ik aan belasting betaal. Het gaat over dat ik als AOW'ER door middel van loondienst een extra inkomen hebt. Dit extra inkomen wordt in de belasting aangifte belast met 60,7 procent. Uiteraard zoals door mij genoemd in de zogenaamde midden klasse AOW ers. Wellicht dat je de uitleg die in het TV programma van MAX hierover gegeven wordt beter begrijpt.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:45

Nico12 schreef:
veerledec schreef:
Ik weet niet wat Kandoor is en ik weet ook niet of je een mening zou moeten vragen, als het om feiten gaat. Hebben ze met cijfers onderbouwd wat ze bedoelen?

Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en je hebt EUR 50.000 in loondienst verdiend, betaal je aan inkomstenbelasting:
37.149*9,28% = 3.447
12.851*36,93% = 4.745
Anw premies = 37
Wlz premies = 3.584
Totaal aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen: 11.814
Algemene heffingskorting: -725
Arbeidskorting: -2.191
Ouderenkorting: -469
Per saldo: 8.429 (op basis van onze software, als de andere financiële mensen hier het anders berekenen, hoor ik het graag :) ).


De fout die je maakt: het gaat niet over welk totaal bedrag ik aan belasting betaal. Het gaat over dat ik als AOW'ER door middel van loondienst een extra inkomen hebt. Dit extra inkomen wordt in de belasting aangifte belast met 60,7 procent. Uiteraard zoals door mij genoemd in de zogenaamde midden klasse AOW ers. Wellicht dat je de uitleg die in het TV programma van MAX hierover gegeven wordt beter begrijpt.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 17:56

Nico12 schreef:
veerledec schreef:
Ik weet niet wat Kandoor is en ik weet ook niet of je een mening zou moeten vragen, als het om feiten gaat. Hebben ze met cijfers onderbouwd wat ze bedoelen?

Als je de AOW leeftijd hebt bereikt en je hebt EUR 50.000 in loondienst verdiend, betaal je aan inkomstenbelasting:
37.149*9,28% = 3.447
12.851*36,93% = 4.745
Anw premies = 37
Wlz premies = 3.584
Totaal aan inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen: 11.814
Algemene heffingskorting: -725
Arbeidskorting: -2.191
Ouderenkorting: -469
Per saldo: 8.429 (op basis van onze software, als de andere financiële mensen hier het anders berekenen, hoor ik het graag :) ).


De fout die je maakt: het gaat niet over welk totaal bedrag ik aan belasting betaal. Het gaat over dat ik als AOW'ER door middel van loondienst een extra inkomen hebt. Dit extra inkomen wordt in de belasting aangifte belast met 60,7 procent. Uiteraard zoals door mij genoemd in de zogenaamde midden klasse AOW ers. Wellicht dat je de uitleg die in het TV programma van MAX hierover gegeven wordt beter begrijpt.


Het is per saldo niet mogelijk dat je 60,7% belasting betaald. Het hoogte tarief in NL is 49,5%. Er is geen enkele manier om op een hoger percentage te komen in NL. Juist door allerlei heffingskortingen wordt het eerder lager.
Je inkomen uit arbeid en je AOW worden samen opgeteld. Pas daarna wordt het totaal inkomen verdeeld over de schijven. Je betaalt 49,5% belasting over het inkomen boven € 73.031.

Ik heb dus geen idee hoe jij rekent, maar wat je schetst kan gewoon domweg niet kloppen. Misschien in een ander land, maar niet in Nederland.

Hier de schijven in NL: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... w-leeftijd

Het kan zijn dat je uitgaat van voorlopige heffingen, bijvoorbeeld de ingehouden loonheffing. Als je die bij elkaar optelt (van AOW en loon) kan je inderdaad boven 49,5% zitten. Dat lijkt dan zo. Maar bij de aangifte IB wordt dat weer helemaal rechtgetrokken. Dan krijg je een vergelijking tussen de IB die je zou moeten betalen, minus de reeds betaalde loonheffing. Dan heb je gaandeweg het jaar teveel loonheffing betaald en dat krijg je na het indienen van de IB weer gewoon terug. Dat wil nog wel eens gebeuren bij 2 verschillende inkomstenbronnen. De beide betaalde belastingen dan bij elkaar optellen is een denkfout, want het gaat hier niet om de echte heffing, maar om een voorheffing.

Mocht je je blijven beroepen op de uitzending van Max, deel dan svp even een linkje naar die bewuste uitzending.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:29

https://www.maxmeldpunt.nl/uitzendingen ... oont-niet/
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit de uitzending is waar Nico12 naar verwijst.

Ik kan echt zachtjes huilen om deze gemakzuchtige, populistische uitleg over "doorwerken na pensioen loont niet". Op geen enkele wijze wordt dieper ingegaan op de reden WAAROM deze ene meneer ineens zo'n aanslag krijgt. In plaats daarvan krijgt de kijker een domme, platte uitleg en gaat de focus naar "wat zonde dat zo'n mooie arbeidskracht zo thuis komt te zitten". Zucht.
Het lijkt erop dat hij niet in loondienst is geweest en gewoon als ZZP-er zijn beloning bruto in handen heeft gekregen. Ja, dan volgt er aan het einde van het jaar weldegelijk een belastingaanslag. Natuurlijk.

Een kale AOW is gauw 1.500 bruto per maand, dus een € 19.500 per jaar.
Wat je bij AOW altijd in ogenschouw moet houden, dat ieder gewerkt uur BOVENOP die AOW uitkering komt. Dus alle heffingskortingen zijn al opgebruikt bij het berekenen van de netto AOW.
Als een AOW-er dan ook nog een aanvullend pensioen heeft, dan komt het salaris per gewerkt uur ook daar weer bovenop. En zo kun je best snel naar een hogere belastingschijf doorgaan. Dan LIJKT het alsof het dienstverband extra zwaar wordt belast, maar dat is natuurlijk niet zo. Het wordt net zo belast als iedere andere euro aan inkomsten.

En dat meer inkomsten hebben van invloed is op je huur- en zorgtoeslag... ja, duh! Wat een open deur. Ik snap niet dat omroep Max daar dan zo ernstig over moet doen. Dat geldt voor iedereen, en niet perse voor enkel AOW-ers. Dat dit effect heeft op de mate waarin mensen actief willen zijn op de arbeidsmarkt, is een algemeen bekend probleem. Het toeslagensysteem in NL is een rammelend geheel....

Kandoor is zo te zien een club voor financieel vrijwilligers. https://kandoor.nl/

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:37

Ik ga de uitzending niet bekijken, maar bedankt voor het opzoeken Dees, en eens met je reacties.

40.000 salaris en 10.000 AOW is toch echt hetzelfde als 50.000 salaris, dus het maakt niets uit dat ik dat niet opsplits.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:27

Ik vond ook dit artikel nog online (zoekcriteria belasting 60,7%)
https://www.plusonline.nl/belastingen/w ... -belasting

Er zit wel een effect op de ZVW. Die draait bij niet-AOW mensen mee in de loonheffing op werkgeversniveau. Voor AOW-gerechtigden geldt dat deze bij de AOW al is ingehouden, maar bij aanvullende pensioenen en loondiensten moeten zij deze zelf afdragen. Dit is inkomensafhankelijk, dus bij hogere inkomsten betaal je meer ZVW premie. Het gaat om 5,43% heffing in 2023. Dus zelfs al zou je al in het 49,5% IB tarief vallen, dan nog is de maximale druk 49,5+5,43 = 54,93%.
Hoe die man in dat artikel van Plus Online dan op 60,7% komt, is mij een raadsel. Of beter, daar ga ik niet meer induiken. Dat zal inderdaad wel te maken hebben met de ouderenkorting die vermindert naarmate men meer inkomen heeft.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:01

En de ZVW is ook gemaximeerd (max over iets van 50k). Maar dat is dus geen inkomstenbelasting maar Zorgverzekeringswet-bijdrage.

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:08

Is er iemand hier handig of bekend met het indienen van zorgkosten en dan specifiek orthodontie kosten?

Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit moet berekenen en invullen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:12

Wel met zorgkosten, maar niet met orthodontie. Geen idee of dat nog anders is?

Mijn kosten is gewoon kwestie van de facturen optellen en het drempelbedrag bekijken en die van elkaar aftrekken. Verder niks uitrekenen.

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:19

Shivatjuh01 schreef:
Is er iemand hier handig of bekend met het indienen van zorgkosten en dan specifiek orthodontie kosten?

Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit moet berekenen en invullen.




Je kunt alleen de kosten opvoeren die niet door je zorgverzekeraar worden vergoed. Dus alle rekeningen van de ortho checken of die vergoed zijn, vervolgens alle bedragen optellen die je zelf hebt betaald aan je ortho, en dan opvoeren bij zorgkosten onder het kopje “dokterskosten” (of iets in die geest). Het systeem berekent zelf aan de hand van je belastbaar inkomen wat het bedrag is dat je af mag trekken. Bewaar de facturen en bankafschriften zodat je bij een eventuele controle kunt aantonen dat je de kosten daadwerkelijk hebt betaald.

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:32

MyWishMax schreef:
Wel met zorgkosten, maar niet met orthodontie. Geen idee of dat nog anders is?

Mijn kosten is gewoon kwestie van de facturen optellen en het drempelbedrag bekijken en die van elkaar aftrekken. Verder niks uitrekenen.


Maar het drempel bedrag bereken je wel dus? Ik zag een bepaald percentage van je inkomen. En dat trek je zelf af van je kosten voordat je ze invult?

Baredawn

Berichten: 178
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:49

Shivatjuh01 schreef:
MyWishMax schreef:
Wel met zorgkosten, maar niet met orthodontie. Geen idee of dat nog anders is?

Mijn kosten is gewoon kwestie van de facturen optellen en het drempelbedrag bekijken en die van elkaar aftrekken. Verder niks uitrekenen.


Maar het drempel bedrag bereken je wel dus? Ik zag een bepaald percentage van je inkomen. En dat trek je zelf af van je kosten voordat je ze invult?



Dat doet het systeem voor jou. Je moet alleen alle bedragen optellen die je zelf hebt betaald, en dat bedrag overnemen in je aangifte.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:06

Ik bereken het zelf altijd, meer om te vergelijken maar ik val onder de laagste dus is niet zo spannend. Maar het is echt heel eenvoudig. Zolang je maar goed oplet dat je alles bij elkaar optelt wat niet vergoed is. (En daar ook de facturen van hebt en bewaard)

Shivatjuh01

Berichten: 1912
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:29

MyWishMax schreef:
Ik bereken het zelf altijd, meer om te vergelijken maar ik val onder de laagste dus is niet zo spannend. Maar het is echt heel eenvoudig. Zolang je maar goed oplet dat je alles bij elkaar optelt wat niet vergoed is. (En daar ook de facturen van hebt en bewaard)

Super bedankt allebei!