Onderwijs - onbetaalde uren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 17:17

Hallo allemaal,

Ik ben zéér recent begonnen aan een nieuwe baan als onderwijsassistent in het VO. Hierbij heb ik een contract van 0.7 FTE wat gelijk staat aan 28 uur. Mijn contract is 2 dagen geleden ingegaan, waarbij ik al een loonstrook heb mogen ontvangen voor augustus. Echter staat er op mijn loonstrook dat er per week voor mij 25.8 uur staan ipv 28 uur. Op deze basis krijg ik dan ook uitbetaald. Er ontbreken dus 2 uur. Toen ik dit aan mijn collega vroeg die mij inwerkt, zei hij dat ik me wel moet inplannen voor 28 uur en dat het normaal is om in het onderwijs op deze manier minder uitbetaald te krijgen in verband met de vakanties. Echter kan ik hier helemaal niks van in mijn cao terugvinden. Morgen ga ik proberen in gesprek te gaan met mijn teamleider maar ik vind het best spannend. Ik vind de baan verder enorm leuk en wil graag niks riskeren ivm de proeftijd. Ik vroeg mij af of er meer bokkers zijn in het onderwijs die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 30-08-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:22

Mijn vader werkt ook in het onderwijs en heeft hetzelfde. Hij krijgt doorheen het jaar minder uitbetaald dan in het contract, inderdaad in verband met de vakanties. Je hebt namelijk veel meer vakantiedagen dan bij een ander beroep. Hoe het verder precies zit weet ik niet.

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:27

Het zit'm in het aantal maanden (12) en weken (52): een maand bevat niet precies 28 dagen.
Een jaar heeft immers 13 periodes van 4 weken, en 12 maanden van 30 of 31 dagen. (behalve febr.)
Vermenigvuldig je je 28 uren x 12, en deel je dat door 13, dan kom je op weekbasis uit op 25,8.
De omrekenfactor is 4,3.
Het staat volledig los van het aantal vakantiedagen.
Op maandbasis is de fte 0,7.

Jolien87

Berichten: 17474
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:37

Joy_Mennings schreef:
Mijn vader werkt ook in het onderwijs en heeft hetzelfde. Hij krijgt doorheen het jaar minder uitbetaald dan in het contract, inderdaad in verband met de vakanties. Je hebt namelijk veel meer vakantiedagen dan bij een ander beroep. Hoe het verder precies zit weet ik niet.


Nou, zo werkt het niet helemaal.
Ál die vakantiedagen zijn namelijk een compensatie van alle overuren die je op een gemiddelde lesdag maakt maar niet uitbetaald krijgt.
Tel daarbij zaken op als ouderavonden e.d. en dan is dat aantal vakantiedagen lang niet zo gek.

Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:22

Jolien87 schreef:
Nou, zo werkt het niet helemaal.
Ál die vakantiedagen zijn namelijk een compensatie van alle overuren die je op een gemiddelde lesdag maakt maar niet uitbetaald krijgt.
Tel daarbij zaken op als ouderavonden e.d. en dan is dat aantal vakantiedagen lang niet zo gek.


Mijn vader werkt in het hoger onderwijs, dus ouderavonden etc zijn er niet. Zoals ik het begreep maakt hij dus wekelijks 'standaard overuren' die dus gecompenseerd worden in de vakantie. Dus zijn contracturen liggen daardoor lager.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:05

Lindsey_99 schreef:
Het zit'm in het aantal maanden (12) en weken (52): een maand bevat niet precies 28 dagen.
Een jaar heeft immers 13 periodes van 4 weken, en 12 maanden van 30 of 31 dagen. (behalve febr.)
Vermenigvuldig je je 28 uren x 12, en deel je dat door 13, dan kom je op weekbasis uit op 25,8.
De omrekenfactor is 4,3.
Het staat volledig los van het aantal vakantiedagen.
Op maandbasis is de fte 0,7.

De maanden hebben hier toch precies niets mee te maken? Waarom vermenigvuldig je het aantal contracturen/FTE (zoals het per week is afgesproken tussen WN en WG) met twaalf maanden? Als je een contract hebt voor 40u per week dan word je geacht 40u per week te werken, of de maand nou uit 4 of 4,3 weken bestaat.

Ik zou ook navraag doen hoe dit zit, wellicht komt het inderdaad door de op- en afbouw van je uren in een reguliere lesweek versus de vakantieweken. Maar goed, dan nog: als er 0,7 FTE/28u is afgesproken zou het logischer zijn dat je in een lesweek iets meer uren maakt die in vakanties gecompenseerd worden, dan dat je zonder overleg voor een lager aantal uren wordt uitbetaald.

Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:09

Noeps schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het zit'm in het aantal maanden (12) en weken (52): een maand bevat niet precies 28 dagen.
Een jaar heeft immers 13 periodes van 4 weken, en 12 maanden van 30 of 31 dagen. (behalve febr.)
Vermenigvuldig je je 28 uren x 12, en deel je dat door 13, dan kom je op weekbasis uit op 25,8.
De omrekenfactor is 4,3.
Het staat volledig los van het aantal vakantiedagen.
Op maandbasis is de fte 0,7.

De maanden hebben hier toch precies niets mee te maken? Waarom vermenigvuldig je het aantal contracturen/FTE (zoals het per week is afgesproken tussen WN en WG) met twaalf maanden? Als je een contract hebt voor 40u per week dan word je geacht 40u per week te werken, of de maand nou uit 4 of 4,3 weken bestaat.

Ik zou ook navraag doen hoe dit zit, wellicht komt het inderdaad door de op- en afbouw van je uren in een reguliere lesweek versus de vakantieweken. Maar goed, dan nog: als er 0,7 FTE/28u is afgesproken zou het logischer zijn dat je in een lesweek iets meer uren maakt die in vakanties gecompenseerd worden, dan dat je zonder overleg voor een lager aantal uren wordt uitbetaald.


Ja - daar zit ik nu dus mee, er is mij namelijk helemaal niet verteld dat ik 'minder' uitbetaald zou worden en ik kan dit ook niet terugvinden in de cao.

Tytonidae
Berichten: 949
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:11

Joy_Mennings schreef:
Jolien87 schreef:
Nou, zo werkt het niet helemaal.
Ál die vakantiedagen zijn namelijk een compensatie van alle overuren die je op een gemiddelde lesdag maakt maar niet uitbetaald krijgt.
Tel daarbij zaken op als ouderavonden e.d. en dan is dat aantal vakantiedagen lang niet zo gek.


Mijn vader werkt in het hoger onderwijs, dus ouderavonden etc zijn er niet. Zoals ik het begreep maakt hij dus wekelijks 'standaard overuren' die dus gecompenseerd worden in de vakantie. Dus zijn contracturen liggen daardoor lager.


Het is in mijn geval niet dat mijn contracturen lager liggen, het is dat ik volgens mijn loonstrook minder wordt uitbetaald dan wat mijn contracturen zouden moeten zijn:o

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:14

Het is ook helemaal niet normaal om in loondienst een ander bedrag uitbetaald te krijgen afhankelijk van of het juli met vakantie is, of februari met 28 dagen is, of december met 31 dagen is.
Normaalgesproken krijg je maandelijks exact hetzelfde bedrag. Per daadwerkelijk uur verdien je dan in februari meer dan in oktober, en op vakantie heb je 'gratis geld'. Maar door het jaar heen heb je gewoon een jaarsalaris, op basis van x uren per week, en dat jaarsalaris wordt door 12 maanden gedeeld.
Ik heb nog nooit een ander salaris gehad in februari of in de maand dat ik met vakantie was...In loondienst. Ben je zzp-er of inhuur is het een ander verhaal.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:15

Is het niet fulltime op basis van 36 uur? Ik werk 0,8 op basis van 36 uur in het hoger onderwijs, dat is uit m’n hoofd 29, nog wat. Ik werk 32 uur dus per week 3 overuren vertaalt zich dan in 10 weken vakantie per jaar.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:20

Ibbel schreef:
Het is ook helemaal niet normaal om in loondienst een ander bedrag uitbetaald te krijgen afhankelijk van of het juli met vakantie is, of februari met 28 dagen is, of december met 31 dagen is.
Normaalgesproken krijg je maandelijks exact hetzelfde bedrag. Per daadwerkelijk uur verdien je dan in februari meer dan in oktober, en op vakantie heb je 'gratis geld'. Maar door het jaar heen heb je gewoon een jaarsalaris, op basis van x uren per week, en dat jaarsalaris wordt door 12 maanden gedeeld.
Ik heb nog nooit een ander salaris gehad in februari of in de maand dat ik met vakantie was...In loondienst. Ben je zzp-er of inhuur is het een ander verhaal.

Ik heb altijd mijn dagen betaald gekregen.
Werkte ik over kreeg ik meer, werkte ik een uur minder dan een uur minder.
En voor vakantie waren de snipperdagen.
Maar nooit heb ik een vast loon per maand gehad. Maar de precies gewerkte uren en dagen. Plus het eventuele ORT.
En dat heb ik dan weer nooit anders gehad :D

Maar hoe dat dan in het onderwijs zit, daar kan ik niet mee helpen.

marleen_88

Berichten: 14071
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:23

Je zou gewoon je contracturen betaald moeten krijgen lijkt mij. Ik zou even contact opnemen met de salarisadministratie als ik jou was.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:27

Je hebt een aanstelling van 0,7 fte, dat betekent dat je op jaarbasis 1.161,3 uren moet werken. Eén fte in het onderwijs is namelijk 1659 uur op jaarbasis. Daarnaast heb je recht op wettelijk en bovenwettelijk vakantieverlof (naar rato). En zijn de persoonlijke budgetten de laatste jaren erg omhoog gegaan. Ik ben leidinggevende van het OOP waaronder de onderwijsassistent ook vallen. Hoe bij jou op school wordt omgegaan met de wekelijkse verdeling moet je echt aan je teamleider vragen, want dat verschilt per school. Bij ons werkt iemand met 1 fte 40 uur per week, maar krijgen ook minder uitbetaald. Een vergelijking met docenten kan je niet maken, want bij OP is er nog een percentage opslag voor voor- en nawerk.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:56

Ceetje_bokt schreef:
Een vergelijking met docenten kan je niet maken, want bij OP is er nog een percentage opslag voor voor- en nawerk.


... dat zat ik mij af te vragen.
1 fte is 40 uur - maar voor leraren betekent dit in het voortgezet onderwijs zoiets als 30 lesuren voor de klas.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:03

Lindsey_99 schreef:
Het zit'm in het aantal maanden (12) en weken (52): een maand bevat niet precies 28 dagen.
Een jaar heeft immers 13 periodes van 4 weken, en 12 maanden van 30 of 31 dagen. (behalve febr.)
Vermenigvuldig je je 28 uren x 12, en deel je dat door 13, dan kom je op weekbasis uit op 25,8.
De omrekenfactor is 4,3.
Het staat volledig los van het aantal vakantiedagen.
Op maandbasis is de fte 0,7.


Ik denk dat het inderdaad is omdat je op weekbasis (of per vier weken) uitbetaald krijgt ipv maandbasis. Zo krijg je op op maandbasis 12 keer in het jaar uitbetaald en op 4-week basis 13 keer.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:18

Janneke2 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Een vergelijking met docenten kan je niet maken, want bij OP is er nog een percentage opslag voor voor- en nawerk.


... dat zat ik mij af te vragen.
1 fte is 40 uur - maar voor leraren betekent dit in het voortgezet onderwijs zoiets als 30 lesuren voor de klas.

Nee, 1fte is 1659 uur en naast lesgevende taken hebben docenten ook andere taken en uren vergoedingen. En een voor- en nawerk (lessen voorbereiden, nakijken etc) Dat verschilt van school tot school. De meeste scholen kennen een maximum van 25 lesuren per week met daarnaast dus andere taken. Overigens als je 1659 deelt door 40 weken (12 weken vakantie) kom je boven de 40 uur uit. Docenten hebben niet veel vakantie, maar nemen hun overuren op. ;)

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:07

Je moet even contact opnemen met p&o van je school. Ik heb een aanstelling van 0.8 fte als docent, ik heb 16 lesuren ( van 60min ) met daarnaast een aantal taken. Vorig jaar had ik 20 lesuren en minder taken. Dus dat kan echt per jaar verschillen. Een vriendin van mij werkt op een school als ergotherapeut waarbij er gebruik wordt gemaakt van de al eerder genoemde constructie van het per week wat meer uren werken zodat ze tijdens de schoolvakanties ook vrij is.

De contracten van onderwijzend personeel en ondersteunend personeel zijn echt anders (ook andere Cao) en alleen jouw p&o kan je vertellen hoe jouw school de uren inzet. Maar soms moet je wel keihard zijn in het onderhandelen en ze wel wijzen op gemaakte afspraken want 'die worden weleens vergeten'.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:20

Mujn vriend werkt op een middelbare school als docent en dit is niet normaal. Je werkt meer uren dan dat je les geeft natuurlijk maar je dient gewoon volgens contract betaald te krijgen.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:54

Dit ligt aan contact, FTE en verloningsperiode. Vraag voor je gesprek om deze door te nemen met de teamlead. Foutjes in verloning kunnen altijd gemaakt worden, hier werken ook maar mensen. Indien het klopt kan je er juist nu nog een gesprek over starten. Succes!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 01:37

Helemaal niet raar om aan je teamleider of iemand van P&O opheldering te vragen over hoe dit zit. Als je dat gesprek op een normale, zakelijke manier voert kan ik me echt niet voorstellen dat je daarmee verlenging na je proeftijd mee op het spel zet.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 02:50

Je kunt het inderdaad navragen. Ik werk zelf op de salarisadministratie en mijn ervaring is dat het salarispakket voor de eerste maand (als dit geen volle maand is) vaak op iets minder uren uitkomt dit heeft te maken met aantal werkelijk dagen voor die maand. Ik zou verwachten dat je volgende loonstrook wel voor de volle uren wordt uitbetaald.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 06:46

har166 schreef:
De contracten van onderwijzend personeel en ondersteunend personeel zijn echt anders (ook andere Cao) en alleen jouw p&o kan je vertellen hoe jouw school de uren inzet.

Deze opmerking is absoluut niet waar. OP en OOP vallen onder dezelfde cao.

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:06

En wat lindsey_99 zegt klopt ook. Je werkt 28 uur per week als je dat x 52 weken (1456 uur per jaar) doet en dan deelt door 12. Kom je op de maand uren uit die je elke maand krijgt uitbetaald (121.33). Zodat je elke maand hetzelfde loon krijgt en niet elke maand een wisselend loon omdat je de ene maand meer en de andere maand iets minder werkt. Voor een deel van een maand wordt hier dus ook een deel van uitbetaald.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:10

Janneke2 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Een vergelijking met docenten kan je niet maken, want bij OP is er nog een percentage opslag voor voor- en nawerk.


... dat zat ik mij af te vragen.
1 fte is 40 uur - maar voor leraren betekent dit in het voortgezet onderwijs zoiets als 30 lesuren voor de klas.

Ook dit verschilt per school. Dit is ook nog afhankelijk van opslagfactoren en het aantal minuten van de lesuren.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Onderwijs - onbetaalde uren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 17:54

Heb je je vraag kunnen stellen en wat heb je als antwoord gekregen?