Welke baan past bij mij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 12:40

Een vraag die me al een paar maanden bezighoudt. En ik heb het antwoord niet. Misschien kunnen jullie eens meedenken in een richting waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Want doordat ik te lang in de onderwijs en overheid wereld heb gewerkt, heb ik weinig idee van wat er in de commerciële wereld mogelijk is.

Mijn achtergrond:
Pabo afgestudeerd
Daarna bij de gemeente terecht gekomen, eerst op het archief om te kijken wat ik nu eigenlijk wilde.
Daarna als beleidsmedewerkers een opleidingstraject gevolgd en hier ruim 8 jaar gewerkt en ervaring op gedaan.
Omdat ik de gemeentewereld niet prettig vind (stroperig, teveel regeltjes, weinig creativiteit) wilde ik weer terug naar het onderwijs. Ik ben toen als kwaliteitsmedewerker bij een schoolbestuur gaan werken. Onder mijn niveau, maar wel goed om de wereld als onderwijsondersteunend personeel te leren kennen. Daar heb ik bijna 5 jaar gewerkt tot ik verhuisde.
En inmiddels werk ik 2 jaar als beleids-/kwaliteitsmedewerker bij een samenwerkingsverband voortgezet onderwijs. Passend onderwijs is negatief in beeld, maar wij doen het eigenlijk heel goed. En daar mist dan precies de uitdaging.
Daarnaast werk ik een aantal uur in de week als ZZP'er. Ik geef saxofoonles en dirigeer een orkest. Ook schrijf ik muziek.

Ik werk op een klein kantoor, met toffe collega's en fijne leidinggevende. Maar het werk zelf mwah. Ik mis echt een stukje uitdaging. Het is veel routinematig werk, het gaat goed dus het kabbelt voort. 1x per jaar organiseren we een groot evenement en kan ik even los *\o/* . Maar de rest van het jaar gaat gewoon in de routine verder.

Waar ben ik goed in?
- spreken voor een groep
- problemen oplossen
- coachen van kinderen
- creatief
- snel schakelen
- netwerken
- teksten schrijven (creatief en goed leesbaar)

Waar ben ik niet goed in?
- elke dag hetzelfde doen
- vergaderingen notuleren (vast onderdeel van mijn werk nu)
- administratie

Waarom niet voor de klas?
- ik heb een orde probleem en ben niet geschikt om elke dag politie-agent te moeten zijn.
- ik vind lesgeven wel echt heel leuk en met name in de coachingshoek voel ik me wel goed, maar door bovenstaande en de veranderende maatschappij, voel ik me niet okee voor de klas in het basisonderwijs.
- 15 jaar niet meer gedaan, op wat invalklusjes na, waar ik me niet altijd even prettig bij voelde.

Waar krijg ik energie van?
- gemotiveerde mensen iets leren, zowel volwassenen als kinderen, vanuit passie en enthousiasme
- muziek
- dienstverlening
- spreken voor een groep
- op een creatieve manier problemen oplossen, ik kan goed out of the box denken
- evenementen/bijeenkomsten organiseren, zowel logistiek als inhoudelijk
- geschiedenis

Ik zou graag verder willen met muziek icm educatie, jongeren, enz. Alleen het is enorm lastig om daar fulltime je brood in te kunnen verdienen. Ik doe dit nu 8 uur per week, maar zou echt niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik zou meer muziek willen schrijven, maar dat kost nu als starter vooral veel tijd zonder dat het (nog) iets oplevert. Ja, ervaring wel, maar financieel (nog) niet. En geen zekerheid of dat überhaupt gaat gebeuren. Dat lukt maar een klein groepje en ik hoop met hard werken en originaliteit daar wel tussen te komen op termijn. Ervaring leert dat dit een meerjarenplan is.
En de tijd die ik er in zou willen steken ontbreekt door het 40 uur werken en een paard :+
Daar zou ik wel meer balans in willen vinden, maar financieel er niet teveel op achteruit willen gaan. Mijn man zit momenteel in de ziektewet met een dubbele hernia en heeft geen baan (wel bezig met omscholingstraject via UWV), dus dat is wel een financieel risico, waardoor de verantwoordelijkheid van financiële zekerheid voorlopig wel op mijn schouders rust. Dat maakt voor mij de drempel om wat anders te doen ook hoog en is een opleiding in een andere richting financieel en qua tijd lastig.

In mijn huidige baan zijn de dingen waar ik energie van krijg beperkt. Weinig bijeenkomsten, veel computer, wel dienstverlenend.

Dus: of ik zal keuzes moeten maken om meer tijd aan het ontwikkelen van muziekeducatie en componeren/arrangeren van muziek te kunnen besteden naast mijn huidige werk en hopen dat met hard werken dit een succes gaat worden, in een onzekere en slecht betaalde branche (want met de muziekverenigingen en muziekscholen in Nederland is het financieel ook niet zo best gesteld).
Of ik zal binnen mijn huidige werk uitdagingen moeten zoeken (die ik tot nu toe niet gevonden heb).
Of ik zal werk moeten zoeken in een andere branche. Maar hoe en waar en wat past bij mij?

Ik heb er zelf al aan gedacht om een lesmethode te schrijven voor muziekeducatie op de basisschool, waar ook niet-muzikale docenten iets mee kunnen en ze zo toch een uur in de week muziekles kunnen geven. Al dan niet in samenwerking met een muziekvereniging/andere partner. Maar dit zou ook naast een baan moeten. En dan zou ik ook eerst een behoefte onderzoek willen/moeten doen.

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:47

en iets van bijv muziekles geven of coaching doormiddel van muziek om bijv zelfverzekerder te zijn of hoe je met emoties om gaat. misschien kan je daar wat mee doen bij bijv bedrijven als een soort teambuilding.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:49

Eventmanager? Projectmanager bij een theater/muziekschool oid

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:50

Kindercoach met muziek, en evt ook op scholen als educatie programma. Natuurlijk is het zwaar, maar ik ben zo blij als kindercoach, als je jezelf goed neerzet is er echt werk! Ik doe het dan wel met paarden, maar met muziek moet ook geweldig zijn

Elinexx
Berichten: 1093
Geregistreerd: 20-11-08

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:04

Ambulant begeleider?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:06

Creatief/muzikaal therapeut?

Al ben ik wel van mening dat je, in jouw/je partner zijn situatie, misschien beter wat kunt wachten? Ik lees toch behoorlijk wat zaken die, nu (nog) onzeker zijn. Dat zou ik eerst 'stabiel' willen hebben.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 20:17

Ik heb ook zeker geen haast, wil er eerst goed over nadenken en opties bekijken. Interessante ideeën komen er voorbij. Muziektherapeut staat ook op mijn lijstje, maar ik heb geen achtergrond met hulpverlening. Dus dat is wel een keuze waar ik niet direct voor zou gaan. Maar ik ga daar wel meer informatie over zoeken.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:17

Ik zou de muziek als hobby proberen te houden, simpelweg omdat in die hoek nou eenmaal helaas weinig geld te verdienen is. (En van je hobby je werk maken is ook niet perse leuk)

Ik denk dat een baan als projectmanager je heel goed kan bevallen. Ik organiseer bijv. evenementen, maar zorg ook voor inhoudelijke plannen (in samenwerking met beleidsadviseurs), en werk daarnaast samen met diverse universiteiten waarmee we diverse opleidingen etc. ontwikkelen. Elk jaar heb ik weer andere thema's/projecten waardoor het lekker afwisselend is.

Het is wel altijd even zoeken om de leuke project managers vacatures te vinden want bij heel veel vacatures draait het om IT of bouw projectmanagers en dat is wel echt een andere tak van sport..

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:20

Muziektherapeut klinkt leuk, is het ook, maar is een functie die overal wegbezuinigd wordt/is.
Zou het niet in die hoek zoeken, maar ergens waar het wat stabieler is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:21

Daihyo schreef:
Ik heb ook zeker geen haast, wil er eerst goed over nadenken en opties bekijken. Interessante ideeën komen er voorbij. Muziektherapeut staat ook op mijn lijstje, maar ik heb geen achtergrond met hulpverlening. Dus dat is wel een keuze waar ik niet direct voor zou gaan. Maar ik ga daar wel meer informatie over zoeken.
Je hebt, geloof ik bij de NCOI, diverse trajecten die je kunt volgen. 1/2/4 jaar en zowel MBO als HBO. Vanuit die studie kun je, denk ik, al redelijk specifiek gaan 'zoeken' wat betreft een betaalde baan :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:45

Ambulant hulpverlener? Een heleboel punten waar je goed in bent kan je hiervoor zeker gebruiken! :)

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:15

verootjoo schreef:
Muziektherapeut klinkt leuk, is het ook, maar is een functie die overal wegbezuinigd wordt/is.
Zou het niet in die hoek zoeken, maar ergens waar het wat stabieler is.

Mee eens.

Ik dacht eigenlijk ook aan de evenementenhoek of communicatieadviseur. Dat laatste omdat je makkelijk schrijft en spreken voor groepen leuk vindt...

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:25

Misschien vind je iets richting facility management/human resource management wat?
Dit zijn in mijn ervaring banen waar je regelmatig moet spreken voor een groep, problemen op moet lossen en snel moet kunnen schakelen. In deze banen moet je vaak veel regelen en moet er vaak ook buiten de bestaande kaders gedacht worden om iets op bijvoorbeeld een goedkope manier op te lossen.
Dit zijn niet perse de banen waarbij je kinderen coacht, maar vaak wel volwassenen in hoe zij met bepaalde dingen om moeten gaan.
Ik vind dit doorgaans echt uitdagende banen waarin je veel kan groeien!

Misschien kan je op een plek komen waarbij je dit werk combineert met kinderen? Wellicht een middelbare school oid. Je bent dan niet direct bezig met kinderen, maar zorgt wel voor een goede, veilige omgeving etc.

Ik wil even zeggen dat ik het heel goed vind dat je op zoek bent naar iets dat goed bij je past! Dit kost even veel energie en misschien ook onzekerheid, maar ik zie te veel mensen om me heen die hun baan maar blijven doen, omdat ze dit nu eenmaal doen terwijl ze er helemaal geen plezier (meer) in hebben.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:44

Bij een uitgeverij/ muziekmethode werken? 123 zing bijvoorbeeld.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:19


Anoniem

Re: Welke baan past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:42

misschien een kleine school/vrije school/speciale doelgroep (vluchtelingen?)