Studiekeuze als werkende

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Studiekeuze als werkende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:29

Tja, dan ben je ineens 30 en heb je er meer dan 10 jaar werken opzitten en gedurende die tijd ook genoeg foute studiekeuzes gedaan. Maar hoe nu verder?

Om een beeld te schetsen: ik ben vroeger begonnen op het gymnasium, ik blonk niet echt ergens in uit, maar had wel interesse in natuur & techniek & gezondheid. Talen (behalve Engels) waren (en zijn overigens :')) een ramp.
Het niveau had ik op zich wel aangekund, echter te weinig motivatie en een te korte concentratieboog.
Uiteindelijk zonder enige inspanning de havo gehaald met een uitgebreid pakket. Natuur & gezondheid en Natuur en techniek. In mijn tijd hield dat in dat ik zowel biologie had als natuur- en scheikunde 1+2, wiskunde B12, Nederlands, Engels, filosofie, ckv en een getuigschrift Duits 1 en ANW op vwo niveau.

Toen 'moest' ik gaan studeren. Vroeger wilde ik dierenarts worden, maar daarvoor heb je vwo nodig en daarnaast ook besloten dieren als hobby te houden.
Ik had interesse in architectuur 'dus' ik ging hbo bouwkunde studeren. Na blok 2/3 gestopt, niks voor mij al die constructies berekenen en weinig tekenen/ontwerpen. Wat dat betreft trok bijvoorbeeld de studie ruimtelijke ordening en planologie mij achteraf gezien toen meer, eerste blok zaten we namelijk samen met die opleiding.

Toen kwam eigenlijk het werken. Ik kon fulltime aan de slag bij mijn bijbaan in de supermarkt en de manager zag wel wat in mij en stelde voor het winkelmanagement traineeship te volgen en daarbij duaal de hbo studie small business and retail management te studeren.

Ik zag dit helemaal zitten en ben daaraan begonnen ondanks dat mijn familie het niet heel verstandig vond. Maar hé, ik mocht mijn eigen keuzes maken.

Om het verhaal niet veel te lang te maken: Werk werd minder leuk mede door nieuwe manager, studie liep toch niet zo lekker en na 2 jaar net aan mijn propedeuse niet gehaald, dus het was einde verhaal.

We zitten dan in 2012 en vanaf dat moment ben ik eigenlijk blijven werken en heb ik zo jaren in de detailhandel als leidinggevende gewerkt. In deze jaren wel beseft dat dit niet alles was en in 2018 besloten een thuisstudie mbo human resource management te gaan doen.
In 2019 ging mijn werkgever failliet en bent ik in de recruitment terecht gekomen. 2018 en groot deel van 2019 eigenlijk weinig aan de studie gedaan, maar nu is dan eindelijk het moment dat ik er bijna klaar mee ben. Recruitment vind ik "oke", maar ook dit is niet echt voor mij weggelegd voor de komende 5 jaar. Ik zou mij graag meer bezighouden met HR op tactisch en strategisch niveau. Daarnaast heb ik ontdekt dat arbeidsrecht mijn interesse heeft.

Na een heel inleidend verhaal: Ik wil "iets" verder studeren als ik met mijn huidige opleiding klaar ben.
Cursussen, een andere mbo maar ook zeker een hbo opleiding of een Associate Degree vind ik een optie. Maar wat?!

Het grootste bezwaar lijken de kosten, het liefste wil ik niet afhankelijk zijn van mijn werkgever omdat ik niet weet hoelang ik nog bij mijn huidige werkgever wil/kan blijven gezien de werkwensen die ik heb. Een cursus op kosten van mijn werkgever zou wel een optie zijn, maar ik wil op dit moment mijn werkgever niet in een meerjarenplan betrekken.
Kosten spelen dus zeker mee, maar bij hoge kosten is het 'leven lang leren krediet' eventueel nog een oplossing.


Iemand die zich hierin herkent? Of goede tips heeft voor een geschikte opleiding of tips in het algemeen zijn ook welkom.

Help. :')

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:36

:wave: ik ga omscholen na ongeveer 8 jaar werk. Het lijkt me best pittig want ik ben lang niet naar school geweest, maar ik ga ervoor. Ben ongeveer van dezelfde leeftijd. Ik zou vooral heel erg gaan kijken naar wat lijkt je leuk, maar ook waar liggen de baankansen en waarmee kun je jezelf onderhouden. Zo had ik ook wat beroepen die me wel leuk leken, maar als ik een studie betaal en afrond wil ik er wel ook mee kunnen gaan werken. Is het voor jou te doen om voltijd te studeren? Anders kun je kijken naar BBL of deeltijd mogelijkheden.

Volgens mij wordt er nu wat van jobcoaching betaalt door de overheid iets van 750,- als ik het goed heb onthouden. Misschien kun je daar eens naar kijken.

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Studiekeuze als werkende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 17:42

Voltijd studeren is absoluut geen optie. Ik ben alleen en heb geen spaarpot die zo'n lange periode met weinig/geen inkomen kan overbruggen.
Een deeltijd opleiding met 1 dag per week school is wel een optie.

Na zo lang werken volledig naar school gaan lijkt me in jouw geval @moonsparkle inderdaad een behoorlijke omschakeling.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 17:44

Muisbal schreef:
Voltijd studeren is absoluut geen optie. Ik ben alleen en heb geen spaarpot die zo'n lange periode met weinig/geen inkomen kan overbruggen.
Een deeltijd opleiding met 1 dag per week school is wel een optie.

Na zo lang werken volledig naar school gaan lijkt me in jouw geval @moonsparkle inderdaad een behoorlijke omschakeling.


Ik ga werken /leren dus ook niet voltijd naar school ;)

Niien_S
Berichten: 451
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Veluwe

Re: Studiekeuze als werkende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:00

Sowieso zijn een deel(1/3e ongeveer) van je studiekosten terug te vragen bij de belastingdienst :)

En het ontwikkeladvies vanuit de overheid kun je vanaf 1 december ook weer aanvragen. Dat zijn 3 afspraken bij een loopbaancoach, heb ik ook gevolgd en was voor mij zeker de moeite waard omdat ik niet goed wist wat ik wou doen. https://www.noloc.nl/ontwikkeladvies

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Studiekeuze als werkende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:04

Ik ga beginnen met een AD. En heb ook nog eens een werkplek gevonden. Misschien eerst kijken wat je een leuke studie vind ? En vanuit daaruit gaan solliciteren?

Devil_ina

Berichten: 743
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:27

Ik ben nog wat ouder, tweede helft 40 :D en ook ik ben bezig met omscholen, tot verzorgende IG.

Ik heb niks nada ervaring in de zorg, wat gelukkig niet als probleem wordt gezien.

Wel heb ik bewust voor een thuisstudie gekozen, omdat ik ook niet zonder inkomen kan aangezien ik alleen woon.
Ik zit nu in week 3 van 40 weken stage (2 dagen per week)
In een verzorgingshuis, en dat vind ik echt ontzettend leuk, wat mij betreft echt de juiste keus gemaakt! <3

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 18:47

Ik vind een echt werken/leren traject altijd heel knap als mensen dat doen.

Heb het zelf ook 2 jaar gedaan, maar werkte toen maar 3 dagen, soms 4. En toen der tijd niet echt goed gelukt dus haha.

Dat ontwikkeladvies vind ik zeker wel een goede! Budget vanuit de overheid kende ik niet, en als je op die manier meer over je zelf kan leren zie ik dat wel zitten eigenlijk.

Heb ook net een opleiding gevonden die ik nog niet eerder was tegengekomen. Een (deel)opleiding op hbo-master niveau. "Leergang Arbeidsrecht". Voordeel van deze opleiding is dat je geen hbo diploma hoeft te hebben.
De functies waar ik -denk ik- naar toe wil vragen vaak hbo/hbo+ niveau, dus dan zie ik zoiets ook wel zitten.

Ik werk op dit moment 32 uur en dat wil ik wel zo houden, omdat een daling in inkomen niet echt haalbaar is.

Om nog even een leuke toevoeging te doen... De zorg trekt mij ook wel, alleen lijkt voor mij veel niet 'spannend' genoeg. Maar bijvoorbeeld de ambulance of de spoedeisende hulp weer wel. Bloed, botbreuken kom maar door :D :+
Maar ook daar is het omscholen in combinatie met een acceptabel inkomen best lastig...

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Studiekeuze als werkende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:04

Ik vrees dat je dan toch eerst deeltijd hbo V moet doen. Op zich is dat prima te doen, volgens mij kan je aardig makkelijk hbo deeltijd doen. En dan doorstromen.

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:23

Mocht je ook nog steeds interesse hebben in ruimtelijke ordening/planologie; hier is op het moment echt veel werk in te vinden, aan de techniek kant daarvan nog meer. Hoeft niet eens perse echte hardcore techniek functie te zijn, maar ook heel veel andere rollen om de techniek heen.