Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:45

Ja, lastig.. Jezelf 'kwellen' door te blijven is natuurlijk niks, maar misschien kun je het ook nog even aankijken. De grootste kosten heb je nu gehad, die 2 of 3 maanden langer huur maken dan denk ik ook niet meer zo veel verschil. Door de corona is het nu natuurlijk ook wel anders dan 'normaal', ook omdat er gewoon een stuk minder mensen op kamers gaan omdat er minder gereist hoeft te worden.

Het eerste jaar van mijn opleiding woonde ik nog thuis. Ik ging dagelijks van Mijdrecht naar Den Haag en was zo 4 uur per dag kwijt aan reizen. Maar dat maakte mij niet uit, want bij mijn ouders had ik de paarden en een sociaal leven, werk enz. Tijdens mijn eerste jaar gingen steeds meer medestudenten op kamers en vond ik het jammer dat ik vaak etentjes moest laten gaan omdat ik anders niet meer naar huis kon of anders gelijk bij iemand moest logeren. Tevens gebeurde het regelmatig dat ik 's ochtends te laat was omdat het OV weer eens flinke vertraging had.

Na een jaar ben ik toch op kamers gegaan en het eerste jaar ging ik zeker nog het weekend en soms zelfs doordeweeks als ik vroeg klaar was naar mijn ouders. Want ik kon nog maar slecht mijn leven thuis loslaten, maar had gelukkig wel de mogelijkheid om in Den Haag te zijn wanneer dat wat studie betreft beter uit kwam. Op een gegeven moment ben ik hier in Den Haag werk gaan zoeken in de horeca, waar ik (naast inmiddels vrienden van de studie) ontzettend veel mensen heb leren kennen. Mijn momenten naar mijn ouders werden steeds minder, helemaal toen het met de paarden zo liep dat ik daarvoor ook niet meer die kant op ging.

Inmiddels ben ik al 2 jaar klaar met mijn studie, woon en werk ik nog steeds in Den Haag en zie ik mijn ouders zo'n 1/2 keer per maand (hier of daar). Al mijn sociale contacten zijn hier, vanuit studie en werk. Ik rij hier nu paard, sport hier en vind het super leuk als vrienden en familie uit Mijdrecht hier komen om ze Den Haag te laten zien.

Samengevat, het heeft echt tijd nodig om je ergens op je plek te gaan voelen en dit moet ook gewoon groeien :). De corona maakt dan nu dat je niet zoveel contact uren heb op school en medestudenten misshcien minder op kamers wonen. Maar ga kijken voor vrijwilligerswerk of een ander baantje. (Sport)clubs die je leuk lijken, plaats een berichtje op bokt of er mensen in Utrecht zijn die een keer met je de stad in willen. Ga erop uit! Probeer dingen te vinden waarvoor je in Utrecht wilt zijn, de sociale contacten komen vanzelf. En ben bij je ouders wanneer je daar lekker wilt zijn :)

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:25

Ik heb alleen maar de eerste pagina gelezen maar ik zit nu ook net 3 weken op kamers en ik kan je zeggen dat het in het begin niet helemaal lekker hoeft te gaan.
Ik heb nu ook een paar avonden dat ik zelf ook denk wat doe ik hier?? Ik heb geen vrienden, mijn favoriete sporten en hobbies zijn hier niet in de buurt te vinden (voltige, balfolk, handbalancing en acrobatiek vind die maar eens in Heerlen)

Het is niet erg als je de kamer opzegt en in Apeldoorn gaat wonen, dan heb je er een ervaring bij en weet je hoe het is om op kamers te gaan de volgende keer. Of zet voor jezelf een datum tot wanneer je het wilt proberen en probeer daar iets leuks van te maken :)

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:35

Wat een vervelende situatie! Stom dat ik dit nu pas lees, ik had gister hospiteeravond in mijn huis dat naast de uithof ligt.

Ik zou het nog even aankijken, een nieuwe plek en nieuwe mensen om je heen is ontzettend spannend. Maar mocht je eens behoefte hebben aan gezelligheid, ik woon ook in utrecht. :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:12

Hoe oud ben je ts,als kind kon ik nog geen nacht weg alleen. Ik zou zeggen ga terug naar huis en blijf daar. Dit is iets negatiefs kan je je blijven achter volgen. Zoals had ik maar door gezet, het gaat om jou en hoe jij je voelt.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:52

Geef het de tijd TS, het is nu gewoon heel gek door Corona. Utrecht is echt een ontzettend leuke en gezellige stad! Misschien kun je je bij een studenten sportvereniging aansluiten? Met roeien bijvoorbeeld kun je vaak ook in het voorjaar beginnen en daar bouw je ook echt een sociaal leven mee op (naast het sporten).

Citaat:
Ik had mijn studententijd op kamers voor geen goud willen missen. Het heeft mij ontzettend veel nieuwe vriendschappen voor het leven opgeleverd en mij echt ontwikkeld als persoon.


Hier kan ik me helemaal bij aansluiten!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:47

Ik zou lekker naar huis gaan :)
Was ook niet het type voor op kamers en ben nu 31 jaar en heb niet het idee dat ik iets heb gemist..

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:59

Ik zou het een kans geven. Een paar weken die je daar nu zit is niks. Waarom probeer je geen bijbaantje te vinden of een leuke cursus of hobby of vrijwilligerswerk? Leer je gelijk nieuwe mensen kennen. Hoef je ook niet alleen op je kamer te blijven. En als je het over een paar maanden dan nog niet zitten, ga je toch lekker terug naar Apeldoorn. Het is heel normaal om te moeten wennen Y;(

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:51

Hoe gaat het nu met je ts?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 17:09

marleen_usar schreef:
Hoe gaat het nu met je ts?

Heel wisselend! Sommige dagen dat ik in Utrecht zit voel ik me okay, maar andere dagen zou ik liever thuis willen zijn. Vanochtend weer zoiets. Na mijn werkcollege op de Uithof ben ik met de bus naar de binnenstad gegaan en heb daar een beetje rondgelopen en bij een leuk cafeetje een ijskoffie en een lekker taartje gehaald, mijn boek gepakt, en heerlijk ontspannen even nergens aan gedacht. Op dat moment vond ik het niet erg om in Utrecht te zijn, dan kan ik vaker dat soort dingen doen. Maar toen ik de sleutel omdraaide voor naar mijn kamer, wist ik dat één van mijn huisgenoten thuis zou zijn, en had ik een vervelend gevoel. Zoiets van; ik ben hier niet alleen, niet vrij in mijn doen. Iets wat ik doe zou zij misschien raar vinden etc. Ik vind het ook heel awkward om mijn eten klaar te maken in hun bijzijn. Het voelt gewoon niet goed om het huis te moeten delen. Lastig uit te leggen, maar het zit heel diep van binnen.

Ik heb het met mijn vader even over de Stufi gehad, en hij zegt dat dat geen belemmering mag zijn (door de manier waarop het leenstelsel werkt en misschien gaat veranderen). Ik was heel voorzichtig met mijn uitgaven omdat ik dacht, dit moet ik over een aantal jaar allemaal weer terugbetalen, maar door wat hij zei ben ik wat vrijer er mee omgegaan. Vandaar het cafeetje van vanochtend :D

Dus nog steeds weet ik niet wat ik nou wil. Het allerfijnst zou een eigen studio zijn, maar zoals ik al zei, in Utrecht is dat als zoeken naar een speld in een hooiberg. Alle studio's die ik hier op websites vind zijn €700/800+ en dat wil ik niet betalen. Dus ik zoek nog rustig verder.

De buurt waar ik nu zit voel ik me niet echt thuis trouwens. Ik heb nu een paar keer rondgewandeld op mooie dagen, maar overal waar ik kom voel ik me als een buitenstaander door alle mensen met een andere nationaliteit (die zitten allemaal hier in Lombok). Als het wat later op de dag is voel ik me ook nou niet persé heel veilig door alle rare mannetjes die naar me kijken :x . Tuurlijk, diversiteit is goed, maar dit is niet dé buurt waar ik het liefst zit. Er is mij verteld dat Lombok juist heel gezellig is dus misschien komt dat nog ofzo.

Qua vrienden gaat het nu beter! Tijdens de klimbos activiteit van 12 sept heb ik een aantal nieuwe mensen ontmoet en met een paar daarvan zit ik nu een in gezellige whatsapp groep. Misschien groeit dat zelfs uit tot een leuke vriendengroep, we gaan het zien :o Die meiden wonen trouwens ook geen van allen in Utrecht, dus iets afspreken samen is lastig. We hebben nu voor 1 okt een etentje staan (dan heeft iedereen een tussentoets van wiskunde op de uni).

Hippeia ben ik trouwens nog niet heengegaan ivm de reistijd. Het is toch best wel ver weg (50 min enkele reis) dus ik denk ook niet dat ik daar nou heel graag elke week wil zijn.

Tot zover de update! :wave:

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:01

Wil je het nog een kans geven?

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:09

Als een student die ook veel heimwee heeft: stel jezelf een ultimatum. B.v.: als ik het op 1 november nog niet naar mijn zin heb dan ga ik weg.

Zo heb je iets om 'naartoe' te leven en wie weet ziet je leven er tegen die tijd heel anders uit als je gewoon sociaal probeert te blijven doen!

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:32

Hate to break it to you, maar 700/800€ voor een studio is goedkoop, voor veel minder (zonder inschrijf/wacht tijd) ga je het niet vinden.

Utrecht is een prachtige stad om te wonen. Maar wel duur. Iedereen wil een eigen studio/appartement maar niet de hoofdprijs betalen. Dat werkt in dit soort steden helaas niet zo :) ik zou er niet vanuit gaan dat je heel snel voor minder geld iets alleen gaat vinden. Dus pin je je daar niet op vast, want uit ervaring weet ik dat dat echt een dagbesteding kan zijn zonder enig resultaat :)

Ondertussen woon ik ruim 5 jaar in Utrecht en heb ik extreem veel geluk met m’n appartement gehad, maar om even een realistisch beeld te schetsen wou ik je dit toch even meegeven. Lombok is een enorm diverse en cultuur rijke wijk. Veel verschillende culturen bij elkaar, zeker rond de winkelstraten :) Het is een goede buurt zonder slechte reputatie of heel veel gekke voorvallen, je kan het slechter treffen wat dat betreft. Je kunt er altijd rekening mee houden indien je overweegt te verhuizen, maar met een grotere stad krijg je uiteraard ook meer diversiteit en Lombok is daar een prachtig voorbeeld van :)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:36

Wat lastig! Het is nu denk ik ook echt wel anders door de corona. Mensen leren kennen en ontmoeten kost wat meer moeite. Die moet je er wel in steken, en niet te veel vergelijken tussen Apeldoorn en Utrecht. Je leven is daar in 18 jaar zo geworden en niet in 1 week. Het kost tijd maar is onwijs leerzaam!

Lombok is een wijk die je moet liggen denk ik. Maar toch niet zo ver dat je altijd met de bus naar de uithof hoeft? Het is mooi weer, en met de fiets leer je de stad juist goed kennen. En lekker winkelen bij de tokos en lekkere receptjes uitproberen!

Ik heb in verschillende steden gewoond en door te fietsen leerde ik de weg kennen en voelde ik me eerder thuis.

Overigens is het op de campus zelf juist heel saai en uitgestorven in de weekenden, is mijn ervaring. Oost en tuinwijk zijn ook hele leuke wijken.

Er zijn ook spelletjesavond groepen in Utrecht en die staan ook bij de bokt meetings, misschien kun je je daar bij aansluiten? Of inderdaad cursussen of een bijbaantje of vrijwilligerswerk.

Wat betreft het delen van het huis en de keuken, sja, dat hoort erbij. Bespreek het eens met je huisgenootjes en hoe zij dat zien, grote kans dat de "spanning" daarna er al van af gaat. Zij weten al niet beter hè en zien elkaar ook altijd koken.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:29

Ik heb alleen jouw berichten gelezen en vraag me maar 1 ding af: waarom zit je daar in hemelsnaam nog...? Ik zie geen enkele reden om daar te blijven maar wel allerlei redenen waarom je beter terug naar huis kan gaan.

Al helemaal nu je zegt dat je volgend jaar samen met vriendinnen wilt gaan kijken voor woonruimte.

Ik zou de boel daar lekker z.s.m. opzeggen en fijn terug naar huis gaan waar je je veel prettiger voelt en je alles kan doen dat je nu vanuit Utrecht doen, maar dan beter en nog allerlei andere dingen ernaast *\o/*

Tenzij je ouders je niet meer terug willen hebben natuurlijk :P

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:21

Ik woon ook in Lombok als student en ik snap wel wat je bedoeld. Ik moest er eerst ook heel erg aan wennen, omdat ik zelf uit een totaal niet multiculturele omgeving kom. Ik woon hier nu bijna een jaar en ben er inmiddels wel aan gewend :) Ik heb ook twee maanden in overvecht gewoond en dat is toch echt multicultureel op een andere manier en voelde ik me ook minder fijn op straat. Die 2 maand in overvecht had ik meer huisgenoten en ik begrijp ook dat gevoel wat je omschrijft wel. Ik heb nu maar een huisgenoot waar ik goed mee kan vinden, en dat helpt ook. Ik deed toen altijd of juist vroeg koken of laat :')

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:33

Maar met vriendinnen volgend jaar samen woonruimte zoeken is wel heel lastig hoor, in Utrecht! Dat werkt eigenlijk alleen als een van de ouders een huis koopt..

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:09

Ik had een studio via de ssh. 500 euro, 30 vierkante meter, alles voor mezelf. Maar daarvoor moet je wel een tijdje ingeschreven staan bij de ssh.
Ik kon ook niet tegen huisgenoten. Vreselijk :') . Zo in mijn eentje was het heel goed te doen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:43

Ik had een kamer op een studentenflat van de ssh.Alleen eenkamer van zo'n 9 vierkante meter met geen enkele individuele voorziening. Op de etage een gemeenschappelijke woonkamer\keuken.En 2 gemeenschappelijke badkamers en 2 toiletten.Voor 15 kamers.Waar sommige illegaal in samenwoonden,waren eigenlijk 1-persoons.Ik betaalde hiervoor 100 gulden (toen nog!) per maand.Terwijl ik me voorheen op huurkamers bij particulieren,met nog minder voorzieningen,wel eenzaam voelde,was dat daar op die flat meteen afgelopen hoor.Feestvieren van haver tot gort.En geen tijd meer om naar de colleges te gaan. Die trouwens ook wel op een behoorlijke afstand waren. En een fiets had ik niet meer want die was al lang gestolen...Als je studieresultaten wil behalen is thuiswonen en spoorstudent zijn wel een betere optie.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:51

Wat je zegt over het eten maken waar je huisgenoten bij zijn: ook daar wen je aan :) Alles is nog zo nieuw voor je en kun je in je hoofd gaan zitten om de kleinste dingetjes, maar niemand die zich bezighoudt met de manier waarop jij je brood smeert hoor! *D
Ik heb zelf altijd een eigen appartement gehad voordat ik op kamers kwam en had er in het begin ook veel moeite mee om tegelijkertijd in de keuken te zijn met hun. Maar bedenk je zo: Jij betaalt evengoed dus die keuken is net zo goed jouw huis als die van hun! Jij hebt alle recht om daar te doen en laten wat je wilt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:51

Pfoe, als je je echt niet prettig voelt op kamers: lekker naar huis!
Ik heb in drie steden gestudeerd (Tilburg, Breda, Leiden). Tilburg en Breda was voor mij 'thuiswedstrijd', dus toen was op kamers gaan écht niet nodig. Leiden was qua afstand op kamers gaan véél handiger geweest. Maar ik ben mooi thuis gebleven. Paarden hier, werk hier, vrienden grotendeels hier... Studentenleven alsnog prima beleefd, lid van commissies geweest ook. Maar wel vanuit huis - dan maar met de auto naar feestjes en niet drinken, of de eerste trein naar huis weer nemen in de ochtend.
En na mijn studie met een zeer geringe studieschuld gewoon snel in staat geweest een appartement te kopen, vond ik ook wel een overweging waard... Mijn broer en een groot deel van mijn vrienden heeft het op dezelfde manier gedaan. Op kamers gaan is leuk, als het je past. Maar als het gewoon 'te reizen' is (en dat is Apeldoorn Utrecht denk ik best wel?) en je je niet op je gemak voelt zoals je nu zit, dan lekker terug naar huis hoor! Jezelf ongemakkelijk voelen is nergens voor nodig! Niet iedereen is ervoor gemaakt om op kamers te wonen :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:01

Goed dat je probeert om je wat meer thuis te voelen TS. Het lijkt me heel rot om je zo te moeten voelen :(:)
Ik ben ook introvert en ben mede om die reden nooit op kamers gegaan. Ik word helemaal leeggezogen als ik (te lang) in het bijzijn van anderen ben. Hoe leuk en lief die anderen ook zijn. In mijn studie tijd, zo n 10 jaar geleden, kon ik voor 400 euro inclusief een leuke etage huren met eigen keuken en badkamer. Ik vond het heerlijk om alleen te wonen! Jammer dat de tijden daarin zo veranderd zijn en het zo onbetaalbaar is geworden.
Ik hoop dat je er uit komt, maar weet dat het helemaal geen schande is om terug naar je ouders te gaan als zij dat ook goed vinden :j Als jij je dan meer op je gemak voelt dan is dat toch super fijn? En je hebt het tenminste geprobeerd om op kamers te gaan. Er achter komen dat het niets voor je is, is ook prima he!

Anoniem

Re: Eerstejaars student; kamer hebben maar naar huis willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:10


Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:14

Ik had ook heimwee de eerste maand dat ik op kamers ging, was dezelfde stad.
Bij mij lag het heel erg aan het huis waar ik woonde. Gelukkig was dat onderhuur en moest ik na drie maanden op zoek naar een andere plek waar ik echt een thuis vond.

Inmiddels al 15 jaar geen student meer, maar nog steeds heimwee naar die tijd :)

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:21

Hmm ik begrijp best dat je heimwee hebt, zeker als er weinig te doen is door Corona, maar je bent nog maar 1 weekje bezig.. Ik zou het toch een paar maanden de kans geven voor je een beslissing neemt :)

Ik ben zelf een loner, mijn vriend vind het echt een mirakel dat ik uberhaupt in staat ben samen te wonen haha. Ik zou er gek van worden, van "mijn" huis te moeten delen met anderen :+

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, maar ik zou het toch een beetje meer tijd geven :)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 15:07

Wat lastig zo'n taai begin. Ik weet nog wel dat toen ik net in Groningen ging wonen, ik het ook allemaal best lastig vond, omdat ik nog niet echt mensen kende. Maar door lid te worden van een vereniging leerde ik al snel mensen kennen. Eerst bij de roeivereniging, later bij een koor (zang) en nog weer later bij de studentenrijvereniging. Vooral die laatste heb ik echt een fantastische tijd mee gehad.

Hippeia lest op t Hoogt, dat is toch niet mega ver? Vanaf Lombok 6km, dat is toch makkelijk te fietsen?

Je kunt uiteraard altijd terug naar huis... maar ik denk als je wat mensen leert kennen in Utrecht waar je wat mee kunt ondernemen, dan wil je deze tijd juist echt niet missen. Maar goed dat is mijn ervaringen dan. Je kunt natuurlijk altijd opzoek naar een ander studentenhuis. Wellicht kun je een studentenhuis vinden waar je bijvoorbeeld een eigen keukenblokje hebt, dan heb je al wat meer privacy.