Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 09:08

Inmiddels is het ruim elf jaar geleden dat ik mijn diploma in ontvangst heb genomen. In de jaren daarop veel geleerd bij diverse bedrijven, maar ik zit nu een beetje in de fase dat ik alles wel gezien heb en het kunstje steeds opnieuw aan het doen ben. Op zich niets mis mee, het werk ligt voor het oprapen en het betaalt fantastisch, maar ik mis een stuk uitdaging in het leren van nieuwe dingen.

Sinds dit jaar ben ik ZZP'er en daarmee heb ik ook wat meer vrijheden gekregen en zit ik er over te denken om een (deeltijd) studie erbij te gaan doen. Een studie die ik waarschijnlijk gekozen zou hebben als ik alles opnieuw zou mogen doen.

Alleen... hoe start je hiermee? Ik zie dat opleidingen in deeltijd en voltijd aanbieden. Er zijn opleidingen die voor 4 maanden aanbieden waarbij je certificaten ontvangt van 5 ECTS, waarmee je weer vrijstellingen kunt krijgen op een eventuele bachelor. Voor deze opleiding kun je ook het STAP-budget aanvragen, wellicht is dat een mooie drempel om te starten.

Wat is wijsheid? Zijn er mensen met ervaringen hierin? Hebben certificaten waarde, of kun je beter deeltijd een volledige opleiding doen? Wat viel mee of juist heel erg tegen?

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:42

Bij twijfel doen!
Hoe begin je er mee? Dat ligt aan de opleiding en het niveau wat je wil doen. Voor Mbo en Hbo heb je veelal een stage of leerwerk plek nodig. Voor WO meestal niet.

STAP budget komt waarschijnlijk niet meer terug dus daar zou ik niet op inzetten.

Als je cursussen gaat volgen zou ik dit zeker doen bij een erkende school! Dan staat de waarde vast en kan je deze inderdaad later inzetten voor vrijstellingen.

Ik ben via deeltijd van mbo via hbo nu naar de Uni gekomen. En geen seconde spijt van gehad :)

Heb je al een idee wat voor iets je wil gaan doen?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 10:24

Zelf ben ik een stapelaar (MBO, HBO, Uni), ik heb al heel wat jaren in de schoolbankem doorgebracht voordat ik begon met werken.

Graag zou ik richting Culturele Antropologie willen gaan, helaas is dat wel een opleiding die vooral in voltijd wordt aangeboden. Stage’s daar zit ik inderdaad niet echt op te wachten, het zou wellicht wel in combinatie met mijn werk kunnen. Een scriptie maken zou ik dan weer niet zo erg vinden.

Op de site van STAP zie ik wel dat er nog een inschrijfmoment vanaf 18 september is?

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:35

Oh wat ben ik blij dat je dat meld in het topic! De laatste keer was er een error bij STAP en kreeg ik de melding dat het niet meer zou worden hervat. 18 september dus nog een kans *\o/*

Als je al WO hebt zou ik zeker focussen op dat niveau dan ontloop je ook die stages. Jammer dat die studie niet in deeltijd te doen is. Bij de open universiteit word wel Cultuurwetenschappen aangeboden dat heeft wel een aantal raakvlakken geloof ik. Als je het echt naast je baan wil doen kan je zoiezo kijken naar de open universiteit. Dit is goed te doen naast een baan, het is goed geregeld en het is (nog enigzins :') ) betaalbaar.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:29

Wat leuk een topic hierover. Ik loop hier nu ook een beetje tegenaan.
Wil heel graag omscholen en een studie recht gaan doen. Als ik alles overnieuw kon doen had ik daar gelijk voor gekozen.
Nu zit ik erover te denken om of een jaar MBO juridsch medewerker opleiding te doen zodat ik qua werk de overstap makkelijker kan maken. Of dat ik toch begin met HBO kort progamma Recht van 9 maanden.
De reden dat ik naar 1-jarige opleidingen of kort progamma zit te kijken is om te checken of ik het echt wel leuk vind en of ik het niveau aankan Zou zonde zijn als ik voor een 4-jarige studie ga en het dan niet kan afronden of erachter kom dat ik het toch niet zo leuk vind als ik mij had bedacht.

Ik ga het in iedere geval proberen met het STAP budget en anders ga ik het sowieso wel doen alleen twijfel ik dus een beetje of ik voor MBO of HBO-kort ga om daarna misschien alsnog de overstap te doen naar een volle studie.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:42

Als je uiteindelijk een HBO studie wil doen en je wil kijken of je het niveau aan kan zou ik zeker gaan voor een cursus dat op HBO niveau is. Ik zou dan wel kijken of het gegarandeerd vrijstellingen geeft in de gehele opleiding. En als er gesproken word over vrijstellingen ook dat ook is bij een school waar je de volle opleiding zou willen volgen. Zonde als je dingen 2x moet doen én moet betalen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:21

OU heeft helaas geen deeltijd master, het is een gecombineerde met Kunst- en cultuurwetenschappen. Ze hebben wel een bachelor Algemene cultuurwetenschappen, maar ik denk eigenlijk dat ik toch wel voor een master wil gaan als ik daar toch tijd in ga steken. Alleen de 'kunst' hoeft voor mij niet, prima als dat een subonderdeel is, maar dat is niet perse de richting die mij trekt.

Ik zit ook te dubben om te starten met een cursus om te kijken of het uberhaupt weer lukt om de schoolbanken in te gaan. Icm het STAP budget is de investering qua geld dan minimaal.

Ik denk dat ik even op een rijtje ga zetten welke instellingen de master in deeltijd aanbieden en wat ook de inhoud van het curriculum is, dat lijkt ook nog wel een beetje te verschillen. Daarnaast zijn er een aantal die Nederlands aanbieden, maar ook een groot aantal Engels. Voor dat laatste kan ik mij prima redden op vakantie en in mijn huidige vakgebied, alleen heb ik geen idee hoe dat is voor die opleiding. Op schrift heb ik ook nog wel wat moeite soms, helemaal als het ook nog wetenschappelijk schrijven is.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:29

Ik denk dat je ongeveer even oud bent als ik. Afgelopen juli heb ik mijn drie-jarige master afgerond na 10 jaar niet meer gestudeerd te hebben.

Als je het niveau al hebt (je hebt uni al afgerond las ik) is het echt te doen.
Ik heb drie jaar lang 1 dag in de week gestudeerd en 1 dag naar school en het ging prima. Ik vond het zelf absoluut niet moeilijk, alleen tijd en balans zoeken naast gezin en werk was lastiger dan ik gewend was uit mijn studententijd. Ik had wel genoeg aan 1 dag per week. Op het laatst met de thesis soms iets meer maar ook dat viel me mee.

Ik zou het zo aanraden. :j

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:11

Sjofel schreef:
Als je uiteindelijk een HBO studie wil doen en je wil kijken of je het niveau aan kan zou ik zeker gaan voor een cursus dat op HBO niveau is. Ik zou dan wel kijken of het gegarandeerd vrijstellingen geeft in de gehele opleiding. En als er gesproken word over vrijstellingen ook dat ook is bij een school waar je de volle opleiding zou willen volgen. Zonde als je dingen 2x moet doen én moet betalen.


Thanks voor de tips. Ik ga dat nu even onderzoeken inderdaad.
Het uiteindelijke doel is misschien toch voor een Master gaan maar daar voor heb ik eerst een propedeuse nodig voor de uni waar ik dan deeltijd wil studeren.

Maar ik ga toch voor het HBO progamma en dan kan ik vanuit daar verder kijken wat ik wil gaan doen maar dan heb ik dat in iedere geval als basis.

Als ik mag vragen, hoe oud zijn jullie om weer te gaan studeren. Ik merk dat ik het zelf een beetje raar vind om op 30-jarige leeftijd eigenlijk mijn leven om te gooien en opnieuw te gaan studeren. :o

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Opnieuw studeren op latere leeftijd - do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 09:29

Fijn om die ervaringen te lezen!

Mijn vorige opleidingen heb ik ook naast een drukke bijbaan gedaan, plus daarnaast nog allerlei activiteiten in studie- en studentenverenigingen. Voordeel is nu ook dat ik iets ga doen wat mij echt ligt. Mijn vorige opleiding had dat wel echt veel minder. Dat hield ik vol omdat ik er zoveel toffe dingen naast kon doen.

Het enige wat ik merk is dat de opleiding deeltijd moeilijk te vinden is. Ik neig wellicht dan toch naar een complete bachelor via OU en wellicht dan nog een eenjarige voltijd studie als het wel bevalt. Maar goed, ik ga nog even doorzoeken. Het fijnste zou zijn als het naast het werk zou kunnen.

Ik ben al halverwege de 30, maar goed daar heb ik helemaal geen moeite mee.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:33

Als je al een bachelor/master hebt en besluit te gaan voor de ou is het aan te raden om vrijstellingen aan te vragen. Ze denken daar goed in mee :j

Alles op een rijtje zetten is zoiezo wel goed om te doen denk ik.

Ik ben de 30 ook al voorbij. Ik ervaar het niet als omgooien nu eigenlijk.. als je een vaste dag naar school moet wel meer dan moet je meer plannen vind ik.