Hoe kun jij het beste leren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 11:00

Ik ben wel benieuwd wat voor jullie de beste manier is om te leren. Ik denk dat het voor veel mensen verschillend kan zijn maar wie weet hebben anderen ook iets aan de tips. Ik ga na jaren van werken namelijk weer naar school.

Bij mij helpt het om:

De tekst uit een boek samen te vatten, dat vergt veel schrijfwerk maar al het onnodige filter ik er uit. Daarbij kun je een schriftje makkelijk pakken en zo tussendoor weer even iets checken.

Daarna te leren met de tv aan, ik lees een stukje, kijk TV en als ik het daarna nog uit mijn hoofd weet te herhalen kan ik door naar het volgende. Dan weet ik gelijk dat het goed is blijven hangen.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:04

Ik schreef altijd mee in lessen en hoorcollege's. Eventueel maakte ik hier ook tekeningetjes bij.

Als ik uit het boek moest leren: samenvatten op papier, dus niet overtikken op een laptop, en belangrijke punten arceren, tekeningetjes maken en twee dagen later kijken wat ik nog wist. Wat ik niet wist schreef ik weer op en daarvoor probeerde ik ezelsbruggetjes etc te maken ;) een dag of twee dagen later alles weer eens doorlezen.

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:37

Tot een paar jaar geleden werkte stof stampen het beste, tegenwoordig leer ik het beste door een samenvatting te maken. Af en toe frusterend want dat kost zoveel meer tijd

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:45

Tijdens het lezen met een markeerstift de belangrijkste concepten/zinnen aanstrepen. Dan voor het examen daar nog even vluchtig overheen lezen en dan komt het wel goed.

Verder vind ik het prettig als er genoeg geluid/gerommel om me heen is zodat ik mij daarvoor af kan sluiten (en dus focus heb). Liefst uren achter elkaar zonder gestoord te worden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:02

Met elke les die ik voorbereid maak ik de samenvatting al, dus ten tijde van de toetsen heb ik al een uitgebreide samenvatting van alles wat er besproken is in de les. Ik maak oefentoetsen om te kijken waar de hiaten zitten en daar ga ik nog even extra voor zitten.
Stampen is hier niet nuttig, de stof goed begrijpen is het belangrijkste. Het leren doe ik dus niet pas vlak voor de toets, maar gewoon altijd al met de voorbereiding van de lessen. Dan blijft het het langste hangen.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:53

Door aantekeningen en samenvattingen stampen. Wel altijd met muziek op de achtergrond, in stilte kon ik niet studeren.

pateeke
Berichten: 2214
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:21

Bij mij hing / hangt het af van welk vak, hoe dit gegeven is, wat je moet kennen / kunnen enz.
Voor bijvoorbeeld vakken als statistiek maakte ik voornamelijk oefeningen, ging ik op zoek naar de logica van oefeningen,... Open boek examens: goede structuur aanbrengen in boek, nota's,... (werken met verschillende kleurcodes, inhoudstafel enz). Echt theoretische vakken maakte ik ook samenvattingen van die ik op een vrij gelijkaardige manier als jij leerde. Meer naar het einde van mijn studie toe, herlas ik samenvattingen enkele keren voor bepaalde vakken ipv ze echt te 'leren'. Dit vaak wegens tijdsgebrek. Zo was ik aan het eind van mijn studie al aan het werk en had ik dus niet heel veel tijd om te studeren. Voor mijn huidige studie heb ik ook niet bijzonder veel tijd dus daarbij zorg ik vooral dat mijn nota's heel goed in orde zijn en dat lees ik dan een of enkele keren vooraleer ik examen heb.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:25

Op school leerde ik het gewoon door het even door te lezen, te onhouden en de dag na de toets het weer te vergeten. Tegenwoordig leer ik alleen dingen die ik echt moet en wil onthouden, en dan ga ik het echt opschrijven. Dan ben ik er even echt bewust mee bezig ipv dat ik het gewoon overtyp of lees, en dan blijft het hangen :j

Ik markeer niet veel, maak geen tekeningen o.i.d.

Tegenwoordig doe ik dit allemaal wel via de ipad trouwens. Apple Pencil erbij en schrijven maar. Niet zo fijn schrijven als op papier, maar ik kan de zooi niet meer kwijt raken :Y)

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:27

Door luisteren. Als ik echt goed mijn aandacht erbij heb in een voorlezing dan hoef ik daarna niet veel meer te doen. Als dat niet kan, dan door zelf samenvatten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:48

Ik kon thuis niet altijd goed studeren, teveel andere dingen die ik kon gaan doen.
Ik had destijds nog een ov studentenkaart met vrij reizen. En ging dan in de trein zitten leren, het hele land door. Flesje drinken en een boterham mee.

Anoniem

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:35

Voor mij hielp aantekeningen maken en samenvattingen schrijven.. Maar ik was ook een ster in uitstellen tot het allerlaatste moment, dan maakte ik nog wel een samenvatting (die dan heel uitgebreid begon en uiteindelijk heel summier werd :') ), maar had ik geen tijd meer om dit te leren :+

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe kun jij het beste leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:43

Ik leerde altijd het best door de stof met medestudenten door te spreken en het aan elkaar uit te leggen. En samenvattingen maken!

zonnet50

Berichten: 141
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:23

Momenteel leer ik het beste door de stof te bespreken met mijn klasgenoten maar ook door bijv leermomenten in te plannen.. Daarnaast werkt samenvattingen maken ook erg goed.
Wat ik vooral merk bij mijzelf is dat ik het soms wat makkelijk aan de kant schuif.. Niet altijd een hele goede eigenschap haha.

Daarnaast heb ik nu ook een eigen plek op zolder gemaakt waar ik geen last heb van de leef geluiden beneden.