Safiy93 schreef:De opdracht komt op mij over als een manier voor de docent om inzicht te krijgen in de blessure van je dochter, oprechte interesse. Als je dochter daar niks over kwijt wil is het haar goed recht, maar ga in gesprek.
Toch denk ik dat het belangrijk is dat je ook als docent communiceert, vooraf, welke mogelijkheden een leerling heeft die er niet aan wilt voldoen. Er immers hoe dan ook al sprake van een ongelijke situatie tussen docent en leerling, en in dit geval, bij een schoolopdracht, hangt daar natuurlijk ook nog de consequentie van een cijfer aan.
Om leerlingen in staat te stellen veilig grenzen aan te geven over wat ze wel en niet wil delen, is het belangrijk dat je als docent geen situatie creeert waarin er onduidelijkheid is over wat vrijwillig is. Als een leerling het gesprek aan moet gaan om aan te geven dat ze tegen een opdracht van een docent in moet gaan, dan is er volgens mij niet aan die voorwaarde voldaan.
Citaat:
In gesprek gaan betekent niet meteen op hoge poten naar de directie stappen of een mail met verwijten richting de docent slingeren. Stuur de desbetreffende docent een mail met dat je graag even telefonisch contact wilt hebben over de gang van zaken in de gymles en over de vervangende opdracht.
Maar dit gaat twee kanten op. De docent heeft er ook voor gekozen om een opdracht te geven die vrij confronterend is, zonder op voorhand te zoeken naar een meer begripvolle communicatie. Het is dus niet zonder meer de ouder die met een boze mail of 'op hoge poten' een situatie van escalatie begint: dat begint al in een situatie waarin de school al weet dat de dochter van de TS niet mee kan doen aan gymles, haar nu vraagt om een specifiek behandelplan te schrijven om over 3 maanden weer te kunnen voetballen.
Als daar een reactie opkomt, is dat op zijn minst gedeeltelijk omdat de *docent* hiermee gekozen heeft voor iets wat nogal dwingend en confronterend overkomt. Misschien is dat betrokkenheid, of onwetendheid maar dat maakt niet per se uit. Ik hoop dan ook dat docenten die vervolgens een reactie terugkrijgen die heftiger is dan ze verwachten, ook echt bij zichzelf nagaan of ze kunnen begrijpen waarom het leerlingen en ouders zo raakt, en daar begrip voor opbrengen.