Studie oppakken of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:57

Is switchen naar Marcus verbeek een optie? Zie hier ook nog wel de optie voor online bij staan. Je kunt dan ook module voor module oppakken.

Je zou kunnen vragen of je dan misschien vrijstellingen kunt krijgen omdat je bepaalde vakken al behaald hebt?

https://www.mvp.nl/opleiding/associate- ... tancy.html

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18003
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 17:24

Maar je hebt nu toch werk? Dus hoezo is alleen havo hebben een probleem? Echt, meis, de wereld ligt nog aan je voeten. Maar alleen als je je lijf mee krijgt..... Zonder gezondheid wordt het allemaal erg moeilijk.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 19:11

Ik ben het absoluut met jullie eens dat gezondheid op 1 staat. En alleen Havo is blijkbaar toch zo slecht nog niet. Ik weet dat ik een baan heb maar bij accountantskantoren zijn ze in mijn optiek ook erg vaak gefocused op welke papiertjes je hebt. Misschien dat dit in de huidige arbeidsmarkt steeds meer veranderd. En wie weet misschien komt er ooit een ander carrière pad dat weet ik niet. Het is gewoon lastig om iets los te laten waar ik jaren lang naartoe heb gewerkt en probeerde te bereiken en nu wetende dat dat niet meer haalbaar gaat zijn (lees partner van kantoor en AA titel behalen). Plus ik ben altijd bang mezelf maar ook zeker andere teleur te stellen.

manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 19:17

Ach het leven van een partner gaat ook echt niet over rozen. En waar een wil is is een weg!

Er er zijn gelukkig ook kantoren waar ze je wel waarderen als je geen papiertje hebt.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:01

Misschien is er wel een bokker waar je af en toe een nachtje kan logeren ?

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:16

J30d schreef:
Hi Allen,

Een korte uitleg. Ik ben ruim een jaar geleden ziek geworden en hier kwam ziekte van Crohn uit. Dit was juni 2022. Sindsdien diverse opvlammingen gehad wel in september 2022 gestart met opleiding maar vanaf november 2022 weer volledig uitgevallen door Crohn (studie en werk).

Nu zou ik mijn studie omzetten van bachelor accountancy naar Associate degree Accountancy wat zou betekenen dat ik na de zomer nog 3 semesters moet behalen om mijn diploma te behalen. Ik studeer duaal wat betekend 3 dagen werken 2 volle dagen van 9 tot 5 op school. Ik ben nog aan het reïntegreren na mijn laatste uitval in spoor 1. Ik ga volgende week 4u per dag werken. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik mag starten onder de volgende voorwaarden:
4 uur werken per dag akkoord om in te schrijven.
6 uur per dag werken akkoord om studie te starten (begint oktober Ivm behalen 1e semester).
Bij uitval door Crohn zal studie direct gestopt worden en mag niet later meer opgepakt worden.

Pardon...?
Je werkt drie dagen in de week - ben je die twee studiedagen ook in dienst bij je werkgever...?
Zo nee dan heeft de werkgever daar niets over te zeggen.
'Uitval door Crohn' heeft je werkgever in directe zin ook niets mee te maken.
Citaat:
Mijn studie is 250km per dag rijden en ik moet die 2 dagen aanwezig zijn. Mijn opvlammingen komen snel door stress.

Zoveel kilometers op één dag kan maar moeilijk zonder stress.
Als je lekker in de eerste klas kunt relaxen kan het een optie zijn, maar aangezien je in de spits reist is tweede klas OV al lastiger (rechts kabinet) en zelf rijden idem dito.

En belachelijk dat anno 2023 je per se fysiek aanwezig moet zijn.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 20:52

J30d schreef:
Ik weet dat als ik mijn studie niet oppak ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer ga studeren. Ik heb mijn havo behaalt wat gelijk staat aan mbo4. Wat betekend dat ik (wss) nooit hoger dan dit kom. Dit maakt mij best onzeker qua eventuele toekomstige werkgevers. Mijn huidige werkgever kan ik gewoon in huidige functie blijven werken zonder problemen heb tenslotte al 3 jaar werkervaring. Ik ben 21 lentes jong extreem ambitieus maar mijn ziekte maakt het enorm lastig. Ik ben bang dat als ik start met studie icm werk die ook dan nog steeds opgebouwd wordt, ik mogelijk weer uitval met alle gevolgen van dien…. Het is niet mogelijk om mijn studie later op te pakken omdat dan mijn reeds behaalde vakken van jaar 1 en jaar 2 vervallen. Omdat ik mijn P op 2 vakken na (nog) niet heb gehaald.


Je schrijft je antwoord zelf; nu starten is groot risico op uitval.
De rest wat je hier geschreven hebt zijn je belemmerende gedachten en ze zijn niet eens allemaal waar.
Het hoeft niet waar te zijn dat je nooit meer gaat studeren, het hoeft niet waar te zijn dat je nooit hoger dan havo komt.
De voorwaarden die je WG stelt vind ik overigens wel raar dus met die voorwaarden moet je je sowieso achter de oren krabben.


De vraag die je jezelf moet stellen is; wat is het me nu waard om de studie op te pakken en wil ik de risico’s nemen of kies ik voor rust en herstel voor mezelf?

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 20:57

WG moet in stemmen met mijn duale studie omdat zonder WG je geen studie mag starten. Vandaar dat mijn WG “eisen” kan/mag stellen.. En idd ov zou een oplossing zijn maar is ruim 3 uur wat betekend dat ik sochtends om half 6 uiterlijk weg moet en savonds pas rond 9/half 10 thuis ben…. Dan kan ik beter met mn auto vd zaak gaan hahaha

Maar i get the point van iedereen ik denk dat ik gewoon voor mezelf ga kiezen. Ik ga het nu wel eerst even laten bezinken ik hoef pas over 3,5 week definitief te kiezen. Echter mezelf kapot werken is weinig waard.. Wel spannend om het straks iedereen te vertellen incl WG.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 20:59

En mbt WG er zijn de afgelopen maanden heel veel dingen gebeurd wat sowieso m’n twijfels bij WG heeft gezet. Zodra ik stabiel ben en volledig uit ziektewet ga ik misschien rustig rondkijken of WG moet akkoord gaan met mijn wensen maar die kans schat ik klein in (lees deels terug oude functie en vestiging 15 min van huis af Ipv 40 min)

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 21:13

J30d schreef:
Als ik jullie zo hoor denk ik dat het inderdaad verstandiger is om nu voor mijn lichaam te kiezen. Hoe lastig ook ik ben inderdaad nog jong. Maar denken jullie ook dat eventuele toekomstige werkgevers hier in zouden staan?

Bij ons zien we nu langzaam een verschuiving. Ze gaan toch ook wel kijken naar de kennis en ervaring die een medewerker heeft ipv alleen maar een papiertje.

Gewoon voor nu voor jezelf kijken. En anders wellicht een andere werkgever zoeken?
Zeker in de accountancy staan ze te springen om personeel.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 22:21

J30d schreef:
Helaas werken docenten totaal niet mee. Ik wilde namelijk afgelopen jaar een x aantal vakken vanuit huis volgen omdat ik aan zware opiaten zat waar ik niet mee mocht rijden. Echter vonden de docenten ondanks uitleg vanuit mij, slb’er en decaan het geen geldige reden om niet bij de lessen fysiek aanwezig te zijn. Ze zijn van mening dat deze theorie alleen fysiek uitgelegd kan worden….


Dit valt me tegen, de HAN docenten die ik ken zijn meer meedenkend. Ik ben er vrij zeker van dat alle colleges tijdens coronatijd zijn opgenomen en dat de videos hiervan nog ergens opgeslagen zijn. Daar zou je via de SLBer/decaan toegang tot moeten kunnen krijgen. Ik zou ook goed kijken naar de leerdoelen: daar vanuit kan je hoogstwaarschijnlijk beredeneren dat ze ook zonder fysieke aanwezigheid behaald kunnen worden. En als er dan toch formatief/summatief getoetst wordt tijdens een les, dan kan je zorgen dat je op die dag wel aanwezig bent.

Ik vind het trouwens best heftig dat jouw werkgever bepaald of je wel of niet/nooit mag studeren. Op dit moment klinkt het heel onverstandig om 2x pw naar Arnhem te gaan en onderwijs te volgen. 4 uur pd werken klinkt ook veel als je nog niet stabiel bent qua opvlammingen. Tenslotte nog dit: je bent 21, er gaan nog heel veel kansen en mogelijkheden komen in je leven, ook om te studeren. Zo voelt het nu niet, maar ook met jouw ziekte zal er nog van alles mogelijk zijn.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:01

En die 2 P vakken halen en verder bij een nti of loi?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 23:33

J30d schreef:
Ja accountancy staan ze idd wel te springen. Helaas werk ik wel nu als finance medewerker en niet meer als assistent accountant (Ivm spoor 1). Hopelijk dat ik in de toekomst een goede combi kan vinden zonder al te veel stress maar genoeg afwisseling en uitdaging. Ik vind het heel fijn om jullie verhalen / meningen horen. Het voelt gewoon ergens alsof ik faal als ik opgeef nu. En idd nu is niet het einde maar ik vind het enorm lastig als de rest in je omgeving en van je leeftijd studies afrond en ik heb niks….

Jij hebt echt een heel erg vertekend beeld van succes. Studie is het makkelijkste deel van je leven. Daarna presteren en dat tot jouw pensioen vol kunnen houden, dan ben je pas succesvol.

And for the record; ik heb helemaal niet gestudeerd, had altijd echt een hekel aan school, heb wel een internationaal bedrijf en dat doe ik gewoon met Crohn.

Freyr
Berichten: 696
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 00:55

Bij welk/wat voor kantoor werk je nu? Hier ook een assistent accountant, wel op Nyenrode. Ik krijg het idee dat ze bij kleinere kantoren nog meer zitten te springen om mensen, dat iedereen welkom is en een opleiding/diploma minder uitmaakt.

Heb je Linkedin? Anders direct een profiel aanmaken, dat is dan de beste tip die ik je kan geven. Ik word doodgegooid met berichtjes van recruiters. Kan je niet even met een recruiter of job coach praten om te kijken of er ergens een werkgever waar je bij aan de slag kan zonder studie? Misschien is dat sowieso een goed idee, totaal iemand die geen belang heeft, om daar mee te praten/overleggen?

Kijk breder, die studie is echt niet noodzakelijk: op mijn afdeling van 30 man werken iig 2 assistenten die een hele andere vooropleiding hebben gedaan en 2 assistenten die zijn gestopt met de opleiding.

Mocht je het willen, dan zou je mij ook even een pb mogen sturen: ik heb afgelopen maanden gezocht naar een ander kantoor en daardoor veel accountantskantoren uitgeplozen. Misschien kan ik je een idee geven waar je zou kunnen aankloppen.

boeflover

Berichten: 6046
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:44

Ik sluit me vooral aan bij de rest, maar wil ook aangeven ga nog eens in gesprek met school of de vakken niet een jaar langer geldig kunnen blijven, zodat je bv in januari of september 24 terug kan starten voor je P.
Mogelijk kan de bedrijfsarts daar ook nog een advies ik geven of je helpen aan een doktersverklaring waardoor de school ms beter mee wilt werken daaraan?
Ook die tip mbt overnachtingen, schrijf ze niet direct af. Je moet nog een aantal X naar school voor je P. Wellicht kun je ergens een goedkope overnachting vinden, via familie/bokt/airbnb/huisje op een camping oid.
Ms kun je de weken ook nog wat verlichten door wekelijks 1 vakantie dag op te nemen? Zodat je dus 2 dagen ipv 3 werkt tijdens die paar maanden?

Vraag dus vooral hulp van school en de bedrijfsarts, maar idd je bent nog jong dus nu kiezen voor nee wilt echt niet zeggen dat het nooit meer kan.