Vakantie uren die verlopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 13:26

Hallo bokkers,

Ik heb aan mijn baas gevraagd hoeveel vakantie uren ik nog heb, helaas geen reactie dus het vandaag zelf bekeken met een behulpzame collega ( wij moeten naar allerlei websites daarvoor)

Nu blijkt dat ik nog 49 uur heb staan wat voor 30 juni weg moet zijn omdat ze anders vervallen.

Nu wist ik dat niet maar mijn baas heeft wel eens tussen neus en lippen doorgezegd dat dat voor mij niet geldt.

Nu vraag ik me af als dat zomaar zo gezegd kan worden maar nog belangrijker is het ook zo?
En kan ik vragen als hij het zwart op wit voor me zet?

Iemand die hier wat van af weet?
Vind het net teveel uren om het te laten gaan.

Groetjes Alja

Anoniem

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:28

Ja uren kunnen vervallen, hier is ook iedereen bezig om voor 1 juli nog dagen op te nemen :j

Je kunt ze uit laten betalen als je het niet meer op kunt nemen.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 13:31

Relaxed schreef:
Ja uren kunnen vervallen, hier is ook iedereen bezig om voor 1 juli nog dagen op te nemen :j

Je kunt ze uit laten betalen als je het niet meer op kunt nemen.

Wat aardig dat jij reageert :)
Maar kan ik ze ook laten staan zoals mijn baas zegt?
Onze verstandhouding is niet heel goed en hem geen zin in gedoe erom maar het betekend met mijn contract nog wel 3 weken vakantie

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:33

Met toestemming van je baas kun je ze langer meenemen maar dan moet dat wel duidelijk naar de salarisadministratie doorgegeven worden, ze vervallen automatisch tenzij er handmatig een aanpassing in wordt gedaan.
Of je zet ze nu gewoon in ( voor 30 juni) en dan worden het overuren, die kun je of uit laten betalen of op een later moment nog opnemen.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:36

Ik zou gewoon even met je baas of met iemand die erover gaat (planning?) om tafel gaan om duidelijkheid te krijgen, dan weet je het zeker.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-05-23 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:37

Alja schreef:
Relaxed schreef:
Ja uren kunnen vervallen, hier is ook iedereen bezig om voor 1 juli nog dagen op te nemen :j

Je kunt ze uit laten betalen als je het niet meer op kunt nemen.

Wat aardig dat jij reageert :)
Maar kan ik ze ook laten staan zoals mijn baas zegt?
Onze verstandhouding is niet heel goed en hem geen zin in gedoe erom maar het betekend met mijn contract nog wel 3 weken vakantie


Dat zou ik dan wel zwart op wit willen hebben als de verstandhouding niet goed is. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en het uit laten betalen.

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 13:43

moonsparkle schreef:
Ik zou gewoon even met je baas of met iemand die erover gaat (planning?) om tafel gaan om duidelijkheid te krijgen, dan weet je het zeker.

Het is meer dat ik wat vooraf info wil hebben voordat ik een gesprek met hem aanga.
Hij heeft de neiging om best hoog van de toren te blazen en je te overrulen en daar wil ik goed op voorbereid zijn :)

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:07

Uit laten betalen kan niet, want het zijn wettelijke uren uit 2022. En wettelijke uren mag je niet uit laten betalen.
Langer meenemen mag wel, als je daar afspraken over maakt.

Hier waarschuwen we ook en zeggen we erbij dat de uren ingepland en/of opgenomen dienen te worden voor 30-06.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:29

Elk bedrijf gaat hier anders mee om. Bij ons verlopen vakantieuren niet bijvoorbeeld. Je moet wel de mogelijkheid krijgen om de uren op te nemen. Is het niet mogelijk om uren op te nemen dan mogen ze je uren niet laten vervallen.

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:32

Maar gaat het om de wettelijke of de bovenwettelijke uren? En ben je langdurig ziekgeweest waardoor je ze niet hebt kunnen / hoeven opnemen?

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 15:08

Rocamor schreef:
Maar gaat het om de wettelijke of de bovenwettelijke uren? En ben je langdurig ziekgeweest waardoor je ze niet hebt kunnen / hoeven opnemen?

Idd wettelijk en ben idd langdurig ziek geweest

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:33

Alja schreef:
Rocamor schreef:
Maar gaat het om de wettelijke of de bovenwettelijke uren? En ben je langdurig ziekgeweest waardoor je ze niet hebt kunnen / hoeven opnemen?

Idd wettelijk en ben idd langdurig ziek geweest

Dan vervallen zij niet na 6 maanden maar pas na 5 jaar:
Citaat:
Voor het verval van vakantiedagen bij een zieke werknemer geldt een iets ander regime dan het standaardregime. Artikel 7:640a BW bepaalt dat de aanspraak op het minimum vakantie uren niet vervalt na 6 maanden in het nieuwe jaar, als de werknemer redelijkerwijs niet in staat is geweest om de vakantie op te nemen. Dit is volgens het wetsvoorstel het geval bij langdurig zieke werknemers.

In het geval van langdurig zieke werknemers geldt de verjaringstermijn van 5 jaar.

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:03

Kun je ze niet opnemen en meteen weer opboeken als extra 'gewerkte' uren?
:+

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:23

ADV is bij ons in hetzelfde jaar opmaken.
Wettelijk is bij ons binnen 1.5 jaar opmaken en bovenwettelijk blijft 5 jaar staan.
Als er bij ons iets komt te vervallen wordt dat aangegeven in het rood in het verlofsystem.

Echter wanneer er gekke dingen zijn en mensen geen vrij nemen hebben sommige wel 400 uur staan soms....dan moeten ze verplicht bv 2 weken vakantie nemen.

Als je langdurig ziek bent bouw je ook geen dagen meer op naar verhouding, wel je wettelijke maar bovenwettelijk wordt naar ratio opgebouwd net als extra dagen die je krijgt bij zoveel dienstjaren of ouwe banketstaaf dagen bij ons

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:50

Dat is bij ons anders Elcamino, wij behouden onze aantallen verlofdagen, maar moeten ook gewoon hele dagen verlof opvragen als we in onze ziekteperiode op vakantie gaan

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 12:30

Ik spreek ook alleen voor hoe het bij ons geregeld is, denk dat er best verschil zit in bedrijven onderling.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:22

Je wettelijke dagen van 2022 vervallen normaal gesproken per 1 juli 2023, maar als je door ziekte deze niet op hebt kunnen nemen zijn ze 5 jaar geldig.

Als je nu wel weer beter bent zou je in theorie het wettelijke deel van de dagen (20 dagen op fulltime basis) nog voor 1 juli op kunnen nemen. Maar aangezien dit denk ik niet wenselijk is voor je werkgever, kan je aan hem voorstellen dit in de loop van het jaar op te nemen. Zet deze afspraak dan wel even zwart op wit, al is het maar in een mailtje.

Opgenomen vakantie is 100% betaald, dus mocht je in je ziekteperiode (met toestemming) op vakantie gaan, dan zijn die uren 100%. In geval je bijv. 70% over je ziekte uren krijgt.

Wellicht val je nog onder een cao waar afwijkende afspraken in staan.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:25

Gelukkig geeft onze PZ afdeling ons altijd een seintje wanneer iets komt te vervallen en het staat ook in het verlof systeem. Daarbij is mijn werkgever erg makkelijk wanneer er vervelende prive-dingen gebeuren en er tijd opgenomen moet worden.

Zo heeft een collega haar man verloren laatst en zij mag zelf indelen hoe haar uren weer opbouwt na haar wettelijke verlof, dit koste geen ziektedagen noch verlof dagen....

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:33

Hier had ik ook verzoek gedaan om verlenging van de termijn voor de wettelijke dagen 2022 die dreigen te vervallen, maar is geweigerd. Verzoek kan volgens de rijksoverheid op grond hiervan:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eengekomen.
Citaat:
Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen vervallen na half jaar
Wettelijke vakantiedagen die u niet heeft opgenomen, vervallen een half jaar na het kalenderjaar waarin u ze heeft opgebouwd. Vakantiedagen die u bijvoorbeeld in 2021 heeft opgebouwd, vervallen op 1 juli 2022. Bij cao of schriftelijke overeenkomst kan een ruimere vervaltermijn zijn overeengekomen. Uw werkgever kan u hierover informeren.
Niet opgenomen vakantiedagen verjaren soms na 5 jaar
In de volgende gevallen verjaren uw niet opgenomen vakantiedagen pas na 5 jaar:
• Als u niet in staat was uw wettelijke vakantiedagen op tijd op te nemen. Bijvoorbeeld omdat u daarvoor te ziek was. Of omdat uw werkgever het u onmogelijk maakte om (genoeg) vakantie op te nemen;
• Als u bovenwettelijke vakantiedagen heeft. Dit is het geval als u meer dan het wettelijk aantal vakantiedagen heeft.
U rekent 5 jaar na het kalenderjaar van de opbouw van uw vakantiedagen.
Laatst bijgewerkt door veerledec op 24-05-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 13:33

Leedebee schreef:
Je wettelijke dagen van 2022 vervallen normaal gesproken per 1 juli 2023, maar als je door ziekte deze niet op hebt kunnen nemen zijn ze 5 jaar geldig.

Als je nu wel weer beter bent zou je in theorie het wettelijke deel van de dagen (20 dagen op fulltime basis) nog voor 1 juli op kunnen nemen. Maar aangezien dit denk ik niet wenselijk is voor je werkgever, kan je aan hem voorstellen dit in de loop van het jaar op te nemen. Zet deze afspraak dan wel even zwart op wit, al is het maar in een mailtje.

Opgenomen vakantie is 100% betaald, dus mocht je in je ziekteperiode (met toestemming) op vakantie gaan, dan zijn die uren 100%. In geval je bijv. 70% over je ziekte uren krijgt.

Wellicht val je nog onder een cao waar afwijkende afspraken in staan.

Heel erg bedankt voor je zeer duidelijke antwoord.
Mijn baas heeft idd via een bericht bevestigd dat mijn uren blijven staan dus vind het erg fijn om het zwart op wit te hebben.
Ik dacht ook dat ik tijdens mijn vakantie 100% betaald zou krijgen want zit nu op 70%.
Heb deze maand ook twee weken vakantie ( 1 week gehad en 1 week moet nog ) dus zal eens kijken als het nog verschil maakt in mijn loon

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 13:39

Alsjeblieft :D

Fijn dat dat dan geregeld is. Hou het inderdaad even in de gaten, want niet iedereen weet dat dat zo is ;)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:31

Even een aanvulling: Zorg ervoor dat je als eerste je (eventuele) ATV dagen opmaakt, dan je wettelijke verlofdagen en als laatste de bovenwettelijke. Indien iemand van PZ dit voor je bijhoudt, controleer dan of hij/zij zich aan die volgorde houdt.

Tink89
Berichten: 2937
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:49

Silvia schreef:
Even een aanvulling: Zorg ervoor dat je als eerste je (eventuele) ATV dagen opmaakt, dan je wettelijke verlofdagen en als laatste de bovenwettelijke. Indien iemand van PZ dit voor je bijhoudt, controleer dan of hij/zij zich aan die volgorde houdt.


De wet zegt: wat als eerste verloopt of verjaart, wordt als eerste afgeschreven. Dat is niet per se altijd de volgorde die jij vermeldt (bovenwettelijk van 5, 4, 3, 2 of 1 jaar geleden kan er nog tussen zitten bijvoorbeeld).

Alja

Berichten: 25599
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 09:04

Ik werk bij een groot bedrijf met vestigingen door heel Nederland en België dus mensen van personeelszaken spreek ik nooit, alles gaat via mijn leidinggevende.

Het liefst neem ik per 1 sept ontslag en dat is alles voor die tijd ga opmaken wat ik nog heb staan.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Vakantie uren die verlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 10:49

Dan kun je juist contact opnemen met personeelszaken. Je bent niet verplicht om alles via je leidinggevende te laten lopen. Uitleg en het een en ander uitzoeken voor je kun je juist door personeelszaken laten doen. De afspraken die je van daaruit wil gaan maken met je wel met je leidinggevende af gaan stemmen