Dierenverzorger opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:46

gabyfedde schreef:
Waarom wil je een HBO opleiding doen? Omdat je HAVO doet? Houd er rekening mee dat HBO veel theoretischer is, meer gericht op management etc. Wil je opgeleid worden om voor dieren te zorgen dan is MBO een veel logischere keuze. Maar hoe dan ook leidt een opleiding ‘in de dieren’ lang niet altijd tot een baan in die sector. Er is simpelweg veel te weinig werk, je moet echt mazzel hebben.
Ik ben zelf gediplomeerd dierverzorger en paraveterinair (2 opleidingen). Werkzaam als humaan mondhygiënist.


Wat leuk, ik heb ook eerst de opleiding dierverzorging gedaan en daarna hbo mondzorgkunde gedaan werk nu ook al mondhygienist :D
Een baan in de dierenwereld is lastig te vinden maar als je dat echt graag wil is het zeker mogelijk. Maar hiervoor zal je toch echt moeten reizen of verhuizen. Meestal door stages kom je aan een baan en aangezien dierentuinen niet overal zitten zal je toch moeten reizen

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:17

Maar juist als je later voor je ouders moet zorgen, is het toch uiterst belangrijk dat je hiervoor de middelen (aka geld) hebt? Hoe kan je voor je ouders zorgen als je al niet eens jezelf (financieel) kan onderhouden?

Echt, neem nog wat langer de tijd om je goed te oriënteren. Desnoods neem je een tussenjaar waarin je gaat werken en de tijd neemt om je goed te orienteren. Ga naar open dagen van scholen, loop dagen mee met studies (voor zover dat kan ik in Coronatijd), loop dagen mee in het werkveld, vraag aan studenten en afgestudeerden wat ze van de studie vinden etc.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:28

En denk ook aan als je wél op je zelf wilt gaan wonen. Sociale huurwoningen zijn moeilijk te vinden en vrije sector of koop is met een minimumloon (ik verwacht dat je zo'n 1.600 bruto zal verdienen, maximaal?) echt niet te doen.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:31

Tiggs schreef:
En denk ook aan als je wél op je zelf wilt gaan wonen. Sociale huurwoningen zijn moeilijk te vinden en vrije sector of koop is met een minimumloon (ik verwacht dat je zo'n 1.600 bruto zal verdienen, maximaal?) echt niet te doen.

Het kan wel, als je een schip met geld mee neemt.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:33

https://www.nationaleberoepengids.nl/dierverzorger#:~:text=Wat%20verdient%20een%20Dierverzorger%3F,werkgever%2C%20sector%20en%20precieze%20functieinhoud.

Overigens zeggen ze hier dat de baan kans zeer goed is wat dus totaal niet klopt. De salarissen boven in zijn de salarissen voor mensen die bv doorstromen naar hoofddierverzorging bijvoorbeeld. En dan nog is dit een zeldzaam bedrag...

https://www.deharpij.com/vacatures hier kun je vacatures in de dierentuin in de gaten houden.niet alle vacatures komen daar terecht maar de meeste wel. Dan heb je een beetje een beeld hoeveel werk er te vinden is....

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:44

maralyn schreef:
Tiggs schreef:
En denk ook aan als je wél op je zelf wilt gaan wonen. Sociale huurwoningen zijn moeilijk te vinden en vrije sector of koop is met een minimumloon (ik verwacht dat je zo'n 1.600 bruto zal verdienen, maximaal?) echt niet te doen.

Het kan wel, als je een schip met geld mee neemt.


Rijke ouders, rijke man (ik zelf zou nooit financieel afhankelijk van een partner willen zijn!!) of een loterij dus..

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:46

Tiggs, ligt er natuurlijk ook aan waar.
De huizen hier in Veendam beginnen met 125000 euro voor een beetje woning, terwijl je in andere plekken van Nederland daar bijna een half miljoen voor moet neer tellen.

Sommigen blijven daarom wat langer thuis wonen, waardoor ze kunnen sparen.
En dan kan het wel haalbaar zijn.

Rijke ouders of rijke kerel is erg kort door de bocht.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:50

Maralyn, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk alleen dat je in de meeste gebieden toch wel minimaal 180.000 euro moet neerleggen voor een ouder appartementje of oudere tussenwoning.

Ik zie op Bokt in ieder geval vaak mensen klagen dat het zo moeilijk is een (sociaal) huurhuis te krijgen, laat staan iets te kopen.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:02

JustMe8484 schreef:
https://www.nationaleberoepengids.nl/dierverzorger#:~:text=Wat%20verdient%20een%20Dierverzorger%3F,werkgever%2C%20sector%20en%20precieze%20functieinhoud.

Overigens zeggen ze hier dat de baan kans zeer goed is wat dus totaal niet klopt. De salarissen boven in zijn de salarissen voor mensen die bv doorstromen naar hoofddierverzorging bijvoorbeeld. En dan nog is dit een zeldzaam bedrag...

https://www.deharpij.com/vacatures hier kun je vacatures in de dierentuin in de gaten houden.niet alle vacatures komen daar terecht maar de meeste wel. Dan heb je een beetje een beeld hoeveel werk er te vinden is....


https://www.kiesmbo.nl/opleidingen/groe ... verzorging

Ik denk dat dit een beter beeld geeft.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:12

Valerie_V schreef:
gabyfedde schreef:
Waarom wil je een HBO opleiding doen? Omdat je HAVO doet? Houd er rekening mee dat HBO veel theoretischer is, meer gericht op management etc. Wil je opgeleid worden om voor dieren te zorgen dan is MBO een veel logischere keuze. Maar hoe dan ook leidt een opleiding ‘in de dieren’ lang niet altijd tot een baan in die sector. Er is simpelweg veel te weinig werk, je moet echt mazzel hebben.
Ik ben zelf gediplomeerd dierverzorger en paraveterinair (2 opleidingen). Werkzaam als humaan mondhygiënist.


Wat leuk, ik heb ook eerst de opleiding dierverzorging gedaan en daarna hbo mondzorgkunde gedaan werk nu ook al mondhygienist :D


Oh dat is toevallig, leuk!
Van een opleiding met een heel kleine kans op werk naar een opleiding met baangarantie. Hart voor dieren en diergeneeskunde blijf ik altijd houden, maar heel blij dat ik nu gewoon uit vele banen kan kiezen in plaats van dat werkgevers uit vele sollicitanten kunnen kiezen.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:24

Als je vragen hebt, mag je me een berichtje sturen. Ik heb na mijn HAVO de mbo opleiding versneld in Barneveld gedaan en ben nu werkzaam in een dierentuin +:)+

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:26

Tiggs schreef:
Maralyn, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk alleen dat je in de meeste gebieden toch wel minimaal 180.000 euro moet neerleggen voor een ouder appartementje of oudere tussenwoning.

Ik zie op Bokt in ieder geval vaak mensen klagen dat het zo moeilijk is een (sociaal) huurhuis te krijgen, laat staan iets te kopen.


In deze tijd absoluut!!
Ga ik ook zeker niet ontkennen.
Momenteel zijn de goedkopere woningen witte raven

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:43

Ga vwo doen en dan diergeneeskunde

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:44

Naast een huis kunnen vinden, is het ook gewoon fijn om geen geldzorgen te hebben en niet van tijdelijk contract naar tijdelijk contract te hoeven hoppen. Wat toch vaak gebeurt bij banen waarbij het niet zoveel uitmaakt wie er staat, omdat iedereen het wel kan.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:59

Tiggs schreef:
Naast een huis kunnen vinden, is het ook gewoon fijn om geen geldzorgen te hebben en niet van tijdelijk contract naar tijdelijk contract te hoeven hoppen. Wat toch vaak gebeurt bij banen waarbij het niet zoveel uitmaakt wie er staat, omdat iedereen het wel kan.


Ook dat inderdaad nog een x!

(Wijze woorden! <3 )

Dat is een rot gevoel dat je niemand gunt!

Love_Silver
Berichten: 573
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:11

Er is een opleiding voor in Zwolle voor het werken in de dierentuin op het Zone College. Dit is alleen wel een MBO opleiding, genaamd WildLife. Ik heb zelf de dierverzorging op niveau 4 gedaan daar. Het is een dierverzorgingsopleiding met de focus op dierentuin dieren. De baan kansen heb ik geen beeld op maar je merkt vooral bij de regulier dierverzorging dat als er vraag was naar personeel de stagiaires een baan aangeboden geboden kregen.

Er is overigens helemaal niks mee doen om naar de havo een mbo dit doen. Ik heb het ook gedaan en het heeft ook zo zijn voordelen op het hbo terwijl ik een andere opleiding doe.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:13

Photograph schreef:
Niks vreemds aan, daarnaast ga ik me ouders niet alleen laten met zo’n grote afstand. Ik ben tot slotte de jongste en bij mijn cultuur hoort het om voor je ouders te zorgen tot ze met pensioen zinn.


Toch hopelijk vanaf hun pensioen dan, en niet tot hun pensioen. Dus dan zou je juist nu zelf je leven en werk op kunnen bouwen zodat je later voor ze kan zorgen.

Maar hee, jouw leven moet volledig in het teken staan van je ouders, dat is de reden dat je op de wereld bent gezet blijkbaar. Dan zou ik lekker een supermarktbaantje nemen bij je ouders en daar blijven tot Sint Juttemis.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:24

BaileyMix schreef:
Photograph schreef:
Niks vreemds aan, daarnaast ga ik me ouders niet alleen laten met zo’n grote afstand. Ik ben tot slotte de jongste en bij mijn cultuur hoort het om voor je ouders te zorgen tot ze met pensioen zinn.


Toch hopelijk vanaf hun pensioen dan, en niet tot hun pensioen. Dus dan zou je juist nu zelf je leven en werk op kunnen bouwen zodat je later voor ze kan zorgen.

Maar hee, jouw leven moet volledig in het teken staan van je ouders, dat is de reden dat je op de wereld bent gezet blijkbaar. Dan zou ik lekker een supermarktbaantje nemen bij je ouders en daar blijven tot Sint Juttemis.


Ik geloof niet dat ts daar zelf iets aan kan doen. -O-

Of misschien wel, maar dat is natuurlijk niet aan ons.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:27

eclair98 schreef:
Als je vragen hebt, mag je me een berichtje sturen. Ik heb na mijn HAVO de mbo opleiding versneld in Barneveld gedaan en ben nu werkzaam in een dierentuin +:)+


Ik weet niet of het anderen opvalt maar in alle reacties is naast mij dit volgens mij de enige reactie van iemand die in een dierentuin werkt of gewerkt heeft. Beide hebben barneveld, en versneld na Havo gedaan...

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 15:40

BaileyMix schreef:
Maar hee, jouw leven moet volledig in het teken staan van je ouders, dat is de reden dat je op de wereld bent gezet blijkbaar. Dan zou ik lekker een supermarktbaantje nemen bij je ouders en daar blijven tot Sint Juttemis.


Doe is lief zeg.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:26

purny schreef:
Doe is lief zeg.


Je hebt gelijk was helemaal niet lief. Tenenkrommend dit en dan kom ik gemeen uit de hoek blijkbaar.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dierenverzorger opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:31

Nee wij weten niet de oorzaak. Als ts haar leven zo wil leiden is dat haar zaak. En dan hoef je niet zo te reageren

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:45

gabyfedde schreef:
Oh dat is toevallig, leuk!
Van een opleiding met een heel kleine kans op werk naar een opleiding met baangarantie. Hart voor dieren en diergeneeskunde blijf ik altijd houden, maar heel blij dat ik nu gewoon uit vele banen kan kiezen in plaats van dat werkgevers uit vele sollicitanten kunnen kiezen.


Precies! Ik zou nog wel iets gecombineerd met tandheelkunde en dieren willen doen maar verder houd ik echt de dieren als hobby. Wat trouwens prima te combineren is.

Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:37

ellepel schreef:
oh wat sneu zeg.
dan kun je dus niks buiten wat er in jouw eigen stad is leren?


Naja, als de reistijd langer is dan een uur met openvervoer dan is het een no go

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 18:41

Photograph schreef:
ellepel schreef:
oh wat sneu zeg.
dan kun je dus niks buiten wat er in jouw eigen stad is leren?


Naja, als de reistijd langer is dan een uur met openvervoer dan is het een no go


Hoe wil je dat dan met je werk doen? Is er binnen een uur wel werk voor je te vinden in die sector?