Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 13:55

Mijn 17 jarige dochter heeft haar lengte en gewicht behoorlijk mee als het om kleine pony’s gaat.

Ze is 158 lang (of kort) en weegt zo rond de 47 kg. Ze gaat het tweede jaar in (paardenopleiding) en ze doet het zeker niet slecht.

Door het succesjes en mond op mond reclame heeft ze al bijrijder vaak kleine pony’s te rijden die voor haar nog makkelijk te rijden zijn. Net even meer aandacht voor rechtrichting. Correcte hulpen erop zetten en ook de eigenaren zijn erg blij met haar hulp.

Nu is er vaker geroepen.. dit is jouw roeping! Ondertussen heeft mevrouw een schare schattige kinderfans die allemaal trots roepen dat hun pony door haar gereden is. Ouders roepen allemaal ga je erin verdiepen. En maak ze zadelmak. Zoek een fokker die met je wil werken. Onze kids willen wedstrijdproof pony-tjes.

Wie oh wie kan mij wegwijs maken. Voor- en nadelen. Of is er iemand die dit ook doet?

Ze zou het liefst willen dat de pony’s bij ons thuis te trainen komen te staan. Nu moeten we ook weleens mensen teleurstellen omdat het te ver weg is voor haar en ik te duur ben als prive chauffeur. Wat zou jullie eerste stap zijn? Of lekker door blijven dromen ?

Dochterlief rijdt op M/Z niveau ook met paarden en pony’s van haarzelf en haar trainers. Reageren mag ook prive

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:00

Ik doe dit :) Ongeveer zelfde lichaamsbouw als jouw dochter. Stuur gerust een PB als je gerichte vragen hebt.

Edit: fout gelezen/geïnterpreteerd. Ik maak zadelmak en rijd door (paard & pony), maar doe niet aan handel.
Laatst bijgewerkt door Laurievc op 19-06-20 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:02

Mijn eerste reactie is: waarom zo veel risico nemen voor een honger loontje. (Vallen, schade aan spullen/pony, rotknollen er tussen, etc) Vooral in pension hou je onder aan de streep waarschijnlijk heel weinig over.

Mijn tweede reactie is: als jouw dochter dit leuk vindt en jij/jullie als ouders hier achter staan en het ook leuk vinden en haar kunnen begeleiden: waarom niet. :)

Toen ik haar postuur had (lang lang geleden. := ) reed ik ook de jonge paarden van een stal waar ik als hobby kwam. Ik mocht daarvoor gratis mijn eigen paard stallen/mee nemen. Ik vond het toen geweldig en veel geleerd, mijn ouders begrepen niet waarom ik mogelijk mijn nek wilde breken voor het paard van een ander.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:07

Niet in Nederland dus een iets andere cultuur. Maar Elphick Event Ponies uit Engeland doet dit ook. Zij koopt goedkope ponys en raadt ze tot leuk niveau en verkoopt ze dan.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:10

Waar ik vooral een beetje mee zit is wat jij zegt. Ze is ooit gevraagd voor eentje die niet gewoon een beetje stout was maar echt gevaarlijk. Eigenaren waren lastig te overtuigen dat de pony iets moest mankeren gezien de heftige reactie onder het zadel. Het moet ook voor de pony eerlijk blijven.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:12

Laurievc schreef:
Ik doe dit :) Ongeveer zelfde lichaamsbouw als jouw dochter. Stuur gerust een PB als je gerichte vragen hebt.

Edit: fout gelezen/geïnterpreteerd. Ik maak zadelmak en rijd door (paard & pony), maar doe niet aan handel.


Laurie dat is leuk zeg.. heb je er nog een zakcentje mee te verdienen?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:13

Groene pony's inkopen en doorverkopen als ze kindproof zijn, zit best wel een marge in, dus waarom niet proberen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:14

MarryAnneR schreef:
Waar ik vooral een beetje mee zit is wat jij zegt. Ze is ooit gevraagd voor eentje die niet gewoon een beetje stout was maar echt gevaarlijk. Eigenaren waren lastig te overtuigen dat de pony iets moest mankeren gezien de heftige reactie onder het zadel. Het moet ook voor de pony eerlijk blijven.



Ja precies. Je blijft altijd de rotzooi van een ander oplossen en moet ook kunnen aanzien dat het vaak aan de ruiter ligt en deze vervolgens weer doorgaat zoals voorheen en de pony weer in puin rijdt, of dat de pony wat mankeert en eigenaren weigeren te luisteren/behandelen. Je komt een hoop gekke dingen tegen waar je het niet altijd mee eens zult zijn.

Als je dit niet wilt zou je ze moeten aankopen en dan verkopen, alleen dan krijg je vaak ook nog een boel medische kosten er bij. Ik weet niet of dat uit kan.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:15

MarryAnneR schreef:
Laurievc schreef:
Ik doe dit :) Ongeveer zelfde lichaamsbouw als jouw dochter. Stuur gerust een PB als je gerichte vragen hebt.

Edit: fout gelezen/geïnterpreteerd. Ik maak zadelmak en rijd door (paard & pony), maar doe niet aan handel.


Laurie dat is leuk zeg.. heb je er nog een zakcentje mee te verdienen?

Dit is voor mij (een deel van) mijn inkomen, dus ik moet er wel een zakcentje mee verdienen haha. :) Maar onderschat het werk en het gevaar niet... De brave en makkelijke pony's bestaan, maar er zijn er ook genoeg die van een heel ander kaliber zijn...

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:16

cobiie schreef:
Groene pony's inkopen en doorverkopen als ze kindproof zijn, zit best wel een marge in, dus waarom niet proberen?


Over wat voor marge praten we dan?
Want er zijn natuurlijk ook kosten als voer, dierenarts, hoefsmid, tuig, etc.?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:18

Ik zag laatst iemand op Instagram voorbij komen die hetzelfde lijkt te doen. Even zoeken hoor...

-> anaissuperponys

Ik heb ooit, inmiddels al een tijd geleden, een fokmerrie weer op conditie gebracht zodat ze als rijpaard verkocht kon worden. Ik kreeg na verkoop 10% van de verkoopprijs. Dat vond ik toen heel leuk om te doen :)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-06-20 14:25, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:18

Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:19

Ik heb hier verder geen kennis van maar ik volg een account op instagram van een meisje die het zelf doet. Ze koopt onbeleerde pony's en maakt daar meestal in korte tijd brave kinder(sport)pony's van. Ze heeft ze wel thuis op een eigen wei staan. Misschien kun je haar een berichtje doen :)

https://www.instagram.com/anaissuperponys/
Laatst bijgewerkt door KirstenHorse op 19-06-20 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:19

Ik reed vroeger voor een handelaar en kreeg 10% van de verkoop.
Of het paard nu binnen een maand weg was of na en half jaar.
Vaak had hij ook wat opfok staan die zadelmak gemaakt moesten worden en daar telde dat ook bij.

Maar het is zeker niet zonder gevaar.
Maar ik vond het toen leuk.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:20

Ik doe het als hobby. Houd er rekening mee dat het duur is als je een pony in pension hebt en je dat dus eigenlijk van je opbrengt af moet trekken. Zie nu dat ze aan huis komen, dat maakt het al wat makkelijker.

Het kan best lucratief zijn, maar je moet een beetje geluk hebben dat een pony makkelijk te vormen is naar brave kinderpony. Ook met de gezondheid moet je geluk hebben. Ik heb er nu een staan met een blessure waarvoor de da paar keer moest komen en foto’s moest maken ed. Het komt gelukkig weer goed, maar je bent wel snel al een deel van je winst kwijt. Zo niet de gehele winst.

Ik doe het met E-pony’s en de ervaring is wel dat ze jong, zadelmak en super braaf, erg gewild zijn! Zeker als ze ook nog potentie hebben voor de sport en daar zoek ik ze al op uit. Ze hoeven dan niet bijzonder te zijn, maar wel correct :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 19-06-20 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:20

Je kunt beginnen met 1 pony toch? Dan vallen eventuele tegenvallers best mee.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:20

Ik denk dat er zeer veel vraag naar is, zelfs nog meer als je ook aan huis zou komen (tegen transportvergoeding) en dat er best wel iets mee te verdienen valt. Maar daartegenover is het een risicovolle job en zie ik in mijn omgeving ook regelmatig dat eigenaars maar wat aanklooien en dan bij jou zouden aankloppen als het al helemaal 'om zeep' is. Dat moet je natuurlijk willen.

Mijn tip is wel om nooit de eigenaar te vertrouwen als die vertelt over wat er al met het paard gebeurd is. Alle mislukte pogingen worden met regelmaat vergeten en paard 'komt zo van de wei' ;)

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:24

Laurie dat is leuk zeg.. heb je er nog een zakcentje mee te verdienen?[/quote]
Dit is voor mij (een deel van) mijn inkomen, dus ik moet er wel een zakcentje mee verdienen haha. :) Maar onderschat het werk en het gevaar niet... De brave en makkelijke pony's bestaan, maar er zijn er ook genoeg die van een heel ander kaliber zijn...[/quote]

Dat beseffen we ons ook. Ik ga nu meestal ook mee. Nu zijn het vooral mensen die we al kennen of via kennissen. Daar bij krijgt ze natuurljk ook al vaak te horen waarom doet hij het bij jou wel en bij ons kind niet? Dat antwoord is niet altijd even leuk om te geven

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony’s inrijden / verbeteren en verkopen zit daar brood in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:27

Je kunt ook gewoon met een goede jonge pony beginnen en zien hoe het gaat. Wij kochten ze in voor ongeveer 3000 euro en ze gingen voor 5 tot 6 weg. Haal je de kosten van een half jaar bij je thuis er af dan blijft er nog een leuk bedrag over. Wanneer je je werk gaat rekenen hou je er niets aan over.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:31

bigone schreef:
Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.


Zo eentje hebben wij er ook. Die wordt ook regelmatig huis tuin en keukenbeest genoemd. Voorlopig loopt ze nu het M in.. Zelf ingereden en deze mag binnenkort weg. We hebben al getest wat ze doet bij een ander ruitertje ... topbeestje

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:36

mijn inziens kan je basis beter zijn dat je zeld paarden/ponies aanschaft en doorverkoopt als ze zadelmak en of doorgereden zijn. Als je het voor een ander gaat doen krijg je inderdaad altijd de rotbokken. Als je dit zo een paar keer hebt gedaan voor je zelf en dat wil, krig je uiteindeijk vanzelf wel vraag. Dan is de vraag ook vaker van bekenden en kun je beter inschatten of mensen eerlijk zijn over de historie.....

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:41

Ik doe handel precies wat je dochter wil.
Jonge pony's inkoop doorrijden verkoop.
Het is een leuk extraatje maar je brood ermee verdienen met alleen dat... Neee dat niet.

Want zoals hierboven al gezegd word alle onkosten moeten er nog af en een pony heeft ook gewoon maar 1 hartslag.
Je werkt de eerste jaren met op en af en verwerkt tegenslagen en loopt als leek veel tegen de lamp aan.
En weet dat je niet zomaar tussen vaste mensen /handelaren/ fokkers komt.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 19-06-20 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 14:59

StalNollie schreef:
Ik doe handel precies wat je dochter wil.
Jonge pony's inkoop doorrijden verkoop.
Het is een leuk extraatje maar je brood ermee verdienen met alleen dat... Neee dat niet.

Want zoals hierboven al gezegd word alle onkosten moeten er nog af en een pony heeft ook gewoon maar 1 hartslag.
Je werkt de eerste jaren met op en af en verwerkt tegenslagen en loopt als leek veel tegen de lamp aan.
En weet dat je niet zomaar tussen vaste mensen /handelaren/ fokkers komt.


Stel.. je hebt wat gekocht. Pony blijkt echter toch meer rijp voor frikandel ... kan je dit dan ook? Tot waar rijd jij ze door? Wanneer vind je ze geschikt voor een ander?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:04

Even vanuit hele andere hoek.... Op het werk van een paard gevallen.

Bovenarm en schouderkop gebroken, zit nu een plaat werk met schroeven in waar menig Heras hekwerk jaloers op zal zijn :')

Nu heb ik het geluk dat het een dienst ongeval is en alles vergoed krijg! Maar ik lig er minimaal 6 maanden uit en heb 2x per week fysio omdat mijn arm écht niks doet..... met pech blijf ik voor altijd beperkt in mijn schouder vrijheid.

Naast het fysieke, merk ik mentaal dat ik het vréselijk vind thuis te zitten en afhankelijk te zijn.

Het is mij, nu al, niet meer waard om dit ooit weer te krijgen... en natuurlijk gaat het 99 van de 100x goed en paard rijden blijft een risico. Maar ik weet wel dat ik het niet meer 'extra' opzoek.
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 19-06-20 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:08

bigone schreef:
Dit dus, wanneer ze thuis kunnen staan gewoon wat jonge ponies kopen, desnoods op hengstenkeuringen gaan kijken en die dieren die niet goedgekeurd worden willen ze vaak maar wat graag van af. laten castreren en echt goed zadelmak maken. Zou namelijk niet met de gewone huis tuin en keuken ponies beginnen maar juist met ponies die een goed wedstrijdperspectief hebben. Niet dat je daar nu veel mee verdient en je zal ook wel eens pech hebben. Onze dochter heeft dat vroeger met drie ponies totaal gedaan en daar toch een leuk bedrag mee verdient. Haar tijd niet gerekend heeft ze toch de aanschafprijs van de ponies verdubbelt.


Vergis je niet, dat deze pony's die het op de hk net niet halen alsnog voor veel geld worden verkocht. Ze lopen niet voor niets op de hk. Daar zijn al een hoop (opfok)kosten in gaan zitten.
Als je je gaat focussen op de d-pony's, zal het heel moeilijk zijn om goede pony's te vinden, die betaalbaar zijn en die je met een flinke marge kunt doorverkopen. Dat is bijna onmogelijk.
Ik denk dat je met b of c pony's meer kans maakt, maar die markt is een stuk dunner. De bedragen liggen ook een stuk lager.

Ik denk dat dit alleen zinvol is, wanneer je een adresje hebt waar je pony's voor een redelijke prijs vandaan kunt halen.

Verder moet je dochter wel echt goed kunnen rijden en pony's kunnen opvoeden, willen de pony's kind-klaar en geschikt worden afgeleverd.