Studie oppakken of niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:30

Hi Allen,

Een korte uitleg. Ik ben ruim een jaar geleden ziek geworden en hier kwam ziekte van Crohn uit. Dit was juni 2022. Sindsdien diverse opvlammingen gehad wel in september 2022 gestart met opleiding maar vanaf november 2022 weer volledig uitgevallen door Crohn (studie en werk).

Nu zou ik mijn studie omzetten van bachelor accountancy naar Associate degree Accountancy wat zou betekenen dat ik na de zomer nog 3 semesters moet behalen om mijn diploma te behalen. Ik studeer duaal wat betekend 3 dagen werken 2 volle dagen van 9 tot 5 op school. Ik ben nog aan het reïntegreren na mijn laatste uitval in spoor 1. Ik ga volgende week 4u per dag werken. Mijn werkgever heeft aangegeven dat ik mag starten onder de volgende voorwaarden:
4 uur werken per dag akkoord om in te schrijven.
6 uur per dag werken akkoord om studie te starten (begint oktober Ivm behalen 1e semester).
Bij uitval door Crohn zal studie direct gestopt worden en mag niet later meer opgepakt worden.

Mijn studie is 250km per dag rijden en ik moet die 2 dagen aanwezig zijn. Mijn opvlammingen komen snel door stress. Mijn energie level is nog niet geweldig. Studie is niet dichterbij te doen. Ik weet dat als ik mijn studie niet oppak ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer ga studeren. Ik heb mijn havo behaalt wat gelijk staat aan mbo4. Wat betekend dat ik (wss) nooit hoger dan dit kom. Dit maakt mij best onzeker qua eventuele toekomstige werkgevers. Mijn huidige werkgever kan ik gewoon in huidige functie blijven werken zonder problemen heb tenslotte al 3 jaar werkervaring. Ik ben 21 lentes jong extreem ambitieus maar mijn ziekte maakt het enorm lastig. Ik ben bang dat als ik start met studie icm werk die ook dan nog steeds opgebouwd wordt, ik mogelijk weer uitval met alle gevolgen van dien…. Het is niet mogelijk om mijn studie later op te pakken omdat dan mijn reeds behaalde vakken van jaar 1 en jaar 2 vervallen. Omdat ik mijn P op 2 vakken na (nog) niet heb gehaald.


Wat zouden jullie doen?

Ps sorry voor het lange verhaal

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:51

In verband met de afstand gaat het hier denk ik om Nyenrode?

Is het niet mogelijk om het dichterbij huis op te pakken? Ik ken twee personen die de switch gemaakt hebben, nog wel wat moesten inhalen, maar met een inkorting van de reistijd (1,5 uur naar 15 minuten) er heel veel voordeel bij hadden.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:57

Sakura789 schreef:
In verband met de afstand gaat het hier denk ik om Nyenrode?

Is het niet mogelijk om het dichterbij huis op te pakken? Ik ken twee personen die de switch gemaakt hebben, nog wel wat moesten inhalen, maar met een inkorting van de reistijd (1,5 uur naar 15 minuten) er heel veel voordeel bij hadden.



Nee gaat om HAN in Arnhem. Eindhoven kan maar op de a2 staat altijd file dus dan zou het uiteindelijk qua reistijd ook niks uitmaken…

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:58

Is het niet mogelijk om tussen de 2 dagen school (als ze achter elkaar zijn) daar in de buurt te overnachten? Dat scheelt al een keer heen en een keer terugrijden.

Of is het geen optie om eens naar een soortgelijke studie dichter bij huis te kijken? Vaak moet je dan inderdaad wel eens wat inhalen, maar dat kun je mooi doen in de tijd die je normaal kwijt bent aan reizen.

Petpa

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:59

Ik lijd zelf aan een (andere) chronische aandoening die ook opvlamt door stress en heb in het verleden ook keuzes mbt studie moeten maken...

Je werkgever heeft de voorwaarden vastgesteld, maar hoe staat de bedrijfsarts hierin? Hoe wordt je belastbaarheid ingeschat?

Mij lijkt 3 dagen werken icm de studiedagen en 2 keer per week 250 km rijden een gigantische belasting op basis van jouw fysieke conditie.

Je bent nog hartstikke jong en hebt nog een heel (arbeids)leven voor je.

Juist met een chronische aandoening is het handig om dmv een diploma deze achterstand te compenseren.

Heb je ook gedacht aan de optie om fulltime te gaan studeren?

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:00

NotYourLine schreef:
Is het niet mogelijk om tussen de 2 dagen school (als ze achter elkaar zijn) daar in de buurt te overnachten? Dat scheelt al een keer heen en een keer terugrijden.

Of is het geen optie om eens naar een soortgelijke studie dichter bij huis te kijken? Vaak moet je dan inderdaad wel eens wat inhalen, maar dat kun je mooi doen in de tijd die je normaal kwijt bent aan reizen.


Helaas niet ik zou dan moeten overnachten dat financieel is dat best flink een hap je maar parttime werkt… Helemaal omdat rondom Arnhem / Nijmegen alles enorm prijzig is.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:02

Petpa schreef:
Ik lijd zelf aan een (andere) chronische aandoening die ook opvlamt door stress en heb in het verleden ook keuzes mbt studie moeten maken...

Je werkgever heeft de voorwaarden vastgesteld, maar hoe staat de bedrijfsarts hierin? Hoe wordt je belastbaarheid ingeschat?

Mij lijkt 3 dagen werken icm de studiedagen en 2 keer per week 250 km rijden een gigantische belasting op basis van jouw fysieke conditie.

Je bent nog hartstikke jong en hebt nog een heel (arbeids)leven voor je.

Juist met een chronische aandoening is het handig om dmv een diploma deze achterstand te compenseren.

Heb je ook gedacht aan de optie om fulltime te gaan studeren?


Fulltime studeren zie ik mezelf echt niet doen ik ben een praktijk mens. Door combinatie studie en werk gaat hij mij beter af. En haal ik er uitdaging en plezier uit. Ik zou liever niet studeren dan fulltime

Ik heb de bedrijfsarts hier (nog) niet over gesproken. Ik ben wel van plan te vragen of ik haar komende week ergens kan opbellen voor advies…

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:04

In hoeverre is het een idee om je vraag bij je studie neer te leggen?
Wellicht zou je het een en ander vanuit huis mogen doen. Accountancy is nu niet de studie waarvan men zegt, daarvoor moet je altijd aanwezig zijn. Zeker als je al 3 jaar werkervaring hebt, is dat misschien de oplossing?
Dat je slechts voor de echt belangrijke periodes alleen de 250km hoeft af te leggen, of voor tentamens/groepsopdrachten?

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:07

Helaas werken docenten totaal niet mee. Ik wilde namelijk afgelopen jaar een x aantal vakken vanuit huis volgen omdat ik aan zware opiaten zat waar ik niet mee mocht rijden. Echter vonden de docenten ondanks uitleg vanuit mij, slb’er en decaan het geen geldige reden om niet bij de lessen fysiek aanwezig te zijn. Ze zijn van mening dat deze theorie alleen fysiek uitgelegd kan worden….

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:16

Dan, zeker icm je werkervaring: stoppen, nog even rust nemen en je lijf de tijd gunnen.
We zitten niet in een fysiek zwaar beroep, maar natuurlijk wel mentaal. Als je dit wil gaan doen, met je studie, terwijl je lijf niet in orde is, weet je zeker dat je het op de lange termijn niet gaat redden.
Vervolgens dan starten met een AD of HBO. En ook als je dat niet doet: geloof me we staan overal te springen om mensen in dit werkveld. Werkervaring geeft zoveel plussen tegenwoordig. We hebben er een aantal gehad van het oh zo fijne nyenrode, die debet en credit nog net konden onderscheiden. Ik denk dat menig kantoor nu en in de toekomst om je staan te springen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:19

Pffff wat een ingewikkelde instelling heeft die opleiding zeg.

In mijn laatste jaar ben ik ook erg ziek geweest, maar kun gelukkig 75% van de lessen online volgen (al ver voor corona), dat was op de RuG.

Zijn er wellicht andere scholen die wel wat flexibeler zijn in de aanwezigheidsplicht? Wellicht is het handig om dat eens na te vragen. Toevallig weet ik dat Nyenrode ook niet altijd even flexibel is met zieken.

Er is een enorm tekort in de accountancy, dat gaat ook alleen maar verder oplopen, dus voor de toekomst zou ik me zeker weinig zorgen maken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18003
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:27

Weet je..... nu stoppen is niet het definitieve einde hè. Ik was 39 toen ik weer ging studeren en ik was bij lange na niet de oudste (die was 56). Zou nu stoppen, eerst balans tussen ziek zijn en werken zien te vinden en dan in de toekomst verder kijken voor scholing en/of opleiding een optie voor je zijn?

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:39

Wat Lalidan zegt. Als de rest geen opties zijn (overigens een zeer starre instelling van de docenten), zou ik inderdaad ook stoppen. Van je lichaam heb je er maar één, dus daar zou ik erg zuinig op zijn. Zeker nu. Opstarten kan altijd weer als je je beter voelt. Waar een wil is, is een weg - maar het moet fysiek (en mentaal natuurlijk) wel behapbaar zijn voor je.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:41

Ja accountancy staan ze idd wel te springen. Helaas werk ik wel nu als finance medewerker en niet meer als assistent accountant (Ivm spoor 1). Hopelijk dat ik in de toekomst een goede combi kan vinden zonder al te veel stress maar genoeg afwisseling en uitdaging. Ik vind het heel fijn om jullie verhalen / meningen horen. Het voelt gewoon ergens alsof ik faal als ik opgeef nu. En idd nu is niet het einde maar ik vind het enorm lastig als de rest in je omgeving en van je leeftijd studies afrond en ik heb niks….

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:44

Je gaat echt te veel van jezelf vragen als je nu de studie weer gaat oppakken.
Sterker nog, je geeft zelf aan dat je echt nog niet hersteld bent van de laatste opvlamming.
Zorg eerst voor jezelf op dit moment, de toekomst komt wel.
Een studie naast je werk plus lange reistijd is voor iedereen pittig, laat staat als je niet gezond bent.
Heel frustrerend maar nu koste wat het kost doorduwen ga je gegarandeerd spijt van krijgen.

Je opmerking over voelen als falen kan ik mij goed indenken maar goed voor jezelf zorgen is nooit falen, dat is alleen maar heel verstandig. Studeren kan altijd nog. Je hoeft je aan niemand te bewijzen.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:48

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik ben op mijn 17e aan een AD begonnen, was op mijn 19e klaar. Ik had toen de mogelijkheid om door te stromen naar de bachelor-opleiding. Niet gedaan. En toen pas begon iedereen om mij heen met studeren. Ik zat niet lekker in mijn vel (weliswaar vooral mentaal) en ben gaan werken. Stukje bij beetje me beter gaan voelen en langzamerhand erachter gekomen wat ik wél graag wil. Ik ben nu 23 en ga vanaf na de zomer beginnen met een omscholingstraject. Niets is onmogelijk. :)

Wat voor mij erg hielp, is het idee dat je je aan niemand hoeft te meten en niemand bepaald of je 'succesvol' bent t.o.v. je leeftijd en wat anderen doen. De een studeert tot 'ie 28 is (zaten ook bij mij op de AD-opleiding). De ander is klaar als 'ie 19 is. De volgende gaat (weer) studeren op z'n 40e. En weer iemand studeert niet en bouwt iets op via werkervaring. Maar echt, het belangrijkste ben jijzelf en je mentale en fysieke gezondheid.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 03-08-23 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:49

Is het een optie om alleen de 2 vakken van je P te halen en daarna op eigen tempo die beter bij je fysieke conditie past de studie af te ronden? Eventueel toch in Bachelor-vorm i.p.v AD? Ja, dan doe je er langer over, maar kun je wel een betere balans mogelijk vinden tussen studie, werk en gezondheid. Anders zou ik ook stoppen, zeker als het niet al teveel uitmaakt voor je baan verder. En nu stoppen betekent niet dat je op latere leeftijd niet nog kunt beginnen. Ik ben op mijn 30ste begonnen aan een (in mijn geval voltijdse) HBO-studie na eerst alleen middelbare school te hebben afgerond en na stoppen met eerdere studie meerdere jaren te hebben gewerkt voor weer te beginnen aan een studie.

En verder helemaal eens met Lestria.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 14:57

Als ik jullie zo hoor denk ik dat het inderdaad verstandiger is om nu voor mijn lichaam te kiezen. Hoe lastig ook ik ben inderdaad nog jong. Maar denken jullie ook dat eventuele toekomstige werkgevers hier in zouden staan?

Petpa

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 15:07

J30d schreef:
Als ik jullie zo hoor denk ik dat het inderdaad verstandiger is om nu voor mijn lichaam te kiezen. Hoe lastig ook ik ben inderdaad nog jong. Maar denken jullie ook dat eventuele toekomstige werkgevers hier in zouden staan?


Uit ervaring weet ik dat een fysiek probleem ervoor zorgt dat je 1-0 achterstaat op kandidaten zonder een dergelijk probleem.
Je moet "gewoon" zorgen dat je op een andere manier uniek bent om de achterstand te compenseren.
Maar dat komt echt wel goed hoor, focus je nu eerst maar op je gezondheid!!!

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:01

J30d schreef:
Als ik jullie zo hoor denk ik dat het inderdaad verstandiger is om nu voor mijn lichaam te kiezen. Hoe lastig ook ik ben inderdaad nog jong. Maar denken jullie ook dat eventuele toekomstige werkgevers hier in zouden staan?


Ik denk dat je werkervaring echt wel voor je spreekt. Daarnaast zijn er ook andere mogelijkheden dan een studie om jezelf te ontwikkelen. Misschien zijn er werkgevers die interne opleiding/training aanbieden. Of misschien kun je bepaalde cursussen doen of (deel)certificaten halen die goed staan op je CV (en waar je ook zelf wat aan hebt natuurlijk).

Paardjes83
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:24

Je maakt de stap van mbo naar hbo dat is al een groot verschil. De kwaliteit van het HAN zet ik echt mijn vraagtekens bij.
Ik heb menig student die daar vanaf kwam nog de basis moeten leren van het boekhouden.

Dus je gaat in mijn optiek niks missen.

De vraag is ook of je accountancy wel in moet als stress de symptomen aanwakkert. Je weet dat een accountant een lage levensverwachting heeft?

Misschien voor jezelf een idee om een iets socialere werkgever te kiezen die opleidingstrajecten aan kan bieden. De combi ziekte/opleiding/accountancy is vergif voor je lichaam.
Zorg/Overheid/gemeente ik noem maar wat bieden op dit moment meer dan genoeg leuke functies aan.

miereneter

Berichten: 2558
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Studie oppakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:30

Waarom ben je er zo zeker van dat je nooit meer aan een studie gaat beginnen als je het nu niet doet? Het kan namelijk áltijd nog. Zelf ben ik begonnen aan een nieuwe studie na 25 jaar carrière in het ene veld, om me om te scholen voor een ander veld. Ik was al in de 40, zat in mijn klas ook iemand die bijna 60 was. We werken nu allebei in dat nieuwe werkveld.

Afgaand op je verhaal, zou ik nu eerst focussen op volledig herstel zonder stressfactoren die de Crohn doen opvlammen. En als je helemaal stabiel bent, kun je altijd weer beginnen aan een studie. De wereld ligt voor je open, of je nu 20 of 65+ bent.

J30d
Berichten: 255
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 16:39

Paardjes83 schreef:
Je maakt de stap van mbo naar hbo dat is al een groot verschil. De kwaliteit van het HAN zet ik echt mijn vraagtekens bij.
Ik heb menig student die daar vanaf kwam nog de basis moeten leren van het boekhouden.

Dus je gaat in mijn optiek niks missen.

De vraag is ook of je accountancy wel in moet als stress de symptomen aanwakkert. Je weet dat een accountant een lage levensverwachting heeft?

Misschien voor jezelf een idee om een iets socialere werkgever te kiezen die opleidingstrajecten aan kan bieden. De combi ziekte/opleiding/accountancy is vergif voor je lichaam.
Zorg/Overheid/gemeente ik noem maar wat bieden op dit moment meer dan genoeg leuke functies aan.



Ik heb geen mbo gedaan maar ik heb de havo afgerond. Toen ik voor de studie koos was ik niet ziek en nu zijn natuurlijk alle kaarten geschud. Ja ik ben zelf wel heel commercieel ingesteld maar ook heel cijfermatig. Maar wat voor een functie / beroep zou daar dan wel bij passen? Zonder al te veel stress…?

Paardjes83
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:43

miereneter schreef:
Waarom ben je er zo zeker van dat je nooit meer aan een studie gaat beginnen als je het nu niet doet? Het kan namelijk áltijd nog. Zelf ben ik begonnen aan een nieuwe studie na 25 jaar carrière in het ene veld, om me om te scholen voor een ander veld. Ik was al in de 40, zat in mijn klas ook iemand die bijna 60 was. We werken nu allebei in dat nieuwe werkveld.

Afgaand op je verhaal, zou ik nu eerst focussen op volledig herstel zonder stressfactoren die de Crohn doen opvlammen. En als je helemaal stabiel bent, kun je altijd weer beginnen aan een studie. De wereld ligt voor je open, of je nu 20 of 65+ bent.


En zo is dat! De beperking zit alleen tussen de eigen oren. 21 is onwijs jong ben je 2 keer zo oud dan ben je nog steeds jong

Paardjes83
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 16:55

J30d schreef:
Paardjes83 schreef:
Je maakt de stap van mbo naar hbo dat is al een groot verschil. De kwaliteit van het HAN zet ik echt mijn vraagtekens bij.
Ik heb menig student die daar vanaf kwam nog de basis moeten leren van het boekhouden.

Dus je gaat in mijn optiek niks missen.

De vraag is ook of je accountancy wel in moet als stress de symptomen aanwakkert. Je weet dat een accountant een lage levensverwachting heeft?

Misschien voor jezelf een idee om een iets socialere werkgever te kiezen die opleidingstrajecten aan kan bieden. De combi ziekte/opleiding/accountancy is vergif voor je lichaam.
Zorg/Overheid/gemeente ik noem maar wat bieden op dit moment meer dan genoeg leuke functies aan.



Ik heb geen mbo gedaan maar ik heb de havo afgerond. Toen ik voor de studie koos was ik niet ziek en nu zijn natuurlijk alle kaarten geschud. Ja ik ben zelf wel heel commercieel ingesteld maar ook heel cijfermatig. Maar wat voor een functie / beroep zou daar dan wel bij passen? Zonder al te veel stress…?


Wat niet? Waarom zijn de kaarten geschud? Dat maak je er zelf van.
Je kunt jezelf nog afvragen of dit is wat je echt wilt en heel wat anders kiezen qua beroep.
FNV doet gratis loopbaantesten aanbieden en je hoeft geen lid van ze te zijn.

Anders opleiding HAVO invullen in combinatie met je voorkeursrichting bijv administratie op vacature sites.

Bij ons hebben ze vorig jaar 3 mensen aangenomen met onafgeronde mbo opleidingen En afgerond Havo. Ze zijn zonder uitzondering heerlijk gemotiveerd hadden ze bij ons eerder moeten doen. Ze zien echt als een kans om zichzelf te laten zien.
Ik werk in het bedrijfsleven maar we werken heel veel voor de zorg.
Momenteel geen vacatures. Maar deze vacatures waren gewoon via de zoeksites te vinden.

Ze krijgen volgend jaar de mogelijkheid om met externe volwaardige opleidingen te starten.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 03-08-23 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt