Wat wil ik qua werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flying_Angel

Berichten: 15722
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 21:10

Hoi allemaal!

Wat wil ik? Ik ben op een punt in m’n leven dat ik even niet weet wat ik wil met werk. Ik heb in 2014 mijn diploma hbo maatschappelijk werk en dienstverlening gehaald en in 2019 afgestudeerd als leraar Nederlands tweedegraads. Eerst op een lyceum gewerkt, toen op een mavo en nu op praktijkonderwijs. Helaas is er geen ruimte binnen de formatie voor komend schooljaar voor mij. Dus op zoek naar iets anders. Ik merk dat ik lesgeven heel zwaar vind, dit gevoel is eigenlijk begonnen sinds ik moeder ben (nu 2 jaar). Ik loop ook bij een loopbaanpsycholoog, maar misschien hebben jullie ook inspiratie.

Wat wil ik? Salaris, hoef echt geen vetpot, maar onderwijs verdient niet slecht. Dus dat heb ik wel echt nodig om rond te komen. Uit alle testen komt wel iets sociaals. Onderwijs helemaal verlaten? Maar wat dan wel.

Bedankt voor het lezen! :*

Anoniem

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:12

Met MWD kun je veel kanten op. Wat dacht je van in de hulpverlening?

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:16

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België zijn er aan de lopende band leerkrachten nodig voor NT2 en OKAN-klassen. Lijkt me een goede combinatie van het maatschappelijke en het geven van Nederlands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:32

Is er iets concreets wat je nu zwaar vindt aan het lesgeven? Zou HBO niet een optie kunnen zijn. Ik heb het idee dat je daar wat meer vrijheid hebt. En enthousiastere studenten. Helemaal als je deeltijd gaat doen, heb je voor een groot gedeelte volwassenen die echt gemotiveerd zijn. Of een andere functie in het (hoger) onderwijs? Bv. schoolmaatschappelijk werker, studie-adviseur of iets in die richting waarbij je niet voor de klas staat? Ik denk dat je bijna nergens zulke goede arbeidsvoorwaarden als in het onderwijs gaat vinden... Dus als je in zo'n rol je passie kunt vinden zou dat ideaal zijn.

Je zou ook kunnen kijken naar andere talige functies bij een sociale- of hulpverlenersorganisatie. Mijn vriend heeft onlangs (intern) gesolliciteerd voor beleidsmaker vanuit zijn rol als hulpverlener, waarbij je ook veel schrijft en ingewikkelde stukken moet doorgronden. Hij had dan beleid moeten maken ten opzichte van de hulpverlening en omgang van cliënten. Gezien je achtergrond zou zoiets misschien ook nog wel kunnen passen.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:37

Zorgcoördinator op een middelbare school misschien? Of schoolmaatschappelijk werker? Niet veel scholen hebben dat nog, maar ze zijn er nog wel!

Daarnaast heb je vast al nagedacht over wat je wel past, spring in het diepe en misschien komt er nog een verrassende baan uit voort

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:03

Waar word je blij van? Wat zijn de dingen in je huidige werk waar je wél van geniet? En waar lekt je energie compleet op weg?

Wat zijn eigenschappen waar je trots op bent/die je in wil zetten in je werk?

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:11

Tieneke schreef:
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar hier in België zijn er aan de lopende band leerkrachten nodig voor NT2 en OKAN-klassen. Lijkt me een goede combinatie van het maatschappelijke en het geven van Nederlands.


In Nederland ook en daar dacht ik ook aan. Als je benieuwd bent mag je me pb'en, dat is mijn werk :) .

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:13

Met die combinatie ligt een functie als IB-er eigenlijk best wel voor de hand, of wat hierboven gezegd wordt schoolmaatschappelijk werk? Decaan?

Vjestagirl

Berichten: 26656
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:19

En om even iets anders op te gooien: wat denk je ervan om conducteur te worden? De NS is een goede werkgever, betaalt een goed salaris en het werk is afwisselend en heel erg sociaal.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:20

Iets als slb-er of docent NT voor vluchtelingen of voor mensen die willen inburgeren?

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:24

Speciaal onderwijs iets voor je? Ik zou op zoek gaan naar een combi tussen hulpverlening en onddrwijs. Inderdaad maatschappelijk werker, vertrouwenspersoon, integratieklassen, time put klassen, zorgcoördinator.

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 01:19

Je hebt twee waardevolle diploma's. Wat maakt dat je er je draai niet in vindt? Kun je iets betekenen in het verlengde van je opleidingen? Vast al eens gedacht aan schoolmaatschappelijk werk :)

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 04:21

Misschien bij een wijkteam/buurtteam/wmo/jeugdconsulent?

Betaald nog redelijk goed en is leuk, afwisselend en veelzijdig werk.

purny

Berichten: 27522
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wat wil ik qua werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 07:17

Programmamedewerker bij NRO(Nationaal Regieorgaan Onderwijs Onderzoek)? Verdient helemaal niet slecht en is een beetje in je werkveld denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:16

Oh, en nog een minder logische zijsprong omdat ik een vergelijkbare studieachtergrond heb (toegepaste psychologie. En ben nu bezig voor mijn lerarenbevoegdheid Nederlands) en wat altijd een enorme aantrekkingskracht op mij heeft gehad is Journalistiek :)

Geen gemakkelijke wereld om binnen te komen, en je zult denk ik een portfolio op moeten bouwen en niet 1,2,3 aan de slag kunnen (hoewel een achtergrond als Nederlands docent misschien wel de perfecte achtergrond is om andermans stukken te controleren en redigeren. Dus je kunt het altijd proberen). Maar ik vind het een prachtige combinatie van maatschappelijk relevant bezig zijn en taal :) .

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:31

Menino schreef:
Oh, en nog een minder logische zijsprong omdat ik een vergelijkbare studieachtergrond heb (toegepaste psychologie. En ben nu bezig voor mijn lerarenbevoegdheid Nederlands) en wat altijd een enorme aantrekkingskracht op mij heeft gehad is Journalistiek :)

Geen gemakkelijke wereld om binnen te komen, en je zult denk ik een portfolio op moeten bouwen en niet 1,2,3 aan de slag kunnen (hoewel een achtergrond als Nederlands docent misschien wel de perfecte achtergrond is om andermans stukken te controleren en redigeren. Dus je kunt het altijd proberen). Maar ik vind het een prachtige combinatie van maatschappelijk relevant bezig zijn en taal :) .

Het betaalt alleen voor geen meter. Zeker niet als je onderwijsgeld gewend bent. Scheelt veelal 1/3de van het loon.


Prrrr schreef:
Met die combinatie ligt een functie als IB-er eigenlijk best wel voor de hand, of wat hierboven gezegd wordt schoolmaatschappelijk werk? Decaan?


Dit is waar ik ook aan zat te denken...

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:43

Inkoper/bidmanager sociaal domein :)* Ik stuur je een pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:34

Winged schreef:
Menino schreef:
Oh, en nog een minder logische zijsprong omdat ik een vergelijkbare studieachtergrond heb (toegepaste psychologie. En ben nu bezig voor mijn lerarenbevoegdheid Nederlands) en wat altijd een enorme aantrekkingskracht op mij heeft gehad is Journalistiek :)

Geen gemakkelijke wereld om binnen te komen, en je zult denk ik een portfolio op moeten bouwen en niet 1,2,3 aan de slag kunnen (hoewel een achtergrond als Nederlands docent misschien wel de perfecte achtergrond is om andermans stukken te controleren en redigeren. Dus je kunt het altijd proberen). Maar ik vind het een prachtige combinatie van maatschappelijk relevant bezig zijn en taal :) .

Het betaalt alleen voor geen meter. Zeker niet als je onderwijsgeld gewend bent. Scheelt veelal 1/3de van het loon.


Prrrr schreef:
Met die combinatie ligt een functie als IB-er eigenlijk best wel voor de hand, of wat hierboven gezegd wordt schoolmaatschappelijk werk? Decaan?


Dit is waar ik ook aan zat te denken...

Dat is waar, al hoorde ik laatst van een beginnend journalist wat hij verdiende en dat viel mij alleszins mee. Met wat ervaring, of evt. een redacteursfunctie (geen idee of dat een logisch carrièrepad is, maar ik vind het zelf geen gekke gedachte vanaf docent Nederlands) komt het mss wel in de richting.

Zou niet al je geld erop zetten, want competitieve arbeidsmarkt. Maar, mocht het TS leuk lijken, lijkt het me niet gek om eens de vacatures van wat dagbladen in de gaten te houden :j . Niet geschoten…

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:39

Lesgeven in het mbo. Is echt een wereld van verschil met het vo en je krijgt meestal veel andere taken naast het lesgeven.

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:24

Menino schreef:
Dat is waar, al hoorde ik laatst van een beginnend journalist wat hij verdiende en dat viel mij alleszins mee. Met wat ervaring, of evt. een redacteursfunctie (geen idee of dat een logisch carrièrepad is, maar ik vind het zelf geen gekke gedachte vanaf docent Nederlands) komt het mss wel in de richting.

Zou niet al je geld erop zetten, want competitieve arbeidsmarkt. Maar, mocht het TS leuk lijken, lijkt het me niet gek om eens de vacatures van wat dagbladen in de gaten te houden :j . Niet geschoten…


Als redacteur verdiende ik echt geen 2/3 van wat ik nu in het onderwijs verdien. Ik denk eerder 5/8 ofzo, ondanks ervaring. Als hoofdredacteur kwam het bijna in de buurt, maar scheelde het op fulltime basis nog een euro of 800 bruto per maand. Ik zou me daar dus even heel goed in verdiepen.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:26

Tink89 schreef:
Menino schreef:
Dat is waar, al hoorde ik laatst van een beginnend journalist wat hij verdiende en dat viel mij alleszins mee. Met wat ervaring, of evt. een redacteursfunctie (geen idee of dat een logisch carrièrepad is, maar ik vind het zelf geen gekke gedachte vanaf docent Nederlands) komt het mss wel in de richting.

Zou niet al je geld erop zetten, want competitieve arbeidsmarkt. Maar, mocht het TS leuk lijken, lijkt het me niet gek om eens de vacatures van wat dagbladen in de gaten te houden :j . Niet geschoten…


Als redacteur verdiende ik echt geen 2/3 van wat ik nu in het onderwijs verdien. Ik denk eerder 5/8 ofzo, ondanks ervaring. Als hoofdredacteur kwam het bijna in de buurt, maar scheelde het op fulltime basis nog een euro of 800 bruto per maand. Ik zou me daar dus even heel goed in verdiepen.

Precies!

Ik ging van 2700 naar 4100 (redacteur -> communicatieadviseur in 't mbo).

Flying_Angel

Berichten: 15722
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 14:05

Wauw wat veel reacties! Bedankt allemaal!

@EvaMarie: ik ga eens kijken of ik terug die wereld in kan.
@Tieneke: hier heb je inderdaad ook NT2, lijkt me ook leuk. Al blijft het natuurlijk lesgeven.
@Menino: het elk uur weer opnieuw aan gaan, toch wel ongemotiveerde leerlingen. HBO ga ik onderzoeken, ik dacht altijd dat je dan eerstegraads moet zijn, maar zoals ik zie, valt het mee!
@Nicjuh: zorgcoördinator lijkt me idd ook gaaf!
@Chanel: wat me energie geeft. Gevoel van vrijheid, dat ik mezelf kan zijn. Op een bepaalde school heb ik dat wel gehad. En wat energie kost. Lesgeven aan sich, heb je je in het zweet gewerkt voor leuke lesvootbereiding, vinden ze er niks aan. Het kost zoveel energie.
@Prrrrr: voor die functies heb je vaak SKJ-registratie nodig. Moet ik uitzoeken of ik die kan behalen.
@Vjestagirl: lijkt me Superleuk. Als ik kijk naar de salarissen komt het niet in de buurt van wat ik nu verdien helaas.
@Zonnebloem: bedankt voor je reactie! Ik ga kijken!
@Amado: bij speciaal onderwijs krijg ik vaak het idee dat er veel agressie heerst? Is dat zo? Dat is echt niks voor mij.
@Merriemens; WMO heb ik over nagedacht inderdaad.
@Purny; bedankt!! Dit soort ‘onbekende’ dingen zoek ik wel ja!

Journalistiek/redacteur trekt me niet gelijk, maar ik kan het zeker uitzoeken!

@IndianSu: hier zit ik heel veel naar te kijken inderdaad! Werk jij op een mbo?

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:12

Ja ik geef Engels op een mbo verpleegkunde :) Ik vind het veel leuker dan in het vo, omdat zowel ik als de studenten veel meer vrijheid hebben. Je gaat op een heel andere manier met de studenten om, veel meer coachend. En naast het lesgeven zijn er veel mogelijkheden om andere dingen te doen, zoals bijvoorbeeld stagebezoeken en examens afnemen. Als bevoegd docent Nederlands zou je alle vakken mogen geven (denk bijvoorbeeld ook aan burgerschap en keuzemodules) en ben je bovendien gekwalificeerd om het examen af te nemen.

pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:22

Ik ga met IndianSu mee, zou ook naar het MBO kijken.

Het onderwijs heeft wel veel voordelen, zeker als je zelf kleine kinderen hebt (de schoolvakanties vrij). ;) Je kunt naast het lesgeven inderdaad andere taken doen, BPV, SLB, of andere projecten. Teamdeskundige zou ook nog kunnen en passen bij je opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 15:18

Flying_Angel schreef:
Wauw wat veel reacties! Bedankt allemaal!

@EvaMarie: ik ga eens kijken of ik terug die wereld in kan.
@Tieneke: hier heb je inderdaad ook NT2, lijkt me ook leuk. Al blijft het natuurlijk lesgeven.
@Menino: het elk uur weer opnieuw aan gaan, toch wel ongemotiveerde leerlingen. HBO ga ik onderzoeken, ik dacht altijd dat je dan eerstegraads moet zijn, maar zoals ik zie, valt het mee!
@Nicjuh: zorgcoördinator lijkt me idd ook gaaf!
@Chanel: wat me energie geeft. Gevoel van vrijheid, dat ik mezelf kan zijn. Op een bepaalde school heb ik dat wel gehad. En wat energie kost. Lesgeven aan sich, heb je je in het zweet gewerkt voor leuke lesvootbereiding, vinden ze er niks aan. Het kost zoveel energie.
@Prrrrr: voor die functies heb je vaak SKJ-registratie nodig. Moet ik uitzoeken of ik die kan behalen.
@Vjestagirl: lijkt me Superleuk. Als ik kijk naar de salarissen komt het niet in de buurt van wat ik nu verdien helaas.
@Zonnebloem: bedankt voor je reactie! Ik ga kijken!
@Amado: bij speciaal onderwijs krijg ik vaak het idee dat er veel agressie heerst? Is dat zo? Dat is echt niks voor mij.
@Merriemens; WMO heb ik over nagedacht inderdaad.
@Purny; bedankt!! Dit soort ‘onbekende’ dingen zoek ik wel ja!

Journalistiek/redacteur trekt me niet gelijk, maar ik kan het zeker uitzoeken!

@IndianSu: hier zit ik heel veel naar te kijken inderdaad! Werk jij op een mbo?


Nee, voor HBO heb je juist helemaal geen onderwijsbevoegdheid nodig maar kom je meestal vanuit het werkveld. Bijna iedere opleiding heeft wel een module Nederlands erin zitten, en met jouw onderwijservaring heb je juist al een dikke voorsprong. Je moet wel je Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid halen, maar misschien dat je daar vrijstelling voorkrijgt.

Ik ken een aantal mensen die (vanuit het werkveld) naar het HBO zijn gegaan als docent en hen bevalt het ontzettend goed. Zoals ik zei, zeker bij deeltijd heb je vooral volwassen mensen die hun eigen opleiding betalen. Wereld van verschil met een 11-jarig ettertje dat het veels te druk heeft met stoer doen voor zijn vriendjes en daarmee de hele klassesfeer verpest :') . De colleges duren ook een stuk langer dan 1 uur en je bent ook niet de hele dag bezig met lessen geven.

MBO ken ik niet van ervaring om me heen, maar ik denk dat vervolgonderwijs idd wel eens een mooie stap zou kunnen zijn :D .