Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:20

Hier iemand die geen middelbare schooldiploma heeft, ook wegens mentale problemen. Nou had ik een bijbaan in een supermarkt, en uiteindelijk hier een mbo opleiding kunnen doen waarbij ik maar 1 ochtend per week naar school hoefde. De rest leerde ik in de praktijk. Inmiddels heb ik een redelijk hoge functie met heel veel verantwoordelijkheid, maar dit had ik zonder die mbo opleiding ook kunnen bereiken. Diploma zegt niet altijd alles. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 12:23

Suzanne F. schreef:
Oh meisje, je bent nog zo jong. De wereld ligt aan je voeten. En waar een wil is is een weg. Zodra je 18 bent kan je zeker via deelcertificaten nog je middelbare school halen, dat weet ik zeker. Hoe dat zit als je nog 17 bent weet ik niet maar dat kan je navragen. Maar middelbare school is te halen als je 18 bent en zoals ik zei ook met deelcertificaten zodat je het ook op je eigen tempo kan doen. Wie weet lukt de Havo dan ook wel en dan openen heel veel deuren zich voor je! Dan kan je gaan doen waar je van droomt.
Het leven heeft zoveel te bieden, zoveel mooie dingen en je hebt zoveel te brengen. Wat naar dat je je zo ongelukkig voelt, ik herken het wel hoor. Ik was als jong meisje ook depressief. Pas later toen ik zelf beter voor mezelf ging zorgen (niet alleen mentaal maar ook fysiek door supplementen te nemen en genoeg magnesium) ging het veel beter met me. Wees niet te hard voor jezelf maar leer jezelf goed kennen en wordt vrienden met jezelf. Het klinkt stom maar het werkt echt. Uiteindelijk heb je namelijk alleen jezelf waar je op moet kunnen bouwen. En je kan meer dan je denkt. Onderzoek je dromen, waar krijg je energie van? En spreek dan met jezelf af hoe je het gaat realiseren. Ga ervoor, je bent het waard om je dromen na te jagen. Hele dikke knuffel van mij.


<3 <3 <3

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 13:51

verootjoo schreef:
Als je bij defensie wilt als verpleegkundige of ict moet je eerst die opleidingen doen, volgens mij leidt defensie daar niet zelf voor op.

Er zijn zoveel mensen die op hun 17e nog geen diploma hebben, daar hoef je je niet voor te schamen of druk om te maken, werken kan altijd nog en duurt tot je 67e dus je hebt nog tijd zat om een opleiding te doen.
Ik zou beginnen met alsnog vmbo/havo afmaken dan heb je daarna alle keus in wat je wilt doen en kan je kijken of je bij defensie binnen kan komen.

Ze leiden inderdaad niet alles zelf op, maar je kunt via Defensie ook extern opleidingen volgen.

Er zijn zoveel tekorten binnen Defensie, ik zou gewoon mijn stoute schoenen aantrekken, een gesprek aanvragen en kijken wat de mogelijkheden zijn. Vaak is er meer mogelijk dan in eerste instantie dacht en anders heb je ook een duidelijk beeld van wat je moet doen om daar te komen. Ik zou daar dus eerst mee starten als dat echt je droom is. Je kunt ook gewoon een mailtje sturen als je het spannend vind om te bellen: https://werkenbijdefensie.nl/contact

Succes meid! Je komt er echt wel :)

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:15

tussen alle voorgaande adviezen mis ik de VeVa = MBO-vooropleiding van Defensie.

https://veva.nl/vakrichtingen?gclid=Cjw ... zMQAvD_BwE

Niet alle richtingen worden op elke locatie gegeven. En voor Zorg en BAT moet je extern stage lopen (dat kan niet bij Defensie zelf).

Maar als je VeVa doet kun je wel alvast zien of Defensie bij je past.

succes

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:20

Marie111 schreef:
tussen alle voorgaande adviezen mis ik de VeVa = MBO-vooropleiding van Defensie.

https://veva.nl/vakrichtingen?gclid=Cjw ... zMQAvD_BwE

Niet alle richtingen worden op elke locatie gegeven. En voor Zorg en BAT moet je extern stage lopen (dat kan niet bij Defensie zelf).

Maar als je VeVa doet kun je wel alvast zien of Defensie bij je past.

succes


xPabloBokt schreef:
DuoPenotti schreef:
En summa zorg veva?
Dat is zover ik weet minder heftig dan direct bij defensie. Maar ook geen gewone zorg. Beetje 2 werelden samen.
Geen idee wat de toelatingseisen zijn maar dat heb jij vast zo uitgevonden.


Om te worden toegelaten tot deze opleiding heb je nodig:

vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg of;
mbo-diploma niveau 2 of;
overgangsbewijs van 3 naar 4 havo en;
de Nederlandse nationaliteit en;
een positief Sport Medisch Advies (SMA) en;
een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Bron: https://www.summacollege.nl/opleidingen ... undige-bol



Of is dat nog weer wat anders?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:29

Lieve TS, ik snap ontzettend goed dat het nu voelt alsof er een enorme muur voor je staat, en dat alles wat je voelt en ervaart daardoor alleen maar erger wordt.

Hier bij mij thuis een hele lieve vriend die óók geen enkel middelbare schooldiploma heeft. Hij begon op het gymnasium maar leren wilde en lukte niet. Wellicht door andere redenen dan de jouwe, maar toch. Hij is zonder middelbare schooldiploma naar het MBO gegaan op zijn zestiende. Dit heeft hij in een versneld traject mogen doen omdat dat wel goed ging, daarna is hij HBO gaan doen. Inmiddels is hij succesvol in wat hij van droomde, geniet met volle teugen en heeft het ontbreken van een diploma hem niet in de weg gestaan.

Kortom: het kan gewoon. :) Je hebt keuzes en als je weet waar je wil eindigen lukt het echt. Helaas gaat het schoolsysteem in Nederland uit van maar één soort persoon, terwijl we allemaal zo verschillend zijn en ons op allemaal hele andere manieren ontwikkelen. Wanneer je niet in dat doorsnee hokje past qua pad, voelt dat soms als een enorme kluif, of alsof je "dom" of "achterlijk" bent. Maar je bent niet dom, je bent niet achterlijk, en de weg is er. :) Jij komt er écht.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 21:41

inderdaad gelden voor de Veva dezelfde voorwaarden als een "gewone" MBO-opleiding. Maar wellicht is er iets mogelijk met een toelatingsexamen of dat je de vmbo versneld doet ofzo.

Verder moet je een intake doen, want voor sommige richtingen zijn er 100 aanmeldingen en maar 20 plaatsen (ten minste dat was een paar jaar geleden zo).

En inderdaad ook een sportieve intake.

https://veva.nl/vragen/wat-zijn-de-toelatingseisen

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.deltion.nl/getmedia/01ad8bff-1392-4179-87da-747d6fa84f65/Informatie-op-de-Website-VeVa-2021.pdf

Je kunt ook aanmelden voor een meeloopdag (dat kan bij elke mbo-opleiding)

https://www.landstedembo.nl/mbo-opleidi ... rzorgende/

Romy_Stn

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-07-22
Woonplaats: Groningen

Re: Geen enkele diploma’s als 16, bijna 17 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 15:42

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de lieve en hulpvolle reacties! Morgen heb ik weer een gesprek met mijn therapeut en zal ik een paar dingen die ik hier heb gehoord aan haar doorgeven om haar mening hierover te kunnen horen. Ik heb inmiddels ook een mailtje gestuurd naar de cage manager en de leerplicht om een gesprek aan te vragen zodat ik deze ideeën ook met hun kan delen.

Er vroeg iemand wat voor baantjes ik deed maar kan het even niet meer zo 123 terug vinden maar ik werk bij dominos als insider/outsider elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11;15 tot 18;15. Ik werk ook als serveester in een restaurant in mijn dorpje voor 9 uur per week en ik doe tussendoor nog veel helpen in de paardensport op mijn stal dus heb een vrij drukke planning hahah. Helaas kan ik ook niet zomaar stoppen met de baantjes aangzien ik 2 paarden heb die gewoon door betaald moeten worden..

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 15:45

Romy_Stn schreef:
Zebrastreep schreef:
Bij sommige zorginstellingen kun je wel een traject doen dat je via de instelling een opleiding volgen.

Er is nu zoveel tekort in de zorg dat er ook wel plekken zijn ( op mijn werk gebeurd dit zeker ) zonder ervaring. Maar als verpleegkundige wordt dat lastig maar je zou ook kunnen beginnen met bijvoorbeeld ouderen en of gehandicapten. Als je de wil hebt en dit laat zien krijg je zeker een kans. En mooie is ook dat je eerst een periode ervaring op kunt doen en kunt kijken wat je wel en niet leuk vindt. En daarnaast kun je je inschrijven voor de opleiding.

Op mijn locatie loopt nu momenteel ook een 17 jarige meid met ongeveer dezelfde achtergrond als jou. Heeft nog weinig ervaring , maar wil heel graag. Ik had in het begin mijn twijfels, maar dat was helemaal niet nodig. Zij gaat ook starten met de opleiding en blijft dan als weekendhulp.

Zo zou je ook een beetje kunnen gaan verdienen.

En ik zeg maar liever iemand in de zorg zonder diploma maar die graag wil dan iemand met diploma die niks laat zien. Een diploma zegt niet altijd wat. Alleen een hogere functie wordt wat lastiger zoals persoonlijk begeleider moet je wel echt een opleiding voor gedaan hebben.

Ik heb ook wel collega's zonder diploma die jaren geleden begonnen zijn en zijn blijven hangen maar nooit een opleiding hebben gevolgd. Maar door ervaring merk je echt geen verschil als iemand met diploma.


Ik bedoelde dat ik of ict defensie of verpleegkundige defensie wil gaan doen maar denk dat ik het verkeerd verwoord heb hahah. En fijn om te horen dat ik dus niet alleen zo’n verleden heb gehad en dat deze meid het ook gewoon lukt!


Wat je zou kunnen doen is kijken welke mogelijkheden er voor je zijn als je bij een zorginstelling je VP opleiding kan doen (BBL) dat is meestal 1 dag school en 3 dagen werken. Als je deze behaald heb kan je misschien doorstromen naar defensie?