[VRAAG] bedrijfsnaam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

[VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 15:14

Hoi!
Ik hoop dat ik mijn vraag op deze manier mag stellen, anders hoor ik het graag :)
Ik ga dit jaar mijn opleiding tot zelfstandig goudsmid afronden, en ik krijg nu al steeds meer aanvragen en kleine opdrachten. Ik zou op korte termijn graag al willen beginnen met het posten van mijn werk op social media als begin. Ik heb al een kvk nummer van mijn vorige bedrijf, maar die naam vind ik niet meer passen.
Mijn vorige bedrijfsnaam was Hedi Design, maar ik vind m een beetje cheezy :')

Voorbeelden die ik leuk vind zijn van mensen die ik ken:
Atelier [voornaam]
By [voornaam en achternaam]
[naam] Collection

Maar ik wil uiteraard niks kopieren.
Ik ben op zoek naar een leuke nieuwe bedrijfsnaam die duidt op mijn nieuwe beroep als zelfstandig goudsmid.
Mag met mijn voor- en of achternaam, hoeft niet. Kort maar krachtig. Mijn eigen stijl in sieraden gaat vintage zijn, dus daar kan ook iets mee gedaan worden, hoewel ik natuurlijk ook andere dingen kan/ga maken.

Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik ben ontzettend inspiratieloos O:)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:17

Persoonlijk vind ik voornaam - achternaam, goudsmid-vintage sieraden dan het mooiste en makkelijkste. Je bent daarmee meteen heel herkenbaar.

Fosco
Berichten: 1458
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:52

Hedi's Goudvonk
Goudsmederij Hedi
Hedi's Goudvondsten
Hedi's Goudkunst
Hedi's Goudmijn
Goudgeluk met Hedi
Studio Hedi
Goudstudio Hedi
Goudsmederij Hedi

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 15:59

rien10: dat klopt inderdaad, maar ik vind zoiets erg lang :)

Fosco: ik vind die studio leuk! Die ga ik even onthouden. Ik had een lijstje met vergelijkbare namen toen ik chatgpt om namen vroeg haha! Alleen zat daar studio niet bij.

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:03

Ik vind:
Als je het woord vintage in combi met sieraden gaat vermelden dan verwachten de mensen dat je inderdaad echt vintage sieraden verkoopt (of vermaakt).
Om je eigen stijl kenbaar te maken is het misschien wel lastig zodra je het woord vintage inlast.
Ik kan nooit zo goed namen bedenken (voor mijn eerste bedrijf heb ik de naam van het huis (al jaren bekend, n.a.v. het kasteel wat op onze grond heeft gestaan) gebruikt en bij mijn huidig bedrijf het huisnummer en een verwijzing naar mijn items die verkocht worden. Ik wil je gerust in een PB mijn huidige naam noemen (en verklaren alhoewel deze dan wel voor zich zelf spreekt..... :j )
Ik kom niet verder dan "Hedi GOLDskool sieraden" waarbij de G dan cursief geschreven of in ieder geval een geheel ander lettertype heeft.
Alvast heel veel succes met je bedrijf. Goed van je om je vleugels zo uit te slaan ! Het ondernemersschap is leuk en vooral veel genieten van je producten en de blije klanten.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 16:13

jibberjabber: ik ben wel benieuwd naar je naam inderdaad :D en wat betreft vintage; ik kwam zelf wat dat betreft niet verder dan 'New Vintage'. Zodat het inderdaad duidelijk is dat het om nieuwe sieraden gaat.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27073
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 16:20

Omdat dit topic op STW thuishoort ga ik het daar naartoe verplaatsen.

UK --> STW

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 17:45

Door je vorige bedrijfsnaam in combinatie met je voornaam kwam ''Hedesign'' als eerste in mij op. Ik denk dat je dat te veel vind lijken op je oude naam, maar wou hem toch even noemen. Voor de rest vind ik Engelse namen ook altijd wel tof.

Hedi's Goud
Hedi's Gold
Goud van Hedi
Gold from Hedi
Hedi's Sieraden
Hedi's Jewellery
Jewellery by Hedi
Sieraden van Hedi
Sieraden door Hedi
Hedi's Golden Shop
Smith Hedi
Gesmeden door Hedi

Hopelijk heb je er wat aan :)

LenteJarig
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 18:28

Vintage betekent tweedehands. Dus New vintage betekent eigenlijk niks.

Ik vind Hedesign heel leuk.

annepaardoes

Berichten: 7157
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 15:03

Ik vind eigenlijk bij zo'n beroep dat een bedrijfsnaam best wel wat kracht mag uitdragen. Wat serieuzer. Het is een vak, een ambacht. Persoonlijk vind ik dan bedrijfsnamen met "by" of "Jewellery" goedkoop overkomen. Het is geen bijouterie.

Hedi's Goudambacht
Goudambacht (achternaam)
Goudsmederij (achternaam)
Edelsmid Hedi
Goudsmid Hedi

Hedi goudsmedi (sorry, grapje. Deze echt niet)

Gesmeden door Hedi van iiSunshine is ook een leuke!

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:09

Ateljedi (hmm deze is in geschreven vorm een stuk minder leuk dan wanneer je 'm uitspreekt :+ )

Wil je per se je naam erin terug laten komen? Je kunt namelijk ook overwegen je bedrijfsnaam te ontlenen aan (bijvoorbeeld) de plaats waar je woont, een mooie plek in je omgeving (Atelier Noordzee - ik noem even een dwarsstraat), een bloem of plant die bijzonder voor je is (Studio Magnolia) of een mooie term uit het dialect dat je spreekt (Smederij Thoes - als je vanuit huis werkt).

Misschien helpt dit je om weer op wat nieuwe ideeën te komen. Ik ben benieuwd wat de naam uiteindelijk wordt!

Mama3
Berichten: 1809
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:19

_Hedi schreef:
rien10: dat klopt inderdaad, maar ik vind zoiets erg lang :)

Fosco: ik vind die studio leuk! Die ga ik even onthouden. Ik had een lijstje met vergelijkbare namen toen ik chatgpt om namen vroeg haha! Alleen zat daar studio niet bij.



Bij studio Hedi denk ik meteen aan een fotostudio. Ik zou echt never aan een goudsmid denken.

Ik zou wel voor een naam gaan waarbij het meteen duidelijk is wat je maakt en verkoopt.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:34

Lente schreef:
Vintage betekent tweedehands. Dus New vintage betekent eigenlijk niks.

Ik vind Hedesign heel leuk.


Vintage betekent niet tweedehands :n

Oorspronkelijk betekent het wijnoogst (van een bepaald jaar). Er zit 'vin' in, en het is dan ook een Frans woord van origine.

Later is vintage (en dan vooral ook in Engeland) vooral gebruikt voor goede bewaarwijnen uit bijzondere goede jaren: vintage wine.

Daarvandaan is vintage verbreed naar alles wat als 'uitstekend van kwaliteit, uit een bepaalde periode die al wat langer geleden is' (maar nog niet antiek te noemen is) gedefinieerd kan worden. 'Vintage Jugendstil', 'Vintage Fifties' enz.

New Vintage is overigens idd een term die in feite nergens op slaat, want eigenlijk wordt er 'nepvintage' mee bedoeld :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:27

Goudsmhedi klinkt wel grappig maar niet direct professionel

Bij Goudkunst ( by Hedy ) of Gouddesign ( by Hedi) weet je vaak wel waarmee het te maken heeft

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:37

Ik vind voor zoiets voornaam - achternaam ‘goudsmid’ of iets wat wellicht beter bij het vak past, vaak passend genoeg. Mooi logo en je bent herkenbaar.

Alhoewel ik Hedi Goudsmedi erg grappig vind :')

BeFunny

Berichten: 10620
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:38

Wat is er mis met

Goudsmederij Hedi?
Dan kun je altijd in een pakkende zin op je kaartje, op het raam als je een pand hebt zetten dat je stijl vintage is.


Of Golden vintage by Hedi.

Of vintage goudsmederij Hedi.

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:32

Ik zelf vind Hedi Goudsmedi ook grappig maar is niet super professioneel.

Ik zou nooit een plaatsnaam in je bedrijfsnaam verwerken, stel je verhuist een keer, zit je met die naam van je vorige woonplaats.

Edelsmid Hedi of Goudsmid Hedi vind ik mooi. Professioneel, kort maar krachtig!

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:51

Het woord dat je zoekt voor 'new vintage' is retro

Citaat:
"Retro" en "vintage" zijn termen die vaak worden gebruikt om naar oude objecten, stijlen of trends te verwijzen, maar ze hebben enkele subtiel verschillende betekenissen:

Retro:

"Retro" verwijst naar iets dat een moderne imitatie of herinterpretatie is van een stijl, mode, ontwerp of product uit het verleden. Het kan lijken op iets uit het verleden, maar het is eigenlijk nieuw gemaakt met moderne materialen en technieken. Retro-items proberen vaak de esthetiek en stijl van een bepaalde periode te vangen, maar ze zijn niet authentiek uit die tijd.

Vintage:

"Vintage" verwijst naar items die authentiek zijn uit een bepaalde periode in het verleden. Deze items zijn meestal minstens 20 jaar oud en kunnen variëren van kleding en meubels tot auto's en sieraden. Vintage items hebben historische waarde en worden vaak beschouwd als tijdloos of klassiek. Ze behouden hun originele kenmerken en tonen de slijtage en het patina die zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld.


Ik zou je naam verder simpel, professioneel en tijdloos houden, bijvoorbeeld 'Goudsmederij Hedi'.

Mama3
Berichten: 1809
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:32

Lynn_Nikita schreef:
Goudsmhedi klinkt wel grappig maar niet direct professionel

Bij Goudkunst ( by Hedy ) of Gouddesign ( by Hedi) weet je vaak wel waarmee het te maken heeft



Gouddesign by Hedi klinkt top!

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 20:38

Ik vind Hedi Goudsmedi juist heel leuk. Die naam valt op, geeft een grinnik en wordt onthouden! Dat wil je toch? Ik zie niet in waarom dat niet professioneel zou klinken.

Eventueel kun je een meer zakelijke ondertitel gebruiken als je toch wat twijfelt…

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:37

Je ben als afgestudeerd zelfstandig goudsmid een kunstenaar.

Ik zou aan dat vakmanschap geen cheezy of "grappige" naam hangen zoals de eerste de beste "kraaltjesrijger" die een winkeltje op internet heeft doet. Ik vind echt dat je jezelf en je werk daarmee devalueert.

Wat dan wel? Mijn serieuze aandacht trek je met voornaam achternaam goudsmid. Of zoiets dergelijks. Zelfbewust, trots, vertrouwenwekkend, overtuigd van je eigen kunne.

Mijn blik is misschien wat gekleurd. Een oom was een bekend edelsmid. Mijn idee van het vak is door hem gevormd. Een vak om trots om te zijn en dat uit te stralen.

Coco4life
Berichten: 1220
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:42

Er heet bij ons een bedrijfje tante pindakaas. En ik heb het onthouden door de grappige naam, ze verkopen pindakaas. Ateljedi is echt wel heel leuk

_irene_
Berichten: 58
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [VRAAG] bedrijfsnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:14

Ik heb het topic doorgelezen en Hedi Goudsmedi is wel de enige naam die is blijven hangen haha.

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 07:44

Boras schreef:
Je ben als afgestudeerd zelfstandig goudsmid een kunstenaar.

Ik zou aan dat vakmanschap geen cheezy of "grappige" naam hangen zoals de eerste de beste "kraaltjesrijger" die een winkeltje op internet heeft doet. Ik vind echt dat je jezelf en je werk daarmee devalueert.

Wat dan wel? Mijn serieuze aandacht trek je met voornaam achternaam goudsmid. Of zoiets dergelijks. Zelfbewust, trots, vertrouwenwekkend, overtuigd van je eigen kunne.

Mijn blik is misschien wat gekleurd. Een oom was een bekend edelsmid. Mijn idee van het vak is door hem gevormd. Een vak om trots om te zijn en dat uit te stralen.


Eens. Je begint geen Etsy shop met zelf geknoopte armbandjes. Je bezit een ambacht die niet veel mensen kunnen, maar waar vaak wel een serieuze doelgroep op af komt. Daar hoort imo ook een serieuze naam bij. En dat is voor mij al niet ‘xxx by Hedi’ of een andere variant waar het woord ‘by’ in zit :=

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:20

Marita schreef:
Ik vind Hedi Goudsmedi juist heel leuk. Die naam valt op, geeft een grinnik en wordt onthouden! Dat wil je toch? Ik zie niet in waarom dat niet professioneel zou klinken.

Eventueel kun je een meer zakelijke ondertitel gebruiken als je toch wat twijfelt…

Ik vind het kinderachtig. Smaken verschillen :D

Voor kleuterarmbandjes met kinderkraaltjes en eenhoorn bedeltjes is hij leuk. Ja zeker. }>
Als ik zo'n naam tegenkom op Google, bezoek ik de site niet eens.