Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 07:34

Goedemorgen!

Allereerst; Ik heb de zoekfunctie gebruikt en zag wel 2 relevante topics, alleen waren die uit 2013. Daarom alsnog dit topic omdat ik graag de huidige regelgeving zou willen 'bespreken'.

De situatie;

Ik heb een baan aangeboden gekregen in Duitsland, 45min rijden voor mij. Hoera, want ik zit na een vreselijke ervaring bij mijn laatste baan sinds begin april zonder. De kans die ik krijg sluit echt naadloos aan op mijn ervaring en competenties, én waar mijn passie ligt. No-brainer zou je denken..

Toch heb ik een aantal vragen. Deze leg ik ook nog neer bij de werkgever en mijn contactpersoon binnen het UWV dus de informatie krijg ik ook via die weg, maar ik hoop ook hier van gedachten te kunnen wisselen of wellicht toch wat tips te kunnen ontvangen.

Het salaris. Zover ik tot nu toe heb begrepen is het verschil tussen bruto en netto een stuk groter dan wij hier in NL gewend zijn. Echt wordt ook je zorgpremie hiervan ingehouden, waardoor je eigenlijk een soort all-in loon ontvangt, omdat je daardoor een vaste last wegstreept zoals we die in NL kennen. Dus ja, wat ik op mijn rekening gestort krijg is minder, maar er gaat ook weer minder af. Klopt dit?

Hierop voortbordurend, de zorgverzekering. Op de website van de belastingdienst las ik dat ik, omdat ik dan volledig in DE werk, in NL geen zorgverzekering meer kan/hoef af te sluiten. Wel heb ik recht op NLse zorg, met aftrek van eigen risico. Wanneer ik binnen NL aanvullende zorg zou willen, kan ik bij een specifieke zorgaanbieder de aanvullende verzekering afsluiten en hoef ik de basispremie niet meer te betalen binnen NL. Klopt ook dit?

Reiskostenvergoeding. Binnen NL is dit maximaal 0,19c/km. Wie kan mij vertellen hoe dit binnen DE gaat? Ik lees verschillende dingen waardoor ik dit niet helemaal duidelijk vind. Enerzijds lees ik een methode waar je je werkelijk gemaakte kosten declareert, een vrij ingewikkeld systeem. Anderzijds lees ik een vaste vergoeding per km tot maximaal 0,30c/km. Is dit vrij standaard of mag een bedrijf dit zelf bepalen? Dit zou namelijk voor mij wel de dealbreaker zijn omdat én een ietsje lager loon én geen dekking van mijn reiskosten financieel niet uit kan.

Een hoop informatie, ik hoop dat iemand hier iets mee kan! Bedankt voor het reageren in ieder geval alvast.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 07:38

Vanuit mijn werk weet ik dat je even naar de CZ verdragspolis moet kijken voor je zorgpolis. Je betaalt inderdaad geen basispremie meer (dat loopt via Duitsland).

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 08:57

Citaat:
Het salaris. Zover ik tot nu toe heb begrepen is het verschil tussen bruto en netto een stuk groter dan wij hier in NL gewend zijn. Echt wordt ook je zorgpremie hiervan ingehouden, waardoor je eigenlijk een soort all-in loon ontvangt, omdat je daardoor een vaste last wegstreept zoals we die in NL kennen. Dus ja, wat ik op mijn rekening gestort krijg is minder, maar er gaat ook weer minder af. Klopt dit?

Dit klopt, maar je betaalt wel veel meer voor je zorgverzekering dan in Nederland, is mijn ervaring. Uit mijn hoofd is het ongeveer 7,5% van je brutoloon.

Citaat:
Hierop voortbordurend, de zorgverzekering. Op de website van de belastingdienst las ik dat ik, omdat ik dan volledig in DE werk, in NL geen zorgverzekering meer kan/hoef af te sluiten. Wel heb ik recht op NLse zorg, met aftrek van eigen risico. Wanneer ik binnen NL aanvullende zorg zou willen, kan ik bij een specifieke zorgaanbieder de aanvullende verzekering afsluiten en hoef ik de basispremie niet meer te betalen binnen NL. Klopt ook dit?

Dit klopt ook, je moet in Duitsland op zoek naar een zorgverzekering. Zelf ben ik bij de Techniker Krankenkasse en ben hier heel tevreden over :) AOK is ook een grote zorgverzekeraar die goed bekend staat. Hou er rekening mee dat je in Nederland dan geen recht meer hebt op zorgtoeslag.

Citaat:
Reiskostenvergoeding. Binnen NL is dit maximaal 0,19c/km. Wie kan mij vertellen hoe dit binnen DE gaat? Ik lees verschillende dingen waardoor ik dit niet helemaal duidelijk vind. Enerzijds lees ik een methode waar je je werkelijk gemaakte kosten declareert, een vrij ingewikkeld systeem. Anderzijds lees ik een vaste vergoeding per km tot maximaal 0,30c/km. Is dit vrij standaard of mag een bedrijf dit zelf bepalen? Dit zou namelijk voor mij wel de dealbreaker zijn omdat én een ietsje lager loon én geen dekking van mijn reiskosten financieel niet uit kan.

Reiskostenvergoeding is niet heel gebruikelijk in Duitsland. Het wettelijk vastgelegde tarief is €0,30 per kilometer via de kortste weg, maar je mag in je handjes knijpen als je een reiskostenvergoeding krijgt. Dit komt dan vanuit de goodwill van de werkgever.

Een aantal andere zaken waar je rekening mee moet/kan houden:
- Pensioen: pensioenen zijn anders geregeld in Duitsland, zoek dit goed uit voordat je begint met werken over de grens.
- Kindergeld/kinderbijslag: mocht je kinderen hebben die in Nederland wonen, kan je extra Kindergeld aanvragen van Duitsland. Je krijgt daar meer per maand dan de Nederlandse kinderbijslag, dus laat geen geld liggen!
- Mocht je je baan in Duitsland kwijtraken, moet je alsnog in Nederland een werkeloosheidsuitkering aanvragen bij het UWV. Hiervoor heb je een formulier van de Agentur für Arbeit nodig
- Wanneer je over de grens werkt, moet je in beide landen belastingaangifte doen. Op de Nederlandse formulieren zijn aparte boxen voor inkomen vanuit Duitsland, omdat er een belastingakkoord is tussen de 2 landen. Voor de Duitse belastingaangifte heb je een SteuerID nodig, deze kun je aanvragen bij het Finanzamt van je regio.
- Wanneer je ziek wordt, moet je dit zowel bij je Duitse werkgever als bij het UWV melden. Je bent verplicht om binnen 3 dagen aan te tonen dat je daadwerkelijk ziek bent door een attest te halen bij je huisarts. De eerste 6 weken betaalt je werkgever je loon door, daarna worden de kosten overgenomen door je Duitse zorgverzekering en kan het zijn dat je iets minder krijgt per maand.
- Check Grenzinfo.eu, zij geven ook veel informatie.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:33

je kunt via een grenslandconstructie in Nederland je zorg behouden, maar de premie betaal je in DLD. Zelf zit ik bij de BIG in duitsland en Promovendum in NL. de ziektekosten worden idd van je bruttoloon afgehaald, dus vna je nettoloon betaal je in principe niets. (alleen je eigen risico als je zorg geniet)

reiskosten is volgens mij voor privé, een vast bedrag, maar dat kun je het beste ook even bij de werkgever navragen.

volgs mij als je meer dan 90% van je loon in een land haalt, hoef je geen dubbele bbelastingsaangifte meer te doen. dat is sinds een paar jaar veranderd.

je krijgt ook in duitsland een werklozenuitkering mocht je je baan kwijtraken, dan geldt echter alleen als je er minimaal een jaar gewerkt hebt.

pensioen bouw je in DLD op, en kun je ook tegen die tijd gewoon claimen. Het doorbetalen van d premie in Nederland is bijna niet te doen.

_KimmeL
Berichten: 201
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: In 't Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:20

Ik werk in Duitsland, maar ik heb spijt dat ik niet gewoon in NL begonnen ben. Bij mij ging er vanalles mis vanuit HR (contract, salaris etc), waardoor ik nu de bureaucratie daar meemaak en dat is echt ellende. 10 maanden verder en nog geen steek opgeschoten. Maar laten we er even vanuitgaan dat bij jou wel alles soepel verloopt :P

- kijk voor bruto-netto ook naar je steuerklasse, ik zit in 1 (ongehuwd, geen kinderen) en schrok wat er maar overbleef. Zorgverzekering zit idd erin, maar dit is naar rato, bij mij 3x duurder dan ik in NL betaalde.

- ik kan mijn werkkilometers (30c/km) declareren via de inkomstenbelasting (ook andere werkgerelateerde dingen zijn aftrekbaar), dit is wel afhankelijk of je beschränkt of unbeschränkt steuerpflichtig bent. Het beste idd navragen bij de werkgever.

- wat me ook opviel, je krijgt niet centraal 1 nummer waar alles aan gelinkt is zoals in NL, maar alle instanties zijn apart dus een goede administratie is wel handig.

- let op, alles is in het Duits, mocht je de taal niet beheersen.

- Grensinfopunt is wel echt een aanrader qua hulp! Daar ben ik menig uurtje geweest :+

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 11:41

Heel duidelijke en behulpzame antwoorden tot nu toe, dank daarvoor!!

Ik ben wat betreft mijn salaris in onderhandeling en kijk daar wel positief tegenaan. Wat ik dan netto zou overhouden is vergelijkbaar wat ik in NL bij een vorige baan netto verdiende.

Wat betreft het ziekmelden lees ik nu ook over een procedure dat je je bij het UWV in NL ziek moet melden. Geldt dit allemaal ook voor een eenvoudig griepje waarbij je een paar dagen uitziekt en er weer bent? Of alleen als het wat langduriger is?

De reiskostenvergoeding via de belasting aangifte begreep ik intussen. Maar beschränkt of unbeschränkt steuerpflichtig heb ik echt geen idee van. Goede om na te vragen inderdaad. De werkgever weet me dit te vertellen?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:48

Je moet je altijd ziek melden bij het UWV, ook als je maar een paar dagen de griep hebt. Je moet ook altijd een attest halen bij de arts, dit staat ook op de website die ik eerder gedeeld hebt.

De werkgever kan je niet vertellen of je beschränkt of unbeschränkt steuerpflichtig bent, want dit kun je zelf kiezen. Ook hierover staat meer info op de website die ik heb gedeeld. Zie ook hier en hier.

Ik zou je echt adviseren om een afspraak te maken bij het Grensinfopunt, er is een locatie in Bad Nieuweschans en een locatie in Enschede. Zij kunnen je precies vertellen hoe alles zit en wat het beste is voor jouw situatie.

Alja

Berichten: 25597
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:41

Mijn vriend werkt ook in Duitsland
En wat hij heel vervelend vind is dat je op de eerste dag dat je ziek bent gelijk naar de dokter moet en die dan een briefje geeft hoelang je ziek bent en niet op het werk kan komen.

Hij heeft verder niks te maken met het uwv in Nederland.

Reiskosten krijgt hij 1 keer per jaar via de belastingopgave

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 13:00

Ik realiseer me nu pas dat ik nooit meer gereageerd heb. Super lomp van me, excuses.

De baan heb ik inmiddels geaccepteerd, ik wacht nu op mijn contract.

Het advies van het bedrijf was om me bij AOK aan te melden. Dit kan in het Engels zie ik, dus dat red ik wel. Bij hen moet ik een bepaald formulier opvragen en dat in Nederland bij CZ indienen. Ondertussen kan ik dan geloof ik mijn huidige verzekeraar in NL opzeggen?

Ook lees ik over een steuerID nummer dat ik zou moeten aanvragen? Is dit eenvoudig te doen, of moet je dan echt wel kennis hebben van de Duitse taal? Ik spreek en begrijp basis Duits dus heel bureaucratisch gaat me de pet te boven helaas.

Oh, ik lees nu de laatste reactie van Destination. Ik ga die websites eens goed uitpluizen zodat ik op tijd alles in orde kan maken.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:17

Amethyst_ schreef:
Ik realiseer me nu pas dat ik nooit meer gereageerd heb. Super lomp van me, excuses.

De baan heb ik inmiddels geaccepteerd, ik wacht nu op mijn contract.

Het advies van het bedrijf was om me bij AOK aan te melden. Dit kan in het Engels zie ik, dus dat red ik wel. Bij hen moet ik een bepaald formulier opvragen en dat in Nederland bij CZ indienen. Ondertussen kan ik dan geloof ik mijn huidige verzekeraar in NL opzeggen?

Ook lees ik over een steuerID nummer dat ik zou moeten aanvragen? Is dit eenvoudig te doen, of moet je dan echt wel kennis hebben van de Duitse taal? Ik spreek en begrijp basis Duits dus heel bureaucratisch gaat me de pet te boven helaas.

Oh, ik lees nu de laatste reactie van Destination. Ik ga die websites eens goed uitpluizen zodat ik op tijd alles in orde kan maken.

Spannend!

Ik zou wachten met het opzeggen van de verzekering tot je bewijs van je nieuwe verzekering hebt. De oude verzekering wordt per die datum ook beëindigd.
Dan kun je inderdaad met een bepaald formulier (S1) je weer aanmelden in Nederland, omdat je grensganger bent. Dit geldt overigens ook voor je eventuele partner als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt.

Engels is in Duitsland nog steeds niet zo vanzelfsprekend. In heb t.t.t. het gewoon in het Duits aangevraagd, maar ik kan me voorstellen dat ze daar ook Engels spreken, vanwege het feit dat er toch wel veel buitenlandse werknemers zijn.
Voor de Steuer ID moet je bij het Finanzamt zijn :)

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Werken in Duitsland, wonen in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:09