[volg] Paardensport studeren in Engeland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11134
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:00

Dat gaat zeker helpen! Ik heb nu drie dissecties bijgewoond, ik snap zoveel beter nu hoe een paard in elkaar zit (en wat er allemaal mis kan zijn van binnen helaas := )

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 16:18

prompter schreef:
Dat gaat zeker helpen! Ik heb nu drie dissecties bijgewoond, ik snap zoveel beter nu hoe een paard in elkaar zit (en wat er allemaal mis kan zijn van binnen helaas := )


wat er allemaal mis kan zijn is inderdaad ook vreselijk zichtbaar (zie de skeletfoto’s van een paar dagen terug met de kissing spine, direct last van mn rug als ik er naar kijk :(:) ).

Ik ga ook proberen vrijwilligerswerk te doen bij het therapiecentrum hier. Sowieso goed voor mijn CV, maar je kunt ook doorstromen om daar daadwerkelijk betaald te werken.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 19:50

Deze week weer wat leuke dingen mogen doen.
We hebben het vorige week tijdens de anatomieles gehad over het onderbeen van het paard. Deze week gingen we, daarop aansluitend, ontleden. Aankomen bij een lokaal en op elke tafel een paardenbeen zien liggen, is best heftig. Ik heb ontleden altijd al leuk gevonden, dus ik was wel in mijn sas :D
Het was vreselijk interessant om de pezen en skeletspieren waar we over hadden geleerd echt te zien. We konden zelfs de werking zien, door aan de oppervlakkige en diepe buiger te trekken.
Ik doe twee fotos in een spoiler, de foto van het lokaal toen we aankwamen en een foto van hoe de benen klaargelegd waren. Op de foto’s is niet echt bloed te zien, en ook nog geen blootgelegde pezen oid.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding


Omdat ik een beetje geadopteerd ben door de racing versie van mijn opleiding, doe ik met hun mee met een aantal onderdelen van hun leerjaar. Dat betekende dat ik vandaag tussen mijn twee normale lectures op de sims heb gezeten.
Margaret is de gewone sim, die alles kan van dressuur tot cross country. Haar heb ik al een keer eerder gereden, toen heb ik gesprongen. Nu was het dus tijd om even de dressuurstand uit te proberen :)

Afbeelding

En omdat het dus een onderdeel is voor de racing studenten, heb ik ook Archie uit kunnen proberen. Moet zeggen, dat is echt heftig voor je beenspieren. Ik heb het een paar minuten uitgehouden, en nog steeds zijn mijn benen net gelei :+

Afbeelding

Verder heb ik deze week mijn midterm essay voor Management in moeten leveren. We kregen een case study, en moesten voor een aantal hectare grasland een weideplan bedenken. Uiteraard moest je hele plan onderbouwd zijn met wetenschappelijk onderzoek. Een goede week ploegen later denk ik dat ik het er aardig vanaf gebracht heb, halverwege december krijg ik te horen hoe ik het ervan afgebracht heb.

Morgen ga ik s’ochtens naar een stud hier in de buurt, waar ze racepaarden fokken. Daarna gaan we naar Cheltenham om de races te zien. Is toch wat leuker dan lectures ;)

prompter

Berichten: 11134
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 19:58

Het blijft leuk om te lezen, je maakt zulke interessante dingen mee :j !

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 20:02

prompter schreef:
Het blijft leuk om te lezen, je maakt zulke interessante dingen mee :j !


Absoluut! Gelukkig is 90% gewoon lectures, opdrachten en uitgaan :+ Maar dat maakt die 10% zo veel leuker en bijzonderder!

Malle_meid

Berichten: 193
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:09

Dit is wel een droom hoor!

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 18:40

Malle_meid schreef:
Dit is wel een droom hoor!


Absoluut mee eens! Ik knijp mezelf nog dagelijks, haha

Gisterenochtend een mooie ochtendwandeling naar de buren, Tweenhills Stud & Farm.

Afbeelding

Hier houden ze de hengsten in het dekseizoen en de veulens voor de verkoop. Ze hebben nog een aantal andere locaties met de merries, drachtige merries etc, en een hengst die dit seizoen pauze houd.

Afbeelding

Deze knapperd is een hengst die het op de races heel goed gedaan heeft, maar helaas niet bijzonder vruchtbaar is. Het was wel interessant om te horen hoe ze dit probleem zo veel mogelijk minderen.

Hierna gingen we met de bus naar Cheltenham voor de races. Ik heb hier geen foto’s gemaakt, maar het was erg leuk! Eerste keer dat ik races heb gezien met hurdles. Intens veel meer respect voor die jockeys nu ik even op de sim heb gezeten :+

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 17:21

Zo, even een tijdje niks gepost dus ook wat te vertellen!

In de afgelopen Anatomy lessen hebben we een hoef en een oog ontleed. De fotos zelf zal ik jullie besparen, die zijn niet heel fris. Wel heb ik mijn tekening van de binnenkant van de hoef, die ik wel graag deel:
Afbeelding
Het is heel fijn om elke keer een stuk theorie te krijgen en het dan in werkelijkheid te zien. Zo krijg ik een veel beter begrip van hoe de delen in mekaar steken. Volgende week is de laatste ontleding van dit semester, een volledig voorbeen. Dit is dus vanaf waar de spieren het schouderblad aan de rug hechten tot en met de hoef. Vreselijk interessant dus!

Ik harkte in de afgelopen twee weken ook mijn eerste 10en binnen:

Afbeelding
Voor anatomie hebben we na elke ontleding een soort so’tje van 15 minuten. Deze 10 in totaal vormen samen de helft van je eindcijfer, dus twee 10en voor deze is een goed begin!

Afgelopen weekend kwam mijn moeder naar Engeland en hebben we samen een paar dagen in Birmingham gespendeerd. Dit was vooral samen gezellig doen, shoppen en een klein beetje cultuur snuiven. Het kunstmuseum is helaas op het moment gesloten, maar er was wel een museum van de fabriek die de ijzeren versieringen op doodskisten maakt. Nogal morbide, maar wel interessant!
Afbeelding
Ze hadden hier een ouderwetse telefoon waar je nummers kon ‘bellen’ van mensen die in de fabriek hadden gewerkt. Zodra mama had uitgelegd hoe deze werkte :+ was het erg interessant.
Afbeelding

We maakten ook een gauwe tussenstop in Stratford onderweg naar Birmingham van Hartpury, de geboorteplaats van Shakespeare. Hier staat zijn huis en een monument met 4 van zijn personages.
Afbeelding

De huizenjacht voor volgend jaar begint en eindigt vroeg: ik en drie vrienden hebben voor volgend jaar een huurhuis.
Afbeelding

Als laatst heb ik vandaag mijn eerste dag vrijwilligerswerk gedaan voor het revalidatiecentrum hier. Leuk, veel te leren en staat goed op je cv. Ik ga hier nu vast op vrijdagmidagen werken.

20 december vlieg ik naar huis, en dankzij de online toetsen hoef ik pas op 20 januari naar huis te vliegen. Dat is echt heel fijn, want hoe leuk het hier ook is, natuurlijk mis ik mijn familie, vrienden en Kiwi in Nederland. Gelukkig kan ik veel met ze praten en krijg ik geen tekort aan zogeheten ‘kiwispam’ :):)

Afbeelding

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:09

Oh wauw. Die anatomie lessen lijken me echt razend interessant.

Verder ook echt een leuk en fijn verslag. Wat leuk dat je moeder er was. En wat een gaaf huis heb je daar straks.

prompter

Berichten: 11134
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:54

Dank voor weer een leuk verslag! En wat leuk ook, de dagen met je moeder :j ! En gefeliciteerd met het huis, een zorg minder :)

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-23 13:45

Dankjulliewel :D
Nog een paar weekjes en dan kom ik naar huis, daar heb ik echt zin in. Maar dan heb ik januari vast evenveel zin om terug te komen naar engeland, haha

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 21:31

Na een maand in Nederland vlieg ik aankomende zaterdag weer naar Engeland. De afgelopen tijd radiostilte, want erg veel tijd besteed aan leren voor de examens. Voor Management en Industry waren dit de laatste, voor Anatomy en Practical Skills ben ik nu halverwege. Mondelinge gesprekken, presentaties, praktische toetsen en online examens zijn nu voorbij, tijd voor een heel nieuw semester.

Voor Anatomy gaat de focus vooral liggen op de organen, dus we gaan het hart, longen, lever, reproductie-organen en het hoofd(!) ontleden. Voor Practical Skills gaan we verder met het ontwikkelen van ons longeren, en we gaan een essay schrijven over genetica.
Daarnaast krijgen we komend semester twee nieuwe vakken: Introduction to Nutrition en Equine Science. Volgende week krijg ik hiervan de eerste lectures, ik ben erg benieuwd!

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:18

Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Wat leer je een gave en interessante dingen!!

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 22:45

prugelpiet schreef:
Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Wat leer je een gave en interessante dingen!!


Haha, dat zou ik denk ik ook zijn :o Het is zo’n bijzondere ervaring en ik voel me ook echt bevoorrecht dat ik dit mag en kan doen!

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:56

prugelpiet schreef:
Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Wat leer je een gave en interessante dingen!!

Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren :j

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 23:39

ikke schreef:
prugelpiet schreef:
Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. Wat leer je een gave en interessante dingen!!

Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren :j


Absoluut. Op dit nivo is er sowieso weinig in de paarden te vinden, hoor. Maar die ontledingen en dergelijke zijn echt een unicum.

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:52

yamsi0124 schreef:
ikke schreef:
Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren :j


Absoluut. Op dit nivo is er sowieso weinig in de paarden te vinden, hoor. Maar die ontledingen en dergelijke zijn echt een unicum.

Dat is precies het punt: ze nemen die opleiding serieus.

Ik heb in NL dingen gezien in de opleiding, zelfs als dat niet representatief is, geeft het te denken over de kwaliteit en het niveau.

Laten we ook duidelijk zijn dat het in GB evenmin heilig is en dat ze daar ook last hebben van hun eigen blinde vlekken; maar ze maken er wel serieus werk van.

Match

Berichten: 434
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 06:56

Hier een stille meelezer :o
Ik ben benieuwd hoe het gaat TS

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 14:40

Ik heb echt een vreselijk druk semester achter de rug :o
Ik zal later even een meer uitgebreide post maken, maar lang verhaal kort: Dit semester heb ik een aantal heftigere modules waar ik meer tijd aan heb moeten besteden, ik heb mijn telefoon in de fik laten vliegen, heb mijn enkel gebroken (Niks paard-gerelateerds :') ) en er zijn persoonlijk wat andere dingen aan de hand.

Ik heb het wel nog steeds ontzettend naar mijn zin, gelukkig!

prompter

Berichten: 11134
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:50

Veel beterschap dan maar, en als je tijd hebt zou ik het leuk vinden om te lezen wat je allemaal geleerd hebt!

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 18:03

Oef, dat klinkt als: soms zit het mee en soms......

Beterschap voor nu, denk aan jezelf en je studie maar hopelijk kunnen we nog wel een keer mee lezen met je belevenissen.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 21:02

zowww, eindelijk even de tijd om wat te schrijven.

Het semester is bijna voorbij. Dit semester had ik 4 vakken - Anatomie, Praktische Skills, Veterinaire Wetenschappen en Voeding.

Anatomie en Praktische Skills waren beide vakken die ik vorig semester ook had. Hier had ik bij de examens in januari prima resultaten behaald en ik maakte me er dus ook niet perse druk om.
Anatomie ging dit semester minder over de spieren en bewegingssystemen en had vooral de nadruk op organen. We hebben dus bijvoorbeeld het hart ontleed, de longen, een penis :') Dat je er spontaan achter komt dat we allemaal stiekem gewoon nog de humor van de gemiddelde 12-jarige hebben, haha.
Hiernaast hebben we ook het volledige achterbeen ontleed en een hoofd. Die was wel heftig/morbide, maar ook heel interessant om te zien.

Praktische Skills ging verder met het longeren, nu met toevoeging van rechte lijnen en balken. Daarnaast moesten we de academische skills tonen middels het schrijven van een essay over genetica. Dit was een vreselijk brede opdracht en er werd eerlijkheidshalve vrij weinig echte begeleiding gegeven. We kregen 3 lectures over de absolute basis van genetica, en verder kon je bij de docent terecht voor vragen. Deze weigerde echter om je essay (of een stukje ervan) te lezen, en als je een vraag had over een bron kwam het er vaak op neer dat je dan maar een eenvoudigere bron moest zoeken. Uiteindelijk denk ik wel dat ik een goeie essay neer heb kunnen zetten, hiervoor krijg ik begin mei het resultaat.

Voor Voeding heb ik vorige week ook een essay in moeten leveren, ditmaal over proteine. We moesten vertellen over het belang van proteine in het paardenlijf, hoe het gevoerd moest worden en hoe het verteerd word. Hiernaast hadden we een proximale analyse gedaan in het lab om van verschillende voedingsstoffen te achterhalen hoeveel proteine er in zat. Dit hebben we ook gedaan met vezels, zetmeel en mineralen.
Hoewel Voeding an sich een leuk vak was, ga ik volgend jaar hier niet mee verder (Dit semester was een introductie, volgend jaar bouwen ze daar op door). Daarvoor is mijn eigen interesse te weinig en zijn er leukere vakken te kiezen.

Veterinaire Wetenschappen was een heftig vak met veel feitenkennis en regelgeving. Het ging erom dat je in je verdere carriere succesvol samen zou kunnen werken met dierenartsen en fatsoenlijk eerste hulp kon bieden. Hiervoor kwam een aantal keer een dierenarts langs voor guest lectures, leerden we een compress en bandages goed aanleggen en hebben we in het lab gewerkt met bloed en ontlasting om bijvoorbeeld wormeneitjes te tellen. Voor dit vak ben ik nu met een groepje bezig met een case study over een paard dat op een roestige spijker is gaan staan. Voor dit paard moeten we over een aantal weken een volledig uitgewerkt behandelingsplan presenteren.

Ik heb nu nog 1 week les, dan gaat het examenseizoen van start. Verspreid over de maand mei heb ik examens, presentaties en meetings. Daarna is het al weer zomervakantie (!) en ben ik een aantal maanden in Nederland.

Afbeelding
Ja, als ze dan vragen 'wie wil helpen met het oppompen van de longen?' sta ik wel vooraan :D

Afbeelding
Bandages aanleggen, onder begeleiding van een dierenarts.

Afbeelding
We moesten kijken naar een video van een ontleding van het maag-darm systeem. Door een gebrek aan specimens (Brexit :( ) konden ze hem niet 'in het echt' ontleden.

Afbeelding
Zo heb ik een paar weken mogen spenderen rondom Pasen <3 Ik mis Kiwi wel veel in Engeland.


Afbeelding
Vandaag had ik het ontledingsexamen. Blokken hoe alles heet, dus :j


Ik ga mijn best doen weer wat meer te posten hier!

Getup

Berichten: 8284
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:07

Wat superleuk om te lezen! Dat ontleden etc is niets voor mij, maar t lijkt me dus wel een hele interessante opleiding.

Her huis bevalt ook goed ?

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-24 21:30

Getup schreef:
Wat superleuk om te lezen! Dat ontleden etc is niets voor mij, maar t lijkt me dus wel een hele interessante opleiding.

Her huis bevalt ook goed ?


Ik zit op het moment nog op campus in een kamer. Dit is an sich prima, betaal wel veel voor wat je krijgt. Per 14 juli moet ik er uit, maar ik ga als het goed is al wat eerder weg.

Volgend jaar heb ik een huis in Gloucester, dit is een mooi huis maar helaas heb ik in de tussentijd een falling-out gehad met een van de meiden met wie ik ga wonen. Deze is in overtuiging dat ik iets met haar vriendin wil (die ook in het huis komt wonen). Jammer, maar zo gaat het soms. Ik krijg gelukkig de kamer op de begane grond, dus heb echt mijn eigen ruimte daar.

prompter

Berichten: 11134
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:44

Wat een interessante update, dankjewel! Ik heb twee dissecties van puur de organen bijgewoond, was heel verhelderend en in juni mag ik zelf een onderbeen gaan ontleden. Ik volg je op de voet, en je essay ziet er zo goed uit. Jammer dat je moet verhuizen, maar je nieuwe plek klinkt positief.