Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:03

Dag bokt!

Iedereen zal het al wel eens hebben.. twijfel bij je job.
Is dit dé job van m'n leven? Krijg ik ergens anders betere voorwaarden?

Ook ik zit nu helaas in die situatie. Langs de andere kant heb ik dan vragen zoals: ga ik een andere job wel leuk vinden? Wat als het tegen valt?

Dus wou ik aan bokt vragen.. waarom en wanneer hebben jullie beslist om op zoek te gaan naar wat anders?
Hoe hebben jullie dit aangepakt? En was het de goede beslissing?

Ik lees graag jullie ervaringen!

(Nog een vraag toegevoegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:07

Toen ik elke dag met lood in m'n schoenen m'n laptop aanzette en inlogde, realiseerde ik me dat het tijd werd om wat anders te zoeken. En bij m'n laatste baan toen ik overstuur en hyperventilerend naar kantoor ging omdat ik iets fout had gedaan (waarvan achteraf bleek dat ik gewoon onvolledige instructies had gekregen), niet wist wat, maar wel wist wat er komen ging: een hoop geschreeuw en verbaal de grond in getrapt worden. Uiteindelijk stond die onnozele geit zelfs op een blaadje - ik werkte voor een publicatie - te meppen voor m'n neus. :') Toen ben ik per direct opgestapt, want het was niet de eerste keer en het zou ook niet de laatste keer zijn, maar zo laat ik niet met me omgaan. Helemaal niet om een foutje dat het bedrijf niet eens geld had gekost - integendeel, het had ons geld opgeleverd.

love_mandy

Berichten: 2930
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:15

Wat mij heel erg helpt/heeft geholpen is om te beseffen dat je geen werk heeft te doen 'voor de rest van je leven'. Je bent altijd vrij iets anders te kiezen, wanneer je een keuze maakt en er achter komt dat het toch niet is wat je ervan verwacht.

Ik heb 3 jaar in de zorg gewerkt, toen werd mijn contract niet verlengt en ben ik gaan zoeken naar een andere baan in de zorg. Ik heb toen een maand thuiszorg gedaan, maar ik werd helaas ziek. Momenteel lopen er nog allemaal onderzoeken naar wat ik dan precies heb, maar dat heeft me doen beseffen dat ik niet meer in de zorg wil blijven werken.

Wat ik dan wilde gaan doen vond ik lastig, vooral omdat ik ook niet weet hij mijn leven er straks uit gaat zien als ik een diagnose krijg. Daarom ben ik dus naar een loopbaan coach gegaan. Hier heb ik een aantal testen gedaan, daar zijn een aantal dingen uitgekomen en daar ben ik momenteel mee aan de slag. Ik vind het in ieder geval fijn om met iemand te sparren over wat ik eventueel zou kunnen gaan doen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:17

-Mijn manager vertelde dat ik alweer geen loonsverhoging kreeg want ze hadden te weinig winst. 3de jaar op een rij dat ik niks erbij kreeg ondanks de best presterende van het team en zelfs global te zijn. Die vent kon wel zichzelf en een paar andere van management dikke bonus geven(nieuw record aan winst).
-Een scheldende collega die andere als stront behandelde, regelmatig met rooie oogjes op werk kwam en schunnige opmerkingen naar klanten maakte die kreeg alleen een tik op de vinger
- Ik kreeg leidinggevende taken maar werd er niet naar betaald plus geen overdracht.
Die drie in korte tijd zorgde ervoor dat ik opzoek ging naar een andere baan.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:21

Ik heb 10 jaar voor een bedrijf gewerkt met heel veel plezier.
Hele leuke collega's, op zich leuk afwisselend werk en ik ging met plezier naar mijn werk.
En toch knaagde er iets dat het niet helemaal lekker was en dat zat hem in de waardering vanuit het bedrijf. Geen doorgroeimogelijkheden, weinig begrip, geen CAO, etc.

Ik ben uiteindelijk op zoek gegaan naar iets wat mij wel aanstond en heb daar best een jaar over gedaan (aangezien ik toch niet op een schopstoel zat). Ik heb nu een leuke nieuwe baan en ik mis mijn oude collega's echt nog wel.
Maar ik heb nu een beter salaris, betere arbeidsvoorwaarden, betere werk/privébalans. Dus ik ben echt heel blij met mijn overstap.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:24

love_mandy schreef:
Wat mij heel erg helpt/heeft geholpen is om te beseffen dat je geen werk heeft te doen 'voor de rest van je leven'.


Ja dit.
Jeetje, wat een benauwend idee om een baan 'voor de rest van mijn leven' te hebben of zoeken.
Werk moet leuk zijn, doe wat je wil. Wil je blijven, blijf je en wil je iets anders, ga vooral. De wereld ligt aan je voeten.
Laatst bijgewerkt door Goof op 30-03-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:25

- toen ik met regelmaat met tegenzin naar mijn werk ging
- toen ik mijn frustraties op werk op een fysieke manier ging afreageren door in de ochtend veel te gaan hardlopen
- toen ik me erg moest inhouden om mijn pure mening te geven naar collega's
- toen ik merkte dat het gehele zich bedrijf racistisch vrouwonvriendelijke en homofoob gedroeg

ik ben zo vaak weg gegaan om verschillende redenen. inderdaad goed om je te beseffen dat je niet hoeft te kiezen voor 'je hele leven'. wat je nu leuk vind om te doen, vind je misschien over 10 jaar niet meer leuk en dat is okay. dat gebeurd soms gewoon

ik ben voornemens om binnenkort bij mijn detacheerder weg te gaan, o.a. omdat ik onderbetaald krijg en ik niet eerlijk behandeld word

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 11:43

Het is voor mij een balans. Het helpt om alle punten tegenover elkaar te zetten.
Mijn pluspunten zijn bijvoorbeeld een goed salaris, goede voorwaarden, thuis kunnen werken, kantoor dichtbij, veel ruimte voor goede privé- werkbalans. Toch baalde ik vorig jaar ontzettend van mijn werk. Ging echt met tegenzin.

Ik ben intern gaan solliciteren en heb nu weer een hele leuk functie en te maken met heel andere mensen binnen het bedrijf. Ik heb het echt weer naar mijn zin en heb alle pluspunten van mijn oude functie nog steeds.

Had ik niet intern wat anders kunnen vinden dan was ik buiten de deur gaan solliciteren. Het leuk hebben is voor mij toch wel heel belangrijk. Maar ik zou niet meer zo maar de deur uitrennen zoals ik vroeger wel deed. Ik vind met name die privé- werkbalans wel heel lekker. Dat wil ik niet kwijt.

Feanyth

Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:10

Lastig om te beantwoorden eigenlijk.

Vetrok iets meer dan anderhalf jaar geleden van een groter bedrijf naar een wat compactere organisatie. Echter had ik al binnen enkele weken het idee dat ik voor mij als persoon te snel akkoord ben gegaan met de aanbieding.

Toch gaf ik het een kans. Het was immers een heel ander gebied met heel ander karakter mensen.

Uiteindelijk bleef het steken op vertragingen vanuit het grote moeder bedrijf en het missen van erkenning etc. Mijn onderbuik gevoel bleef en na meermaals aangegeven te hebben niet naar mijn zin te hebben en steeds moeilijker begon te vinden naar kantoor toe te gaan, besloot ik te gaan solliciteren. Want er veranderde letterlijk niks en kreeg maand in maand uit alleen maar te horen dat ik geduld moest hebben. Dat ik hun een kans moest geven. Na meer dan een half jaar nog geen antwoorden/verandering was ik het zat.

Bedrijf waar ik nu zit sinds een paar maanden heeft ervoor gezorgd dat ik mijzelf gewaardeerd voel en ga ik weer met plezier naar toe.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:16

Ik volg even, ik zit op dit moment erg in twijfel.

Opzich hele leuke collega's en begon hier met veel plezier.
Maar ik merk dat er steeds meer dingen mij dwars zitten.
Zo word er al jaren een CAO beloofd. Daarnaast hebben ze mij vorig jaar gevraagd voor een nieuwe leidinggevende functie. Graag! Maar elke keer als ik wat heb word er niks mee gedaan en heb ik heel erg gevoel dat er niet naar mij geluisterd word. Waarom heb ik dan die nieuwe functie gekregen? Ook merk ik steeds meer dat er hier een soort van vriendjespolitiek heerst.
Veel binnen het bedrijf zijn of familie of al heel veel jaren goede vrienden van de familie waardoor die eerder voor getrokken worden.

Helaas is mijn directe collega waar ik graag mee werkte en heel goed mee kon vandaag voor het laatst en dat heeft me eigenlijk wel aan het nadenken gezet.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:20

mijn eerste baan ben ik gestopt toen ik een relatie met een collega kreeg... leek me niet gepast om beide bij hetzelfde bedrijf te blijven.
tweede baan ben ik gestopt omdat er geen toekomstperspectief werd geboden, jongere collega die later in dienst was gekomen kreeg een functie die ik graag had gewild... next :)
toen een bedrijf waar ik het maar een paar maanden heb volgehouden, de bedrijfscultuur paste me totaal niet, te hoge werkdruk en ik voelde me er niet thuis... next
toen een bedrijf gevonden waar ik ook kort werkte, ik werd zwanger en wilde minder gaan werken, dat kon daar helaas niet, wel jammer, was leuk werk.. next
een heel fijne functie bij een heel mooi bedrijf, heel goed te combineren met gezin, lekker dichtbij, parttime met veel vrijheid, maar toch ook uitdaging.. helaas ging dat bedrijf fuseren en verhuizen. Dat werd me te ver weg. Wel jammer, hier heb ik ruim 10 jaar gewerkt.
Daarna mijn laatste baan, ruim 6 jaar, interessant werk, leuke collega's, maar het management viel tegen, na 6 jaar ben ik daar op een minder leuke manier uitgewerkt, dat deed zeer.
Daarna nog wel een paar uitzendbaantjes, maar nu al weer ruim 7 jaar heerlijk vrij thuis op ons melkveebedrijf aan het werk. heerlijk, nooit meer kantoor voor mij.

wisselen van baan kan dus verschillende redenen hebben.
dus rondkijken voor wat beters kan sowieso nooit kwaad.
succes!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:22

Ik wil met plezier naar mijn werk gaan, als ik dat niet meer doe ga ik wat anders doen. Simpel.

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:39

Mijn vraag was inderdaad 'wil ik dit tot mijn pensioen doen?" Als het antwoord nee was, dan snel op zoek naar iets anders. Ik ben wel altijd bij blijven leren, dan is de stap naar iets anders ook veel makkelijker.

Django_Mette

Berichten: 1373
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:50

Ik ben nog niet gestopt, want ik heb het nog heel erg naar m'n zin op m'n werk, maar een Mc Donald's managen is niet iets wat ik tot mijn pensioen wil doen. Recent zijn een paar crewleden weggegaan waar ik ook privé heel goed mee overweg kon. Dat heeft me toch aan het denken gezet met: Wanneer is het genoeg?

Op de bonnefooi gesolliciteerd voor een positie op het hoofdkantoor, en voorlopig nog geen nee gehoord, dus we gaan zien of het iets wordt :D

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:11

Ik heb nu de 6e baan in 12 jaar. Eerste twee jaar volgehouden, toen was er gedoe met integriteit en zaten er van de 9 in mijn team drie thuis met een burn out. Vond ik geen fijn vooruitzicht.
Toen 6 jaar in een heel toffe functie, maar in die 6 jaar ook doorgegroeid naar het maximaal haalbare daar, tenzij ik het management in wilde. Dat wilde ik niet en het gebrek aan perspectief + een verhuizing naar ver weg = exit.
Toen 2 jaar bij een organisatie op een volledig nieuwe afdeling in ook een volledig nieuwe functie. Te weinig werk voor m'n uren, moest er van alles bij gaan doen, was nul motivatie in het team, zwangerschap en ziek en toen heb ik na afloop van m'n contract in goed overleg m'n spullen gepakt.
Baan 5: 8 maanden in een organisatie die me op geen enkele manier bleek te passen. De functie-inhoud was anders dan beloofd, er was geen balans werk-privé, m'n baas was een workaholic die 60 uur per week normaal vond, beoordelingen en salarisverhogingen e.d. waren totale willekeur en beloftes werden niet nagekomen. Ik heb opgezegd.
Baan 6 zit ik nu een maand en is fantastisch! Inhoud, leuke mensen, acceptabel hoge werkdruk, veel vakantiedagen, leuk salaris, 28 minuten rijden, vaste plek op kantoor en avonden en weekenden blijft m'n baas vanaf. Ik vind het heerlijk :-D

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:27

Ik heb nu voor 4 bedrijven gewerkt, waarvan ik nu nog tevreden werkzaam ben bij de 4e.

Bij de eerste heb ik ontslag genomen omdat het enorm zwaar werk was, ik samenwoonde en maar 1000 euro voor 40 uur werken kreeg. Ik kon het financieel niet meer rondbreien

Tweede ontslag genomen met veel tegenzin. Ik had geweldige collega's, leuk werk en goed betaald. Alleen de uren braken mij op. Snachts 3u tot 8u , middags nog een keer, ook van 3 tot 8. Ik was kapot en had geen ritme meer. Vond en vind het nogsteeds jammer!

Daarna weer fulltime gaan werken 40u bij een bezorgdienst. Uiteindelijk was ik thuis een bedrijf begonnen en dat begon te lopen. Ik kon niet meer hele dagen van huis zijn. Ik wou savonds werken

Nu werk ik met plezier bij een distributiecentrum vanaf 18u tot snachts. Overdag heb ik een honden opvang en ik train paarden :)

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 13:27

Ik zat op zich nog prima op mijn oude plek, maar uit nieuwsgierigheid toch gaan kijken wat er aan vacatures open stond. Daar stond iets bij wat precies in mijn plaatje paste en binnen 2 weken had ik een nieuwe baan. Gek genoeg heb ik nooit getwijfeld, terwijl ik helemaal niet zo doortastend ben en de timing helemaal niet ideaal was.

Ik denk ook altijd: als het niets is kan ik altijd weer iets anders gaan doen.
Ik zit er nu een maand en ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 15:06

Aah leuk! Een hele hoop reacties!

Voor diegene die op zich wel een leuke job hadden, maar toch op zoek gingen naar iets beter. Hoe hebben jullie dit bij je leidinggevende aangebracht?

Ik werk in een zeer kleine (lees: ik ben de enige werknemer) onderneming. Ik mis collega's, en daarnaast zijn er nog een paar zaken te verbeteren. Ik ga nu niet tegen mijn zin werken, maar heb ook weer geen zin om dit nog 5 of 10 jaar te doen. Langs de andere kant wil ik m'n baas niet teleurstellen, maarja.. ik moet aan mezelf denken, en niet aan m'n baas :o

Celebi
Berichten: 3653
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:20

- Bij mijn vorige werkgever wist ik dat het tijd was om op te stappen toen ze me doodleuk zeiden dat ik geen salarisverhoging verdiende, terwijl ik me zo uit de naad werkte voor ze dat ik er een burnout van kreeg. Ze betaalde me al ondermaats en ik had 0,0 secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik moest mijn eigen lunch betalen, mijn parkeerkaartjes en er was geen pensioenopbouw. Bovendien was er een nare collega die tevens management werd die ongepast gedrag vertoonde zoals seksueel getinte opmerkingen naar vrouwelijke collega's en pestgedrag. Mijn klacht tegen heb is weggemoffeld en vervolgens mocht hij als management opeens bepalen over mijn salaris. Al met al: ik moest daar echt weg! Gelukkig had ik binnen een paar weken een toffe nieuwe werkgever gevonden.

- Hetgeen waar ik nu mee zit is dat ik een fijne werkgever heb, maar me nog steeds niet goed voel bij het werk dat ik nu doe. Alleen maar achter de pc werken, veel lastige klanten, toch wel weer omslachtige werkwijzen binnen het bedrijf. Al met al geeft het me veel stress die ik na mijn burnout niet meer wil. Ik zie mezelf dit niet nog jarenlang met plezier doen. Ik dwaal snel af tegenwoordig en wil graag meer flexibiliteit en afwisseling in wat ik doe. Dit is de reden dat ik langzaamaan probeer voor mezelf te beginnen in een ander werkgebied. Eerst erbij en hopelijk over een aantal jaar als enige baan. Dat in mijn achterhoofd geeft me iets van energie terug.

Ik blijf van mening dat je niet op de aarde hoeft te zijn om je maar dood te werken. Je hebt maar 1 leven en je moet ervan genieten. Uiteraard hoort werken daarbij en is een (goed) inkomen noodzakelijk, zeker als je paarden wilt houden, maar ik wil eigenlijk er naartoe werken dat ik zo leuk en efficient mogelijk geld ga verdienen en daarnaast genoeg tijd en energie overhoudt voor de dingen die ik echt belangrijk vind in het leven. Om dat te bereiken is wel lastig trouwens, want het leven is duur. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:20

Lieuwkje_90 schreef:
Aah leuk! Een hele hoop reacties!

Voor diegene die op zich wel een leuke job hadden, maar toch op zoek gingen naar iets beter. Hoe hebben jullie dit bij je leidinggevende aangebracht?

Ik werk in een zeer kleine (lees: ik ben de enige werknemer) onderneming. Ik mis collega's, en daarnaast zijn er nog een paar zaken te verbeteren. Ik ga nu niet tegen mijn zin werken, maar heb ook weer geen zin om dit nog 5 of 10 jaar te doen. Langs de andere kant wil ik m'n baas niet teleurstellen, maarja.. ik moet aan mezelf denken, en niet aan m'n baas :o
Toevallig had ik het hier gisteren over met een huisgenootje en ik heb op de harde manier geleerd dat je je loyaliteit aan je werkgever zelden terugkrijgt. Ik doe dat dus ook niet meer, mezelf uit de naad werken als ik daar niet naar betaald wordt (inmiddels werk ik zelfstandig, dus meer uren betekent ook meer geld). :=

En een goede werkgever staat ook achter je als je ambities elders liggen. :) Zeker als kleine werkgever moet je daar ook realistisch in zijn, dat je veel personeel maar tijdelijk zult hebben omdat veel mensen toch op zoek zullen gaan naar een baan in een wat grotere organisatie.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:46

Ik zit hier ook een beetje mee. Ik ga met plezier naar mijn werk en heb leuke collega’s, maar het salaris is zo ontzettend deprimerend. Maar om nou alleen voor het geld wat anders te doen vind ik ook weer zoiets..

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:49

Bij mijn eerste werkgever heb ik een kleine drie jaar gezeten. In die tijd ging ik van starter naar de vraagbaak op de afdeling en er waren voor mij geen groeimogelijkheden binnen die onderneming.

En toen ben ik jaren aan het zwerven geweest...
De baan waarvoor ik mijn eerste baan opzegde heeft een half jaar geduurd, ik kon mijn draai niet vinden in het kleine hechte team.
De baan die ik toen allerijl heb gevonden paste eigenlijk gewoon niet bij mij en heb ik na een half jaar ook afscheid van genomen.
De volgende baan ben ik 2,5 jaar blijven hangen, maar ook daar kon ik weer niet goed mijn draai vinden binnen het team.
En toen heb ik een tijd thuis gezeten. Ik was nog onzekerder geworden door de diverse gefaalde banen en kreeg nergens meer voet aan de grond.
Uiteindelijk ergens op uitzendbasis binnen gekomen. Het team was wel aardig, maar ik weet niet of het bedrijf mij wel paste. Maar dat deed er allemaal niet veel toe. Wegen een reorganisatie zou er sowieso 1 fte uit ons team verdwijnen. Mij werd toegezegd dat ze me zeker nog een half jaar bezig konden houden, en tussen de regels door hoorde ik wel dat na dat half jaar de keus zou zijn tussen mij of die persoon die in z'n laatste jaarcontract zat, maar er kwam een mooie mogelijkheid voorbij met sowieso een jaarcontract en ik heb het niet afgewacht.
En daar zit ik nu na een kleine 10 jaar nog steeds. In de loop der jaren diverse stoeltjes bekleed en diverse fusies en overnames voorbij zien komen. Ik heb een nieuwe functie van de grond af aan opgebouwd en heb van daaruit nog een andere functie gecreerd die ik nu aan het opbouwen ben. Alleen mis ik de begeleiding die ik daarbij nodig heb. Daarnaast is het bedrijf tijdens de corona periode exponentieel gegroeid (ik ging thuiswerken met 50 collega's en kwam terug op kantoor met 150) en is er enorm veel veranderd. En we zitten nu midden in een fusie die goed weet wat nog met zich meebrengt. En dat alles maakt dat ik meer en meer ga twijfelen of ik hier wel moet blijven.
Maar alle hobbels die ik op mijn carrierepad ben tegen gekomen maken dat ik enorm onzeker ben en bang ben dat als ik ervoor kies naar een andere werkgever te gaan het toch weer fout gaat en ik weer jaren aan het zwerven ben voor ik ergens enige vastigheid ga krijgen.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 15:55

Ik vond mijn werk ontzettend leuk en mijn directe collega ook. Het bedrijf behandelde (en behandelt helaas) hun personeel alleen echt als pionnen en nummers en na 8 jaar kon ik er niet meer tegen.
Dat was voor mij de reden om per direct op zoek te gaan naar iets anders en een dag later was ik weg. (uiteraard is er veel meer aan de hand geweest in mijn specifieke situatie anders had ik natuurlijk niet na 1 dag weggekund, maar dat maakt verder voor het antwoord even niet uit).

Zit nu bij een ander bedrijf in dezelfde sector, maar totaal andere functie. Grote uitdaging, maar heel leuk. Véél beter salaris, hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden en vooral bij het laatste is een wereld voor me opengegaan. Ik wist niet wat er allemaal mogelijk was. Een aantal dingen die ik nu krijg, heb ik weleens aangekaart bij het andere bedrijf, maar werd altijd afgewimpeld. Enige nadeel was dat ik hierdoor ook mijn andere baan (werkte bij 2 bedrijven parttime) na 17 jaar gedag heb moeten zeggen. Dat mis ik soms weleens, maar ik heb nog geen seconde spijt van mijn beslissing. Had hier na 10 maanden een vast contract op zak en ga dagelijks met een lach naar mijn werk.

Hoe ik het bij mijn oude leidinggevende heb gebracht? Haha, geen goed voorbeeld, dus absoluut NIET doen: "ik wil binnen een half uur een gesprek en ik wil hierin niet over mijn toekomst praten. Mijn verleden daarentegen is wel een babbeltje waard... "
De andere werkgever (waar ik dus al 17 jaar zat) heb ik een uur later jankend opgebeld dat ik bang was dat ik ermee moest gaan stoppen omdat ik een voltijdbaan op het oog had en het niet te combineren viel. Daar ben ik 's avonds nog op de koffie geweest en hebben we het in een heel huiselijke sfeer erover gehad. Baalden allebei, maar waren allebei ook van mening dat ik voor mezelf moest kiezen. Dus goede bazen zijn er echt wel <3, maar ben het wel eens dat ze vrij schaars zijn.

Anoniem

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:31

Bij mij eerste baan ben ik weg gegaan omdat ik als 22 jarige gewoon geen ontwikkelingsmogelijkheden meer zag bij het bedrijf. Ik had net een HBO diploma gehaald maar de meeste taken waren op MBO nivo. Daarbij was het zo een klein bedrijf dat doorgroeien ook niet mogelijk was. Bij de gedachte om hier over 20 jaar nog te werken werd ik een beetje zenuwachtig.

2e baan was op HBO nivo maar de werkdruk was zo enorm hoog dat ik op het randje van een burn out zat en regelmatig jankend op het paard zat of 's avonds jankend op de bank zat omdat ik echt niet meer wilde werken. Nadat ik meerdere collega's zag vertrekken en ik toevallig een baan bij een klant kreeg aangeboden waar ik al dik 1 jaar 2 dagen in de week zat gedetacheerd en waar ik het super naar mijn zin had wist ik dat ik die kans met beide handen moest aangrijpen en moest switchen! beste keuze ooit!

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Twijfel bij je job, waarom/wanneer op zoek naar iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:52

Ik begin toevallig maandag bij m’n nieuwe baan, nadat ik bij m’n vorige gewoon niet meer met plezier naar werk toe ging. Lood in m’n schoenen, en eenmaal daar liep ik juist op m’n tenen.

Er kwam toen toevallig wat op m’n pad wat (hopelijk haha) perfect past, bij een leuk bedrijf en ook nog in de richting van m’n studie.

Eerder voelde ik me nog niet klaar om een andere baan te zoeken, en nu vielen de stukjes echt perfect op z’n plaats.

En als het dan niks blijkt… tsja. Dan weer verder zoeken :) er zijn genoeg (desnoods tijdelijke) banen om een eventueel gat te overbruggen nu.

Luister vooral naar je onderbuik gevoel! Als die zegt dat het tijd is voor wat anders, doen!