Hoe omgaan met reserveringen in de (verre) toekomst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Hoe omgaan met reserveringen in de (verre) toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 13:08

Titel is niet helemaal duidelijk, maar weet even niet hoe ik het beter kan formuleren.

Sinds januari werk ik (gedeeltelijk) als ZZP in de paarden.
Naast lessen, rij ik paarden door en maak ik ze zadelmak.
Ik merk dat ik steeds meer aanvragen krijg voor het zadelmak maken. Niet alleen voor deze maand, maar ook voor bijvoorbeeld augustus en zelfs al voor 2024.

Nu zit ik er een beetje mee hoe ik dit het beste kan doen qua afspraken. Ik had bijvoorbeeld een klant waarmee ik voor eind mei had afgesproken, afspraak is in maart gemaakt. Tussen door nog een aantal keer contact gehad, maar sinds een week of twee eigenlijk geen response meer. Ik ga er dus maar langzaam aan vanuit dat mijn diensten niet meer nodig zijn.
Echter heb ik hier wel tijd voor vrijgehouden, tijd waarin ik nu dus niets verdien tenzij ik het weer met iemand anders kan opvullen.

Ik ben dus een beetje zoekende of ik dit proces misschien anders kan inrichten. Bijvoorbeeld door een aanbetaling bij het zetten van de afspraak?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien en of iemand hier misschien al ervaring mee heeft?

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:19

Ik zelf doe iets anders, trouwfotografie, maar dat wordt ook maanden of meer dan een jaar van tevoren geboekt.

Zelf boek ik een datum pas definitief in als een stel akkoord gaat met de offerte die ik na een kennismaking stuur en hierop doen ze dan ook een aanbetaling. Ik denk dat je precies ditzelfde ook zeker kan doen voor het inrijden van paarden. Jij houdt inderdaad ook tijd vrij en dan moet je wel een beetje van die inkomsten kunnen uitgaan. Dus een aanbetaling zou ik zeker gaan vragen zodat je meer zekerheid hebt. :)

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:30

Met jouw situatie geen ervaring, wel met de verhuur van een vakantiehuis, wat ook vaak al ver van tevoren geboekt wordt.

Hierbij was de regel:

50% aanbetaling binnen 2 weken na boeking, deze was volgens mij tot 6 weken vooraf te annuleren, je zou daar ook bijv 2 maanden van kunnen maken afhankelijk hoe snel je klanten werft. Annulering 6 weken voor aankomst = aanbetaling kwijt.

6 weken voor aankomst moest ook het restant bedrag betaald worden, waarbij volgens mij maximaal 2 weken voor aankomst de helft (dus max 25% van totaal bedrag) daarvan terug gekregen kon worden.

Binnen 2 weken voor aankomst annuleren is jammer maar helaas.

Ik zou wel kijken dat je ook iets in je voorwaarden opneemt wat er gebeurt als jij moet annuleren, om welke reden dan ook, ook als je geen aanbetaling zou vragen.