Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10757
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:29

Ik vind niet dat de docent mag vragen om zulke specifieke gegevens. Alhoewel vragen af maar dan moet hij ook respecteren en accepteren dat hij ze niet krijgt.
Dus toch eerst bij de docent aangeven dat je de opdracht niet vind kunnen en vragen om een aanpassing.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:30

Heb je de opdracht bekeken Shadow? Er wordt letterlijk nergens gevraagd naar eigen medische gegevens.
Beeld materiaal kan ook een schematische tekening zijn van bijv. Te weinig kraakbeen (ik noem maar wat)
De uitleg en daarbij de band tussen docent/leerling/ouders maakt dat het misschien anders is opgevat.

Om het even te vergelijken met werk. Ook daar hebben mensen soms aanpassingen nodig.
Veelal gaat dat is goed overleg met je leidinggevende dan praat je dus over je blessure/aandoening. Dat hoeft toch niet direct iets raars te zijn? En nee dat is wat anders als je medisch dossier op tafel leggen (wat ook in deze school opdracht niet wordt gevraagd)

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:40

Ik heb zelf meerdere vervangende opdrachten gemaakt voor LO, maar altijd over de sport die ik op dat moment miste. Technische termen, spelregels, etc. In mijn opinie valt dat veel meer onder het vak LO en ik vind dat ook een stuk netter dan wat ze nu vragen :).

Edit: deze opdrachten waren trouwens zelfbedacht.
Laatst bijgewerkt door _Floortje op 06-12-20 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:42

Lenaatje, ik heb de opdracht zeker bekeken, en het vragen naar de definitie van de blessure en het herstelplan betreft medische informatie. En de vraag naar het ontstaan betreft volgens mij op z'n minst 'gewone' privacy waarbij er veel redenen kunnen zijn waarom leerlingen dat niet willen antwoorden, maar waar de veiligheid dat ze dat ook niet hoeven te beantwoorden niet uit de opdracht spreekt.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:48

lenaa_tje schreef:
Heb je de opdracht bekeken Shadow? Er wordt letterlijk nergens gevraagd naar eigen medische gegevens.
Beeld materiaal kan ook een schematische tekening zijn van bijv. Te weinig kraakbeen (ik noem maar wat)
De uitleg en daarbij de band tussen docent/leerling/ouders maakt dat het misschien anders is opgevat.


Goh, maar dat is dus een interpretatie, naast vele andere interpretaties. Als je het onderwerp van de opdracht leest (waarin dus letterlijk staat "eigen blessures"), dan snap ik wel dat je de interpretatie maakt van 'hè, vraagt die nu beeldmateriaal van eigen blessures?'
TS heeft daarnaast gezegd dat haar dochter de opdracht moet staven met röntgenfoto's. Dus of we het er nu over eens zijn of het om eigen of hypothetische blessures gaat, een schematische tekening is volgens de LO docent onvoldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:54

Shadow0 schreef:
lenaa_tje schreef:
Anders is nadenken over je eigen stappen in de gymles helemaal niet zo’n rare vraag lijkt mij?


Weet ik eigenlijk niet, hoe zinnig is dat?
Ik denk dat bewustwording van (opbouwen na) blessures icm sport een heel nuttig iets is om te leren. Veel mensen denken dat ze na een paar maanden uit de running direct weer op hun oude niveau kunnen instappen, terwijl dat geenszins het geval is. Wat deze opdracht je leert is: wat gebeurt er eigenlijk met mijn spieren, met mijn conditie etc. als gevolg van deze blessure, en hoe kun je op een verantwoorde manier terugkomen op je oude niveau?

Als je de meest asportieve persoon ooit bent die buiten de gymles om nooit een voet op een sportveld zet (waarmee ik dus niet de dochter van TS bedoel), wellicht niet zo spannend, maar voor mensen die wél actief sporten is het iets waar ze in hun latere leven ook profijt van zullen hebben, want niet voor iedere blessure heb je intensieve begeleiding van een arts of fysio nodig. Dan is het wel fijn als je zelf ook enige kennis hebt.

Shadow0 schreef:
En ook, hoe dan ook, in strijd met de wet, want het gaat om medische gegevens.
Maar zo'n opdracht maakt het ook toegankelijk voor een leerling. Niet elke leerling kan uit de voeten met abstracte, theoretische cases; dit maakt het gewoon heel duidelijk en concreet. En als je het echt zó'n drama vindt om tegen je docent te zeggen dat je op krukken rondhuppelt omdat je je kniebanden gescheurd hebt, ga je daar toch gewoon over in gesprek? Het is nou niet alsof ze naar extreem gevoelige informatie vragen.

Shadow0 schreef:
Lenaatje, ik heb de opdracht zeker bekeken, en het vragen naar de definitie van de blessure en het herstelplan betreft medische informatie. En de vraag naar het ontstaan betreft volgens mij op z'n minst 'gewone' privacy waarbij er veel redenen kunnen zijn waarom leerlingen dat niet willen antwoorden, maar waar de veiligheid dat ze dat ook niet hoeven te beantwoorden niet uit de opdracht spreekt.
Misschien wordt dat wel mondeling toegelicht door de docent? Ik heb nog nooit een docent gehad die me zonder iets te zeggen een opdracht in de hand gedrukt heeft, omdraait en wegloopt.

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:54

Als de leraar weet dat ze een chronische aandoening heeft, dan slaat de opdracht nergens op.

Begrijp ik goed dat ze wel aanwezig is met gym (buiten Corona dan) en alleen doet wat ze kan?
Leraar ziet ogenschijnlijk gezond kind die soms wel en soms niet meedoet. Dan krijg je vanzelf dat ze haar niet serieus nemen en gezien de opdracht doet hij/zij dat dus ook niet.

Ik zou als ouder ingrijpen en haar niet meer mee laten doen. Is het voor iedereen duidelijk.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 17:59

Op mij komt het over alsof de leerling moet bewijzen wat voor aandoening ze heeft en dat met bewijzen (foto's) moet onderbouwen. Ik zou hier niet van gecharmeerd zijn en dit laten weten aan de leraar en eventueel de schoolleiding als je er niet uit komt met de leraar. Er staat duidelijk eigen blessure, terwijl de dochter geen blessure heeft maar een chronische aandoening die niet beter wordt. Als de enkelbanden gescheurd hebt, kun je zo'n opdracht wel invullen, maar dit is voor de dochter van de TS redelijk zinloos gezien het niets met een blessure van doen heeft.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:09

Nou goed verschil van interpretatie denk ik. Ik heb een opdracht over blessure/aandoening nooit opgevat als bewijzen. Eerder als informatie geven over en de docent uitleg geven over iets voor jou werkt. Maar misschien zat de behoefte om anderen te informeren er vroeg in bij mij :')

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:10

lenaa_tje schreef:
Nou goed verschil van interpretatie denk ik. Ik heb een opdracht over blessure/aandoening nooit opgevat als bewijzen. Eerder als informatie geven over en de docent uitleg geven over iets voor jou werkt. Maar misschien zat de behoefte om anderen te informeren er vroeg in bij mij :')


Dat zal het zijn :)

imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:16

Op de vorige pagina staat dat ze idd met bewijsmateriaal moet komen.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:20

In dit geval zou ik, als de docent "bewijsmateriaal" wil, een briefje overhandigen van de behandelend arts waarin niets meer staat dan dat mevrouw X ivm haar medische conditie niet meedoet met de lessen LO. Wat de opdracht betreft zou ik dan een fictieve blessure nemen en die uitwerken.

Dat briefje overhandigen en de uitleg waarom de opdracht zo wordt uitgevoerd als ie wordt uitgevoerd zou ik wel door (een van) de ouders laten regelen nu blijkt dat mevrouw X blijkbaar al niet helemaal serieus wordt genomen door de docent.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:22

Maflinger_S schreef:
In dit geval zou ik, als de docent "bewijsmateriaal" wil, een briefje overhandigen van de behandelend arts waarin niets meer staat dan dat mevrouw X ivm haar medische conditie niet meedoet met de lessen LO. Wat de opdracht betreft zou ik dan een fictieve blessure nemen en die uitwerken.

Dat briefje overhandigen en de uitleg waarom de opdracht zo wordt uitgevoerd als ie wordt uitgevoerd zou ik wel door (een van) de ouders laten regelen nu blijkt dat mevrouw X blijkbaar al niet helemaal serieus wordt genomen door de docent.

Ik heb dit een paar keer genoemd zien worden maar de behandeld arts mag geen verklaring afgeven: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... laring.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:24

Heel eerlijk, het gaat de docent niks aan over hoe de blessure is ontstaan, hoe lang het er al is en dergelijke, wat het behandeltraject is. Het meisje kan niet meedoen, punt. Vraag vrijstelling aan of neem een verklaring mee van de behandelend arts.

Mijn zoon liep laatst het hele huis te filmen. Opdracht van engels, film de binnenkant van je huis en geef aan welke ruimtes je het prettigst vind. De huisdieren staan al op film bij de docent en ook foto's van zijn slaapkamer. Heb inmiddels school gebeld en gezegd dat we geen gehoor geven aan dit soort opdrachten. Hebben ze niets mee nodig. Ook een werkbeschrijving van je ouders doen, dat gaat ze helemaal niks aan.

Opdracht gaat trouwens niet over een blessure, maar over eigen blessure. Daar wringt hem de schoen.


Edit typos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-20 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:37

Wow Mindim, het wordt steeds gekker lijkt het. Daar zou ik ook niet blij van worden dat het hele huis op de film moet. Dat gebeurde ook echt niet, zeker geen foto's van de slaapkamer. Wat heeft zo'n leraar Engels daar nu mee te maken?

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:40

Heldere link Laurie, dank je wel.

Tja, zo te zien zit er voor de dochter niet veel anders op dan elke keer wanneer de LO-docent haar een beetje onder druk zet om toch mee te LO-en, te verwijzen naar (een van) haar ouders die niets anders zegt dan dat de dochter ivm een medische conditie niet mee doet met LO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:52

Paardenfann4 schreef:
Wow Mindim, het wordt steeds gekker lijkt het. Daar zou ik ook niet blij van worden dat het hele huis op de film moet. Dat gebeurde ook echt niet, zeker geen foto's van de slaapkamer. Wat heeft zo'n leraar Engels daar nu mee te maken?

Die leraar: niks. De taalvaardigheid van de leerling: heel veel.

Men klaagt dat de kennis die leerlingen opdoen, niet aansluit bij het echte leven, te theoretisch is, maar gaat ook staan steigeren als die opdrachten wél betrekking hebben op het dagelijks leven.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:54

Foto's en films van slaapkamers gaan mij een brug te ver. Lijkt mij dat er wel iets creatiever met het dagelijks leven om kan worden gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:58

Mkango schreef:
Paardenfann4 schreef:
Wow Mindim, het wordt steeds gekker lijkt het. Daar zou ik ook niet blij van worden dat het hele huis op de film moet. Dat gebeurde ook echt niet, zeker geen foto's van de slaapkamer. Wat heeft zo'n leraar Engels daar nu mee te maken?

Die leraar: niks. De taalvaardigheid van de leerling: heel veel.

Men klaagt dat de kennis die leerlingen opdoen, niet aansluit bij het echte leven, te theoretisch is, maar gaat ook staan steigeren als die opdrachten wél betrekking hebben op het dagelijks leven.

En dat moet worden getoetst met een filmpje van de binnenkant van mijn huis? Taalvaardigheid kan ook via andere onderwerpen toch?

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:59

Ik heb ook een hele voel gymlessen gemist door chronische knie klachten. Soms ging het een periode goed en kon ik weer wat meer mee doen, andere periodes kon ik vrijwel niks. In de periodes dat ik niks kon moest ik me vooral vaak verdiepen in de regels van de sporten en in de lessen aanwezig zijn als scheidsrechter.

Ik zou inderdaad nogmaals proberen het gesprek aan te gaan met de betreffende leraar. Mocht dit nou helemaal niet baten kan je altijd nog andere stappen gaan zetten. Ik zou zeker niet nu al te pittig gaan reageren, ookal snap ik wel waar dat vandaan komt.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:05

Mkango schreef:
Maar zo'n opdracht maakt het ook toegankelijk voor een leerling. Niet elke leerling kan uit de voeten met abstracte, theoretische cases; dit maakt het gewoon heel duidelijk en concreet. En als je het echt zó'n drama vindt om tegen je docent te zeggen dat je op krukken rondhuppelt omdat je je kniebanden gescheurd hebt, ga je daar toch gewoon over in gesprek? Het is nou niet alsof ze naar extreem gevoelige informatie vragen.


Medische informatie valt dus eigenlijk per definitie onder 'extreem gevoelige' informatie, en bovendien is er een machtsverhouding tussen de docent/school en de leerling. Zeker als het een opdracht voor een cijfer is. Dat betekent dat de situatie niet vrij is, en dat veel leerlingen zich wellicht niet eens bewust zijn dat ze dit ook mogen weigeren. (Zoals het erop lijkt dat er ook docenten zijn die hier het probleem niet zien, dus hoe kansrijk is dat gesprek?)

De wet over privacy en gevoelige medische gegevens is er niet alleen voor de mensen die daar een punt van maken - die is er om iedereen te beschermen. En dat betekent dat scholen en docenten op zijn minst vooraf duidelijk maken dat dergelijke informatie niet gegeven hoeft te worden en helemaal vrije keuze is.

Citaat:
Misschien wordt dat wel mondeling toegelicht door de docent? Ik heb nog nooit een docent gehad die me zonder iets te zeggen een opdracht in de hand gedrukt heeft, omdraait en wegloopt.

Wat is er voor moeite om te zorgen dat de opdracht op papier volledig en duidelijk is? Mondelinge toelichtingen zijn nogal vluchtig. Wat is er op tegen om de opdracht zo te maken dat het voor iedereen glashelder is dat het delen van gevoelige informatie geheel vrijwillig is?
Nogmaals: dit is zelfs niet alleen maar omdat het van belang is voor de specifieke situatie, maar ook om leerlingen te leren hoe normale, respectvolle communicatie rondom dergelijke onderwerpen eruit ziet, zodat ze ook herkennen als een werkgever bijvoorbeeld ongepaste dingen vraagt.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:14

Maar Shadow waarom is de opdracht op papier ongepast? Er wordt niet om medische gegevens gevraagd.

Zoals ik zei voor aanpassingen op de werkvloer hoef je ook niet direct naar de bedrijfsarts. Soms is iets simpel op te lossen.
Zo heeft een collega een speciale stoel, is geen bedrijfsarts aan te pas gekomen. Werk ik niet langere tijd in een bepaalde ruimte ivm. Stof. Ook geen bedrijfsarts aan te pas gekomen. Wel een korte uitleg met wat ik nodig heb.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:23

lenaa_tje schreef:
Maar Shadow waarom is de opdracht op papier ongepast? Er wordt niet om medische gegevens gevraagd.


Ik heb het idee dat ik dat al een paar keer heb aangegeven: het vragen naar de definitie of het behandelplan van een blessure betreft medische gegevens en die *mag* je niet zomaar verwerken.

Daarnaast is het vragen naar het ontstaan van een blessure op z'n minst erg privacygevoelig, er kunnen vele uiteenlopende redenen zijn waarom iemand dat niet wil toelichten, en dat mag.

Omdat er een machtsverhouding bestaat tussen docent en leerling en omdat het een opdracht is die gedaan moet worden voor een cijfer / voldoende ligt daar druk op, en is het ook niet vrij aan de leerling om daarin te kiezen. Dat moet je als docent dus heel goed duidelijk maken in de opdracht.

Citaat:
Zoals ik zei voor aanpassingen op de werkvloer hoef je ook niet direct naar de bedrijfsarts. Soms is iets simpel op te lossen.


Waar dat kan, in vrijheid en overleg: prima. Maar als er redenen zijn waarom je dat niet wilt, dan moet dat via een bedrijfsarts lopen: die mag de medische gegevens beoordelen en verwerken. Een werkgever mag daarin juist heel veel niet.
Hier speelt nogmaals nadrukkelijk mee dat het geen gewone vragen uit belangstelling zijn. Een werkgever gaat, als de relatie goed is, niet z'n boekje te buiten als je met krukken op werk komt en hij vraagt 'wat is er gebeurd?' en daarna pakt hij een goeie stoel voor je en een krukje om je been op hoog te leggen. Helemaal prima hoor, zul je mij niet over horen.

Maar de vraag 'wil je even zorgvuldig op de mail zetten hoe de blessure is ontstaan en hoe je die een volgende keer denkt te voorkomen' bijvoorbeeld is ver, ver over de schreef. Een opbouwplan dient ook echt met de bedrijfsarts gemaakt te worden. En dit is geen belangstellende vraag van een betrokken docent, maar een opdracht voor een cijfer. Dat is echt heel iets anders.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Vraag mbt privacy ten opzichte van LO docent bij blessure VO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:42

Wat een onzin zeg... jij hebt een heel raar beeld bij becijferen zeg.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:45

lenaa_tje schreef:
Wat een onzin zeg... jij hebt een heel raar beeld bij becijferen zeg.


Wat bedoel je met 'daar heb ik een raar beeld bij'? Wat is het beeld dat je denkt dat ik heb? En wat is volgens jou het beeld dat ik zou moeten hebben?