Mondeling scriptie - Online dialoog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Mondeling scriptie - Online dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:37

Hallo allemaal!

Aanstaande vrijdag heb ik mijn -hopelijk- allerlaatste tentamen voor mijn HBO opleiding en kan ik mezelf eindelijk ergotherapeut noemen! Hiervoor moet ik een mondeling doen over mijn scriptie, dit is een onderzoek met betrekking tot vermoeidheid bij mensen met een spierziekte. Ik heb de scriptie met nog twee klasgenoten gedaan, maar het is een individueel gesprek over je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Niet per se over de scriptie inhoudelijk.

Je moet een dialoog houden met twee docenten, waarbij jij als student in de regie bent. Door de coronamaatregelen is het mondeling online via Microsoft Teams. De dialoog in totaal duurt ongeveer 20 minuten.
Nu komt het lastige: ik heb geen idee hoe ik de dialoog ga openen. Je mag geen vraag stellen in de trant van 'Ik zie dit zo en zo, hoe kijk jij er tegenaan?' want dat komt volgens de docenten onzeker over. Iemand een idee of een verhaal over een soortgelijk mondeling?

Ik heb al stellingen geprobeerd te verwerken maar, gezien de aard van mijn scriptie, wordt dat een welles-nietes spelletje en dat wil ik nu net proberen te voorkomen.

Iemand hét idee wat ik kan gebruiken tijdens deze online dialoog?
Laatst bijgewerkt door WybeUrsula op 30-06-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Mondeling scriptie - Online dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:44

je kunt het beste een kop en een staart geven, en tussendoor op verschillende manieren je scriptie bespreken.
dus je begint met
1) 1min: Graag wil ik vandaag met jullie mijn/onze scriptie bespreken. Ik heb het opgedeeld in de volgende onderdelen:
2)3 min: jij verteld over het proces: hoe zijn we tot de vraag gekomen, hoe hebben we de vraag beantwoord, hoe was de samenwerking, wat ging goed en wat vonden we lastig?
3)6 min: Docenten stellen vragen over proces
4)3 min: jij verteld inhoudelijk over jullie onderzoek en waar jullie op uitgekomen zijn (Samenvatting, niet voorlezen)
5)6 min: jullie bespreken samen inhoudelijk de uitkomsten
6)1 min: afronding sessie, evt andere vragen

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:50

SillyB schreef:
je kunt het beste een kop en een staart geven, en tussendoor op verschillende manieren je scriptie bespreken.
dus je begint met
1) 1min: Graag wil ik vandaag met jullie mijn/onze scriptie bespreken. Ik heb het opgedeeld in de volgende onderdelen:
2)3 min: jij verteld over het proces: hoe zijn we tot de vraag gekomen, hoe hebben we de vraag beantwoord, hoe was de samenwerking, wat ging goed en wat vonden we lastig?
3)6 min: Docenten stellen vragen over proces
4)3 min: jij verteld inhoudelijk over jullie onderzoek en waar jullie op uitgekomen zijn (Samenvatting, niet voorlezen)
5)6 min: jullie bespreken samen inhoudelijk de uitkomsten
6)1 min: afronding sessie, evt andere vragen


Thanks voor de reactie!
Ik was niet duidelijk genoeg in de openingspost... Het is een dialoog over mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. Niet over het onderzoek inhoudelijk, dat is schriftelijk beoordeeld.

Ik begin inderdaad met een korte 5 minuutjes met mijn grootste leerdoel en mijn grootste ontwikkeling en daarna moet ik dus in gesprek. Het moet echt geen presentatie worden. School ziet het als een gesprek tussen collega's

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:50

Zou je niet kunnen beginnen met een (korte) casus? Of een persoonlijke ervaring tijdens je scriptie die voor jou heel leerzaam was of die doorslaggevend was voor je scriptie?

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:55

Pistasche schreef:
Zou je niet kunnen beginnen met een (korte) casus? Of een persoonlijke ervaring tijdens je scriptie die voor jou heel leerzaam was of die doorslaggevend was voor je scriptie?


Zeker! Ik heb nu inderdaad een kort stukje, van ongeveer 5 minuten, over mijn belangrijkste inzicht. Alleen dan vind ik het daarna heel lastig om de stap te maken van mijn verhaal, naar de dialoog en dat zonder vragen te stellen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Mondeling scriptie - Online dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:59

Je mag dus helemaal geen vragen stellen om het dialoog te starten?
Ik zou zelf iets zeggen als: "Hebben jullie nog vragen over dit/deze leerdoel/ervaring/proces?"
Maar dat mag dus ook niet?

Dan zou je iets kunnen zeggen als "Graag zou ik nu met jullie hierover in discussie gaan"

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Mondeling scriptie - Online dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 14:20

aan een collega zou ik het idd samenvatten / uitleggen en daarna vragen of ze aanvullingen hebben