Werken bij de gemeente of [***]?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:20

Als ik de functie omschrijvingen bij kijken voor werken bij een gemeente of overheid dan denk ik met een korte leertijd voor de specifieke dingen die bij de functie komen kijken kan ik dit zeker uitvoeren.
Echter bínnenkomen is uitdaging nummer 2, want als je geen ervaring hebt is je sollicitatie direct waardeloos -O-

Hoe kom je daar nou op een andere manier binnen vraag ik mij af?

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:27

Zonder te weten om welke functiegebied gaat: er geldt hetzelfde als bij eender welk vakgebied. Als je geen specifieke gemeente- of overheidservaring hebt, moet je iets anders meebrengen wat van waarde is.

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:32

Ja dat snap ik; even als voorbeeld dan:
Een functie medewerker burgerzaken.

Dan moet je werkervaring daarin hebben en een opleiding. Als ik dan ga kijken voor zo’n opleiding dan moet je al werken als medewerker burgerzaken :+

Zo is dat ook bij veel andere functies bij die instanties.

Sure_lee

Berichten: 10420
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:35

Is inderdaad vrij onmogelijk Ineke.
Ik heb het ook een aantal keren geprobeerd maar omdat je geen ervaring hebt bij de gemeente nemen ze je sollicitatie niet eens in behandeling.

Ik heb begrepen dat als ze geen kandidaten kunnen vinden die daar aan voldoen dat ze dan soms de vacature nogmaals uitzetten zonder die eis. Maar die moet je dan maar net zien.
Ik heb dit een keer uitgebreid met een recruiter besproken. Die vond het ook belachelijk. Maar ja hij kon er niks aan veranderen helaas.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:39

Ik werk sinds een jaar bij de overheid en het was bij mij geen enkel probleem dat ik niet eerder bij de overheid heb gewerkt. Ze zochten voor dat werk vooral een bepaald type mens. Ik had toevallig een opleiding in die richting gedaan, maar er zijn ook collega's die iets totaal anders hebben gedaan hiervoor.

Maar wellicht dat het scheelt in welke sector je iets zoekt? Mijn werk bestaat grotendeels uit inspecties en toezicht bij bedrijven die iets met vlees doen.

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:41

Oud collega is zonder gemeente ervaring wel binnen gekomen. Maar hij had wel contact met gemeentemedewerkers en werd aanbevolen. Wellicht ook een optie voor jou als dat mogelijk is? Vriendjes maken bij de gemeente :) hij is trouwens eerst via de manager naar binnen gekomen en daarna pas via een recruiter. Netwerk is heeeel belangrijk :) :) :)

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:45

Valt er nog iets te doen via de banenafspraak? Dat maakt het voor de werkgever (en zeker gemeentelijke overheden willen dit vaak wel) aantrekkelijk en kan een motivatie zijn om jou te nemen ipv iemand die al ervaring heeft.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:46

Dat is er dan ook direct eentje waarbij zoveel regeltjes gelden die je moet kennen voordat je bij de balie kunt staan. Het is een functie waarbij fouten direct voer voor de krant zijn.

Neemt niet weg dat je ook zonder die ervaring er heus tussen kunt komen. Misschien heb je ervaring opgedaan bij een andere organisatie met het verwerken van persoonsgegevens of het opmaken van beschikkingen? Misschien kun je starten als algemeen KCC medewerker bij een gemeente en zo ervaring opdoen? Neem eens contact op met een detacheerder op dit gebied.

Hier ook zonder directe gemeente-ervaring nu wel werkzaam bij een gemeente (maar wel een heel andere richting, IT).

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:50

Ik zou zeggen kijk ff bij bijvoorbeeld Start People Overheid. Dan begin je wel als uitzendkracht, maar vaak is er ruim mogelijkheid om later te solliciteren voor een functie als Ambtenaar.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:53

In mijn geval had ik eerst een open sollicitatie gestuurd en een gesprek gehad bij een recruiter. Die heeft mijn CV doorgestuurd, ik mocht op gesprek komen en aangenomen! Zonder die recruiter was het denk ik niet gelukt.

Hier verder ook weinig relevante ervaring maar liet wel de drive zien.

Ondertussen 9 maanden verder bij deze fijne baan :D

Tiahastrona

Berichten: 1534
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:29

Denk dat het er aan ligt aan welke opleiding je hebt en wat voor vacature het is. Als je opleiding hebt die nodig is dan moet dit geen probleem zijn.

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:06

Kaka schreef:
Dat is er dan ook direct eentje waarbij zoveel regeltjes gelden die je moet kennen voordat je bij de balie kunt staan. Het is een functie waarbij fouten direct voer voor de krant zijn.

Neemt niet weg dat je ook zonder die ervaring er heus tussen kunt komen. Misschien heb je ervaring opgedaan bij een andere organisatie met het verwerken van persoonsgegevens of het opmaken van beschikkingen? Misschien kun je starten als algemeen KCC medewerker bij een gemeente en zo ervaring opdoen? Neem eens contact op met een detacheerder op dit gebied.

Hier ook zonder directe gemeente-ervaring nu wel werkzaam bij een gemeente (maar wel een heel andere richting, IT).

Weet je toevallig een detacheerder die ik daarvoor kan benaderen?
Ik ben er echt niet bekend mee en met googelen kom ik niet veel verder.

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:08

Lagonda schreef:
In mijn geval had ik eerst een open sollicitatie gestuurd en een gesprek gehad bij een recruiter. Die heeft mijn CV doorgestuurd, ik mocht op gesprek komen en aangenomen! Zonder die recruiter was het denk ik niet gelukt.

Hier verder ook weinig relevante ervaring maar liet wel de drive zien.

Ondertussen 9 maanden verder bij deze fijne baan :D

Wat leuk zeg :D
Welke recruiter ( bedrijf) was dat?
Mag ook per pb hoor :)

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:15

Als ik zag wat er bij de vacature stond waar ik op reageerde had ik nooit aangenomen geworden, rare zin eigenlijk :roll:
Ik had geen echte administratieve ervaring, kwam van het KLPD en werd met open armen ontvangen.
Dus wie niet waagt wie niet wint!

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:23

Heb het een aantal keren geprobeerd, maar word nooit uitgenodigd voor een gesprek.

Heb veel ervaring in customer service, logistiek plannen, uitzoekwerk, proactief zijn etc... toch prima kwaliteiten lijkt mij. Bereidheid om ervoor te leren ook aanwezig :)

Een netwerk in die richting heb ik helaas niet.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:28

Het kan moeilijk zijn binnen te komen. Vacatures worden vaak ook eerst intern geplaatst voordat het überhaupt extern gaat. Wat wel betekend dat de benodigde kennis intern niet aanwezig is dus je kan het dan altijd proberen lijkt mij.

Ik ben zelf eerst een jaar flex werker geweest en toen er een plekje vrij kwam kon in intern solliciteren en ben ik aangenomen en bij veel collega's ging het ook zo. Dus wellicht eerst als flex werker binnen komen?

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:37

Bedoel je de gemeente Rdam?

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:41

Spijkenisse, Rotterdam, Hoogvliet, Hoekewaard, Hellevoetsluis, Schiedam, Goeree Overflakkee, Ridderkerk, Barendrecht, Dordrecht, Vlaardingen, Westland...

Opties genoeg :)

Fitzroy

Berichten: 25149
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:42

chanicha schreef:
Als ik zag wat er bij de vacature stond waar ik op reageerde had ik nooit aangenomen geworden, rare zin eigenlijk :roll:
Ik had geen echte administratieve ervaring, kwam van het KLPD en werd met open armen ontvangen.
Dus wie niet waagt wie niet wint!


Ik denk dat het scheelt dat jij ook bij de overheid zat. Dat speelt zeker mee. Dan ben je al beter bekend met een grote loggere organisatie. Je merkt dat dat toch is waar veel mensen tegen aan lopen en dat daarom de voorkeur uitgaat naar iemand die niet uit het bedrijfsleven komt.

Edit: geen tips voor jou, Ineke. Netwerken is denk ik de belangrijkste. Zo ben ik ook ooit binnen gekomen als ambtenaar.

chanicha

Berichten: 12180
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:45

Nou dat was ook maar even hoor, daarvoor op de taxicentrale gewerkt!
Ben wel helemaal gescreend voor ik bij het KLPD ging werken.

Ineke2

Berichten: 33158
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:46

Je bedoeld de bureaucratie en het in hokjesdenken?
Geloof mij dat het bedrijfsleven ( zeker grote organisaties) daar een kei in is.
Heb ik ervaring mee en ik pas daar wel in aan indien nodig. Erg flexibel mee geworden.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:46

Bij Rdam binnenkomen is een crime, maar dat is vrij bekend.
Nissewaard is beter te doen.
Ik heb bij beiden gewerkt. Nissewaard begon als stage daarna daar gebleven, Rotterdam was ik afgewezen en daarna werd ik gebeld of ik alsnog wilde komen omdat een kandidaat zich had teruggetrokken.
Toen had ik de baan. Ik hoor veel mensen klagen over Rotterdam, dat ze gelijk afgewezen worden enzo.
Heb je weleens gebeld met een recruiter voor je je brief stuurt? Of met de persoon gelinkt aan de betreffende afdeling?
En in welk gebied zoek je werk?

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:02

Hoi TS

Ik ben 25 jaar en werk ook voor een gemeente. De eerste keer ben ik hier via een uitzendbureau terecht gekomen, die echt zeer regelmatig (in mijn omgeving) vacatures aanbieden. De 2de keer was via via maar ook hierbij heb ik een open sollicitatie moeten sturen. Zoals bokker Croo in een eerdere post beschrijft, ze zochten een bepaald mens. Ik ben nog bezig met de studie die aansluit op het vakgebied, terwijl ze eigenlijk iemand zochten met afgeronde HBO + ervaring. Het is dus wel mogelijk, zelfs al sluit je niet volledig aan op het profiel :j

Misschien handig om via LinkedIn te connecten met mensen die in dezelfde omgeving werken en daar eens een balletje op te gooien?

Edit: Zoals eerder al beschreven staat gaat het via recruiters vaak wat makkelijker. Zij stellen jou voor aan de hand van intakegesprekken. Vaak hebben ze al een goede samenwerking met een organisatie waardoor je dus niet met je online sollicitatie op een gigantische stapel beland

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:40

Stuur me gewoon even een appje Ineke. Ik ben immers al 17 jaar ambtenaar

Fitzroy

Berichten: 25149
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Werken bij de gemeente of overheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:42

En dus?
Ik ben al bijna 25 jaar ambtenaar maar dat wil niet zeggen dat je iedereen een organisatie binnen loodst. :+ Zou een mooie integere bedoening zijn :=