Hoe moe na een werkdag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:01

Tiggs schreef:
belle_boef schreef:
Als je na je werk niks meer kan qua energie is het niet goed. Je werkt om te leven.


Ligt eraan, ik vind mijn werk ook gewoon leuk om te doen.



Maar zou je er voor leven?

Ik vind naast mijn werk nog veel meer in het leven leuk. Als al dat andere niet meer zou kunnen wordt ik echt niet vrolijk en houd ik mijn werk ook niet vol. Hoe leuk het ook is.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:05

Ik ga naar mijn werk om uit te rusten :+
Vind een dag thuis met kleine kinderen intensiever dan werken eigenlijk. Wordt ook niet moe van mijn werk maar wel voldaan.
Ik denk dat als je echt uitgeput wordt van je werk, het werk niet bij je past.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:07

Ik heb werk wat mentaal wel vermoeiend is. 40 uur per week achter pc, veel overleggen, veel projecten en veel bellen.
Mentaal ben ik na werkdag wel even aan rust toe. Maar lichamelijk ga ik dan vaak juist bezig, wat weer energie geeft.

Mijn meeste werkdagen beginnen met een halfuur wandelen, vervolgens 8 uur werken. En na werk eerst naar sportschool, thuis eten koken en huishouden. Dan nog even 2 uurtjes tijd voor Netflix of boek lezen. Klinkt als veel. Maar merk dat ik me meer lusteloos voel als ik niet ga wandelen en sporten. Dat is echt mijn moment om even alles van me af te zetten en me weer mentaal op te laden.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:10

Toen ik fysiek zwaar werk deed moest ik na het werk even bijkomen; wat eten, zitten en weer door. Daarna werk gehad dat meer in de bovenkamer gebeurde, kon ik ook prima nog tig dingen naast doen. Maar dat begon te vervelen. Nu heb ik werk dat best analytisch is en veel concentratie vergt, superleuk en geen dag is hetzelfde! Maar als het een echt drukke dag is ben ik gevloerd :') Dan heb ik echt geen energie meer om om 20.30 nog ff naar mijn paard te gaan om te rijden.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:17

belle_boef schreef:
Tiggs schreef:


Ligt eraan, ik vind mijn werk ook gewoon leuk om te doen.



Maar zou je er voor leven?

Ik vind naast mijn werk nog veel meer in het leven leuk. Als al dat andere niet meer zou kunnen wordt ik echt niet vrolijk en houd ik mijn werk ook niet vol. Hoe leuk het ook is.


Het is wel een belangrijk onderdeel van mijn leven ja. Ik heb nog genoeg andere dingen die ik leuk vind, maar ik moet er niet aan denken om niet te werken. Met mijn vorige baan vond ik die vermoeidheid lastiger, omdat ik het daar veel minder naar mijn zin had - hoewel ook dat werk hele leuke kanten had.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:43

Behoorlijk moe . Morgen weer aan het werk na 3 weken vakantie en zie er best tegen op . Was zo stom om mijn werk mail niet van de telefoon te halen en mij. Mail box is ontploft .
Buiten dat ik weet dat het al weer behoorlijk druk is . Het behoorlijk wat fysieke klachten waardoor mijn werk best pittig is . Terwijl er echt meegedacht wordt en mijn takenpakket aangepast is .
Dit klinkt allemaal best negatief maar ik vind mijn werk wel echt heel leuk

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:05

Ligt sterk aan de periode.
In de zomerperiode heb ik na het werk niet veel fut om iets anders te doen dan wat lezen bvb.

Maar op mijn vrije dagen, rij ik mijn paard, wandel ik de hond, doe ik sociale dingen, dus het zijn enkel de werkdagen die intensief zijn.

Ik heb paarden in eigen zorg dus ben daar elke dag ook wel sowieso 1h minstens én ik fiets naar het werk :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:08

Ik werk 2 dagen per week, daarna moet ik elke keer een dag bij komen en mijn werkdagen bestaan effectief uit 4 uur werk gemiddeld.

Maar mij hoor je niet klagen, 2 jaar geleden was ik invaliderend vermoeid (CVS) en had nooit verwacht dat ik nog eens 1500 per maand zou kunnen verdienen dus ben heel blij ;)

Arethe
Berichten: 2562
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:19

Laat ik ermee beginnen dat ik chronische pijn heb in mijn rug, dat verschilt per dag/week hoeveel last ik daarvan heb. In slechte periodes sta ik al 1-0 achter qua wat ik kan handelen op een dag.

Ik krijg veel energie van mijn werk en werk nu sinds een ruim jaar op een andere locatie met geweldige collega’s. Na mijn werk moet ik meteen mijn dochter ophalen en dan begint het riedeltje van koken, de volgende dag voorbereiden etc. Vaak is alles pas klaar in huis tegen een uur of 20:30-21:00, dan heb ik weinig energie om nog iets te doen.

Ik werk dan ook bewust niet fulltime, werkte voorheen 3 dagen en ga nu naar de 3,5 dag. Op deze manier heb ik een doordeweekse ochtend waarop mijn dochter op school zit en ik lekker ontspannen kan rijden, boodschappen doen en grotere klusjes of afspraken. De andere halve dag haal ik m’n dochter op uit school en doen we samen iets leuks.

Eigenlijk heb je weinig aan me na een werkdag maar dit is gewoon puur door mijn lichaam. Dit vond ik voorheen lastig te accepteren en ging veel te vaak over mijn eigen grenzen heen. Nu lukt het iets beter gelukkig.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:22

Het ligt een beetje aan de dag, mijn werkdagen verschillen nogal in lengte tussen de 7 & 12 uur, die van 7 uur begint standaard om 6 uur. Dan ga ik bij thuiskomst even powernappen tussen de 20 minuten en een uurtje, daarna kan ik weer prima door tot 21u/22u.

Maar zoals afgelopen donderdag klokte ik om 5.30u in en om 21.30u uit, soms zijn heb je van die dagen en die red ik dan prima, als ik maar niet ga zitten. :+ Als ik dan thuiskom met 35k op de teller dan ga ik wel direct douchen douchen naar bed want vaak begint de dag daarna gewoon weer om 6 uur.

Bepaalde weken in de maand heb ik extreme last van opruimwoede, dan ruim ik na het werk met gemak nog 4 uur de schuur leeg of de kelder oid. :')

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 23:38

Hmm de meesten zijn best moe dus eigenlijk. Wat vinden jullie daarvan? Vind je dat prima zo of frustreert het je?

Ik ben het best eens met belle-boef dat je niet leeft om te werken namelijk, maar tegelijkertijd vind ik mijn werk ook gewoon echt wel leuk en leg ik de lat voor mezelf lekker hoog.

Celebi
Berichten: 3787
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:42

Ik vind het niet prettig. Het heeft me echt in een neerwaartse spiraal geduwd. Ik werkte 'maar' vier dagen, maar ik had het gevoel of ik geen vrije tijd meer overhield. Ik ben dan wel echt een duizendpoot met veel te veel hobbies, maar ik kon er geen eentje meer uitvoeren en mijn paard werd een 'moeten' aan het einde van de dag ipv een 'mogen'. Daarin moet de balans goed verdeeld blijven en die grens ligt bij iedereen anders.

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:47

Ik zat eerlijk gezegd lang te twijfelen deze vraag op bokt te stellen, dus ik lees het even gezellig door. Ik ben na een dag school uitgeteld, 4 uur slapen naast mijn 9-10 uur in de nacht, 's avonds ''snel'' de paarden en weer naar huis, douche en naar bed\film in bed kijken... Vervolgens met halve dagen verder gekund mijn middelbare afgemaakt maar met moeite. Mijn Mbo begint en blijkbaar moet ik weer volle dagen en zie er enorm tegenop. Lichamelijk is alles oké en mentaal is puur gekomen omdát ik zo moe ben, een beetje een circkel dus. In de vakantie kan ik 3-4 uur naar de paarden maar dat is de max, een winkel bezoeken, sporten, het is dan al snel te veel.

Ik was erg benieuwd naar wat andere nou doen na het werk want ik kan mezelf zo verbazen dat sommige nog kunnen sporten, wandelen, boodschappen, winkelen, sociaal leven, dat komt er bij mij echt niet in... Ook niet in het weekend want dan kom ik bij van de week.. Ik hoop later te kunnen werken om te leven, maar heb zo mijn twijfels.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:30

Mijn toestand varieert na een werkdag in het voortgezet onderwijs van 'moe' tot 'doodop'. Dan maak ik nog een wandeling met de honden, zorg ik voor avondeten en daar houdt het wel ongeveer op. Dat is ook een van de redenen waarom ik mijn paardjes verkocht heb, want die combinatie werd de afgelopen jaren te zwaar voor me.

Toch vind ik mijn werk superleuk en daarnaast vind ik het belangrijk financieel onafhankelijk te zijn, dus voorlopig blijf ik dit 4 dagen per week doen!

Mijn vrije dag en het weekend gebruik ik voor alles waar ik op werkdagen niet aan toe kom, zoals klusjes, boodschappen en familiebezoek. Niet zo heel spannend voor iemand van begin 30, maar ik houd van een 'rustig' leven. :P

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:32

-
Maeve schreef:
Gelukkig, nog een gefrustreerde loonslaafgemaakte :o
Ik ben na een werkdag volledig leeggezogen. Ik werk onregelmatig in de zorg en de roosters zijn all over the place. Er is geen ruimte voor persoonlijke wensen daarin.
De meeste diensten zijn enorm druk. Ik heb na mijn werk, en op mijn vrije dagen, over het algemeen geen zin en puf meer voor hobby's, sport of sociale dingen.
Ik denk dus dat ik iets anders moet gaan zoeken.


Zo herkenbaar dit, ik tel mijn uren in een dienst af en de werkdagen af na een vrije dag.
Werk ook onregelmatig ik de zorg en eigenlijk doe ik bijna niks buiten mijn werk. Dit knaagt en is enorm frustrerend.

Palmera

Berichten: 9485
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:36

GaitMonster schreef:
-
Maeve schreef:
Gelukkig, nog een gefrustreerde loonslaafgemaakte :o
Ik ben na een werkdag volledig leeggezogen. Ik werk onregelmatig in de zorg en de roosters zijn all over the place. Er is geen ruimte voor persoonlijke wensen daarin.
De meeste diensten zijn enorm druk. Ik heb na mijn werk, en op mijn vrije dagen, over het algemeen geen zin en puf meer voor hobby's, sport of sociale dingen.
Ik denk dus dat ik iets anders moet gaan zoeken.


Zo herkenbaar dit, ik tel mijn uren in een dienst af en de werkdagen af na een vrije dag.
Werk ook onregelmatig ik de zorg en eigenlijk doe ik bijna niks buiten mijn werk. Dit knaagt en is enorm frustrerend.

Daarim heb ik nederland verlaten. ;) En ondanks een heel heftig anderhalf jaar, letterlijk overleven, kruip ik weer uit het dal en ben ik weer vol aan de bak.

Na mijn werk op de tennisclub is het vaak al laat, maar heb ik nog prima energie om tuin te sproeien, wijntje te doen, de afwas, whatever.

Na mijn schoonmaakwerk heb ik alle energie om de middag vol te plannen.

Na mijn werk als wandel/berggids ga ik nog vrolijk de honden uitlaten en stofzuigen.

Ik heb geen probleem. Mijn werk geeft juist energie.

Zebrastreep

Berichten: 9829
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:54

Ik werk vrij onregelmatig , de ene week soms zo gemiddeld 40 uur de andere week 20 uur het is heel verschillend. Ik kan in de ochtend en middag werken of in de middag en avond. Vaak ben ik na beide wel moe , omdat het mentaal best veel vraagt. Lichamelijk vaak ook wel , helemaal na de vele uurtjes die ik nu extra heb gewerkt. ik voel wel dat mijn benen echt pijn aan het doen zijn.

Mentaal moe zijn is iets wat ik nodig ben. Zoveel uitdaging weerhoudt mij ervan om teveel na te gaan denken en te focussen op de slechte dingen zoals angsten en of doemdenken. Hoe minder ik dat kan doen , hoe meer uitdaging ik heb in het werken wat ik ook wel nodig ben.

Als ik in de middag en avond werk heb ik altijd een vrije ochtend en begin van de middag. Dat gebruik ik wel vaak om of op de mountainbike een rondje te doen , of om naar mijn paarden te gaan en met name nu mijn jonge paard te beleren. Dit is tevens ook nog even wat ontspanning voor het werk.

Vaak na 3 dagen werken ben ik wel moe en ben ik blij dat ik even 1 of 2 dagen vrij ben. Maar inderdaad een 40 uur werkweek is niks voor mij. Ik vindt mijn werk prachtig en heel leuk om te doen , maar in het verleden heeft het mij geen goed gedaan want ik werk mijzelf over de kop. Heb mij daar jaren ellendig van gevoeld dus ik let daar nu wel op. Ik werk liever onregelmatig dat je ook eens rustige weken hebt en wat kan bij tanken. Geld is leuk , maar gezondheid en rust vindt ik persoonlijk belangrijker.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 05:43

pumpina schreef:
Hmm de meesten zijn best moe dus eigenlijk. Wat vinden jullie daarvan? Vind je dat prima zo of frustreert het je?

Ik ben het best eens met belle-boef dat je niet leeft om te werken namelijk, maar tegelijkertijd vind ik mijn werk ook gewoon echt wel leuk en leg ik de lat voor mezelf lekker hoog.


Ik leef in ieder geval niet om te werken, ik heb er bewust voor gekozen om niet fulltime te werken, ik werken tussen de 125 & 140 uur wat neerkomt op 3 á 4 dagen in de weken.

Momenteel werk ik meer door vakanties maar dat is uiteraard ook geen probleem.

Ik heb niet het idee dat ik een 'loonslaaf' ben. Wat ik wél merk is dat het chaotischer is dan voorheen op het werk door personeelstekort, dat zorgt voor beduidend meer stress op de vloer en in mijn hoofd. Dat zou ik graag opgelost zien maar we werken hard aan een oplossing.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 05:51

Toen ik nog fulltime in loondienst werkte, hing het van m’n werkdag af hoe ik me erna voelde. Na een drukke chaotische dag met collega’s die afwezig waren, was ik wel echt helemaal leeg en deed ik niks meer. Maar na een gemiddelde werkdag had ik nog super veel energie. Vaak sportte ik van 7 tot 8, daarna meteen door naar kantoor tot ongeveer 16:45 en dan naar stal, thuis eten of uit eten en lekker op de bank samen.

Nu ik voor mezelf werk heb ik eigenlijk altijd wel veel energie aan het einde van de dag. Maar ik ben geen type dat graag savonds dingen doet behalve buiten de deur eten. Vind het fijn om samen een serie te kijken of om een boek te lezen :+ dus nu ga ik om 6:15 naar stal, dan sporten en dan begin ik met werk zodat ik na werk niets meer “moet”.

Fem

Berichten: 12520
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 05:52

Ik werk alleen maar nachtdiensten. En in een blok nachtdiensten dan ben ik wel een stuk vermoeider en heb ik niet echt een sociaal leven.
Ik werk dan, slaap, en doe de rest van de dag rustig aan.

Maar werk bewust minder uren (24 uur in de week). Zodat ik vaak tussen twee reeksen nachtdiensten een week en soms zelfs meer, vrij ben.
En daardoor heb ik veel meer vrije tijd om andere dingen te doen waar ik heel blij van word.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:03

Best lastig soms, ik leeft niet om te werken maar om bepaalde dingen die ik wil doen in het leven te kunnen doen is er toch geld nodig. Best wat mensen moeten wel fulltime werken alleen al om een gezin te kunnen onderhouden.

Nu heb ik wel mijn carrière anders ingericht, ik werk 4 dagen in loondienst en werk 1 dag voor mezelf waarin mijn hobby mijn bijbaan is, alleen dat is maar van voorjaar tot begin najaar.

In de zomer gaat het prima, maar ik leef echt met de zon/licht. In de winter is het dan echt eten koken en niks meer doen na een werkdag.

loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:56

DuoPenotti schreef:
Als ik een halve dag werk betekend 3 dagen migraine.
Wat betekend dat ik dan met migraine en simutriptan in de auto stap om weer te gaan werken.
heel gezond en veilig. Met medicijnen en een ziekte die de rijvaardigheid beïnvloeden werken.
Maar dat is blijkbaar normaal in Nederland tegenwoordig. -O-



Zo bak frustratie is er weer uit en verder :D


Jeetje… dat kan toch niet goed zijn? Als ik migraine heb en ik pak een simutriptan dan lig ik binnen een half uur knock out in mijn bed. (Wat ik juist fantastisch vind want dan heb ik het minste last). Maar dat je dan echt nog de auto in moet en moet gaan werken is echt niet verantwoord. Ligt dat aan je werkgever?

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:14

Ik werk 40 uur per week, computerwerk. Fysiek ben ik nooit moe, mentaal wel. Ben vaak wel helemaal klaar met zo'n dag. Thuiswerken is voor mij een uitkomst, als ik een dag naar kantoor ga ben ik helemaal gesloopt. Daarom vind ik de paardjes zo fijn want dat 'verplicht' mij als het ware het huis uit te gaan en leef ik weer een beetje op, waarna ik ook fysiek moe ben :P (afhankelijk van de hoeveelheid klusjes die ik heb moeten doen).
Moet er niet aan denken om dit nog tot m'n 70e te doen. M'n werk is best ok maar meer dan dat is het ook niet. Mijn doel voor nu is om een 32-36 urige werkweek te kunnen doen met behoud van salaris. Uiteindelijk hoop ik werk te kunnen vinden dat ik ook daadwerkelijk interessant vind om te doen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:15

Als ik een dagdienst heb ben ik moe als ik thuis kom en moet ik even slapen. bij een avonddienst kan ik ervoor nog wel wat doen thuis maar moet dan wel de volgende morgen uit kunnen slapen tot 9 uur. Na een dagdienst in mijn nachtdienstenreeks ga ik niet naar mijn paard... ik heb daarom ook voorkeur voor late diensten

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:46

Ik ben na een werkdag kapot. En dat is niet iets waar ik blij mee ben.. Ik ben afgelopen januari afgestudeerd en had super snel een baan. Mijn werk sluit ook echt 100% aan bij mijn diploma, dus wat dat betreft nul klachten. Maar ik heb er echt verdraaid veel moeite mee om mijn draai te vinden in het leven van een werkende volwassene.

Ik vind mijn werk leuk, en ik ben ook heel blij dat de norm is om thuis te werken. Als ik ook nog eens elke dag een bak reistijd erbij zou hebben zou ik helemaal niet meer op mijn benen kunnen staan. Maar ik snap niet hoe mensen naast werk nog tijd hebben voor sociale dingen, sporten, uitgaan etc. Ik heb dit al aangekaart bij mijn leidinggevende, en ik ga waarschijnlijk terug in uren zodat ik 1 vrije dag heb in de week.

Waar ik vooral mee worstel nu, is dat ik geen idee heb wat een gemiddelde 'productieve' dag is. Op de uni wist ik donders goed hoeveel ik in een dag gedaan moest/kon krijgen. Omdat ik mijn collega's nog nooit in het echt ontmoet heb, heb ik geen idee wat nu normaal is. Hoeveel tijd besteden jullie effectief aan werk op een dag? Wat is normaal? Ik begin het steeds meer los te laten dat ik niet 7u op een dag met werk bezig moet/kan zijn. Maar ik vind dat echt een heel lastig ding.