Achteruit in salaris

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:42

Dees schreef:
TS heeft vast geen tijd om te reageren, die is aan hopelijk het werk gegaan :D

_O- _O- _O-

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:13

Jessix schreef:
Niet? Ik ben er tot nu toe in elke baan op vooruit gegaan. Bij mijn laatste baan zelfs meer salaris voor minder uur in een soortgelijke functie.

Dus TS mijn advies is kijk nog even verder als je nog niet direct aan de bak hoeft. De arbeidsmarkt is gunstig dus ik altijd proberen of je er ook financieel beter van wordt. Minder verdienen zou ik accepteren voor een functie die ik verder helemaal geweldig vind of omdat ik financieel moet.

Veel succes!


Eens met Jessix. Er wordt in veel sectoren met een loep naar personeel gezocht dus neem niet te snel genoegen met minder. Je bouwt ook minder pensioen op en de kosten voor levensonderhoud zijn behoorlijk aan het stijgen, denk maar aan gas en brandstof.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:49

Of je gewild bent op de arbeidsmarkt, is helemaal de vraag. CV-monteurs, timmerlieden, electriciëns, IC-verpleegkundigen, leerkrachten... Ja. De zoveelste administratief medewerker, nee. De zoveelste dierverzorger, nee. Ben je aangewezen op ongeschool werk, zoals lopende band werk of schoonmaakwerk, nee.

We weten niet zo veel over TS, anders dan dat haar uurloon in combinatie met de mogelijke aanwezigheid van ORT wel verraadt dat het niet om hoger gekwalificeerd werk gaat.
Die sterke verhalen over hoger-beter-meer op de arbeidsmarkt gelden helaas echt niet voor alle werknemers.

De enige manier om je echt een betere positie op de arbeidsmarkt te geven is het behalen van (vak)-diploma's samen met gerichte werkervaring, gericht op een branche waarin men staat te springen om gekwalificeerd personeel.
En dan nog is carriére maken niet een resultaat van snel job-hoppen, maar je gericht inzetten op verbetering van je eigen functioneren.

Bedenk ook: je bent voor werkgevers meer gewild als je direct uit een andere baan komt. Mensen vanuit een uitkeringssituatie hebben echt snel achterstand opgelopen. Dus aan het werk zijn, wat voor werk dat ook is, is altijd beter dan thuis op de bank zitten.
Vanuit een uitkeringssituatie over je salaris onderhandelen is eigenlijk ook kansloos, je staat sowieso met 3-0 achter.

Pallatin

Berichten: 2509
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:17

Eatshay schreef:
Even heel flauw samenvatten:
Je wilt dus eigenlijk wel hetzelfde als toen krijgen, maar er minder voor geven.

Dat gaat bij de bakker ook niet op. En in werk meestal ook niet.

Wat het allerbelangrijkst is: kun je er van leven, en is het salaris fatsoenlijk voor wat je er voor moet doen?

Als je ervaring hebt opgedaan en je gaat dan soortgelijk werk doen bij een andere baas ga je er doorgaans gewoon op vooruit.

@ TS, ik weet niet in welk vakgebied je werkt, maar op dit moment is het een werknemersmarkt. Je zou dus ook kunnen kijken of je iets kunt vinden wat beter aan je ‘eisen’ voldoet, maar imo is regelmaat en voldoende rust ook een groot goed. Aangezien het salaris niet onderhandelbaar is zou ik duidelijk vastgelegd willen zien wat het doorgroeien in houdt en waarde dan aan voldaan hebt. En hoe zit het met de secundaire arbeidsvoorwaarden? Heb je die goed vergeleken? Verder is het hebben van een baan altijd een betere uitgangspositie om desnoods iets anders te zoeken als het toch niet bevalt dan thuiszitten.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:27

Ik ben, voor mijn eigen gemoedsrust en stress level ook veranderd van baan en heb nu salarisgewijs, maar de helft (of nog véél minder zelfs) dan voordien. ik kwam van "jawel" 320 tot 380euro/dag op zzp basis en nu naar 14,52 per uur hahahahaha :+ }:0 :Y) dus nu verdien ik op een week wat ik voordien in 1 dag had :') beetje kromme vergelijking, maar in ieder geval, het is wel een verschilletje, zelfs na belastingen ed ....
Maar ik ben veel gelukkiger!!! en daar doe je het toch voor? goed in je vel zitten?
Als je prima rond komt en je je daar fijner voelt, zou ik niet persé twijfelen voor die paar tientjes minder of meer.

Maar, zoek dus wel zeker een plek waar je je beter voelt! Er zijn tegenwoordig zat banen te vinden.
Vraag alle voorwaarden na bij het bedrijf. (overuren, oplsag of doorgroeimogelijkheden, 13e maand, vakantieregelingen, ...) en ga dan vergelijken.

Ik heb nu vooral naar sfeer gekeken. heb jarenlang met discriminatie gewerkt (mannenberoepen), nu nog steeds in de mannenwereld, maar wel met leuke collega's die mij enorm waarderen. Hier heb ik lang naar gezocht, dus was dan ook maar al te blij om hiervoor die zuurverdiende centen op te geven en weer blij naar werk te mogen.

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 18:47

Dees schreef:
Of je gewild bent op de arbeidsmarkt, is helemaal de vraag. CV-monteurs, timmerlieden, electriciëns, IC-verpleegkundigen, leerkrachten... Ja. De zoveelste administratief medewerker, nee. De zoveelste dierverzorger, nee. Ben je aangewezen op ongeschool werk, zoals lopende band werk of schoonmaakwerk, nee.

We weten niet zo veel over TS, anders dan dat haar uurloon in combinatie met de mogelijke aanwezigheid van ORT wel verraadt dat het niet om hoger gekwalificeerd werk gaat.
Die sterke verhalen over hoger-beter-meer op de arbeidsmarkt gelden helaas echt niet voor alle werknemers.

De enige manier om je echt een betere positie op de arbeidsmarkt te geven is het behalen van (vak)-diploma's samen met gerichte werkervaring, gericht op een branche waarin men staat te springen om gekwalificeerd personeel.
En dan nog is carriére maken niet een resultaat van snel job-hoppen, maar je gericht inzetten op verbetering van je eigen functioneren.

Bedenk ook: je bent voor werkgevers meer gewild als je direct uit een andere baan komt. Mensen vanuit een uitkeringssituatie hebben echt snel achterstand opgelopen. Dus aan het werk zijn, wat voor werk dat ook is, is altijd beter dan thuis op de bank zitten.
Vanuit een uitkeringssituatie over je salaris onderhandelen is eigenlijk ook kansloos, je staat sowieso met 3-0 achter.


Juist in ongeschoold werk is veel werk. En vooral inpak en productie werk, zelfs operators zijn slecht te vinden. Mensen willen niet zo gauw meer in ploegen werken of fysiek werk doen

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:02

Maar dat betekent nog niet dat je met zulk werk een goede positie hebt voor salaris onderhandelingen. Laat staan perspectieven als doorgroeimogelijkheden of op een vast contract.

So not.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:43

Dees schreef:
Maar dat betekent nog niet dat je met zulk werk een goede positie hebt voor salaris onderhandelingen. Laat staan perspectieven als doorgroeimogelijkheden of op een vast contract.

So not.

Volledig eens..

En ze wil hetzelfde doen maar zonder onregelmatige diensten.
Dan is het dus niet volledig gelijk aan wat ze deed..

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:53

Maar het genoemde brutosalaris is zonder ORT, dus de compensatie voor het onregelmatige werk staat daar los van. Al is diensten moeten draaien natuurlijk wel een factor die een baan over het algemeen minder populair maakt (en dus het basissalaris beter).

Bullebeest
Berichten: 3241
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Achteruit in salaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:47

Ik weet niet hoe ts woont, maar zelf baan opgezegd dus geen recht op ww dus nu geen inkomen. Lijkt me dan wel handig om iig iets weer te hebben aan inkomen. Vanuit daar weer verder kijken.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:06

Ik heb dit voorval ook gehad. Was een iets andere setting maar ik ging er per maand €400,- op achteruit. Op dat moment had ik de keus óf thuis zitten óf aan het werk en meer verdienen + geen gat op CV. Het bedrijf was geen top bedrijf, er zat weinig financiele onderhandelruimte en ook weinig doorgroeimogelijkheden. Toch heb ik de keuze gemaakt voor dat bedrijf te gaan werken.
Uit eindelijk kreeg ik 4 maanden later door deze baan (nieuwe branche binnen mijn werkgebied) een fantastisch leuke baan kunnen krijgen waar ik fijne doorgroeimogelijkheden kreeg, betere arbeidsvoorwaarden én basissalaris gelijk weer €500 pm hoger!

Inmiddels zit ik hier alweer 3 jaar en ben ik nog steeds onwijs blij met mijn baan. Soms heb je iets anders nodig om weer een stap hogerop te komen heb ik hierdoor wel weer geleerd.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:50

Pallatin schreef:
Eatshay schreef:
Even heel flauw samenvatten:
Je wilt dus eigenlijk wel hetzelfde als toen krijgen, maar er minder voor geven.

Dat gaat bij de bakker ook niet op. En in werk meestal ook niet.

Wat het allerbelangrijkst is: kun je er van leven, en is het salaris fatsoenlijk voor wat je er voor moet doen?

Als je ervaring hebt opgedaan en je gaat dan soortgelijk werk doen bij een andere baas ga je er doorgaans gewoon op vooruit.


Dit gaat even l*lliger klinken dan ik het bedoel hoor.

Wat je zegt klopt, MITS je met een succesverhaal doorsolliciteert. Niet met een iktrokhetnietmeer-achtergrond.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:15

Dat hoeft de nieuwe werkgever toch helemaal niet te weten? Dat je het niet zo goed trok op je oude werk? Alleen moet je natuurlijk wel zeker weten dat je het nu wel goed trekt, anders hou je alleen jezelf voor de gek :P

Willen ze jou graag hebben? Dan mag er ook wel wat tegenover staan. Niet zomaar genoegen nemen met minder.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:12

PoelieWoelie schreef:
Dat hoeft de nieuwe werkgever toch helemaal niet te weten? Dat je het niet zo goed trok op je oude werk?


Beetje snuggere p&o'er wint referenties in ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:24

Eatshay schreef:
PoelieWoelie schreef:
Dat hoeft de nieuwe werkgever toch helemaal niet te weten? Dat je het niet zo goed trok op je oude werk?


Beetje snuggere p&o'er wint referenties in ;)
En prikt daar ook zo doorheen bij een sollicitatiegesprek.

PoelieWoelie schreef:
Dat hoeft de nieuwe werkgever toch helemaal niet te weten? Dat je het niet zo goed trok op je oude werk? Alleen moet je natuurlijk wel zeker weten dat je het nu wel goed trekt, anders hou je alleen jezelf voor de gek :P

Willen ze jou graag hebben? Dan mag er ook wel wat tegenover staan. Niet zomaar genoegen nemen met minder.
Dat hangt er vanaf wat voor soort functie het is. Is het bij wijze van spreken lopende band werk of kassawerk, dan heb je gewoon weinig te eisen, dan is het take it or leave it en de schaarste in personeel bepaalt hoeveel een bedrijf bereid is te betalen. Zit je inderdaad in een functie waarin je iets bereikt hebt, initiatieven genomen hebt, gewilde vaardigheden of kennis hebt opgedaan, bent doorgegroeid of is je nieuwe functie iets waarvoor de potentie voor dat alles ook veel waard is, dan is het een ander verhaal.