Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:49

[/quote] Bijzonder dit, ik werk al bijna 18 jaar als zzp-er en werd destijds door de bankmedewerker er op gewezen dat ik geen zakelijke rekening moest openen, dat dat absoluut niet nodig is voor een kleine ondernemer omdat dat oa veel te veel kosten met zich mee brengt, ik moest gewoon een privérekening openen, en dat heb ik dus na al die jaren nog steeds, en dat bevalt prima, nooit gezeur over gehad, ook niet van de belastingdienst, die man heb mij er wel ooit naar gevraagd van waarom, toen bovenstaande gezegd en toen zei hij ook van nou dat is ook zo, fijn want dat scheelt je enorm veel bankkosten.[/quote]

Er is veel veranderd in 18 jaar :-). De afgelopen jaren is er flink wat wetgeving bijgekomen om witwassen en dergelijke tegen te gaan. Sinds een paar jaar moet een bank van iedere zakelijke rekeninghouder een check doen (google op UBO-register) . De bank krijgt daar boetes voor als zij dit niet goed doen. ING heeft in 2018 775 miljoen boete gehad voor het niet goed bestrijden van fraude. Rabobank ook.

Daardoor zijn banken veel strenger geworden. Ik zou blijven bellen, bellen en bellen naar de bank. Net zolang totdat ze het zat zijn en iemand naar voren wordt geschoven om het op te lossen. Dan vooral zelf ook in de meewerkmodus gaan zitten. Vragen wat diegene moet doen om het te corrigeren. Het belang van de bank is het dossier weer op orde te hebben om boetes te voorkomen. Je kunt gaan klagen over de behandeling en dergelijke, maar dat helpt waarschijnlijk niet om het op te lossen.

Een nieuwe rekening bij een andere bank: ik weet niet of dat nog gaat. De bankrekeninghouder zal ondertussen wel geregistreerd staan in een frauderegister. Als dat nog niet zo is, moet je snel zijn. En misschien wordt de nieuwe rekening zodra er een registratie is alsnog ook geblokkeerd.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:49

Ik heb dit grapje aan de hand gehad en je kan vergeten dat ze snel weer de beschikking heeft over haar rekening. Snel een andere openen, dus, en hopen dat ze niet op de zwarte lijst is gezet.

Bezwaar aantekenen bij de bank, en als die dat niet willen opnemen, dreigen met melding bij KIFID en dat ook doorzetten (https://www.kifid.nl/klacht-indienen/).

Als ze ervoor in aanmerking komt: juridisch loket inschakelen om te helpen met de brieven.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:04

@Ingedebruyn. Klopt

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:05

Wacht even, een prive rekening gebruiken voor zakelijke transacties. Daarom mijn verwijzing naar de FIOD.

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:07

@Flower033. Bellen lukt waarschijnlijk niet meer omdat ze haar/hem geblokkeerd hebben

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:10

Ik zou zo snel mogelijk een goede advocaat in de arm nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:27

Reggledoos schreef:
@Flower033. Bellen lukt waarschijnlijk niet meer omdat ze haar/hem geblokkeerd hebben

Sorry maar dit slaat nergens op. Een bank blokkeert jouw telnummer niet. Je zal ze altijd kunnen bellen.

@Prrr; waarom dreigen met KIFID? Denk je dat de bank daar gevoelig voor is? Daarmee zeg je al dat de bank weet dat ze fout zitten en dan wel terug gaan krabbelen??? Sorry maar de bank heeft verdachte transacties opgemerkt en moet conform wetgeving hierop reageren via bepaalde procedures (zie ook post hierboven over witwassen).

Als ik de post van TS leest gaat dit ook niet over 1 of 2 opvallende transacties maar om heel veel en veel geld. Als die persoon echt onschuldig is komt het allemaal wel op zn pootjes terecht maar eerst moeten de juiste procedures worden gevolgd. In het ergste geval zal ze een zakelijke rekening moeten openen of wordt er afscheid van elkaar genomen.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:52

Ik heb ook even navraag gedaan bij iemand die deze dingen dus controleert ;)

____
De bank bellen. Er is altijd een klantenservice. Aangeven dat en waarom de particuliere rekening voor zakelijk gebruik is gebruikt en direct een zakelijke rekening openen (met kvk inschrijving erbij natuurlijk). Eventueel een rekening bij een andere bank openen als de desbetreffende bank niet mee wilt werken.
Daarnaast is het ook van belang of de klant is gecontact. Dus hebben ze hem/haar gewaarschuwd?
Rekening blokkeren mag namelijk niet zomaar. Je moet ook direct een klacht hierover indienen.
____

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 11:55

Samy schreef:
Ik heb ook even navraag gedaan bij iemand die deze dingen dus controleert ;)

____
De bank bellen. Er is altijd een klantenservice. Aangeven dat en waarom de particuliere rekening voor zakelijk gebruik is gebruikt en direct een zakelijke rekening openen (met kvk inschrijving erbij natuurlijk). Eventueel een rekening bij een andere bank openen als de desbetreffende bank niet mee wilt werken.
Daarnaast is het ook van belang of de klant is gecontact. Dus hebben ze hem/haar gewaarschuwd?
Rekening blokkeren mag namelijk niet zomaar. Je moet ook direct een klacht hierover indienen.
____


De bank heeft geen contact met haar opgenomen en houdt haar niet op de hoogte.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:06

Samy schreef:
Ik heb ook even navraag gedaan bij iemand die deze dingen dus controleert ;)

____
De bank bellen. Er is altijd een klantenservice. Aangeven dat en waarom de particuliere rekening voor zakelijk gebruik is gebruikt en direct een zakelijke rekening openen (met kvk inschrijving erbij natuurlijk). Eventueel een rekening bij een andere bank openen als de desbetreffende bank niet mee wilt werken.
Daarnaast is het ook van belang of de klant is gecontact. Dus hebben ze hem/haar gewaarschuwd?
Rekening blokkeren mag namelijk niet zomaar. Je moet ook direct een klacht hierover indienen.
____


Rekening blokkeren mag zeker wel zonder voorgaande communicatie. De bank informeert daarna over de reden en het onderzoek. Anders kunnen criminelen hun rekening nog snel wegboeken na een waarschuwing.

Uiteraard alleen als daar vanuit de bank gezien voldoende reden voor is.

Verder inderdaad proberen een andere rekening te open. Als er onderzoek gedaan moet worden, kan dit lang duren en laten ze zich ook niet opjagen. Vanuit de Wwft kunnen ze het zich echt niet veroorloven om geen gedegen onderzoek te doen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 16:01

Weet iemand misschien bij welke organisaties ze terecht kan? Als dit echt zo lang gaat duren wordt onder andere voedsel probleem.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:04

Maatschappelijk werk.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 16:08

Kan ze geen nieuwe particuliere rekening openen? Indien nodig bij een andere bank? dan kan haar salaris daarop gestort worden, kan ze in ieder geval weer wat uitgaves doen.
Wijziging doorgeven van rekening voor salaris lijkt me dan het minste probleem in dit verhaal. Kan ze in ieder geval weer vooruit en heeft ze dan een wat langere adem voor het andere probleem.
Je zou ook nog de consumentenbond kunnen benaderen en hun als tussenpersoon in kunnen zetten wellicht?

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 19:54

Ik kreeg net een berichtje dat ze weer bij haar rekening kan.

Uiteindelijk heeft het gewerkt om het Social media team van de bank te taggen op Facebook, daarna werd er wel gekeken naar het gestuurde bewijs

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 19:57

Gelukkig maar!

Reggledoos
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Wat te doen bij verdenking fraude door bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 23:06

Fijn zeg!
@Gloa. Ze blokkeren je telefoonnummer niet nee, klantenservice zal zeggen dat ze niks weten of mogen zeggen en ongeveer twee weken nadat je rekening is geblokkeerd staan ze je niet meer te woord. Je moet namelijk je rekeningnummer invoeren en als dat een geblokkeerd rekening is hangen ze op.
Zeg niet dat ik onzin praat, ik heb er middenin gezeten