Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar
lenaa_tje schreef:Heb je de opdracht bekeken Shadow? Er wordt letterlijk nergens gevraagd naar eigen medische gegevens.
Beeld materiaal kan ook een schematische tekening zijn van bijv. Te weinig kraakbeen (ik noem maar wat)
De uitleg en daarbij de band tussen docent/leerling/ouders maakt dat het misschien anders is opgevat.
Shadow0 schreef:Ik denk dat bewustwording van (opbouwen na) blessures icm sport een heel nuttig iets is om te leren. Veel mensen denken dat ze na een paar maanden uit de running direct weer op hun oude niveau kunnen instappen, terwijl dat geenszins het geval is. Wat deze opdracht je leert is: wat gebeurt er eigenlijk met mijn spieren, met mijn conditie etc. als gevolg van deze blessure, en hoe kun je op een verantwoorde manier terugkomen op je oude niveau?lenaa_tje schreef:Anders is nadenken over je eigen stappen in de gymles helemaal niet zo’n rare vraag lijkt mij?
Weet ik eigenlijk niet, hoe zinnig is dat?
Shadow0 schreef:Maar zo'n opdracht maakt het ook toegankelijk voor een leerling. Niet elke leerling kan uit de voeten met abstracte, theoretische cases; dit maakt het gewoon heel duidelijk en concreet. En als je het echt zó'n drama vindt om tegen je docent te zeggen dat je op krukken rondhuppelt omdat je je kniebanden gescheurd hebt, ga je daar toch gewoon over in gesprek? Het is nou niet alsof ze naar extreem gevoelige informatie vragen.En ook, hoe dan ook, in strijd met de wet, want het gaat om medische gegevens.
Shadow0 schreef:Misschien wordt dat wel mondeling toegelicht door de docent? Ik heb nog nooit een docent gehad die me zonder iets te zeggen een opdracht in de hand gedrukt heeft, omdraait en wegloopt.Lenaatje, ik heb de opdracht zeker bekeken, en het vragen naar de definitie van de blessure en het herstelplan betreft medische informatie. En de vraag naar het ontstaan betreft volgens mij op z'n minst 'gewone' privacy waarbij er veel redenen kunnen zijn waarom leerlingen dat niet willen antwoorden, maar waar de veiligheid dat ze dat ook niet hoeven te beantwoorden niet uit de opdracht spreekt.
lenaa_tje schreef:Nou goed verschil van interpretatie denk ik. Ik heb een opdracht over blessure/aandoening nooit opgevat als bewijzen. Eerder als informatie geven over en de docent uitleg geven over iets voor jou werkt. Maar misschien zat de behoefte om anderen te informeren er vroeg in bij mij
Maflinger_S schreef:In dit geval zou ik, als de docent "bewijsmateriaal" wil, een briefje overhandigen van de behandelend arts waarin niets meer staat dan dat mevrouw X ivm haar medische conditie niet meedoet met de lessen LO. Wat de opdracht betreft zou ik dan een fictieve blessure nemen en die uitwerken.
Dat briefje overhandigen en de uitleg waarom de opdracht zo wordt uitgevoerd als ie wordt uitgevoerd zou ik wel door (een van) de ouders laten regelen nu blijkt dat mevrouw X blijkbaar al niet helemaal serieus wordt genomen door de docent.
Paardenfann4 schreef:Wow Mindim, het wordt steeds gekker lijkt het. Daar zou ik ook niet blij van worden dat het hele huis op de film moet. Dat gebeurde ook echt niet, zeker geen foto's van de slaapkamer. Wat heeft zo'n leraar Engels daar nu mee te maken?
Mkango schreef:Paardenfann4 schreef:Wow Mindim, het wordt steeds gekker lijkt het. Daar zou ik ook niet blij van worden dat het hele huis op de film moet. Dat gebeurde ook echt niet, zeker geen foto's van de slaapkamer. Wat heeft zo'n leraar Engels daar nu mee te maken?
Die leraar: niks. De taalvaardigheid van de leerling: heel veel.
Men klaagt dat de kennis die leerlingen opdoen, niet aansluit bij het echte leven, te theoretisch is, maar gaat ook staan steigeren als die opdrachten wél betrekking hebben op het dagelijks leven.
Mkango schreef:Maar zo'n opdracht maakt het ook toegankelijk voor een leerling. Niet elke leerling kan uit de voeten met abstracte, theoretische cases; dit maakt het gewoon heel duidelijk en concreet. En als je het echt zó'n drama vindt om tegen je docent te zeggen dat je op krukken rondhuppelt omdat je je kniebanden gescheurd hebt, ga je daar toch gewoon over in gesprek? Het is nou niet alsof ze naar extreem gevoelige informatie vragen.
Citaat:Misschien wordt dat wel mondeling toegelicht door de docent? Ik heb nog nooit een docent gehad die me zonder iets te zeggen een opdracht in de hand gedrukt heeft, omdraait en wegloopt.
lenaa_tje schreef:Maar Shadow waarom is de opdracht op papier ongepast? Er wordt niet om medische gegevens gevraagd.
Citaat:Zoals ik zei voor aanpassingen op de werkvloer hoef je ook niet direct naar de bedrijfsarts. Soms is iets simpel op te lossen.