Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 17:17

Hoi,

Ik werk sinds 3 maanden in de paarden 20 uur per week verdeeld over 5 dagen.
Super blij met deze baan voorheen altijd in een tuincentrum gewerkt.
Sinds ik deze baan heb ben ik zelf stuk gelukkiger en ga met heel veel plezier naar me werk.
Dat ik toch in de paarden wil blijven werken eigenlijk.
Natuurlijk weet ik dat je geen pensioen opbouw heb.
Maar toch ga ik liever met veel plezier naar me werk wat iedere dag anders is en de paarden mij toch een stukje rust geven.
Maar nou wil ik eigenlijk nog een thuis opleiding er naast gaan volgen ik heb een diploma verkoopmederwerker niveau 1.
Maar wat past er beste bij om straks toch veder te gaan in de paarden om veder te gaan leren?
Terug naar school gaan is geen optie aangezien ik wel echt moet werken.

Iemand tips?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:20

Misschien een administratieve (avond) opleiding?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:08


Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:23

BBL opleiding paardenhouderij doen?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:42

Ik zou iig een niveau 2 en 3 opleiding nog doen, dan heb je iig wat in handen voor als je niet meer in de paarden gaat werken.

Dat je geen pensioen opbouwt zou mij wel zorgen baren... Ben je nu zelf ergens pensioen aan het opbouwen? Het lijkt nu nog niet zo belangrijk, maar je krijgt echt spijt als je er nu niks voor regelt.
Mijn man bouwt ook geen pensioen op via werk, maar wij sparen zelf pensioen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:35


Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:20

Ik zou toch even goed nadenken, over het ‘niet pensioen opbouwen’, wat bouw je nog meer niet op?
Hoe zit het als je arbeidsongeschikt wordt?

Ik zou de paarden voor nu tijdelijk doen en energie steken in een andere baan met meer zekerheden (voor de toekomst).
Iets administratiefs of een leuke balie functie.

Succes.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:33

Pfff geen pensioen opbouw...daar ga je straks niet bij van worden.

De vraag is wat vind je naast de paarden ook leuk? Ik heb echt veel spijt dat ik zo graag de paarden/dieren wereld in wilde. Zou graag de tijd terug willen draaien en een andere keuze willen maken.


Die paardenbaan ben je straks wel een keer zat en je kan er gewoonweg niet van leven. Elke dag uitmesten ga je niet volhouden tot je 67 bent of wellicht in jou geval wel 70.

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:54

Ik zie de laatste tijd veel dat mensen een opleiding in de paarden willen doen en de reacties precies zijn als wat ik verwacht en ik nog steeds erg blij ben dat ik naar een andere sector ben gegaan.

Ik heb Paardenhouderij niv 3 gestudeerd aan Terra Mbo Groningen. Echt een studie vind ik het niet waardig om te noemen. Ik heb het altijd een beetje beleefd alsof ik de middelbare school opnieuw ging doen alleen dan gericht op één diersoort. Ik heb het idee dat de opleiding niet heel serieus is en ook niet serieus genomen wordt. Als een vreemde aan mij vroeg wat ik studeerde wisten ze echt niet wat het inhield of dat het überhaupt bestond.

De lessen hadden per periode een thema. De eerste periode gingen ze je nog serieus uitleggen hoe je een paard moet poetsen. We hadden ook echt geen leuke praktijk mogelijkheden om te oefenen. Het waren oude afgedankte manege paarden die eigenlijk al met pensioen in een lekker weitje hadden moeten staan. De docent was ook altijd erg lelijk over koudbloed paarden en voornamelijk over de Fjorden. Zo gingen we een keer bandages omdoen iets wat ik nog nooit gedaan had. Ik vond dit nog best wel lastig en ze vroeg toen of ik op stage niet kon oefenen. Met direct erachter aan oh nee je loopt bij een Fjordenstal he tja dat wordt dan al niks. Verschrikkelijk mens heb vanaf dat moment echt een hekel aan haar gehad. laatste 1,5 jaar zijn we over gegaan naar een andere locatie ( Delfzijl reizen was echt vreselijk lang) en daar ging de praktijk wel een stuk vooruit en konden we ook gaan rijden en mennen. Rijden vond ik alleen niet zo omdat het vooral tuig paarden waren en die nog net niet woest werden als je ze wat vroeg. Wel ben ik door een klein paardje wat van mijn springangst afgekomen.

Theorielessen waren sommigen wel lastig van maar zeker niet lastig om toetsen te behalen. Voor de rest heb je echt veel andere vakken zoals Nederlands , Engels , Rekenen , Biologie , scheikunde , sport enzovoort. Paard kreeg je 8 uur in de week dus nog wel vrij weinig.

Stages vond ik wel heel leuk eerste 1,5 jaar liep ik op een Fjordenfokkerij en laatste 1,5 jaar op een manege. Beide plekken veel geleerd en erg naar mijn zin gehad. Op de Fjordenfokkerij komt ik bijna elke dag nog omdat ik er twee paarden aan heb over gehouden. Ik ben dus wel blij dat ik met die stal in aanraking ben gekomen en mijn penny meisjes droom uitkwam : een eigen paard.

Over de school zelf ga ik het maar niet meer hebben ik kan er wel een boekwerk overschrijven wat er daar allemaal fout gaat en niet voor elkaar is. Is het schoolgeld niet waard en bij de onderwijsinspectie staan ze ook niet al te best. Wat mij betreft mogen ze de meeste opleidingen daar wel schrappen of stop zetten want het zijn gewoon hobby opleidingen waar je geen geld in gaat verdienen.

Ik ben de zorg sector ingegaan en vind het ook nog leuke als echt elke dag mij kapot werken met paarden. Ik doe ook nu een niv 4 opleiding en vind dat veel beter bij mij passen. Alleen de school al is een wereld van verschil. Nu heb ik in ieder geval kans op een goed betaalde baan waarbij ik mij niet constant zorgen hoef te maken of ik de rekeningen wel kan betalen of wel kan eten.

Ik blijf erbij dat paarden leuk zijn voor de hobby. Met mijn eigen paarden heb ik veel plezier en ik wil ze voor geen goud missen. Maar gaan werken? nee ik kom dan op een manege waar ik het toch niet eens ben met hoe ze ermee om gaan.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Werken in de paarden en nog een opleiding willen volgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:35

Oftopic: paardenhouderij, mbo, is mijn inziens geen studie. Je gaat naar school, daar wordt je wat bij gebracht.