Hoe moe na een werkdag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:47

Toen ik nog in de zorg werkte, was ik echt kapot na een dagdienst. Werd vorig jaar steeds erger door de corona en besloten om toen te stoppen.

Nu werk ik volledig mee op het melkveebedrijf. En ondanks dat er soms echt lange en zware dagen bij zitten, ik hou altijd energie over.

Nu geeft het werken met de dieren en op het land, mij ook veel energie :)

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:58

Ik voel na een werkdag dat ik wat heb gedaan. Moe kan ik het niet noemen, meer voldaan ofzo? Ik heb fysiek geen inspannend werk maar wel veel denkwerk en schakelen. Na een werkdag heb ik ook genoeg energie om te gaan sporten en wat huishouden te doen. Ik denk ook dat júist zorgen voor sporten en voldoende beweging (in de buitenlucht!) maakt dat ik mijn werk goed kan volhouden.
Ik werk overigens 32-36 uur, eigen bedrijf. Als ik zou willen zou ik veel meer kunnen werken, maar dat wil ik niet :D. Ik ben ook echt wel strikt in het aanhouden van werk- en privétijd, dat helpt voor mij ook om na een werkdag goed te kunnen schakelen naar de vrije-tijd-modus.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 11:11

Wisselend, de ene dag ga ik een uur slapen na mijn werk, de andere dag 2 uur sporten.
Ik werk in de zorg, de ene dag heb ik een groep cliënten waar ik iedere seconde alle aandacht voor moet hebben en de andere dag kan ik een kop thee drinken en een spelletje spelen.
Ik krijg wel een mega dosis voldoening uit mijn werk. Dan is moe zijn echt niet altijd erg.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:44

Ik heb nog niet alle reacties gelezen maar ben wel verbaasd dat toch wel wat mensen 'op' zijn na het werk.

Dit is eigenlijk iets waar ik altijd al bang voor geweest ben. En ik dacht altijd dat het iets 'eigen' aan mij was. Nu ben ik mentaal ook niet 100% fit om het zo maar te zeggen (al gaat het tegenwoordig wel beter) maar ik zie mezelf niet fulltime werken. Simpelweg omdat er dan niet meer veel leven in mij zal zitten vrees ik. Wanneer ik mentaal 'moe' ben krijg ik snel lichamelijke klachten (rug/schouder/nekpijn, hoofdpijn, veel honger zelfs met medicatie die normaal mijn honger erg dempt).

Nu heb ik nog nooit fulltime gewerkt. Ik heb stage gehad. Dat was 1x in de week van 12u tot 21u. 2x per week van 7u tot 14u. Ongeveer 40-50 minuten heen en terug met de fiets (en veel bergop :+ ). Dit ging verbazingwekkend goed, het leven voelde terug wat zinvol en ik was voldaan moe (als in: ik kon goed in slaap vallen op het einde van de dag). Maar dit komt waarschijnlijk doordat ik met corona zoveel binnen zat.

Volledig uitgeteld zijn na je werk lijkt me dus inderdaad niet gezond. Al denk ik dat wanneer je het een gewoonte maakt om na je werk neer te ploffen in de zetel, je het zelf een beetje in stand houdt. Het is begrijpelijk om geen zin te hebben om te sporten. Maar sporten kan er net voor zorgen dat je meer energie krijgt en fit blijft. (Ik vond de 50 minuten lange fietstocht na mijn stage best nog 'leuk' op een manier. Ik probeerde dan ook mindfulness/meditatie te oefenen en kon zo makkelijk alles terug loslaten.)

Wat me het moeilijkst lijkt bij fulltime werken (als alleenstaande) is daarnaast ook nog voor het eten en het huishouden zorgen. Ook al had ik maar drie dagen stage- vond ik het moeilijk om mijn kamer op te ruimen en dergelijke. Ik was blij dat ik nog vrije dagen had om te gaan winkelen en te koken.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 23-08-21 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:47

Ik ben veel moe maar daar wel actief mee aan de slag. Ik weet uit ervaring dat het niet gezond is om elke dag uitgeteld te zijn. Ook niet als je je werk heel leuk vindt. Dus daar ben ik mee bezig om een goede balans te houden.

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:04

Ik ben na een dag werken ook wel echt moe. In de winter is dat nog erger. Ik heb een paard waar ik elke avond naar toe moet en voor de fitheid wil ik ook nog 3 keer per week hardlopen. En dat met een 40 urige werkweek is dat best heel pittig. Ik zou het liefst 5 x 6 uur willen werken maar helaas is dat financieel geen optie. Ik ben ook alleenstaand dus het complete huishouden komt ook op mijzelf aan. Dit houd in dat je in de weekenden nog heel beperkt tijd over houd voor jezelf. Nee ik ben niet blij met deze situatie maar ik heb nog geen oplossing gevonden om hier verandering in aan te brengen.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:10

Het ligt echt aan de dag.
Soms na een hele dag regen en guur weer (ik werk buiten) dan ben ik savonds wel kapot.
heb mezelf aangeleerd om in de nacht in ieder geval te proberen die8 uren slaap te krijgen. Dan heb ik na de werkdag nog wel zin om andere dingen te gaan doen :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:17

Ik werk in de zorg en na een dagdienst ben ik echt drained, lichamelijk en geestelijk. Ik ben daarom bezig met deels omscholen, als je ook ziet hoe collega's met 60 al zoveel lichamelijke ellende hhebben.. Daar pas ik voor!
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 23-08-21 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:28

Hangt echt van de dagen af wanneer ik stop met werken, op een boerderij is het werk nooit klaar. Soms val ik al in slaap als ik savonds voor het eten nog even op de bank zit en soms stop ik om 23.00 omdat het te donker begint te worden om überhaupt iets te doen.
Vorige week was ik ook een keer om 00:30 thuis omdat ik het hooi af wilde maken..

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:36

Ik heb op dit moment een beetje een ongezonde werk/prive balans. Ik werk 36 uur, over de grens waardoor ik 2 uur per dag in de auto zit. Dus gerust 46 uur per week met werk bezig.

Slaapstoornis, dus goede slaap absoluut niet gegarandeerd. Huis gekocht in maart die volledig gestript moest worden. Tel daar het huidige huis nog bij op en je kan mij volledig opvegen. Als ik me goed voel zal ik savonds nog een stofzuiger door huis halen maar meer dan dat gebeurd er niet.

Na een breakdown op het werk vandaag ga ik vanaf nu dus een paar dagen fatsoenlijk bijtanken ;-)

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:46

Doubtless schreef:
Eelmo schreef:
Waar ik vooral mee worstel nu, is dat ik geen idee heb wat een gemiddelde 'productieve' dag is. Op de uni wist ik donders goed hoeveel ik in een dag gedaan moest/kon krijgen. Omdat ik mijn collega's nog nooit in het echt ontmoet heb, heb ik geen idee wat nu normaal is. Hoeveel tijd besteden jullie effectief aan werk op een dag? Wat is normaal? Ik begin het steeds meer los te laten dat ik niet 7u op een dag met werk bezig moet/kan zijn. Maar ik vind dat echt een heel lastig ding.

Daar is geen normaal aan te plakken. Collega A stampt op dag 1, 2 en 3 al het werk er doorheen en is op dag 4 en 5 niks meer waard. Collega B verspreid het meer over de week en houdt zich meer bezig met koffiemomentjes/mail wegwerken/neventaken tussendoor. En collega C verzet uberhaupt minder werk, omdat hij gewoon meer tijd nodig heeft voor het werk.

Ik kan me voorstellen dat dat thuis wel lastiger is dan op kantoor. Kan je je tijd indelen in blokken?
- 2 uur werken
- 15/20 minuten koffie break
- 2 uur werken
- 30/45 minuten lunchpauze
- 2 uur werken
- 15/20 minuten koffiebreak
- 1,5 uur werken

Je moet er vervolgens achter zien te komen wat voor jou en je leidinggevende werkt (qua hoeveelheid werk die je in die tijd verzet). Ik ben zelf meer een kwalitatieve werker dan kwantitatief: Lever liever uitstekend werk op dan dat ik onmogelijke hoeveelheden wegwerk. En sommige collega's focussen zich meer op kwantiteit. Dat zorgt ook voor balans in het team...



Ik doe bij voorkeur beide :Y) Maar dat is niet helemaal haalbaar op een duurzame manier.
Maar wat jij aangeeft is ook precies waar ik zo'n moeite mee heb: ik heb geen idee hoeveel ik doe in verhouding tot collega's. Op 2 na werkt iedereen vanuit het buitenland, dus ik heb totaal geen referentie. En nee, je moet jezelf niet vergelijken met anderen... Maar soms is dat toch wel fijn.

Opdelen in blokken probeer ik idd zoveel mogelijk te doen, maar soms komt er toch nog een meeting tussendoor, of even snel dit afmaken of..... Dat is veel makkelijker wanneer je met zijn allen ergens werkt en met zijn allen pauze neemt.

Ik vind het ook wel vrij bizar hoeveel mensen hier aangeven total loss te zijn na een werkdag, trouwens.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:54

ik heb 28 jaar voor de klas gestaan, LTS en later MBO, toen was ik compleet uitgeteld na een dag werken.
Dat hield ik ook niet meer vol. Ik heb toen tot vorig jaar kantoorwerk gedaan op dezelfde school, functioneel beheerder van het leerlingvolgsysteem. Toen had ik er ook paarden bij en ik stond om half 6 op, paarden doen, door naar werk, weer paarden doen en dan was ik wel weer uitgeteld.
Ben nu een jaar met pensioen, heb geen paarden meer en ook (nog) geen hobby. Ik slaap iedere nacht zeker 10 uur, moet 40 jaar slaap inhalen, zeg ik altijd maar, maar dat uitgetelde gevoel heb ik niet meer.
Ik ben niet gezond, zit dus al anderhalf jaar binnen met de corona en kom nu nog niet onder de mensen. Heb er ook weinig zin meer in. Heb niets te vertellen, want beleef niets. Ik vermaak me in huis. Heb voor het eerst in mijn leven opgeruimde kasten en weet precies wat ik in huis heb en waar het ligt, dat is ook een heerlijk gevoel!

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:04

DezeNaam schreef:
Wat me het moeilijkst lijkt bij fulltime werken (als alleenstaande) is daarnaast ook nog voor het eten en het huishouden zorgen. Ook al had ik maar drie dagen stage- vond ik het moeilijk om mijn kamer op te ruimen en dergelijke. Ik was blij dat ik nog vrije dagen had om te gaan winkelen en te koken.


Preppen en taken opknippen. In het weekend koken voor de rest van de week. Sociale meetings combineren met bijv samen eten. Opruimen niet meer in één keer willen doen, maar op donderdag stofzuigen + dweilen, zaterdagochtend de badkamer en zondag namiddag de laatste dingetjes (bijv). En het jezelf makkelijk maken waar mogelijk (robot stofzuiger, glazenwasser).

Amethyst_ schreef:
Na een breakdown op het werk vandaag ga ik vanaf nu dus een paar dagen fatsoenlijk bijtanken ;-)


Beterschap :*

Eelmo schreef:
Ik doe bij voorkeur beide :Y) Maar dat is niet helemaal haalbaar op een duurzame manier.
Maar wat jij aangeeft is ook precies waar ik zo'n moeite mee heb: ik heb geen idee hoeveel ik doe in verhouding tot collega's. Op 2 na werkt iedereen vanuit het buitenland, dus ik heb totaal geen referentie. En nee, je moet jezelf niet vergelijken met anderen... Maar soms is dat toch wel fijn.

Opdelen in blokken probeer ik idd zoveel mogelijk te doen, maar soms komt er toch nog een meeting tussendoor, of even snel dit afmaken of..... Dat is veel makkelijker wanneer je met zijn allen ergens werkt en met zijn allen pauze neemt.


het maakt echt niet uit hoeveel je doet tov je collega's. Ga op zoek naar wat voor jou en je leidinggevende werkt, dat is voldoende. En je laatste zin... Er zijn ook veel teams waar men niet samen pauze houdt, achter de pc eet, voor de lunch vertrekt ivm buitendeurse afspraken. Wat ik wil zeggen is dat pauzeren en tijd inplannen een vaardigheid is die je jezelf eigen moet maken. Ook op kantoor is het niet gegarandeerd dat een ander (of het team) dat voor je doet. Daarom zeg ik ook, knip het in blokken op zodat je structuur hebt. Niet nog even snel wat af maken en die meetings inplannen binnen je blokken, of je blokken daar omheen bouwen...

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:14

Ik werk op papier 32 uur verdeeld over 5 dagen; meestal kom ik aan 40 uur.
Ik ben doodop na een werkdag. Ik heb gemiddeld 3 dagen per week migraine en daardoor kamp ik met chronische vermoeidheid. IK heb dus na werk eigenlijk geen energie meer over. Opladen bij de pony's lukt dan nog, maar that's it. Weinig sociaal leven hier :-(

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:14

pumpina schreef:
Hoe 'moe' ben jij na een dag (van een werkweek) werken en voor hoeveel dingen heb je nog fut? Lig je uitgeteld op de bank of ga je 's avonds nog energiek op pad om te sporten, af te spreken met vrienden of aan ontwikkeling te doen (zoals een studie oid)?

Ik zie veel verschil in mijn omgeving en ben zelf zoekende naar een goede balans.


Het duurde wel even voordat ik die balans had gevonden de eerste jaren. Na het kopen van een paard is het veel beter geworden, toen ben ik 'normale' uren gaan werken, minder overwerken en had ik mijn uitlaatklep.

Hoe moe ik ben, hangt er echt vanaf. Soms ben ik super energiek na een hele drukke dag, waarin ik hard gewerkt heb en een voldaan gevoel heb. Soms ben ik helemaal uitgeput na een saaie dag waarin ik mijn mail en administratie heb weg gewerkt. Mijn werk heeft af en toe deadlines en af en toe wat rustigere perioden.

Wat bij mij werkt:
- Thuis goede afspraken, we doen evenveel in het huishouden
- Schoonmaakster 1x in de week voor een aantal uur (2 a 3)
- Eén weekenddag doen we iets intensiefs, de andere dag relaxen we wat/doen we leuke dingen/doen we klusjes in/rondom huis
- Meestal houden we de vrijdagavond en zondagavond vrij om even te ontspannen
- Probeer goed slaapritme te houden en in de avonden niet teveel te werken

Met een fulltime baan waarmee ik de helft op kantoor werk en de helft thuis, lukt het me om in ieder geval om de dag paard te rijden en op de andere dagen een uurtje te fietsen. Meestal doe ik één dag in de week geen sportieve activiteit. Als ik vermoeider ben dan normaal dan pas ik mijn training daar op aan. Ik heb een smartwatch die mij in het begin geholpen heeft om een beetje ritme te krijgen. Soms voelde ik me uitgeteld, maar kreeg ik na een rondje fietsen weer de energie terug. Het is ook een beetje jezelf leren kennen en een balans vinden die bij je past.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:17

Meestal heb ik juist energie om wat te gaan doen na een hele dag op mijn kont zitten. Maar vraag me niet om een film oid te kijken, daar kan ik me niet meer op concentreren. Maar sporten, spelen met m’n kinderen, koken en sociaal doen, graag!

Voordeel van een kantoorbaan. Heb ook bewust gekozen voor een baan die ik mentaal goed aankan. Goede Werk privé balans is voor mij heel erg belangrijk, ook de reden waarom ik niet fulltime wil werken.

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:31

Hier werk ik fulltime en in de zomermaanden zelfs nog wat meer dan dat. Daarnaast volg ik nog een cursus vanuit mijn werk waar ik elke avond aan zit, sport ik heel graag een paar avonden per week, moet er gekookt worden, in de avonduren boodschappen halen (doen we twee keer in de week voor heel de week), het huishouden intensief bijgehouden worden, tijd voor vrienden/familie ed. vrijmaken die doordeweeks ook willen afspreken en dan alsnog kom ik keer op keer tijd te kort met 24 uur in een dag. De zomer vind ik op de één of andere manier ook altijd veel drukker dan de wintermaanden - op werk, maar ook privé.

Daarnaast heb ik enorm veel last van niet stil kunnen zitten en stel ik hogen eisen aan mezelf en daardoor zoek ik ook altijd om wat te kunnen doen en leg ik de lat zakelijk en privé altijd erg hoog. Dat maakt het af en toe wel lastig voor mezelf, maar vaak haal ik daar ook wel weer energie uit. Even een avondje rustig op de bank - geen idee wanneer dat voor het laatst is geweest.

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:03

Doubtless schreef:
Eelmo schreef:
Ik doe bij voorkeur beide :Y) Maar dat is niet helemaal haalbaar op een duurzame manier.
Maar wat jij aangeeft is ook precies waar ik zo'n moeite mee heb: ik heb geen idee hoeveel ik doe in verhouding tot collega's. Op 2 na werkt iedereen vanuit het buitenland, dus ik heb totaal geen referentie. En nee, je moet jezelf niet vergelijken met anderen... Maar soms is dat toch wel fijn.

Opdelen in blokken probeer ik idd zoveel mogelijk te doen, maar soms komt er toch nog een meeting tussendoor, of even snel dit afmaken of..... Dat is veel makkelijker wanneer je met zijn allen ergens werkt en met zijn allen pauze neemt.


het maakt echt niet uit hoeveel je doet tov je collega's. Ga op zoek naar wat voor jou en je leidinggevende werkt, dat is voldoende. En je laatste zin... Er zijn ook veel teams waar men niet samen pauze houdt, achter de pc eet, voor de lunch vertrekt ivm buitendeurse afspraken. Wat ik wil zeggen is dat pauzeren en tijd inplannen een vaardigheid is die je jezelf eigen moet maken. Ook op kantoor is het niet gegarandeerd dat een ander (of het team) dat voor je doet. Daarom zeg ik ook, knip het in blokken op zodat je structuur hebt. Niet nog even snel wat af maken en die meetings inplannen binnen je blokken, of je blokken daar omheen bouwen...


Tuurlijk, maar vanuit stages ben ik dat wel gewend. Dus vanuit mijn (beperkte) referentiekader geredeneerd. :)

Verder zorgt je reactie echt even voor error in mijn hoofd :D Ik heb nog een hoop te leren over het volwassen leven! ;)

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:21

Erg moe na werkdag en dus honden wandeken, koken, douchen, relaxen en bed. Echter ik sta ruim 3 uur voor werktijd op om honden te laten plassen, voeren, uur huishouden, uur wandelen, was ophangen en dan werken haha. Hoezo ochtendmens (wekker om 5 uur)

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:26

Ik ben verpleegkundige en werk onregelmatig.
Hangt misschien ook wel met wat meer dingen samen ( je leeftijd, conditie, kinderen, grootte van contract, inspanning etc)

Voorbeeld: ik werkte jaren geleden met mensen met niet aangeboren hersenletsel, heftige situaties en groot contract,
Nou , ik ging direct door uit mijn nachtdienst om mijn paard te doen (omdat de losgooi bak dan ook vrij was etc)

Nu denk ik: ......ik wil even rust na de nachtdienst (of na een dagdienst...of een avonddienst ;) )
Ik werk van 32 naar 28 uur, wel een man, kind en hond rijker :D

Wisselend van wat ik meegemaakt heb, is mijn energie level na een werkdag ook wisselend

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:45

Voor mij is dat ook wisselend, maar ik ben fysiek niet in orde. Dat speelt wel heel erg mee. Soms heb ik na een werkdag en daarna de paarden verzorgen aan huis de pap echt op. Vooral geen zin meer om op sociaal vlak nog van alles te willen, helemaal als het op mijn werk al heel hectisch is geweest. (veel mensen om me heen, veel gesprekken, veel geregel) Ik vind het als ik 's avonds klaar ben met alles (ook thuis) dan fijner om lekker een boek te lezen of een serie te kijken.

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:52

Ik doe nu sinds anderhalf jaar kantoorwerk, 40 uur in de week. Aan het eind van de dag was ik helemaal gesloopt. Uiteindelijk bleek m'n schildklier niks meer te doen. Maar nu ben ik stabiel ingesteld op de medicatie en nog heb ik aan het eind van de werkdag niet veel energie over. Ik heb voor mezelf besloten minder energie in mijn werk te steken, geen opleiding er meer naast en geen verre reizen meer want overuren krijg ik niet uitbetaald. En ik ga straks terug naar 32 uur. Ik hoop dan de balans tussen werk en privé weer in evenwicht te hebben.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:01

Ik was altijd dood- en doodmoe na werk. Soms at ik geen avondeten omdat ik gewoon te moe was om boodschappen te doen/te koken en dan maar ging slapen ipv eten := absoluut niet gezond natuurlijk en ben januari 2020 ingestort en in de ziektewet beland. 3 maanden thuis gezeten en daarna heel erg langzaam op gaan bouwen, maar lukte niet erg. Na 2 uur “werken” kon je me opvegen. Ook als dat 1x per week was. Na heel wat omwegen bleek ik autisme te hebben en gewoon verschrikkelijk slecht met prikkels te kunnen omgaan. Inmiddels heb ik een nieuwe functie waarin ik geen direct klantcontact meer heb, een eigen kantoor heb en zelf m’n uren een beetje in kan delen. Inmiddels werk ik 30 uur verdeeld over 5 dagen en heb ik m’n leven weer een beetje terug :) ik heb weer energie om na werk m’n hobbies op te pakken en om in het weekend/vrije dagen leuke dingen te doen. De kortere dagen bevallen me ook heel erg goed. Ik moet nog 2 uurtjes opbouwen naar m’n 32 contract uren maar dat gaat wel goed komen!

Moet nog steeds spaarzaam met m’n energie omgaan en prikkelverwerking blijft gewoon een enorm ding, maar ik probeer m’n leven te plannen zodat ik dan ook tijd heb om uit te rusten. Omdat m’n werk nu zo prikkelvrij is ben ik wel normaal moe na werk, maar niet mentaal helemaal uitgeput. Ik probeer 1 a 2 doordeweekse avonden vrij te houden voor mezelf en m’n weeekend ook niet helemaal vol te plannen.

Zon101

Berichten: 62
Geregistreerd: 11-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:20

Ik werk 20 uur in de zorg. (Ene week 2/3 dagen per week, andere 4 of soms zelfs 5.) Daarnaast heb ik licht hersenletsel en ben ik hooggevoelig.

Na een vroege dienst tot 15:00 laat ik gelijk de hond uit, (vroege diensten geven mij een kater gevoel en na het werk kost alles te veel energie, wat ik dan eigenlijk niet meer heb.) zorg ik dat ik een makkelijk gerecht kies, en sluit ik de dag af met Netflix en een laatste wandeling met de hond. Rond 21:00 lig ik dan in bed.

Bij de late diensten doe ik licht huishoudelijk werk, boodschapjes of een boswandeling met de hond. Dit dan vóór 12:00 uur. Tussen 12:00/14:15 verplicht ik mijzelf op de bank te rusten of kleine inspannende dingen te doen, anders ga ik over mijn grens.

Ik moet per dag kijken hoe ik mij voel en een beetje een planning houden. Soms lig ik voor of na een werkdienst nog even 2,3 uur in bed. Dit omdat mijn lichaam dat aangeeft.

Vrije dagen: pyjama/bed dag als ik het nodig heb of lekker met de hond bezig, huishouding, boodschappen, familie bezoeken, met vriendinnen afspreken. Ik leef per dag en vooral NU.

mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:51

Azmay schreef:
Ik werk 2 dagen per week, daarna moet ik elke keer een dag bij komen en mijn werkdagen bestaan effectief uit 4 uur werk gemiddeld.

Maar mij hoor je niet klagen, 2 jaar geleden was ik invaliderend vermoeid (CVS) en had nooit verwacht dat ik nog eens 1500 per maand zou kunnen verdienen dus ben heel blij ;)



Ben nu wel heel benieuwd wat voor werk jij doet?