Doorstuderen (master) of werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lydia_

Berichten: 510
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 20:50

Dilemma!

Begin dit jaar druk bezig geweest met solliciteren, maar helaas is dit allemaal gepauzeerd vanwege Corona. Van één bedrijf weet ik dat ik de laatste kandidaat ben en dat ze de sollicitatie graag weer willen oppakken, maar vanwege de huidige situatie is het moeilijk in te schatten wanneer dit zal zijn. Het gaat om een functie in het buitenland waar ik erg enthousiast over ben, alleen het is natuurlijk de vraag hoelang ik hier dan nog op zou moeten wachten.

Daarnaast heb ik mij ook ingeschreven voor een (pre)master, deels zodat ik ook nog een 'back-up' plan zou hebben. Ik merk dat ik werken leuker vind, maar met de huidige situatie is werk vinden op de korte termijn ook geen vanzelfsprekendheid. Daarnaast kan een master natuurlijk altijd van pas komen en sluit deze ook wel echt aan op mijn interesses.

Iemand tips? Ook benieuwd wat bij jullie de doorslag is geweest in de keuze doorstuderen/werk. :)

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:01

Zelf zou ik altijd door leren endus je master halen. Maar ik vond het echt super leuk om naar de uni te gaan en vond het echt heel jammer dat mijn master 'maar' 2 jaar was.

Daarnaast zie ik om mij heen dat de voorkeur eigenlijk altijd wordt gegeven aan iemand met een master dan aan iemand met alleen een bachelor. Mocht je hbo hebben, dan is het anders (in mijn ervaring). Het scheelt dan vaak wel in salaris, maar dat kan ook van de sector afhangen.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:09

Of werken en een master in deeltijd? Weet niet of dat kan?

Zou sowieso je master halen, heb ik niet gedaan en wil het nu alsnog gaan doen maar heb nu werk, een gezin en een huishouden. Dus achteraf had ik het liever eerder gedaan :P

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:16

Ik weet niet wat je hebt gestudeerd...

Maar ik heb HBO gedaan, vond het verschrikkelijk. Was altijd liever aan het werk.
En heb inmiddels werk op MBO+ niveau waar ik alle kansen krijg om mijn talenten te ontwikkelen, en die worden ook echt gezien.

Ik zou dus logischerwijs aanraden om te gaan werken.

Daarnaast ben ik van mening dat het onderwijs toch altijd (op veel vlakken) achter de feiten aanloopt. Het is mooi dat je een bepaald niveau hebt weten te halen en bepaalde vaardigheden onder de knie hebt en dat is echt niet een makkie. Maar in de praktijk loop je naar mijn idee en ervaring altijd een paar jaar achter op het moment dat je van school komt.

Anoniem

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:21

Ligt helemaal aan je huidige opleiding; sector en niveau.

En nog belangrijker, wat voor werk wil je precies?

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:29

Bij een universitaire opleiding 'hoort' een master en zou ik daar dus zeker voor gaan, bij een hbo opleiding wordt dat weer helemaal niet verwacht en zou ik daar niet perse voor gaan. Het hangt uiteindelijk inderdaad wel echt af van de opleiding en het soort werk wat je zou willen gaan doen.

Ghostattack

Berichten: 11250
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:10

Mijns inziens ligt het heel erg aan de richting die je doet. Het 'een master hoort erbij' of 'moet' vind ik echt de grootste bullshit ever. Ja bij sommige studies hoort het er wellicht bij, maar dan nog ligt het compleet aan jezelf. Ga dus na wat je wil en wat de waarde is van dat master papiertje.

Hier bewust gekozen om géén master te doen en ik ben er echt zat van dat ik me overal moet verantwoorden waarom ik enkel een bachelor heb gedaan. In mijn geval was werkervaring meer waard dan een 2-jarige master, die me ook nog eens extra schuld zou opleveren. Daarnaast zag ik mezelf niet nog 2 jaar studeren en zodoende was werken voor mij een logische stap :j Ik sluit me dus ook aan bij Janine1990 :)

_Lydia_

Berichten: 510
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:13

verootjoo schreef:
Of werken en een master in deeltijd? Weet niet of dat kan?

Master is helaas alleen voltijd!

Ik zie inderdaad dat ik het er vergeten ben bij te zetten, maar ik heb een HBO Bachelor gedaan. In dat opzicht is het dus inderdaad zoals hier gezegd ook minder vanzelfsprekend om door te studeren. Ik ben helaas ook tijdens mijn scriptie tegen best veel problemen aan gelopen met mijn begeleider, dus ben ook een beetje bang dat dit zich weer herhaalt.

Ik zou het liefst in culturele/toeristische sector willen werken op management niveau, heb eerder ook stages gedaan in deze richting. :) Natuurlijk wel net een moeilijke sector op dit moment, vandaar ook dat ik studeren toch weer ben overwegen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:22

Voor die richting zou ik lekker voor werkervaring gaan! Desnoods eerst in een andere sector..

_Lydia_

Berichten: 510
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:24

Ghostattack schreef:
Mijns inziens ligt het heel erg aan de richting die je doet. Het 'een master hoort erbij' of 'moet' vind ik echt de grootste bullshit ever. Ja bij sommige studies hoort het er wellicht bij, maar dan nog ligt het compleet aan jezelf. Ga dus na wat je wil en wat de waarde is van dat master papiertje.

Hier bewust gekozen om géén master te doen en ik ben er echt zat van dat ik me overal moet verantwoorden waarom ik enkel een bachelor heb gedaan. In mijn geval was werkervaring meer waard dan een 2-jarige master, die me ook nog eens extra schuld zou opleveren. Daarnaast zag ik mezelf niet nog 2 jaar studeren en zodoende was werken voor mij een logische stap :j Ik sluit me dus ook aan bij Janine1990 :)

Vooral het verantwoorden is inderdaad erg herkenbaar, alhoewel het in mijn geval vooral is waarom ik HBO ben gaan doen in plaats van universiteit. Ik krijg vaak ook het idee dat je vooral niet mag afwijken van de standaard. :+

De extra kosten vind ik inderdaad ook lastig, vind het vooral moeilijk inschatten of het de extra tijd plus geld wel waard is. Aan de andere is dit wel het beste moment om nog eventueel door te studeren.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:42

Het klinkt als platitude, maar ga doen waar je blij/enthousiast van wordt. Je schrijft dat je werken leuker vindt dan studeren.

Of je nu een baan wilt vinden of studeren, voor beide moet jij je voor de volle 100% inzetten.
En daarbij:
Ik weet niet of je voldoende inkomen hebt of dat je ook nog (meer) studieschuld opbouwt.

Raineri
Berichten: 6255
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:55

Een studie nu tijdens de crisis is in dat opzicht perfect qua timing. Maar zeker in de sector waar je vandaan komt is werkervaring heel belangrijk en een baan in het buitenland is heel mooi en een leuke ervaring. Is het een tijdelijke functie? Ik denk dat als je deze baan krijgt je hem aan moet pakken. Wordt het hem niet? Dan heb je altijd je master nog achter de hand, wat ook mooi is!

_Lydia_

Berichten: 510
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 12:12

Bedankt voor alle reacties! Ik hou voor nu nog even beide opties open, maar dit geeft wel weer wat inzicht. :)

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:48

Ik was het studeren beu aan het einde van mijn master. Ik deed mijn studie graag, maar wou wel heel graag gaan werken. De laatste maanden heb ik het afronden van mijn master dan ook gecombineerd met gaan werken, mijn eerste job. Voor mij was dat ideaal want het maakte ook dat ik werkervaring kon opbouwen, wat in mijn werkveld eigenlijk altijd gevraagd wordt. In mijn werkveld zijn de jobs hoe dan ook moeilijk te krijgen. Ik had dus enorm veel geluk dat ik toen kon beginnen en heb die kans met beide handen gegrepen. Nooit spijt van gehad.
Ik ben later wel een vervolgstudie gestart, maar deze heb ik moeten stopzetten omdat de combinatie met werken niet zo evident was en ik ook een andere opleiding moest volgen voor mijn werk. Ik ben er nu wel over aan het denken om die vervolgopleiding terug op te pikken.

Als er iets is wat ik de afgelopen en tijd geleerd heb, dan is het wel dat je je dromen moet achternagaan en vooral doen waar je je goed bij voelt.
veel succes met beslissen :) .

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:45

Voor mij zou het volledig afhangen van de eventuele studieschuld.

Nagini
Berichten: 11282
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Doorstuderen (master) of werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:12

Voor mij zou het werken zijn.
Studeren is leuk.. en theorie is handig.. maar je leert zoveel (meer) wanneer je echt aan de gang kunt gaan.
Natuurlijk zul je dan wel eerst een baan moeten vinden, maar ik vind echte ervaring op doen tovh wel erg waardevol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:25

Nagini schreef:
Voor mij zou het werken zijn.
Studeren is leuk.. en theorie is handig.. maar je leert zoveel (meer) wanneer je echt aan de gang kunt gaan.
Natuurlijk zul je dan wel eerst een baan moeten vinden, maar ik vind echte ervaring op doen tovh wel erg waardevol.
Absoluut waar, mits je dan wel aangenomen wordt zonder dat papiertje. In mijn vakgebied is ervaring superbelangrijk, maar zonder master had ik mijn huidige baan niet kunnen krijgen. En al had ik 'm gekregen, dan zou ik niet kunnen doorgroeien omdat ik bepaalde taken niet mag uitvoeren zonder dat diploma. Maar inderdaad: er zijn ook sectoren waar je met een bachelor prima aan de bak kunt.

Misschien is het handig om wat vacatures te bekijken om te zien of er een master verwacht wordt? Of beter nog: gewoon eens de HR-mensen van instanties bellen waar je ooit wel zou willen werken om hen te vragen wat zij belangrijk vinden: werkervaring of een masterdiploma?