Hoe moe na een werkdag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:41

DuoPenotti schreef:
loez schreef:

Jeetje… dat kan toch niet goed zijn? Als ik migraine heb en ik pak een simutriptan dan lig ik binnen een half uur knock out in mijn bed. (Wat ik juist fantastisch vind want dan heb ik het minste last). Maar dat je dan echt nog de auto in moet en moet gaan werken is echt niet verantwoord. Ligt dat aan je werkgever?

Dat lag zeker aan mijn werkgever(s)
Maar ook aan het UWV.
Ik heb ME/CVS later diagnose NAH en dat vinden ze geen ziekte als je hele hersenpan op de mri er niet totaal kapot uitziet of zo.
Bij aanvraag wia kreeg ik letterlijk te horen je komt niet op een brancard binnen dus krijg je niet.
Momenteel zit ik toch thuis, UWV vind dat ik 24 uur kan werken en de arbeidsdeskundige heeft als beroep wat wel zou passen taxi chauffeur voor leerlingen vervoer aangegeven. En tot dusver hun verantwoordelijkheid....

Ik kan auto rijden, na een half uur ben ik doodop op bekende weg, dat als ik een goede dag heb.
Heb ik migraine is auto rijden zeker niet verantwoord, toch heb ik dat vaak gedaan. Met sumatriptan in de auto stappen is sowieso onverantwoord, maar blijkbaar is het toch normaal te doen.

Geneesmiddelen uit categorie II hebben een licht tot matig negatieve invloed op de rijvaardigheid. De invloed op de verkeersveiligheid kun je vergelijken met een alcoholpromillage in het bloed van 0,5 tot 0,8 g/l (0,5–0,8‰). Het wordt ontraden om de eerste periode van de behandeling te gaan rijden of soms de eerste periode na inname. 4 uur staat er bij sumatriptan voor.


Zo zit Nederland voortaan dus in elkaar.



Vreselijk… zo heeft het uwv wel vaker van die dingen… mijn moeder heeft fibromyalgie, ook wel genoemd reuma in de weke delen. UWV vond het werken in een koelcel wel geschikt voor haar _O-

Hopelijk vindt je gauw een oplossing. Dit is voor jou totaal niet prettig zo lijkt me!

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:01

pumpina schreef:
Hmm de meesten zijn best moe dus eigenlijk. Wat vinden jullie daarvan? Vind je dat prima zo of frustreert het je?

Ik ben het best eens met belle-boef dat je niet leeft om te werken namelijk, maar tegelijkertijd vind ik mijn werk ook gewoon echt wel leuk en leg ik de lat voor mezelf lekker hoog.


Het frustreert me wel, maar dat is eigenlijk een algemene frustratie, dat ik zo weinig energie heb.

Verder voel ik me absoluut geen loonslaaf, want zoals gezegd vind ik mijn werk leuk. Ik werk nu 90% maar ook van minder zou ik nog makkelijk rond kunnen komen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:08

Goof schreef:
Bij mij komt de vraag op waarom het niet ok zou zijn om moe te zijn van werken? Ga even uit van een werkdag van 8 uur + reistijd. Als je >8 uur actief aan de slag bent met wat dan ook is het toch logisch dat je er ofwel fysiek ofwel mentaal moe van wordt? Dat zou ook zo zijn als je >8 uur je hobby gaat uitvoeren. Dat wil niet zeggen dat het een slecht iets is.
Ik vind mijn baan bijvoorbeeld echt superleuk en haal er veel energie uit. Na zo'n lange werkdag ben ik dan ook gewoon voldaan, helemaal top!


Goeie Goof, hier heb je echt wel een punt!

Ik ben oa roeicoach, na een dag wedstrijden lig ik er echt af.
Als ik een dag met vriendinnen op een terras zit, wandel of wat dan ook, dan ben ik ook moe na 8 uur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:17

moonsparkle schreef:
Ik vind het wel knap als mensen nog sporten op hun werkdag, daar heb ik echt geen energie voor :o



Ik kom ook zelden thuis met de gedachte ‘joepie rennen’! De truc is om gelijk na werk door te gaan. Dus vanuit werk rechtstreeks naar stal of thuiskomen en hup loopkleren aan. En dan voel ik me soms kapot, maar rijd ik de sterren van de hemel of loop ik super. Dus wat dat betreft ‘luister’ ik niet zo naar mijn lijf want dan lag ik elke avond op de bank.
Wel kijk ik over de weken heen hoe mijn energie en mijn hoofd voelt. Dat werkt voor mij veel beter.

En het scheelt veel als ik goed slaap en eet en leuke dingen doe. Van op de bank liggen krijg ik eigenlijk nooit energie. Al is het wel lekker om elke dag een uurtje te doen.

Ik heb altijd meer dan fulltime gewerkt met veel uren en ik knijp me in mijn handjes dat ik dus met veel energie gezegend ben. Maar eerlijk gezegd voelt dat vaak niet zo hoor! Nu ik hier lees en ook steeds vaker als ik om me heen kijk besef ik dat ik een bezige bij ben. Maar ik ken eigenlijk best veel mensen zo om me heen en die pak ik dan blijkbaar als referentie.

Ik word iig niet gelukkiger van weinig doen, ik heb het bezig zijn echt wel nodig.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:25

poes schreef:
moonsparkle schreef:
Ik vind het wel knap als mensen nog sporten op hun werkdag, daar heb ik echt geen energie voor :o



Ik kom ook zelden thuis met de gedachte ‘joepie rennen’! De truc is om gelijk na werk door te gaan. Dus vanuit werk rechtstreeks naar stal of thuiskomen en hup loopkleren aan. En dan voel ik me soms kapot, maar rijd ik de sterren van de hemel of loop ik super. Dus wat dat betreft ‘luister’ ik niet zo naar mijn lijf want dan lag ik elke avond op de bank.
Wel kijk ik over de weken heen hoe mijn energie en mijn hoofd voelt. Dat werkt voor mij veel beter.


Dat klopt echt, vaak is het inderdaad ook wat je gewend bent. Je lichaam went heel makkelijk aan ritmes en patronen. Als je na het avondeten altijd moe op de bank gaat liggen tv kijken, went je lichaam daaraan en zal je na verloop van tijd je rond die tijd altijd erg moe voelen.
Als je eraan gewend bent om na het eten nog te gaan sporten of iets anders, stelt je lichaam zich daarop in.
Van inactief zijn kan je een pavlov reactie krijgen; je wordt moe omdat je lichaam de tijd na het avondeten associeert met ‘rusten op de bank’ en voelt je lichaam zich daardoor juist moe. Het klinkt tegenstrijdig, maar juist door in de avond actief te zijn voel je je na verloop van tijd actiever.
Je moet een goede balans vinden tussen wat je doet en wat je lichaam aan kan, maar (te veel) toegeven aan vermoeidheid kan juist ook averechts werken :)

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 05:54

Ik heb nu vannacht een nachtdienst gehad en gisteren niet voor kunnen slapen. Moet zeggen dat ondanks een heel rustige nacht ik toch echt wel gesloopt ben nu :').

Selina

Berichten: 14331
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 06:54

Hier kost werk ook veel energie. Werk daarom maar 24 uur zodat ik 2 dagen kan opladen. Tijdje nog cursus ernaast gedaan, wat me dan juist weer energie gaf. Van naar m’n paard gaan krijg ik ook weer energie dus probeer wel nog te gaan na het avondeten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 06:57

Eloya schreef:
Ik heb nu vannacht een nachtdienst gehad en gisteren niet voor kunnen slapen. Moet zeggen dat ondanks een heel rustige nacht ik toch echt wel gesloopt ben nu :').



Ja dat heb ik ook vaak. Ik werk parttime, maar al die wisselende diensten… %)

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:45

Ik werk 4 dagen in het
basisonderwijs. Ik vind de werkdagen intensief. Werk op een school in een achterstandswijk em de klas vraagt veel van mij. Ik vind het superleuk en het geeft me veel voldoening!
Sommige dagen ben ik na het werk echt moe. Maar dan komt het. Na het werk kinderen ophalen, eten koken, eten, opruimen, kinderen naar sport brengen/zelf sporten, paarden verzorgen, hond uitlaten... Dus pas rond 9 uur tijd over. Meestal ga ik dan op de bank zitten om rond half 10 in slaap te vallen.
De volgende dag om 6.15 de wekker en dan opstaan, douchen, paarden, hond en kinderen verzorgen. Kinderen naar opvang brengen en werken.

Kinderen en dieren kosten me veel tijd. (Eigen keuze hoor, en ben er heel blij mee) Waardoor er veel minder tijd voor mezelf is dan toen we geen paarden of kinderen hadden.

Leeftijd vind ik ook een factor. Toen ik 20 was had ik veel meer energie.

In het weekend hebben we een druk sociaal leven met vrienden en familie. Erg leuk. Maar kost me soms ook energie. We krijgen vaak onverwacht visite. Als je net in de tuin ligt nadat je alle klusjes hebt gedaan ofzo.

Wat mij de meeste energie kost op een werkdag is altijd het haasten en op de klok kijken. Ik moet er om 8 uur zijn, ik moet voor 18.00 de kinderen ophalen. Dan heb ik het gevoel dat ik de hele dag aan het rennen ben.

Ik ga wel sporten na het werk. Maar afspreken met vrienden liever niet. Kost me te veel energie. Ik moet op tijd naar bed want ik heb mijn rust nodig.

Het valt me op dat veel mensen niet fulltime werken. Ik ben minder gaan werken toen ik kinderen kreeg. Maar daar voor heb ik fulltime of meer gewerkt.

Ik vind het prima zo.

Hoe effectief mijn weekdag is is wisselend. Ik geef dagelijks les van half 8 tot 2. Continurooster en zonder pauze ivm bubbels.
Na school de klas opruimen, bureau opruimen. En dan ga ik altijd koffie drinken met collega's van mijn unit. Deden we ook tijden het thuiswerken maar dan in een Meet.
Vervolgens ga ik rond 3 uur aan het werk. Ik heb de neiging om vervelende taken uit te stellen. Dan ga ik te veel kletsen bij een collega.
Ik ben goed met deadlines. Dan pas kom ik echt in actie.
En er is bij ons heel vaak iets wat er tussendoor bij komt, contacten met ouders en instanties, overleg met teamleider, zaken die geregeld moeten worden.

Ik vond de hele corona periode er enorm inhakken omdat er steeds heel veel geschakeld moest worden. Eerst thuis werken, toen halve klassen, toen hele klassen etcetera. Wij werken groepsoverstijgend dus als dit niet meer mag heb ik ineens 4 rekenboeken waaruit ik rekenles geef. Ook pauze tijden en gymtijden en lesrooster moesten steeds worden aangepast. En geen pauze gedurende de dag vind ik ook erg intensief.

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:50

Ik vind het wel fijn om te lezen dat het voor iedereen anders is. Ik zie best vaak dat mensen zichzelf als voorbeeld gebruiken dat kan handig zijn maar niemand is hetzelfde. Zo heb ik in andere topics vaak gelezen over dat studenten toch wel kunnen werken naast hun studie maar de ene studie is de andere niet, het ene werk is het andere niet en iedereen zijn energielevel is anders en is helaas niet aan de buitenkant af te lezen (hoewel wel als je heel vermoeid bent).

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 08:57

Ik heb werk waarin in ik de hele dag moet schakelen, denken en direct handelen. Dat is geestelijk best zwaar, lichamelijk niet, zit veel op een burostoel. Werk best veel, normale week bestaat uit 40 uur maar bij topdrukte gaat het al snel richting de 60 uur. Lichamelijk zit ik niet al te lekker in elkaar na een paar ongelukken enzo. Toch probeer ik elke dag om de deur van mijn kantoor om 17.00 uur dicht te trekken achter mij en dan buiten nog aan de gang te gaan, wei-paddock uitmesten, tuin werk, gras maaien (wordt stil aan wat minder ipv 2x in de week gaat het nu langzaam aan terug naar ruim 1x per week) ben dan wel een 2½ uur zoet. Huishouden wat dan nog moet gedaan worden. 2 jonge honden die ook nog een opvoeding moeten hebben, waarvan er 1 nog naar cursus gaat elke week. De paarden zijn met pensioen dus daar hoef ik niet zo heel veel meer mee te doen (gelukkig). Elke maandagochtend heb ik voor mezelf bij de fysio na de ongelukken nog altijd een sportprogramma wat ik afwerk om op het nivo te blijven wat ik nu heb, dat geeft vaak wel weer energie.
Merk wel dat de ene dag werken zwaarder valt dan de andere. Moet me er soms wel toe zetten om echt aan de gang te gaan na kantoorwerk.
Moe ja dat ben ik soms best wel ja na een lange dag. Maar is denk ik ook niet vreemd.

noordje

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:19

Ik word niet moe van het werk,maar wel van de uren die ik werk.
Ik werk vroege diensten op dit moment (soort van opgelegd) en dat is om 4.15 beginnen en dan 10 uur,dus om 14.15 klaar.
Nu ben ik daar tegenin gegaan,want ik kan niet op een verantwoorde manier thuiskomen na zo'n dienst.Ik 'mag' nu 8 uur werken en dan 1 dag extra daarvoor werken. Dat werkt wel.
Plus ik heb nog een leven naast werk,maar dat schijnt het bedrijf niet te deren. Al mijn collega's klagen erover en we zitten er met z'n allen behoorlijk doorheen,maar de meesten klagen tegen de verkeerde hierover :(

Voor Corona had ik een perfect rooster,maar die komt waarschijnlijk nooit meer terug :(

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:21

Ik ben na een werkdag niet fysiek moe (heb een zittend beroep), maar ik ben mentaal wel uitgeput. Heb mentaal één van de pittigere beroepen die er zijn. Ik probeer dus ook niet teveel te plannen op werkdagen (werk nu 3 dagen en voor de rest heb ik mamadagen). Begin wel iedere ochtend met lekker de paddock uitmesten en ik probeer ook zoveel mogelijk met de fiets te gaan (12-22 km per dag). Dat helpt altijd wel. En verder accepteer ik het hoe het is. Ik haal zeker zingeving uit mijn werk en het levert me een prima boterham op. Als ik niet meer zou werken, zou ik me mentaal zeker gaan vervelen. Maar als ik fulltime zou werken (36 uur in mijn branche) zou ik er ook niet gelukkig van worden. Heb dat wel altijd gedaan (meer dan fulltime zelfs) maar balance is key in dit geval.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:55

Yvette81 schreef:
Het valt me op dat veel mensen niet fulltime werken. Ik ben minder gaan werken toen ik kinderen kreeg. Maar daar voor heb ik fulltime of meer gewerkt.

Wat versta jij onder fulltime?

Er zijn bedrijven (en ook hele sectoren) waar 36 uur volgens de cao fulltime is, maar uit ervaring weet ik dat sommigen van mening zijn dat 36 uur slechts parttime is. ;)

Er zijn zo veel redenen waarom mensen ervoor kiezen om niet fulltime te werken (of soms hebben ze niet eens iets te kiezen). Daar hoeven kinderen echt niet altijd de reden voor te zijn.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 09:56

meggiemeg schreef:
Moe ja dat ben ik soms best wel ja na een lange dag. Maar is denk ik ook niet vreemd.


Pff ik word al moe als ik lees wat je allemaal doet... En dan heb ik niet te maken met schade/letsel door ongelukken %)

noordje schreef:
Plus ik heb nog een leven naast werk,maar dat schijnt het bedrijf niet te deren. Al mijn collega's klagen erover en we zitten er met z'n allen behoorlijk doorheen,maar de meesten klagen tegen de verkeerde hierover :(


Diep triest vind ik dat. Hoe kan een bedrijf nou zo tegen haar medewerkers aankijken? Andersom super waardevol als een werkgever begrijpt dat er meer in het leven is dan werk en bedrijf +:)+

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:32

Doubtless het went een lichaam wat niet elke dag mee wil werken, net als altijd pijn. Ik heb wel afgeleerd om op maandag als ik s'morgens een vrij intensief programma bij de fysio heb afgewerkt om dan tijdens het seizoen waarin er veel werk in de tuin is om dan ook nog eens gras te willen maaien 2½ uur lang, dat is echt te veel, dan lig ik de hele nacht wakker van de pijn. Dus dat schuif ik dan naar een andere dag.
Ik begin wel elke dag nadat ik al vroeg eerst een uurtje op kantoor heb gewerkt met een boswandeling met de honden, dat is echt heerlijk, geeft energie en zin om wat te gaan doen. Ik werk wel vanuit huis dus dat scheelt echt heel veel, dan doe je tussendoor best nog wel wat dingen die je anders 's avonds moet doen, een was draaien en ophangen en afhalen dat soort dingen, vaatwasser uitruimen enzo.

Goof

Berichten: 28832
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 10:41

Yvette81 schreef:
Het valt me op dat veel mensen niet fulltime werken. Ik ben minder gaan werken toen ik kinderen kreeg. Maar daar voor heb ik fulltime of meer gewerkt.


In alle eerlijkheid: ik zou niet weten waarom :o
Ten eerste trek ik dat dus wel slecht, ik heb echt 1 dag tussendoor nodig om te ontprikkelen. Ik slaap dan niet uit, lig niet op de bank te Netflixen of wat ook, maar ik ga dan een paar uur wandelen en dingen in huis doen en eventueel thuis wat werk voorbereiden. Zo kom ik de week perfect en fit door.
Ten tweede verdien ik met mijn parttime baan (flink) meer dan mijn man met zijn fulltime baan. Ik verdien meer dan genoeg, dus voor het geld hoef ik het al helemaal niet te doen.

Dus die dag is simpelweg een kado'tje aan mezelf, omdat ik dat verdien en om te genieten van mijn leven.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:06

Goof schreef:
Yvette81 schreef:
Het valt me op dat veel mensen niet fulltime werken. Ik ben minder gaan werken toen ik kinderen kreeg. Maar daar voor heb ik fulltime of meer gewerkt.


In alle eerlijkheid: ik zou niet weten waarom :o
Ten eerste trek ik dat dus wel slecht, ik heb echt 1 dag tussendoor nodig om te ontprikkelen. Ik slaap dan niet uit, lig niet op de bank te Netflixen of wat ook, maar ik ga dan een paar uur wandelen en dingen in huis doen en eventueel thuis wat werk voorbereiden. Zo kom ik de week perfect en fit door.
Ten tweede verdien ik met mijn parttime baan (flink) meer dan mijn man met zijn fulltime baan. Ik verdien meer dan genoeg, dus voor het geld hoef ik het al helemaal niet te doen.

Dus die dag is simpelweg een kado'tje aan mezelf, omdat ik dat verdien en om te genieten van mijn leven.


Zo heb ik het ook. Die dag vrij tussen de werkdagen zou ik echt niet willen missen.
Met mijn diploma heb ik nog nooit fulltime gewerkt. Altijd 32 uur.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:17

Ik neem het me elke keer weer voor om een vrije middag in de week voor mezelf te plannen, alleen dan bijvoorbeeld nog wel de telefoon beantwoorden, maar door de drukte schiet het er echt al heel snel weer bij in. Vanmiddag komt er een vriendin lunchen, dus ik ben straks lekker bezig met de voorbereidingen en dan gezellig samen eten. De telefoon zal best wel een keer gaan maar dat geeft niet, is toch prettig even die paar uurtjes niet werken. Heb ze gisterochtend en vanmorgen al gemaakt bij elkaar dus dat maakt niet uit.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:17

Ik zie hier veel reacties van mensen zonder (kleine) kinderen. Dat maakt mijns inziens al veel verschil. Lekker uitslapen is er hier bijvoorbeeld al vier jaar (geboorte dochtertje) niet meer bij. Na het werk op de bank ploffen ook niet. Heb voor mijn zwangerschap enkele jaren fulltime gewerkt in banen die mij geen / onvoldoende voldoening gaven. Verder heb ik altijd al een vrij laag energieniveau gehad. Dat trok ik op een gegeven moment echt niet meer. Ik kon vrijwel niks meer naast mijn werk doen qua energieniveau.

Sinds mijn zwangerschap werkte ik drie dagen per week. Dat vind ik ideaal. Nu ook (alweer) bezig met omscholing; ik doe de ‘deeltijd’ pabo (er staat 35 uur per week voor; 1 dag stage, 2 avonden per week les en de rest zelfstudie, dus weinig deeltijd aan). Ik merk dat dit me veel voldoening geeft. Ik werk er nu bewust niet naast, dat zou ik slecht trekken. Voordeel is wel dat ik hierdoor kan versnellen.

Ik ben a-sportief, sinds ik mijn paard verkocht heb doe ik bijna niks meer. Ook door een ‘slecht’ lijf en een histamine allergie, waardoor ik na een paar 100 meter wandelen al enorme kriebelbenen krijg. Hardlopen is door X benen ook niet verstandig en ik haal geen voldoening uit sporten. Daarom vond ik paardrijden ideaal, want dan merk je niet dat je aan het sporten bent. Inmiddels helaas een angsthaas geworden waardoor ik niet meer op een paard stap. Eigenlijk moet het sporten wel, maar heb nog niks gevonden waarvan ik denk, ja leuk!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Hoe moe na een werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:29

Hoe gaan de mensen hier om die parttime werken met pensioenen en dergelijke? Of als je partner om wat voor omstandigheden weg komt te vallen?

Ik heb het bij mijn moeder gezien en daar vanuit wel lering getrokken dat ik altijd mijn eigen boontjes wil doppen. Nu, maar ook in de toekomst.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:33

Sakura789 schreef:
Hoe gaan de mensen hier om die parttime werken met pensioenen en dergelijke? Of als je partner om wat voor omstandigheden weg komt te vallen?

Ik heb het bij mijn moeder gezien en daar vanuit wel lering getrokken dat ik altijd mijn eigen boontjes wil doppen. Nu, maar ook in de toekomst.



Mijn pensioen zit in de stenen van mijn huis. Naast wat ik opbouw met mijn werk.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:36

Sakura789 schreef:
Hoe gaan de mensen hier om die parttime werken met pensioenen en dergelijke? Of als je partner om wat voor omstandigheden weg komt te vallen?

Ik heb het bij mijn moeder gezien en daar vanuit wel lering getrokken dat ik altijd mijn eigen boontjes wil doppen. Nu, maar ook in de toekomst.


Ik kan mezelf en de kindjes goed onderhouden van mijn parttime salaris, maar kan er ook altijd nog voor kiezen om weer terug meer te gaan werken. Daarbij hebben wij goede afspraken gemaakt, omdat ik minder werk voor óók zijn kinderen. :)

Qua pensioen is het denk ik sowieso verstandig om te proberen meerdere ijzers in het vuur te hebben.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:44

Sakura789 schreef:
Hoe gaan de mensen hier om die parttime werken met pensioenen en dergelijke? Of als je partner om wat voor omstandigheden weg komt te vallen?

Ik heb het bij mijn moeder gezien en daar vanuit wel lering getrokken dat ik altijd mijn eigen boontjes wil doppen. Nu, maar ook in de toekomst.

Tja dat is een keuze die wij gemaakt hebben.
Met 3 kleine kinderen was volledig werken geen optie (wilde ik ook niet en was niet nodig).
Ik had zelf een volledig werkende moeder met 2 banen (was nodig toentertijd) en was veel alleen en dat wilde ik niet voor mijn kinderen.

Ik heb recht op een gedeelte van het pensioen van mijn man als de relatie over zou gaan.. overlijdt hij dan gaat het naar mij.
Het geld zit nl niet in een bedrijfspensioenfonds, wordt wel gespaard voor pensioen en staat volledig op naam van mijn man en dat erf ik (en evt kinderen) gewoon bij overlijden.

Er zit overwaarde in het huis, dus als ik weg zou moeten dan krijg ik een leuk spaarpotje mee.
Maar dat is gelukkig niet aan de orde :D

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 11:55

Sakura789 schreef:
Hoe gaan de mensen hier om die parttime werken met pensioenen en dergelijke? Of als je partner om wat voor omstandigheden weg komt te vallen?

Ik heb het bij mijn moeder gezien en daar vanuit wel lering getrokken dat ik altijd mijn eigen boontjes wil doppen. Nu, maar ook in de toekomst.


Mijn partner werkt ook parttime. Als mijn partner wegvalt lost de overlijdensrisicoverzekering de hele hypotheek af en met mijn salaris kan ik dan prima de overige dingen betalen dus dan is er geen probleem.
Als we gaan scheiden verkopen we het huis en hebben we daarvan veel overwaarde.
Pensioen sparen we voor. We hebben geld vaststaan voor ons pensioen tzt. Plus wat we van de pensioenfondsen krijgen en hopelijk tzt ook nog wat AOW en afgeloste hypotheek moeten we ons dan wel kunnen redden.

En als ik het alsnog niet red kan ik ook nog meer gaan werken, of mijn man meer gaan werken.
Maar wij kiezen bewust om parttime te werken, gewoon ook omdat we helemaal geen zin hebben om zoveel tijd kwijt te zijn aan werk, we willen ook heel graag genieten van ons leven, onze kinderen en elkaar.