Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlonavL

Berichten: 1163
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:25

Ik proef vooral teleurstelling over het feit dat jouw plan uiteindelijk niet is doorgezet en dat het een ander (volgens jou) 'vaag' document werd. Je geeft aan dat je daar niet achter stond en hebt je teruggetrokken. Jouw goed recht uiteraard :) Ik zou zeggen: accepteer het en focus je op andere zaken. Hier je gelijk halen heeft imo weinig zin, nog los van dat ik het persoonlijk niet netjes vind. Ik vind het stukje over verwachtingen uitspreken, afspraken vastleggen en de waardering voor vrijwilligerswerk wel een mooie aanvulling, daar mag men ook best van bewust zijn. Toch denk ik dat je dat voor jezelf ergens eerder in die 12 jaar helder had moeten hebben, maar zo te lezen ben je daar ook wel van bewust. Dat had een hoop teleurstelling voorkomen. Ik zou zeggen: neem je verlies en steek je energie in dingen waar je blij van wordt :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 01:23

Een organisatie een warm hart toedragen ( en ergens 12 jaar blijven) - matcht niet echt lekker met dit topic. Lelijk dit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 05:33

TurdusMerula schreef:
Een organisatie een warm hart toedragen ( en ergens 12 jaar blijven) - matcht niet echt lekker met dit topic. Lelijk dit.


Eens. Ik vind dit topic behoorlijk achterbaks.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 06:24

Nee ik vind het wel prima dat dit wordt opengegooid. Het is toch een beetje een bekend geheim, ofzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:05

Als het gewoon met naam en toenaam was genoemd ipv steken onder water, had ik het alweer een ander verhaal gevonden.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:33

Ik vind het een kinderachtige actie waar het onvermogen en de wrok van afdruipen.

Ik mag hopen dat bokt zich niet laat verleiden tot een reactie in het openbaar.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:57

Interessant dit, blijkbaar moet dit volgens de meeste mensen diep verborgen en taboe blijven..

Als je een levensbepalende organisatie hebt zoals bokt dan kan je niet alles in de beerput houden. Erg ongezond!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:59

troi schreef:
Interessant dit, blijkbaar moet dit volgens de meeste mensen diep verborgen en taboe blijven..

Als je een levensbepalende organisatie hebt zoals bokt dan kan je niet alles in de beerput houden. Erg ongezond!


Levensbepalende organisatie? Dat is wel een beetje sneu als dat zo is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:00

Boras schreef:
Ik vind het een kinderachtige actie waar het onvermogen en de wrok van afdruipen.

Ik mag hopen dat bokt zich niet laat verleiden tot een reactie in het openbaar.

Ik hoop het wel.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:00

_San87_ schreef:
Boras schreef:
Ik vind het een kinderachtige actie waar het onvermogen en de wrok van afdruipen.

Ik mag hopen dat bokt zich niet laat verleiden tot een reactie in het openbaar.

Ik hoop het wel.


Heb je popcorn al klaar staan dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:01

Suzanne F. schreef:
_San87_ schreef:

Ik hoop het wel.


Heb je popcorn al klaar staan dan?

Nog 30 seconden.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:02

Ik vraag me af hoe andere vrijwilligers het ervaren binnen die organistie, als ik het zo lees zijn er hier best wat, misschien willen ze ook hun mening erover geven zodat ik het niet van een kant hoor? Als dit trouwens niet over bokt had gegaan (wat ik vermoed na de posts) heb ik het idee dat mensen heel anders zouden reageren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:02

Levensbepalend? Ja, Bokt is een leuk tijdverdrijf maar om het nou levensbepalend te noemen is nogal overdreven :')

Moonsparkle, ik ben ook jarenlang (weliswaar in een andere rol) 'vrijwilliger' geweest bij Bokt en afgezien van dat de communicatie en beleidsveranderingen inderdaad nogal langzaam verliepen (wat eigenlijk helemaal niet zo raar is gezien dat iedereen er nog een baan en leven naast heeft) herken ik het geschetste beeld totaal niet.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:11

TS, ik weet niet hoe lang je profiel al is hoe het is, maar lees die teksten zelf een keer, adem in en best ook weer uit, herhalen, en ga verder met je leven. En omring je met dingen en mensen in je leven die je een blij gevoel geven, laat dingen links liggen als je twijfelt, want het brengt je niks.

Ik ben ook ex-vrijwilliger trouwens bij dezelfde organisatie, al is dat wel al een hele tijd geleden. Ik weet nog prima hoe het misliep, maar de mensen die daarvoor zorgden, zijn er zelf niet meer bij. Maar...de structuur was toen toch wel nog een beetje anders ook, dus ik kan zeker niet oordelen over de situatie nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:12

Het is wel zuur zoveel werk te steken in een plan, met de belofte een stukje hardware en dat vervolgens niet te krijgen. Daar zou ik ook wel boos om zijn en ik denk dat dat terecht is, ook.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:18

_San87_ schreef:
Het is wel zuur zoveel werk te steken in een plan, met de belofte een stukje hardware en dat vervolgens niet te krijgen. Daar zou ik ook wel boos om zijn en ik denk dat dat terecht is, ook.


Dat snap ik, en frustrerend dat als je daarop terugkomt je de negeerbehandeling krijgt. Maar TS haar algemeen gevoel gaat met dat ding te krijgen niet opgelost worden. De negatieve nasmaak zal blijven als er niet echt gepraat en geluisterd wordt door beide partijen. En ik snap dat ze op deze manier iets wilt forceren, maar of het werkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:20

Tieneke schreef:
_San87_ schreef:
Het is wel zuur zoveel werk te steken in een plan, met de belofte een stukje hardware en dat vervolgens niet te krijgen. Daar zou ik ook wel boos om zijn en ik denk dat dat terecht is, ook.


Dat snap ik, en frustrerend dat als je daarop terugkomt je de negeerbehandeling krijgt. Maar TS haar algemeen gevoel gaat met dat ding te krijgen niet opgelost worden. De negatieve nasmaak zal blijven als er niet echt gepraat en geluisterd wordt door beide partijen. En ik snap dat ze op deze manier iets wilt forceren, maar of het werkt?

Ja true. Toch snap wel dat TS dit topic post. Hoewel ik het zelf met naam en toenaam had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:24

MarcoBorsato schreef:
Nee ik vind het wel prima dat dit wordt opengegooid. Het is toch een beetje een bekend geheim, ofzo.

Daar ben ik het wel mee eens, er lijkt veel te spelen en er is veel onvrede volgens oud-vrijwilligers. Dat mag natuurlijk openbaar gemaakt worden, alleen de manier waarop (naam, avatar, profiel en alles veranderen en een “anoniem” verhaal) vind ik niet netjes. Kom er dan voor uit en noem het beestje bij de naam.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:25

Nou, dat hoeft niet meer toch, dat is al geregeld door een Bokker in dit topic. Ik zou anders niet weten over welk bedrijf het zou gaan. Vind het ook nogal kinderachtig dat je zoiets doet.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:37

Het is jammer dat elementen uit de ervaring van TS het verhaal zo herkenbaar maken dat oud-collega's direct weten waar het over gaat. Dat zegt toch iets over een organisatie.

TS, achteraf gezien zonde dat er geen contract opgemaakt is voor de vergoeding voor je werk en de omschrijving van het eindproduct. Wijze les voor een volgende keer.

Ik denk overigens dat er betere wegen zijn dan een topic als dit om je gelijk te krijgen. Hoe gefrustreerd je ook bent.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:48

In je OP heb je het over normen en waarden.
In je profiel staat een epistel over loslaten en de reis van het leven.

Ik denk dat het verstandig is dit niet alleen op te schrijven maar ook op jezelf van toepassing te laten zijn.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:04

Cayenne schreef:
Als het gewoon met naam en toenaam was genoemd ipv steken onder water, had ik het alweer een ander verhaal gevonden.



Tja, maar weet je, kritiek op het beheer mag niet. Nu worden er geen namen genoemd. Dus ergens ben ik wel benieuwd welke regeltjes hier toegepast gaan worden :=

TurdusMerula schreef:
Een organisatie een warm hart toedragen ( en ergens 12 jaar blijven) - matcht niet echt lekker met dit topic. Lelijk dit.


Enne, je kunt stoppen met collecteren voor de Hartstichting omdat je vindt dat de directeur in een te grote leasebak rijdt, maar dat wil nog niet zeggen dat je je informatie over 'hoe herken ik een hartinfarct' niet nog steeds van de website van de Hartstichting haalt.

Dus teleurgesteld zijn in beleid/waardering van vrijwilligers staat best wel los van of je vindt dat een club goed werk doet, lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-11-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:05

Ik heb ook veel vrijwilligers werk gedaan ik ben op tijd weggegaan. Je weet dat je er niks voor krijgt,en ts was iets beloofd wat ze nooit heeft gekregen. Heel jammer maar je hebt ook zelf nog zo lang door gewerkt.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 09:13

Laat ik een en ander even in een tijdlijn zetten. Ik ben begin 2018 begonnen met schrijven, toen was ik nog vrijwilliger. In april 2018 is afgesproken dat er een vergoeding zou zijn in de vorm van hardware. Prima, leek me een goede en realistische afspraak.
In juli dat jaar ben ik gestopt als vrijwilliger, met name door bovenstaande irritaties. Er lag toen een basisbeleidsplan, waar vanuit verder gewerkt kon worden.

In december 2018 werd ik gevraagd om het plan af te maken, want het was niet opgepakt. Ik was toen geen vrijwilliger meer, maar heb dit toch gedaan. Waarom? Stukje loyaliteitsgevoel, het platform an sich een warm hart toe dragen (en dat is iets anders dan de organisatie). Dat was in het voorjaar van dit jaar af. Ik heb toen het klaar was alles neergelegd. In die 1,5 jaar liep de communicatie stroef, beloftes werden niet nagekomen, geen reactie kwam vaker voor dan een reactie (die vaak ook nog lang op zich liet wachten). En als er reactie kwam, na de zoveelste vraag om respons, dan was er altijd wel een excuus.

We hebben het hier over een commercieel bedrijf, dat draait op vrijwilligers en een handjevol betaalde krachten. En ja, het stoort me dat ik er zoveel tijd en moeite in heb gestopt, zo veel geld heb bespaard (en nee, dat betekent niet dat ik een factuur zou willen sturen, zoals Ibbel zal zegt), maar beloftes naar mij toe niet worden nagekomen. Niet eens de hardware, want dat heb ik al uit mijn hoofd gezet. Maar het stoort me nog meer dat het allemaal zo lang moet duren, dat de communicatie ronduit slecht is en dat het zo moeilijk lijkt te zijn om afspraken na te komen. Of überhaupt te communiceren. Een commercieel bedrijf, geen stichting, geen vereniging. En bespreekbaar maken heb ik genoeg gedaan de afgelopen jaren, alleen het resultaat is 0.

Ik doe al zo'n 20 jaar vrijwilligerswerk, bij diverse verenigingen en stichtingen, die draaien op amateurs, die zonder enig winstoogmerk werken. En daar gaat de communicatie vele malen beter en sneller. Daar worden afspraken gewoon nagekomen. En als het al wat langer duurt, dan hebben we het over een paar maanden, niet over 1,5 jaar.

Waarom ik dit topic heb geopend? Omdat ik op berichten geen reactie kreeg. Inmiddels wel overigens. Het werkt net zoals met andere commerciële bedrijven. Geen reactie, geen oplossing --> advies op zoals zo vaak op Bokt staat: plaats eens iets op social media, dan zijn ze er als de kippen bij.

Mijn naam en profiel zijn overigens al een tijdje geleden veranderd. Dat heeft hier niets mee te maken. Als ik echt anoniem had willen zijn, dan had ik dat anders moeten regelen. Want alles is gewoon terug te lezen.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Vrijwilligerswerk, rechten en plichten wederzijds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:21

Als de organisatie je iets beloofd heeft en dat niet is nagekomen, is het niet meer dan netjes dat dit rechtgezet zou worden met een groot excuus erbij voor hoe het gelopen is.