CV moet juiste kleur hebben?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enzo_Ollie

Berichten: 788
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:38

Ik heb dan weer geleerd dat zonder foto je (vaak) niet uitgenodigd wordt. Maar ben het er wel mee eens, toevallig 1 vd sollicitanten had een foto waarop ze chagrijnig keek, dus wij hadden zoiets van meh. In het echt kwam ze totaal niet zo over, maar op basis van de foto alleen zou ze dus niet uitgenodigd geweest zijn.

En kleuren hebben wel invloed, maar specifieke kleur voor specifieke branche heb ik nog nooit gehoord

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:42

x_Milou schreef:
https://gethooked.nl/blogs/de-betekenis ... -marketing

Denk dat deze denkwijze er een beetje achter ligt, als je geïnteresseerd bent in de theorie achter kleuren. Maar in de huidige markt lijkt het me inderdaad dat dit geen selectiecriterium mag zijn, zeker als je sollicitanten krijgt waarvan je niet mag verwachten dat ze dit allemaal gehad hebben op hun opleiding

En anders alsnog alleen relevant voor een vacature in het specifieke vakgebied waarmee ook met de betekenis van die kleuren wordt gewerkt lijkt me. Lang niet iedereen heeft een dergelijk gevoel bij bepaalde kleuren.

Freyr
Berichten: 696
Geregistreerd: 20-07-17

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:47

Mah, ik denk dat je het effect van het onbewuste brein in de algemeenheid niet moet onderschatten.

Esmee_RS

Berichten: 4884
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:47

axel_1997 schreef:
Esmee_RS schreef:

Voor een functie als graphic designer dan wel aub _O-


Voor een grafisch ontwerper kan ik me nog voorstellen dat de opmaak er toe doet.
Maar dan scoor je geen punten met WordArt. _O-
En dan stuur je waarschijnlijk ook een portfolio mee.

Dat is de grap

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:50

Ook nog nooit van gehoord.
Ik heb mijn CV wel opgemaakt in Canva, met inderdaad kleur. Gewoon omdat ik dat mooier vind. Het sprong bij veel in the picture maar ik kreeg er helaas niet sneller een baan door. Dus nop.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:51

Ik pas mijn cv wel aan de werkgever, ik kijk naar de bedrijfskleuren en verwerk deze, maar van die kleurentheorie heb ik nog niet gehoord. Het bedrijf waar die betreffende dame werkt laat zo wel veel potentieel geschikte kandidaten schieten vrees ik.

Ik hoor wel steeds meer dat algoritmen vooraf CV’s screenen en daarbij relatief veel potentiële goede kandidaten al afschrijven omdat ze net niet voldoen aan het opgegeven profiel. Dat vind ik ook een zorgwekkend iets.

Gelukkig mogen wij nog zelf de beoordeling doen.

josien_m_
Berichten: 2424
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:26

Ik vatte het op als niet letterlijk een kleur, maar iemands kwaliteiten die een kleur tonen. Blauw voor zorgvuldigheid en taakgerichtheid, rood voor zorg en aandacht geven, enz. Ik weet niet meer precies waar alle kleuren precies voor staan maar hebben ooit eens met ons team zulke dingen gedaan om te ontdekken wat we voldoende in huis hebben of wat er te weing is. Wordt dat niet bedoeld?

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:34

Freyr schreef:
Daarnaast heeft een vriendin die toendertijd psychologie studerende mij ook eens verteld dat je ook beter geen foto aan je CV kan toevoegen.


Dan kijk je voor de grap op Facebook of instagram….

De laatste tijd heb ik meerdere cv’s mogen ontvangen, maar er zit wel veel verschil in leesbaarheid. Eerlijk is eerlijk, eenvoudig en makkelijk leesbaar heeft wel mijn voorkeur. Net als dat data kloppen. Sommigen hadden eerst een diploma en begonnen toen aan de opleiding.

furious

Berichten: 7113
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:36

josien_m_ schreef:
Ik vatte het op als niet letterlijk een kleur, maar iemands kwaliteiten die een kleur tonen. Blauw voor zorgvuldigheid en taakgerichtheid, rood voor zorg en aandacht geven, enz. Ik weet niet meer precies waar alle kleuren precies voor staan maar hebben ooit eens met ons team zulke dingen gedaan om te ontdekken wat we voldoende in huis hebben of wat er te weing is. Wordt dat niet bedoeld?

Dat klinkt meer als Het DISC-model.

Ik zie ook wel eens wat CV's voorbij komen. Maar ze worden echt niet 'afgewezen' op de kleur van hun CV. Dit is in de medisch sector.
Ik ben geen recruiter dus ook geen opleiding op dat vakgebied.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:40

josien_m_ schreef:
Ik vatte het op als niet letterlijk een kleur, maar iemands kwaliteiten die een kleur tonen. Blauw voor zorgvuldigheid en taakgerichtheid, rood voor zorg en aandacht geven, enz. Ik weet niet meer precies waar alle kleuren precies voor staan maar hebben ooit eens met ons team zulke dingen gedaan om te ontdekken wat we voldoende in huis hebben of wat er te weing is. Wordt dat niet bedoeld?


Je bedoelt denk ik de DISC maar ik maak mijn cv niet in mijn DISC kleuren :+

Mijne is gewoon zwart-wit maar ik gebruik hem nooit want de meesten kijken op linked-in :=

Siers83

Berichten: 7361
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:41

Ik begrijp dat ik dus hopeloos ouwerwets ben met mijn cv in zwarte tekst op een witte achtergrond en geen poespas. Gewoon een simpele opmaak met zelfs heel weinig tekst want al 20 jaar bij dezelfde werkgever

Mando

Berichten: 15698
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 17:54

Mijn cv is ook blauw met groen.
De kleuren van rust en betrouwbaarheid.

Pauley

Berichten: 690
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 18:31

Wat een hoop reacties al leuk :D
Maar ik was dus zeker niet de enige die er nooit van gehoord had, gelukkig :Y)

Autumnn schreef:
Pauley schreef:
Daarbij zei ze ook dat als ze bijvoorbeeld een gele CV voorbij zag komen, ze deze niet eens bekijkt en direct weg legt, omdat deze niet de juiste kleur heeft.


Ik weet niet hoe oud je bent maar ik denk dat deze mevrouw heel hard lacht als je dit gelooft _O-
Spoiler:
ik ieder geval wel, sorry
_O-


O ik geloof haar zeker niet hoor geen zorgen. Zat me vooral af te vragen of ik nou zo onder een steen geleefd had dat dit ineens ding is of dat zij gewoon onzin verteld.


Ibbel schreef:
En wat moet er dan precies de juiste kleur hebben? Lettertype? Moet jij eens kijken of geel nog leesbaar is, en moet jij rood eens onder een gewone kopieermachine leggen...

Of de achtergrond/het papier?
Aangezien tegenwoordig alles digitaal/per mail wordt gestuurd, moet het dan met het juiste kleurprofiel worden verstuurd zodat het correct van kleur de printer uit komt rollen bij het wervende bedrijf?

Volgens mij valt dit in de categorie plintentrapje, een doos nagelgaten en een set vierkante boren...


Volgens mij ging het haar om de achtergrond/ balken aan de zijkant zegmaar, niet lettertype.
Lettertype kan ik me zeker nog iets bij voorstellen dat ze daar eisen aanstellen qua leesbaarheid

Ibbel

Berichten: 49197
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:43

Pauley schreef:
Volgens mij ging het haar om de achtergrond/ balken aan de zijkant zegmaar, niet lettertype.
Lettertype kan ik me zeker nog iets bij voorstellen dat ze daar eisen aanstellen qua leesbaarheid


Maar wat blijft daar van over als je het gewoon zwart-wit uit de printer laat rollen?

Ik heb aardig wat CV's door m'n vingers gehad, maar no way dat die dingen in kleur uitgeprint werden. Dat ging door de gewone printer en dan nog op eco-stand. Zonde van de inkt/laser om daar moeite in te stoppen, terwijl het CV op papier voor je neus hebben bij een gesprek wel zo handig is, dus even printen was wel gebruikelijk.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:47

Nee joh, ik heb een blauwe balk achter bepaalde stukken, maar dat is gewoon om het geheel iets mooier te maken.

En een foto vind ik ook gezeur. Boeiend hoe iemand eruit ziet, als hij/zij maar goed is in z'n werk en in het team past. Maar goed, ik heb ook nog cv's gezien waar mensen hun relatiestatus en aantal kinderen vermelden.

Ibbel

Berichten: 49197
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 18:52

Relatiestatus en kinderen, is dat tegenwoordig raar? Was altijd gebruikelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:19

Ibbel schreef:
Relatiestatus en kinderen, is dat tegenwoordig raar? Was altijd gebruikelijk.
Ja, dat is echt uit de tijd. :))

Ik heb qua basisgevens m'n volledige naam, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres, huidige woonadres en m'n verblijfsstatus. En ook een foto inderdaad. Dat is hier in het VK nog helemaal niet zo gebruikelijk, maar ik hoor wel van mensen dat ze het een fijne toevoeging vinden. Niet om er een soort Tinder van te maken, maar wel voor een nog vollediger beeld, en bovendien staat bijna iedereen tegenwoordig toch met z'n hoofd op LinkedIn. :D

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:41

Siersma schreef:
Ik begrijp dat ik dus hopeloos ouwerwets ben met mijn cv in zwarte tekst op een witte achtergrond en geen poespas. Gewoon een simpele opmaak met zelfs heel weinig tekst want al 20 jaar bij dezelfde werkgever

Lang dezelfde werkgever hoeft niet perse leeg CV te betekenen! Ik pas mijn CV inhoud aan per vacature, benoem de projecten, werkzaamheden, programma’s en andere relevante prestaties voor de functie waarop ik solliciteer. Dat is met name ook interessant, niet de bedrijfsnaam en het adres waar ze zitten.

linoleum

Berichten: 6481
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:42

Mkango schreef:
Ibbel schreef:
Relatiestatus en kinderen, is dat tegenwoordig raar? Was altijd gebruikelijk.
Ja, dat is echt uit de tijd. :))

Ik heb qua basisgevens m'n volledige naam, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres, huidige woonadres en m'n verblijfsstatus. En ook een foto inderdaad. Dat is hier in het VK nog helemaal niet zo gebruikelijk, maar ik hoor wel van mensen dat ze het een fijne toevoeging vinden. Niet om er een soort Tinder van te maken, maar wel voor een nog vollediger beeld, en bovendien staat bijna iedereen tegenwoordig toch met z'n hoofd op LinkedIn. :D

Ik heb zelf ook nog vaak erop staan dat ik in bezit ben van rijbewijs en auto. Maar ook dat verschilt per functie waarop je solliciteert hoe relevant dat is.

daantjuhhh

Berichten: 26877
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:47

Ik heb ook een blauwe balk.

Verder heb ik geen poespas.
Alles is wel strak.

En wat ik belangrijk vind is dat mijn cv klopt.
Ik heb alle datums correct.
Mijn link naar Linkdin is klikbaar.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:56

Ik ben aangenomen met een roze CV, konden ze vast wennen want mijn spulletjes zoals etui en notitieboekjes zijn ook roze :D

Toen ik zelf in de selectiecommissie voor functies zat, keek ik eerst naar motivatie en vervolgens naar de inhoud van het CV. Kleur doet er niet toe.

Celebi
Berichten: 3709
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:59

Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. :')

Mijn cv is zorgvuldig gekozen turquoise van kleur met grote kleurrijke vlakken en vlekken. Volledig in stijl met mijn portfolio. Maar als designer kun je ook gewoon niet aankomen met een wit papiertje met zwarte letters. :+

Ineke2

Berichten: 33138
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:06

Nog nooit heb ik een cv in kleur of met foto ingestuurd. Toch geen moeite gehad om uitgenodigd te worden op sollicitatiegesprekken dus ik zeg grote onzin. Inmiddels mag ik mij helaas niet meer tot “ jongere “ generatie benoemen. Dit zeg ik meer omdat het dus zeker niet ligt aan het feit dat bedrijven over het algemeen wanhopig opzoek zijn naar personeel. Dat is namelijk wel anders geweest in het verleden.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: CV moet juiste kleur hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:42

Het is natuurlijk wel verrekte makkelijk als eerste selectie, want hoeveel CV's komen er nu langs in de "juiste" kleur :'). Ik snap dat wel, dan hoeft ze er nog 3 door te lezen en dat scheelt enorm veel werk. :D. Alle gekheid op een stokje, maar ik denk dat je enorm voor de gek wordt gehouden :)).