Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:55

liespower94 schreef:
Docenten worden heel erg getraind op inspelen op kinderen.


Whut :+
Nee, docenten worden getraind op luisteren naar leerlingen. Wat bizar dat je dit denkt.

TS, ik zou dit inderdaad bespreken met de mentor en desbetreffende docent.
Ik heb ook leerlingen die fysiek niet fit genoeg zijn om alles mee te doen. Nooit een probleem, zeker niet als ze bereid zijn mee te doen met wat ze wel kunnen en alternatieve opdrachten willen en kunnen maken.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:02

Ik schrijf vanuit mijn eigen ervaring als docent in het VO. (ik ben geen LO docent trouwens)

Wat ik mis in je verhaal is het contact hierover met de desbetreffende docent. Jullie noemen dingen als 'De LO docent (tevens coördinator bovenbouw) probeert haar, ondanks onze uitleg, toch steeds te pushen mee te doen en lijkt zich er aan te irriteren dat ze niet meedoet.'
Dat jullie denken dat hij loopt te pushen en dat hij zich irriteert is een aanname. Zo komt het op jullie over. Dit hoeft helemaal niet de bedoeling te zijn van de docent. Over het algemeen zijn docenten ook gewoon mensen die maar wat graag meedenken met een ander.

Dat ze een vervangende opdracht krijgt vind ik niet meer dan normaal. Wat betreft privacy en jullie onvrede over de aangeleverde opdracht, waarom ga je daar niet over in gesprek. Bespreek de punten waar je het niet mee eens bent en doe desnoods een tegenvoorstel.

De opdracht komt op mij over als een manier voor de docent om inzicht te krijgen in de blessure van je dochter, oprechte interesse. Als je dochter daar niks over kwijt wil is het haar goed recht, maar ga in gesprek.
In gesprek gaan betekent niet meteen op hoge poten naar de directie stappen of een mail met verwijten richting de docent slingeren. Stuur de desbetreffende docent een mail met dat je graag even telefonisch contact wilt hebben over de gang van zaken in de gymles en over de vervangende opdracht.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:16

Ik vind deze opdracht ook wel ver gaan hoor, een docent is geen arts en het gaat hem geen barst aan hoe je aan die blessure komt.
Er is ook nog zoiets als privacy.
Ik heb ooit in mijn opleiding een activiteit moeten doen met een bewoner. Ik heb de achterkant van de bewoner op de foto gezet. Werd niet in dank afgenomen.

Ik zou een gesprek plannen met de leraar en zeggen dat je een fictieve blessure neemt

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:21

Hebben jullie de behandeld arts al gevraagd om een briefje te schrijven dat ze niet mee kan doen aan gym?
Denk dat ik mij dochter deze opdracht wel zou laten maken maar de opdracht aan zou passen .
Laat ze gewoon informatie opzoeken over de aandoening die ze heeft, plaatjes vanuit internet erbij doen. En ook de algemene toekomst verwachting voor mensen met deze aandoening op zoeken . Als ze binnenkort nog afspraak bij arts heeft laat haar zelf een vragenlijstje maken voor de arts de antwoorden verwerkt ze dan alleen in het verslag als ze niet te persoonlijk zijn.
Zodat de gymleraar ziet dat ze er wel serieus mee Bezig is en ook andere opdrachten wilt doen maar niet haar hele persoonlijke geschiedenis in het verslag komt

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:21

Safiy93 schreef:
De opdracht komt op mij over als een manier voor de docent om inzicht te krijgen in de blessure van je dochter, oprechte interesse. Als je dochter daar niks over kwijt wil is het haar goed recht, maar ga in gesprek.


Toch denk ik dat het belangrijk is dat je ook als docent communiceert, vooraf, welke mogelijkheden een leerling heeft die er niet aan wilt voldoen. Er immers hoe dan ook al sprake van een ongelijke situatie tussen docent en leerling, en in dit geval, bij een schoolopdracht, hangt daar natuurlijk ook nog de consequentie van een cijfer aan.

Om leerlingen in staat te stellen veilig grenzen aan te geven over wat ze wel en niet wil delen, is het belangrijk dat je als docent geen situatie creeert waarin er onduidelijkheid is over wat vrijwillig is. Als een leerling het gesprek aan moet gaan om aan te geven dat ze tegen een opdracht van een docent in moet gaan, dan is er volgens mij niet aan die voorwaarde voldaan.

Citaat:
In gesprek gaan betekent niet meteen op hoge poten naar de directie stappen of een mail met verwijten richting de docent slingeren. Stuur de desbetreffende docent een mail met dat je graag even telefonisch contact wilt hebben over de gang van zaken in de gymles en over de vervangende opdracht.


Maar dit gaat twee kanten op. De docent heeft er ook voor gekozen om een opdracht te geven die vrij confronterend is, zonder op voorhand te zoeken naar een meer begripvolle communicatie. Het is dus niet zonder meer de ouder die met een boze mail of 'op hoge poten' een situatie van escalatie begint: dat begint al in een situatie waarin de school al weet dat de dochter van de TS niet mee kan doen aan gymles, haar nu vraagt om een specifiek behandelplan te schrijven om over 3 maanden weer te kunnen voetballen.

Als daar een reactie opkomt, is dat op zijn minst gedeeltelijk omdat de *docent* hiermee gekozen heeft voor iets wat nogal dwingend en confronterend overkomt. Misschien is dat betrokkenheid, of onwetendheid maar dat maakt niet per se uit. Ik hoop dan ook dat docenten die vervolgens een reactie terugkrijgen die heftiger is dan ze verwachten, ook echt bij zichzelf nagaan of ze kunnen begrijpen waarom het leerlingen en ouders zo raakt, en daar begrip voor opbrengen.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:32

Ik heb sinds mijn 12e niet meegegymd op de middelbare school wegens een knieblessure die ook NIET zichtbaar was. In eerste instantie moest ik aanwezig zijn bij de lessen en bv. helpen met opzetten. Maar na een jaar hoefde ik nieteens meer aanwezig te zijn en heb ik vrijstelling gekregen.

Geen enkele keer in die 5 jaar heb ik ook maar een vervangende opdracht gekregen. Ik heb zelf (met hulp van mijn ouders en een briefje van de huisarts) eenmalig aan de directie/gymdocent uitgelegd waarom ik NIKS mee kon doen met gym en toen was het goed.

Dus ja, ik zou dit ook wel een bijzondere opdracht vinden.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:49

Ik heb dit toen ook gedaan toen ik maar door mn zwakke knie bleef gaan met gymen. Ik mocht ook een verslag maken. Echter wist ik niet precies wat ik had dus bedacht de gymdocent een 'diagnose' waarover het verslag ging. Ik heb geen moment ervaren dat mijn privacy in het geding kwam.
Punt is, hedendaagse generatie en vooral ouders, is erg gesteld op privacy terwijl het een hoop ruis en verwarring creeert. Waarom mag een gymdocent niet weten wat je mankeert? Hij kan dan toch niet meedenken in oplossingen en wat je wel kunt? Het is een verplicht vak.
Ik heb bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde ook echt niet ervaren dat er rekening werd gehouden met mijn dyscalculie.


Dat een werkgever niet hoeft te weten wat mankeert oke... Want die kan dan gewoon bewust kiezen je contract niet te verlengen of het tegen je te gebruiken. Maar een gymdocent. Komop.

Overigens, google eens op ehler danlos syndroom (Eds). Staan hier meer symptomen bij die je dochter heeft?

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:55

Hutcherson schreef:
Punt is, hedendaagse generatie en vooral ouders, is erg gesteld op privacy terwijl het een hoop ruis en verwarring creeert. Waarom mag een gymdocent niet weten wat je mankeert?


Het gaat er niet om dat hij het niet mag weten, maar dat leerlingen (en hun ouders) zelf mogen bepalen met wie ze wat delen, en dat die vrijheid er een stuk minder is als het verbonden is aan een verplichte opdracht.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:57

Nu weet ik wel niet in hoeverre je nog de privacykaart kan trekken nadat je net het hele verhaal uit de doeken gedaan hebt op een internetforum.
Maar ok, ook dat bepaalt ieder voor zich natuurlijk, wat, waar en hoe.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:02

Gini schreef:
Nu weet ik wel niet in hoeverre je nog de privacykaart kan trekken nadat je net het hele verhaal uit de doeken gedaan hebt op een internetforum.


Zeker kan dat! Het houdt in dat je zelf kiest. Ook als dat soms is om alles uit de doeken te doen. Ook als andere mensen dat totaal anders zouden doen. Je verspeelt het recht op privacy nooit! Ook al livestream je hele orgies, als jij wilt kiezen iets privé te houden, dan mag dat.

(Net als andere consent/instemming eigenlijk. Het is niet zo omdat je ooit een keer ja hebt gezegd, voor eeuwig en altijd gebonden bent om met alles in te stemmen.)

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:03

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:
Punt is, hedendaagse generatie en vooral ouders, is erg gesteld op privacy terwijl het een hoop ruis en verwarring creeert. Waarom mag een gymdocent niet weten wat je mankeert?


Het gaat er niet om dat hij het niet mag weten, maar dat leerlingen (en hun ouders) zelf mogen bepalen met wie ze wat delen, en dat die vrijheid er een stuk minder is als het verbonden is aan een verplichte opdracht.


Je kunt toch gewoon een andere aandoening pakken en is specifiek genoemt dat er filmpjes noeten worden gemaakt van dochter zelf? Zijn echt wel filmpjes van mensen met dezelfde klachten. Bovendien, gezicht hoeft niet in beeld toch?
Altijd dat gedoe met privacy. Mensen vinden zichzelf vaak veel belangrijker dan dat ze zijn. Klinkt echt heel l*lig, maar dat gevoel krijg ik de laatste jaren steeds vaker. Net alsof deze opdracht en videos onder het hele docententeam onder het genot van een hapje en drankje worden bekeken.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:11

Ik denk dat dit een standaardopdracht is, die de docent kennelijk wel passend vond.

Waar de boosheid van TS waarschijnlijk vandaan komt, is dat die gaat over een blessure. Die is per definitie tijdelijk. Dochter heeft echter geen blessure, maar een aandoening, een ziekte. En ook ik denk aan Ehlers-Danlos, is dat nooit genoemd door de artsen? Hierdoor ontstaat het vermoeden dat de docent gewoon niets snapt van de situatie en de frustratie bij de dochter niet onderkent.

Een rustig gesprek zou al veel kunnen oplossen. Pittige mail kan altijd nog, maar zet meteen de verhouding op scherp.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:13

Aaawh, ik vind dit echt wel sneu tegenover je dochter en ergens ook wel een steek onderwater. :(:)

Ik snap dat ze extra opdrachten krijgt maar dit vind ik echt niet passend.

Ik zou ook een pittige mail schrijven.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:26

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Nu weet ik wel niet in hoeverre je nog de privacykaart kan trekken nadat je net het hele verhaal uit de doeken gedaan hebt op een internetforum.


Zeker kan dat! Het houdt in dat je zelf kiest. Ook als dat soms is om alles uit de doeken te doen. Ook als andere mensen dat totaal anders zouden doen. Je verspeelt het recht op privacy nooit! Ook al livestream je hele orgies, als jij wilt kiezen iets privé te houden, dan mag dat.

(Net als andere consent/instemming eigenlijk. Het is niet zo omdat je ooit een keer ja hebt gezegd, voor eeuwig en altijd gebonden bent om met alles in te stemmen.)


Ik zeg toch ook dat ieder dat voor zich moet bepalen waarmee ik dus zelf de geponeerde stelling al afzwak. Je moet echt eens volledige berichten gaan quoten, want ik begin dat echt lichtelijk irritant te vinden.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:48

Ik lees veel aannames en sluit me aan bij Safiy.

TS, ik heb een kind op speciaal onderwijs (ze is net 15). Het lukt haar niet altijd naar school te komen en ik heb daardoor nogal eens te maken met docenten/mentoren die daarover hun eigen gedachten hebben.
Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is jouw twijfels bij de docent te toetsen. Aangeven hoe het bij jou overkomt en vragen of jouw gevoel klopt. Grote kans dat je een prettig en open gesprek hebt en er niet zoveel aan de hand is; of dat er in ieder geval een fijne oplossing komt waar iedereen blij mee is.

Ik zou dus meteen even een afspraak maken om dit telefonisch of via teams te bespreken (imv Corona ;-))

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:14

Dank voor alle reacties. Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen:

Ehlers-Danlos is kort besproken bij de orthopedisch chirurg vorige maand. Dochter heeft de hypermobiliteit echter alleen in haar enkelgewrichten.

Dochter heeft vanaf de pubertijd serieus last van haar enkels. Daarvoor wel wat pijn en “scheef” in haar schoenen staan, maar niet in deze mate. En niet zo vaak door haar enkels heen. Ze heeft gewoon meegedaan met gym op de middelbare school (en vindt gym leuk!) tot ze zo vaak problemen kreeg dat we naar de huisarts zijn gegaan. Ik denk dat ze toen 13 was, hooguit. Wij hadden goede hoop dat ze eroverheen zou groeien, of door oefeningen zou verbeteren maar bij verschillende fysio’s (de laatste fysio was in de sportschool waar ze graag komt, maar deze heeft haar een poos geleden weer doorgestuurd naar het ziekenhuis omdat er geen verbetering is) blijkt dat het niet verbeterd.

De gymdocenten kennen haar goed, want ze neemt al een paar jaar deel aan het organiseren van de sportactiviteiten voor de leerlingen. Een soort sportcommissie waar zowel de gymdocenten als wat leerlingen zitten. Ze weten allemaal ook van haar enkelproblemen af en zien haar ook periodes met krukken lopen. De huidige gymdocent, tevens de coördinator bovenbouw, hebben we vorig jaar al meermaals de situatie uitgelegd; dochter kan een aantal onderdelen van de gym niet meedoen ivm te flexibele enkelbanden. Ze volgt fysio hiervoor en mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Ook de fysio heeft vorig jaar een schriftelijke uitleg gegeven aan de gymdocent.

Dit schooljaar hebben we nogmaals een uitleg gegeven omdat dochter werd gepusht toch deel te nemen aan alle gym onderdelen. Hoeveel we ook uitleggen, er blijft een soort irritatie bij de docent omdat ze niet mee doet. Hij is dus echt wel op de hoogte, maar lijkt het niet aan te willen nemen. En speelt het via onze dochter.

Een vervangende opdracht maken is prima, ook veel fijner voor dochter dan toekijken hoe anderen wel sporten, maar wij vinden deze opdracht te persoonlijk gericht. Dochter heeft nu nog geen echte diagnose (behalve chronische enkelklachten) en een perspectief (en zeker degene die de docent insinueert) is er voorlopig niet.

De docent heeft echt tegen dochter gezegd dat ze haar verslag moet staven met röntgenfoto’s en/of andere bewijzen. Dat bedoeld hij dus echt met beeldmateriaal. Zeker dat stukje gaat me echt te ver, naast punt 7. Punt 7 geeft mij zeker het gevoel dat er eigenlijk niets aan de hand is.

Ik begrijp dat gymdocenten sporten belangrijk vinden voor kinderen, dat vinden wij met hen. En dat velen eronderuit proberen te komen. Maar wij hebben al zoveel gecommuniceerd over de enkel problematiek dat nu toch wel duidelijk mag zijn dat ze niet meedoet omdat ze het niet kan.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:20

Als er nog geen diagnose is vind ik het voorstel wat ik al las best een goede .
Stel aan de gymleraar voor dat je dochter een gymles voor Bereid waarom zij ook mee kan doen. Kan ze meteen haar mogelijkheden die ze wel heeft laten zien . En misschien meteen wat oefeningen mee nemen die de fysio met haar deed.

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:24

AppleSter schreef:
De docent heeft echt tegen dochter gezegd dat ze haar verslag moet staven met röntgenfoto’s en/of andere bewijzen. Dat bedoeld hij dus echt met beeldmateriaal. Zeker dat stukje gaat me echt te ver, naast punt 7. Punt 7 geeft mij zeker het gevoel dat er eigenlijk niets aan de hand is.


Ik begrijp dat je over die punten valt. Als je niet nog eens in gesprek wil met de leerkracht, zou ik je dochter de opdracht laten maken en die punten gewoon weg laten.
Krijgt je dochter dan een slechter cijfer voor LO? So be it. Je bent niet verplicht die röntgenfoto's te laten zien of de problematiek op andere manier te bewijzen. Een doktersattest dat je dochter niet kan deelnemen aan bepaalde activiteiten zou voldoende moeten zijn (althans zo is het in België).

Princesj

Berichten: 4551
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:26

Gezien het gaat om het verzoek van de school en niet over de specifieke blessure heb ik dit topic verplaatst naar STW.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:32

Dit is wettelijk gezien wel degelijk een probleem. Als je het louter juridisch bekijkt, dan moet jij als ouder van een minderjarige principieel toestemming geven om dit soort gegevens te laten verwerken, wat in principe wel gebeurt wanneer die docent dat leest. Bovendien gaat het hier om gezondheidsgegevens, die enkel onder bepaalde voorwaarden mogen worden verwerkt. Haar diagnose is bijvoorbeeld al een issue op vlak van privacy, maar scans en foto's doorgeven al helemaal.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:35

TS, in dit geval lijkt een gesprek met iemand hogerop (directeur? of is er nog een tussenniveau?) mij echt wel gepast. Eigen röntgenfoto's moeten doorgeven is geen normale schoolopdracht.

Anoniem

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:38

Ik zou eerst even met desbetreffende docent gaan praten. Leg ook gewoon de gevoelens op tafel die jij en je dochter hebben. Ze gaan toch goed met elkaar om (vanwege de sportactiviteiten waarbij ze helpt met het organiseren)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:39

Ik kan me voorstellen dat dit een opdracht is die is opgesteld voor leerlingen die iets tijdelijks hebben, zoals een gebroken been. Die hebben die rontgenfoto's vaak ook wel bij de hand en ik vond het altijd leuk om te laten zien zelfs, als ik weer eens iets had. Als je been toch al in het gips zit kan je ook wel vertellen hoe je je been gebroken hebt.

Vind het wel een beetje kort door de bocht van de docent dat hij deze opdracht ook aan jouw dochter geeft terwijl hem meermaals is verteld dat het niet duidelijk is waar het probleem ligt en ook geen perspectief op een snelle oplossing. Dan zou ze haar hele medische dossier bij de docent moeten droppen als vervangende opdracht. Ik zou nogmaals met de docent in gesprek gaan, aangeven dat jullie dit echt niet prettig vinden en dat ze met iets anders moeten komen. Als het gedrag (want richting jouw dochter pushen om toch mee te doen is wel echt heel vervelend) doorgaat kan je altijd nog hogerop stappen.

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:41

Ts, dan begrijp ik wel dat je daar over valt ja. Daar zou ik ook niet blij van worden.
Staven met persoonlijke, medische documenten zou ik al helemaal niet doen. Je dochter kan ze benoemen, maar dat de docent ze wil perse wil zien in het verslag zou mij ook te ver gaan.

Ik zou dochter het verslag laten maken maar dat stuk achterwege laten en dan in het verslag zetten dat de daadwerkelijke documenten wegens privacy niet in te zien zijn. Voor het zgn 3 maanden behandelplan zou ik een fictief iets maken of duidelijk bij het niet-fictieve plan vermelden dat binnen 3 maanden voetballen niet haalbaar is.

Ontzettend vervelend dat je dochter het gevoel heeft dat ze toch steeds gepusht wordt. In die zin zou ik toch nog een keer het gesprek aangaan en dit letterlijk benoemen.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 03-12-20 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5421
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:42

als een dokter/specialist (behandelend dus met toestemming-opdracht van ouders) al geen andere arts mogen benaderen voor bv second opinion oid zonder medeweten van ouders.

Wat heeft een gymleraar dan te maken met medische gegevens/oorzaak/herstel/en vervolgtraject??? In wezen helemaal niets en lijkt mij dat ie dat niet eens mag.