Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:58

Noisy schreef:
Het hoeft ook niet, het is maar net wat jij, of als je niks daarover hebt aangegeven, je familie wil :) Iedereen heeft daar zijn of haar eigen mening over en dat mag. Zo wil mijn man ook niet dat er nog afscheid wordt genomen door iedereen. Alleen de wij en dan de kist dicht. Ook geen aparte kist, mag gewoon van karton want het gaat toch in de fik (zijn woorden :') ), hij wil dus gecremeerd worden.

Wij hadden gisteren een hele bijzondere kist! Een Amerikaanse. Die zijn echt enorm :oo
[ [url=m/RjNoYf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wnhLph.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CI9ooL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarom hangt er een lap stof aan de ene deksel? Is dat om 'inkijk' naar de benen te voorkomen ofzo? Omdat dat deel van de kist minder mooi is afgewerkt of heeft het een andere reden?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:02

Onali schreef:
Petrichor schreef:
Wat een topic, heel interessant om allemaal door te lezen!

Wat ik mij dan weer afvraag, misschien een beetje een gekke vraag..

Heb je wel eens gehad dat er vocht van een overledene op je eigen kleren terecht kwamen? Wat doe je dan blijf je nuchter en maak je het even snel 'schoon' op het toilet zoals wij dat zouden doen met een beetje paardenpoep of weet je niet hoe snel je je naar huis moet maken? Ik zou namelijk echt ontzettend vies zijn van dit soort dingen.


Ze dragen schorten tijdens het verzorgen.
Wil niet zeggen dat een ongelukje niet kan gebeuren :+


Ik draag ook werkkleding op mijn werk, maar net wat jij zegt een ongelukje is zo gemaakt!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 23:06

ikkedus schreef:
De vader van mijn zwager wilde ook een crematie met een kartonnen kist. Dat
Mocht niet bij het crematorium. Ik geloof dat het iets was met dat dan de filters oven verstopt zouden raken ofzo. Maar karton mocht dus niet.
Een vriend van mijn moeder is op een natuurbegraafplaats begraven. Dat idee vind ik ook heel mooi.
Alleen wel lastig dat er dan geen paden met grafstenen zijn, maar alleen een houten schijf met gegevens en die liggen dan verspreid in een natuurgebied. Mooi qua idee, maar voor de nabestaanden lastig om terug te vinden en te verzorgen lijkt me.

Ok, dat wist ik niet. Ik zal het eens navragen als ik weer bij een crematorium ben.
Het idee van een natuurbegraafplaats is natuurlijk dat de natuur zijn gang kan gaan. Er is dus ook niet een afgezet stukje wat jouw graf is een wat de familie kan verzorgen. Het enige wat je kunt doen is bij die bepaalde boom waar de persoon ligt herinneringen ophalen en een soort van het graf bezoeken

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:07

De oom van mijn vriend ligt op de natuurbegraafplaats in Arnhem, daar hebben ze voor elke overledene een soort van boomstronkje waar zijn / haar naam in staat.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 23:12

Petrichor schreef:
Wat een topic, heel interessant om allemaal door te lezen!

Wat ik mij dan weer afvraag, misschien een beetje een gekke vraag..

Heb je wel eens gehad dat er vocht van een overledene op je eigen kleren terecht kwamen? Wat doe je dan blijf je nuchter en maak je het even snel 'schoon' op het toilet zoals wij dat zouden doen met een beetje paardenpoep of weet je niet hoe snel je je naar huis moet maken? Ik zou namelijk echt ontzettend vies zijn van dit soort dingen.

Dat heb ik 1x gehad inderdaad, over mijn broekspijp. Stonk als een otter natuurlijk. Gelijk even met een wegwerpwashandje het ergste eraf gepoetst maar de CV overledene moest natuurlijk nog wel mee. Nadat we klaar waren ben ik thuis gelijk onder de douche gesprongen en heb de kleding apart gewassen.
Als het erg is ga je natuurlijk eerst terug om op te frissen en om te kleden want zo kun je ook niet bij een andere familie aankomen.

idylle
Die lap stof is inderdaad tegen de inkijk richting de benen

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:16

Noisy;
Dank voor je antwoord! Die diensten en onvoorspelbaarheid maakt dat ik het werk nu niet kan/wil gaan doen.
Machtig mooi werk’

Veel respect voor jullie en wie weet worden we collega’s.
Mag ik vragen welke organisatie je werkt? Mag ook via pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:22

Die mycellium kisten worden denk hetzelfde gemaakt als het verpakkingsmateriaal ervan. In dat proces gaan de sporen helaas wel dood. Maar dan nog wel een mooi natuurlijk product. Hoe duur zou zo'n kist zijn? Ik verbaas me altijd dat zodra hout de vorm van een kist heeft, het opeens gigantisch duur is.

Bij een natuurbegraafplaats krijgen de nabestaanden volgens mij vaak ook het gps coördinaat. Zodat de plek altijd te vinden is, ook als de houten schijf weggerot is.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:31

Bedankt voor je antwoord! :)

moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:43

idinn schreef:
Die mycellium kisten worden denk hetzelfde gemaakt als het verpakkingsmateriaal ervan. In dat proces gaan de sporen helaas wel dood. Maar dan nog wel een mooi natuurlijk product. Hoe duur zou zo'n kist zijn? Ik verbaas me altijd dat zodra hout de vorm van een kist heeft, het opeens gigantisch duur is.

Bij een natuurbegraafplaats krijgen de nabestaanden volgens mij vaak ook het gps coördinaat. Zodat de plek altijd te vinden is, ook als de houten schijf weggerot is.


Ik vind inderdaad ook dat je voor de simpelste kist heel veel betaald. Het is een beetje als met trouwen ofzo het is een bijzondere gelegenheid dus alle mogelijkheden erbij zijn duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:50

Ja, er gaat zoveel geld in om. Vanwege corona mocht ik niet bij de uitvaart van mijn oma zijn en kon ik kijken via een livestream (daar was dus ook al voor betaald). Een DVD daarvan kostte nog €84,- extra per stuk!!!

Wat vertel je er netjes en respectvol over, TS. Een vriend van me was kistdrager, hij vertelde dat er een maximumgewicht van de overledene aan zit, anders moeten er twee dragers bij. Jullie werken vaak in een team van twee? Komt het bij jou ook wel eens voor dat er mensen moeten komen helpen met tillen?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:51

idinn schreef:
Die mycellium kisten worden denk hetzelfde gemaakt als het verpakkingsmateriaal ervan. In dat proces gaan de sporen helaas wel dood. Maar dan nog wel een mooi natuurlijk product. Hoe duur zou zo'n kist zijn? Ik verbaas me altijd dat zodra hout de vorm van een kist heeft, het opeens gigantisch duur is.

Bij een natuurbegraafplaats krijgen de nabestaanden volgens mij vaak ook het gps coördinaat. Zodat de plek altijd te vinden is, ook als de houten schijf weggerot is.


Zodra er ergens trouw of rouw voor staat schieten de prijzen omhoog.


Mijn opa lag in het crematorium, maar het gebouw voor het afscheid ligt enkele tientallen meters aan de andere kant.
Volgens de uitvaartondernemer MOEST er een auto ingezet worden om opa vanuit de koeling naar het andere gebouw gereden te worden (en de begraafplaats is zo gemaakt dat de auto de begraafplaats moet verlaten om weer via de hoofdingang binnen te komen)
Zat een leuk kostenplaatje aan vast.
En nee opa mocht niet gedragen of op een karretje gereden worden van gebouw 1 naar gebouw 2.

Echt belachelijk.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:51

Ik vind inderdaad dat doodgaan enorm wordt uitgebuit. Je zit aan behoorlijke kosten vast, al maak je het zo goedkoop mogelijk. Maar ja, wat moet je dan hè? Je mag niet in de tuin begraven of een vuurtje stoken dus je zit er aan vast. Mag best meer aan banden worden gelegd vind ik. Ik vind het nog anders dan trouwen. Daar kies je zelf voor en je kan ook gratis op maandagochtend. Doodgaan kies je niet voor en gaan we allemaal.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:54

Suzanne F. schreef:
Ik vind inderdaad dat doodgaan enorm wordt uitgebuit. Je zit aan behoorlijke kosten vast, al maak je het zo goedkoop mogelijk. Maar ja, wat moet je dan hè? Je mag niet in de tuin begraven of een vuurtje stoken dus je zit er aan vast. Mag best meer aan banden worden gelegd vind ik. Ik vind het nog anders dan trouwen. Daar kies je zelf voor en je kan ook gratis op maandagochtend. Doodgaan kies je niet voor en gaan we allemaal.


Kan wel goedkoop, maar dan heeft de familie geen afscheid.
De gemeente neemt dan de kosten op zich.


Maar je hebt helemaal gelijk, het is een lucratieve business.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:58

moonsparkle schreef:
idinn schreef:
Die mycellium kisten worden denk hetzelfde gemaakt als het verpakkingsmateriaal ervan. In dat proces gaan de sporen helaas wel dood. Maar dan nog wel een mooi natuurlijk product. Hoe duur zou zo'n kist zijn? Ik verbaas me altijd dat zodra hout de vorm van een kist heeft, het opeens gigantisch duur is.

Bij een natuurbegraafplaats krijgen de nabestaanden volgens mij vaak ook het gps coördinaat. Zodat de plek altijd te vinden is, ook als de houten schijf weggerot is.


Ik vind inderdaad ook dat je voor de simpelste kist heel veel betaald. Het is een beetje als met trouwen ofzo het is een bijzondere gelegenheid dus alle mogelijkheden erbij zijn duur


Hier ben ik het ook mee eens inderdaad. Mijn buurvrouw (waar ik goed contact mee heb) haar moeder was overleden. Volgens mij geen goede uitvaartverzekering maar wou ook totaal geen poespas had ook gezegd dat een kartonnen doos ook prima was, ze zou toch gecremeerd worden. Uiteindelijk zijn ze voor de goedkoopste kist gegaan en ze liet mij een foto zien, die kist was alsnog een paar honderd euro maar ik vond het een ontzettend mooie kist. Dus ik heb nu ook zoiets doe mij lekker in de goedkoopste kist die er is want die zijn nog best wel mooi ook!
Wat ik ook mooi vond was bij over mijn lijk, weet niet of meer mensen dat kijken hier maar iemand heeft dus met zijn vriendengroep zelf zijn kist gemaakt van steigerhout dacht ik. Als ik dan zou weten dat ik dood ga zou ik dat ook wel een idee vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:15

Je zou bijna zelf een kist goedkoop in elkaar timmeren en vast bewaren in je schuur..

Hoe zit dat als je in een doek wilt.. moet je dan alsnog iets stevigs eronder hebben waar je op ligt?

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:43

De 3B’s noemen wij het.. Bruiloft-Baby-Begrafenis enorm duur allemaal…

Het zou veel goedkoper moeten kunnen want ik vind dat iedereen het recht heeft op een mooi afscheid!

Volgens mij als je in doeken gewikkeld word moet je alsnog op een houten plaat tenminste in het crematorium althans dat is wat ik me kan herinneren…

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:09

Het is ook zo men vol met emotie zit ten tijde de uitvaartondernemer bij je op de koffie dingen komt bespreken.
Je gaat dan niet snel beknibbelen op een kist o.i.d

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:15

Onali schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind inderdaad dat doodgaan enorm wordt uitgebuit. Je zit aan behoorlijke kosten vast, al maak je het zo goedkoop mogelijk. Maar ja, wat moet je dan hè? Je mag niet in de tuin begraven of een vuurtje stoken dus je zit er aan vast. Mag best meer aan banden worden gelegd vind ik. Ik vind het nog anders dan trouwen. Daar kies je zelf voor en je kan ook gratis op maandagochtend. Doodgaan kies je niet voor en gaan we allemaal.


Kan wel goedkoop, maar dan heeft de familie geen afscheid.
De gemeente neemt dan de kosten op zich.


Maar je hebt helemaal gelijk, het is een lucratieve business.


En als het dan kan verhalen ze het alsnog op de familie dus kun je het dan beter nog zelf regelen. En ja ooit op een dag mag ik voor kosten opdraaien van iemand die ik al 15 jaar niet meer heb gezien, gesproken en waarvan ik weet dat het niet goed geregeld is....

"Mooie" baan heb je! Moeilijk om tussen te komen. Ik heb het in mijn werk wel af en toe gedaan. Als familie nadien dan zegt. We hebben hem/haar "weer terug" is waar je het voor doet.
Heb ook een tijdje gekeken of het me ging lukken maar weinig vacatures inderdaad en je moet er echt tussen kunnen komen.

Heb het bij mijn oma en mijn moeder ook gedaan. Vond ik zo fijn dat ik dat heb mogen en kunnen doen.

Suzanne F.

Berichten: 49234
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:19

Popstra schreef:
Het is ook zo men vol met emotie zit ten tijde de uitvaartondernemer bij je op de koffie dingen komt bespreken.
Je gaat dan niet snel beknibbelen op een kist o.i.d


Het is dus gebruiken maken van….
Van afhankelijkheid, kwetsbaarheid, verdriet…

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:20

meisje_ schreef:
De 3B’s noemen wij het.. Bruiloft-Baby-Begrafenis enorm duur allemaal…

Het zou veel goedkoper moeten kunnen want ik vind dat iedereen het recht heeft op een mooi afscheid!

Volgens mij als je in doeken gewikkeld word moet je alsnog op een houten plaat tenminste in het crematorium althans dat is wat ik me kan herinneren…


Ja, dat zal wel een opbaarplank zijn.. dat is ook een optie in plaats van een kist

Anoniem

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 11:59

Volgens mij is de goedkoopste crematiekist nog bijna 600 euro, koffie met cake betaal je het schompes voor, volgens mij nog meer dan een euro per plak. De koffie en cake vonden wij in het geheel verbazingwekkend duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:06

Belachelijk.. want de hele cake kost misschien €1 .. al wijken we nu beetje af :+

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:07

mijn moeder overleed aan corona in mei 2020 in de eerste coronagolf. De kist moest dicht, er mocht niemand bij dus alleen mijn man en ik hebben buiten afscheid moeten nemen op ruime afstand. Alles was telefonisch geregeld. Er was ook geen rouwauto maar een gewoon busje, had bij wijze van spreken ook van de bakker of de aannemer kunnen zijn. Het kostte al met al toch nog genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:11

Morrie schreef:
mijn moeder overleed aan corona in mei 2020 in de eerste coronagolf. De kist moest dicht, er mocht niemand bij dus alleen mijn man en ik hebben buiten afscheid moeten nemen op ruime afstand. Alles was telefonisch geregeld. Er was ook geen rouwauto maar een gewoon busje, had bij wijze van spreken ook van de bakker of de aannemer kunnen zijn. Het kostte al met al toch nog genoeg.


Goedekope crematie zit je toch al wel tussen de 6000 en 7000 euro geloof ik en dan heb je niks abnormaals. Ik vind het mensen gewoon een poot uitdraaien.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:13

Misschien kunnen we daar een apart topic voor aanmaken?
Vind het erg interessant, maar ook zonde van TS haar topic als het nu alleen nog maar over de (on)kosten gaat.