Een zomer werken in het buitenland?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Een zomer werken in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 16:21

Hoi Bokkers!

Als het goed is studeer ik komende zomer ein-de-lijk af. ( *\o/* ) Mijn plan is om vervolgens in september 2024 te beginnen met een master in Kopenhagen en vervolgens daar te blijven wonen.

Met dat in mijn achterhoofd merk ik dat ik eigenlijk voor de zomer van 2024 een groter avontuur wil aan gaan. Enerzijds om te vieren dat ik klaar ben, anderzijds om te verzekeren dat ik op pad kan 'nu het nog kan'. Wonen in Kopenhagen is helaas behoorlijk aan de prijs en ik weet nog niet hoe mijn toekomst er verder uit gaat zien qua mogelijkheden om een paar maanden te vertrekken. :D

Het liefst wil ik in juli/augustus van 2024 twee maanden naar Australië om daar te kunnen werken en leven voor twee maanden, maar ik open dit topic ook voor inspiratie voor eventuele andere locaties. Waar ik voornamelijk benieuwd naar ben zijn Bokkers met ervaringen met de volgende punten:
-Hebben mensen hier zomerwerk in het buitenland gedaan? Zo ja waar, wat en hoe beviel het?
-Wat waren voor jou de grootste struikelpunten?
- Hebben mensen ervaring met het eventueel verblijven in een hostel voor een langere periode? Of andere oplossingen voor een woonruimte voor een maand/twee maand?

Misschien klink ik intussen nog wat naïef en happy go lucky, maar ik open dit topic vooral om mezelf op tijd te kunnen voorbereiden op een eventuele reis naar het buitenland. De reden dat ik wil werken voor een zomer ipv reizen, is (1 omdat ik budget technisch moet sparen voor Kopenhagen, dus het liefst zou ik de kosten/winst van de winst gelijk willen trekken (2 er een bepaalde charme zit aan ergens een tijdje wonen, die je niet op dezelfde manier hebt bij een vakantie.

Qua landen trekt Australië me vooral, maar ik sta open voor eventuele andere suggesties. Ik wil wel wat liever op een groter avontuur, dus werken in Duitsland is bijvoorbeeld dan weer niet waar ik naar zoek. Ik zoek vooral naar niet te warme, stedelijke locaties met de mogelijkheid om vanuit de stad al vrij snel natuur op te zoeken. Qua baantjes heb ik zelf voornamelijk ervaring met chauffeursdiensten (bezorgen/auto's van A naar B), maar ik zie horeca en de toeristensector ook prima zitten.

Ik heb ook al geïnformeerd bij het uitzendbureau waar ik bij zit, aangezien die elk jaar ook zomerbaantjes hebben in o.a. Australië. Daarnaast zit ik een beetje te denken om Work Away weer te activeren om al inspiratie op te doen voor functies.

Dankjewel alvast voor het lezen! Hopelijk komen er wat nuttige dingen voorbij. :D

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:47

Ik heb geen Australiëkennis, maar qua budget: Houdt dan ook even rekening met kosten van visum, ticket, eventuele vaccinaties, etc.

Op zomerwerk.nl vind je bijvoorbeeld ook functies voor camping en chauffeursdiensten in Europa.
edit: er is een bokker momenteel in Melbourne aan het werk (voor langere tijd). Misschien heeft zij nog goede adviezen: Weggebokt @ [VVDD] Werken met paarden in Australië, morgen beginnen

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Een zomer werken in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:54

Ik heb zelf drie keer in het buitenland gewerkt:
- Au pair in Canada, geregeld via mijn Nederlands/Canadese oppasgezin.
- Stalhulp in Duitsland, via Workaway.
- Stagiaire verpleegkunde in Australië, zelf geregeld met bedrijf.

Allerdrie hele andere ervaringen, maar onwijs naar mijn zin gehad. Wat ik zou meegeven als tip is om vooraf goed de wederzijdse verwachtingen te bespreken en misschien een keer te videobellen voordat je heen gaat.

Mocht je vragen hebben kun je mij altijd een PB sturen.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een zomer werken in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:57

Zorg in ieder geval dat je de juiste workpermit regelt. Je zal niet de eerste zijn die bij aankomst linea recta retour wordt gestuurd, met een levenslang verbod ooit het land nog in te mogen.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16173
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Een zomer werken in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:02

Omdat dit topic meer gaat over werken in het buitenland ipv reizen wordt hij naar STW verplaatst.