[volg] Paardensport studeren in Engeland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

[volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 17:14

Afbeelding


Hoi allemaal!!

Sommige van jullie zullen mij herkennen van de topics die ik heb gemaakt over mijn paard Kiwi.
Dit (volg)topic word iets anders: nadat er toch wat vraag was na mijn afgelopen jaar in the picture ga ik jullie meenemen de aankomende jaren met mijn avontuur in Engeland.


Afbeelding
(ja wij zijn in de tussentijd ook overgestapt naar western :o )

Nu mijn visum rond is durfde ik het aan, het is nu 100% zeker dat ik vrijdag 15 september naar Hartpury, Engeland ga rijden om hier aan de universiteit Equine Performance and Rehabilitation te studeren. Deze studie duurt 4 jaar, inclusief een stagejaar.

Komend jaar begint met een internationaal welkomsweekend, waarna de Britse studenten aan zullen komen op campus en we een gezamelijke welkomsweek houden.

Ik heb een kamer op campus en krijg er komend jaar ook mijn maaltijden gecaterd. Zo kan ik me volledig focussen op de studie en wennen aan het land.

Hoewel ik voor Kiwi een stal had kunnen krijgen op de universiteit, heb ik daar van af gezien. Ik ga me in Engeland rustig oriënteren op stallen in de omgeving, en hopelijk komt ze met Kerst mijn kant op.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om dit te volgen!
Liefs,
Ismay

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 17:45

Oh wat leuk, de paardenwereld in de UK is echt geweldig. Ik heb een half jaar iets onder Bristol gewoond voor stage bij een paardenvoedingsbedrijf, en de UK heeft echt mijn hart gestolen. Ik zou heel graag daar willen wonen, maar ik woon nu in Zweden :+ Ik volg lekker mee en wens je heeeel veel plezier!

PotjeMayo

Berichten: 570
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:19

wat gaaf! ik volg mee :)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:20

Ik ben ook heel benieuwd :D Wat leuk dat je dat gaat doen!

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:47

Superleuk! Ik heb zeven jaar in Engeland gewoond. Er zijn zeker minpunten (o.a. de reden dat ik nu toch weer hier woon), maar ook zoveel ontzettend mooie dingen! Gaat vast helemaal goedkomen.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 09:56

Leuk dat jullie volgen!
Ik ben niet perse van plan om na die 4 jaar in Engeland te blijven, maar dat kan natuurlijk veranderen :o Vasteland trekt me meer, maarja, daar was deze studie niet te doen :Y)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:46

Leuk ik volg graag mee! Wat voor soort studie is het, zit er nog een vergelijkbare variant in nl?

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:10

DiantaM schreef:
Leuk ik volg graag mee! Wat voor soort studie is het, zit er nog een vergelijkbare variant in nl?

Die kans is vrij klein, die Britten staan er wat anders in dan wij en dat komt niet in de laatste plaats door hun wetgeving.

TS: het zou leuk en leerzaam zijn als je daar iets over wilt delen.
Ik weet dat de wetgeving daar behoorlijk afwijkt ten opzichte van NL, naast dat ze over andere zaken ook heel anders denken.

Veel succes met je studie +:)+

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 16:51

Over de wetgeving weet ik niet veel. Wat ik wel weet is dat er niks in Nederland is wat vergelijkbaar is, anders was ik wel in NL gebleven :+

De studie heet dus Equine Performance, en het is een Bachelor of Science. Een universitaire studie dus. Die hebben we sowieso niet in Nederland op paardengebied, hoogste wat je hier kunt doen is geloof ik HBO. Studies in Nederland op gebied van paardensport zijn oa de studie paardenhouderij. Dit gaat over paarden in zijn algemeenheid.

De studie die ik ga doen gaat specifiek over het sportpaard, ze bieden ook Racehorse Performance, deze studie gaat specifiek over renpaarden.
De studie draait om het onderhouden van een paard dat op topsportniveau loopt, middels huisvesting, voeding, fysiotherapie en revalidatie.
Vanuit je studie loop je twee keer stage, 3 weken in het 2e jaar en het volledige 3e jaar. Zo loop je al mee in de sportwereld, en na je studie helpen ze je graag om hierin ook aan de bak te komen. Het uitgangspunt van deze studie is dus: topsport. In Nederland bestaat dit (bij mijn weten) niet.

Voor degenen die twee en twee aan elkaar denken te plaatsen; dit is dus inderdaad waarom ik afgelopen jaar al stage gelopen heb bij Alizée Froment. Doordat ik dat al op mijn cv heb kan ik bij betere stageplekken terechtkomen.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:28

Op her HBO krijg je ook een BSc, oa Van Hall Larenstein bied paardengerichte studies aan, maar zal zeker niet zo diep op de echte sport in gaan als jouw study op Hartpury. Klinkt erg interessant hoor :j Wat denk je te willen gaan doen qua werk na je studies?

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:45

yamsi0124 schreef:
Over de wetgeving weet ik niet veel. Wat ik wel weet is dat er niks in Nederland is wat vergelijkbaar is, anders was ik wel in NL gebleven :+

De studie heet dus Equine Performance, en het is een Bachelor of Science. Een universitaire studie dus. Die hebben we sowieso niet in Nederland op paardengebied, hoogste wat je hier kunt doen is geloof ik HBO. Studies in Nederland op gebied van paardensport zijn oa de studie paardenhouderij. Dit gaat over paarden in zijn algemeenheid.

De studie die ik ga doen gaat specifiek over het sportpaard, ze bieden ook Racehorse Performance, deze studie gaat specifiek over renpaarden.
De studie draait om het onderhouden van een paard dat op topsportniveau loopt, middels huisvesting, voeding, fysiotherapie en revalidatie.
Vanuit je studie loop je twee keer stage, 3 weken in het 2e jaar en het volledige 3e jaar. Zo loop je al mee in de sportwereld, en na je studie helpen ze je graag om hierin ook aan de bak te komen. Het uitgangspunt van deze studie is dus: topsport. In Nederland bestaat dit (bij mijn weten) niet.

Voor degenen die twee en twee aan elkaar denken te plaatsen; dit is dus inderdaad waarom ik afgelopen jaar al stage gelopen heb bij Alizée Froment. Doordat ik dat al op mijn cv heb kan ik bij betere stageplekken terechtkomen.

Dat stukje wetgeving ga je ongetwijfeld leren want dat bepaalt mede waarom dit soort opleidingen in GB wel kunnen en in NL eigenlijk niet.

Een heel simpel voorbeeldje (ik heb daar leuke herinneringen aan): als je in GB als leiding bij een ponykamp wilt werken, moet je bezig zijn met een hippische opleiding. Je kunt (kon?) dit dan ook als stage doen.
Wat de eigenaar toen (20 jaar geleden, tokotje bestaat ook niet meer) vertelde heeft dat onder andere met de verzekering te maken.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:34

Piekosjj schreef:
Op her HBO krijg je ook een BSc, oa Van Hall Larenstein bied paardengerichte studies aan, maar zal zeker niet zo diep op de echte sport in gaan als jouw study op Hartpury. Klinkt erg interessant hoor :j Wat denk je te willen gaan doen qua werk na je studies?



Wist niet dat je van HBO ook BSc kreeg :o?
Ik heb toen wel gekeken naar paardgerichte studies in NL (toen als in 3/4 jaar geleden) maar vond niks waarvan ik dacht, dit wil ik mijn hele leven doen. Dat heb ik met deze studie wel.

Wat ik graag zou willen is uiteindelijk bij een grote sportstal fulltime werken of bij meerdere kleinschaligere sportstallen werken, en hier eigenlijk alle nodige ondersteuning bieden naast het trainen van de paarden. Vakken die ik ga krijgen zijn oa ook management en business, maar ook voeding en huisvesting. Hiernaast natuurlijk het fysieke fysiotherapie geven aan de paarden. Op deze manier vind ik het interessant om een paard zo lang mogelijk gezond en blij te houden op een hoog niveau.

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:14

Ja ik ben het levende bewijs er van haha :D Ben na mijn studie bij VHL ook een master gaan doen dus ben nu MSc. Maar de studie bij VHL was echt 3x niks dus op Hartpury zit je echt veel beter gok ik zo :j

Heel interessant, wij hebben geloof ik ongeveer dezelfde interesses rondom de paardensport :D Ik denk dat het lastig gaat worden om er 'in' te komen bij hetgene wat je wilt gaan doen (als freelancer), maar het kan zeker. Ik weet niet hoe dat zit in NL, maar volgens mij is fysiotherapie een beschermde naam en moet je eerst een studie 'mensen' fysio hebben afgerond voordat je dierenfysio mag/kan worden. Maar heb dat niet 100% zeker hoor!

Na een paar jaar fysiek stalwerk werk ik nu als voedingsadviseur bij een bedrijf dat oa Dodson & Horrell verkoopt en voor mezelf geef ik oa lezingen, konditietesten en adviesgeving rondom voeding en trainen van vnl endurance paarden. :)

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 10:11

Piekosjj schreef:
Ja ik ben het levende bewijs er van haha :D Ben na mijn studie bij VHL ook een master gaan doen dus ben nu MSc. Maar de studie bij VHL was echt 3x niks dus op Hartpury zit je echt veel beter gok ik zo :j

Heel interessant, wij hebben geloof ik ongeveer dezelfde interesses rondom de paardensport :D Ik denk dat het lastig gaat worden om er 'in' te komen bij hetgene wat je wilt gaan doen (als freelancer), maar het kan zeker. Ik weet niet hoe dat zit in NL, maar volgens mij is fysiotherapie een beschermde naam en moet je eerst een studie 'mensen' fysio hebben afgerond voordat je dierenfysio mag/kan worden. Maar heb dat niet 100% zeker hoor!

Na een paar jaar fysiek stalwerk werk ik nu als voedingsadviseur bij een bedrijf dat oa Dodson & Horrell verkoopt en voor mezelf geef ik oa lezingen, konditietesten en adviesgeving rondom voeding en trainen van vnl endurance paarden. :)



Ook interessant!

Ik heb mensen gesproken die deze studie hebben gedaan en ook in Nederland werkzaam geweest zijn. Als je deze studie in Nederland wilt doen moet je inderdaad eerst een studie Humaan doen, voor je er een ‘studie’ dierfysio achteraan doet. Nou heb ik vernomen van een vriendin die dit wou doen dat dit eerder een cursus is die lang niet zo ver de diepgang in gaat, en dat het gros van de therapeuten humaan en dieren moet combineren om een boterham te kunnen verdienen. Daar had ik niet zo’n zin in ;)

Zoals ik al zei helpt Hartpury in je jaren die je daar studeert ontzettend met lobbyen en het zoeken van stageplekken/werkplekken. Juist veel mensen komen daar weg met een eigen bedrijf en sportstallen als klanten. Daar moet je dan wel echt motivatie voor hebben en hard voor werken natuurlijk

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:22

Bedankt voor de uitleg TS. En waar ik dan ook nieuwsgierig naar ben, wat voor beroep zou je hiermee willen uitoefenen?

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 22:03

DiantaM schreef:
Bedankt voor de uitleg TS. En waar ik dan ook nieuwsgierig naar ben, wat voor beroep zou je hiermee willen uitoefenen?


Helemaal 100% zeker weet ik het natuurlijk nog niet, want ik heb nog 4 jaar voor ik dat hoef te weten :o
Maar ik zou dus graag aan de bak komen in het onderhoud van het sportpaard, door als fysiotherapeut aan de slag te gaan en advies te kunnen geven op basis van voeding en huisvesting. Binnen huisversting zou ik me ook graag sterk maken voor het meer weidegang en onderling contact, ook in de sportwereld.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:32

Vandaag heb ik mijn Arrival Form ingeleverd, dit houd ik dat ik verteld heb wanneer ik aan ga komen en of ik opgehaald moet worden van het vliegveld. Wij gaan met de auto, dus dit laatste hoeft niet.
Vrijdag a.s. rijden mijn moeder, haar vriend en ik naar Hartpury toe. Hier begint voor mij op zaterdag het internationale welkomstweekend, en zij houden nog een weekje vakantie in de omgeving daar.

Ik merk dat ik er best tegenop zie. Hoewel ik veel zin heb om daar te studeren en te wonen, vind ik het natuurlijk ook doodeng. Ik hik er tegen aan om daadwerkelijk kleding in de koffer te stoppen (die nu al een week open ligt), ik vind het moeilijk dat ik nu moet beginnen met 'afscheid' nemen van mensen. Ik vind het moeilijk dat ik over twee dagen stop met mijn werk, dat ik al het vertrouwde achter me moet laten.

Tegelijkertijd heb ik wel spullen gehaald om mijn kamer te decoreren, ben ik enthousiast om daar aan te komen en mensen te leren kennen, heb ik vreselijk veel zin in de activiteiten van de welkomstweek en heb ik zin om weer aan het leren te gaan.

Het loopt allemaal vast wel los, maar dit is nu wat er in mijn hoofd omgaat 8)7

Lukasje
Berichten: 11275
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:41

Oh maar dat lijkt me niet meer dan normaal dat je je zo voelt hoor. Het is dan ook een heel avontuur. Maar je bent straks omringd door leeftijdsgenoten met dezelfde passie, dat loopt vast wel snel los.
Alvast heel veel succes !!

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:46

Hartpury ligt in een hele mooie omgeving :-)

Als je vrije tijd hebt en iets aan sightseeing wilt doen dan kun je naar Gloucester of Cirencester bijvoorbeeld. Je kunt de paardenraces volgen in Cheltenham, je kunt naar Ledbury en kijken of je een keer kunt meerijden met een locale Hunt :-)

Kijk ook eens of je Minchinhampton Common kunt bezoeken (heel bijzonder)
Echt hele mooie omgeving :-)

Dat je je nu zo voelt is niet zo vreemd, het is immers een hele stap die je gaat zetten :(:) als je er eenmaal bent dan zul je zien dat het ook heel snel went.

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 17:57

Lieve reacties <3

Gloucester gaan we sowieso heen tijdens de welkomstweek heb ik vernomen (iets met een glos vegas pub crawl := ). Als ik tijd heb zal ik zeker iets doen met je aanraders!

Malle_meid

Berichten: 193
Geregistreerd: 31-10-21

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:59

Wat ontzettend leuk, ik volg graag! En wat de anderen ook zeggen, het is echt niet raar dat je je nu zo voelt. Je gaat nu daadwerkelijk de stappen van het inpakken en afscheid nemen zetten en dat is gewoon niet zo leuk. Als je er eenmaal bent, ligt je focus op je nieuwe omgeving en studie, je ontmoet je mede studenten, etc. en dan komt het vanzelf goed!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:21

Oh wauw wat ontzettend leuk TS!

Een paar jaar terug heb ik ook naar deze uni gekeken! Bsc Zoology, Bsc Applied Animal Sciences, Bsc Veterinary Nursing... En ook nog andere studies leken me ze ontzettend interessant. Maar ik heb het nooit gedaan en ben gewoon in Nederland bos- en natuurbeheer gaan studeren. :') Maar jij bent stoerder :P

Ik vind het zo gaaf dat je dit gaat doen! Ik ga je zeker volgen en kijk uit naar je updates!

Enne... Helemaal normaal hoor, dat je je zo voelt. Het is een enorme stap. Maar als je er zaterdag bent zit je al snel met je hoofd bij de activiteiten en nieuwe vrienden en voelt het al heel anders, gok ik zo :j

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 13:01

Afbeelding

uhhh, hoe dit nou allemaal in de auto moet passen? :?

Morgenochtend om 8 uur gaan we rijden. Dat betekent dat vandaag de laatste wasjes gedraaid worden, ik mijn kamer even uitmest := en we de auto vol gaan laden. Ik merk nu dat mijn stress langzamerhand omslaat naar gezonde spanning, naar zin om er daar wat van te maken. Steeds meer positieve gevoelens :):)

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:14

wat een spannend avontuur!! heel veel succes.
en ook sterkte, het zal best moeilijk zijn om alles voor zo'n lange tijd achter te laten. Het is natuurlijk niet het eind van de wereld, en via internet kan je prima contact houden. maar het is toch een hele stap.

Waarom wil je je paard niet op de universiteit stallen?
Als je je paard mee gaat nemen zal die ook een tijd in quarantaine moeten denk ik, hoe lang is dat?

Heel veel succes, ik ga je zeker volgen

yamsi0124

Berichten: 481
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [volg] Paardensport studeren in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 16:18

Er zijn een aantal redenen dat Kiwi niet op de uni komt te staan. De grootste daarvan is dat ze er niet mag staan in de vakanties. Dit zijn een aantal weken in december, maart en juni, en de zomervakantie. Ik zou dan elke keer iets anders moeten zoeken voor haar. Daarvoor was de stalling op de uni me al iets te duur :')
Daarbij komen de paarden in de winter niet buiten, en is de (toch vrij drukke) atmosfeer van Hartpury een soort marmite voor paarden (sommige gaan er goed op, anderen volledig gestoord). Als ik zie hoe Kiwi is opgebloeid op een rustige stal, wil ik haar niet weer terug in zo’n chaos gooien.

Over hoe de paarden op Hartpury gehouden worden is veel discussie. Er is een duidelijke disconnect tussen wat er in de lessen verteld word, en hoe de stal daadwerkelijk gerund word. Hoewel de docenten zich hier blijkbaar al enige tijd over uitspreken, veranderd er erg weinig (ook door de mogelijkheden van hun terrein).


Ondertussen is het spelletje tetris gelukt: Afbeelding

Ik heb geen foto van dat het er allemaal in paste, maar dat doet het dus wel.

Ook heb ik mijn agenda voor komend jaar:
Afbeelding
(Hema agenda met insteekhoes, eigen tekening gemaakt)

En mijn binders versierd:
Afbeelding
Dit laat er drie zien, ik heb er zes in totaal want zes vakken. Voor mij helpt het versieren van spullen ontzettend met organisatie en motivatie om aan de slag te gaan :D