Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 08:16

Beste bokkers,

Aangezien ik geen andere plek weet waar zoveel mensen zitten, met allemaal een andere mening wil ik hier mijn struggles even neerleggen. Ik heb de afgelopen tijd genoeg topics gezien waarbij mensen om hulp of meningen vroegen, dus ik ga eens proberen om mijn gedachten op een rijtje te zetten en of jullie mij met de eventuele keuze kunnen helpen. Wat ik hiermee wil bereiken? Ik hoop dat ik het voor mezelf meer op een rijtje kan zetten, want op dit moment is het een grote bende van onzekerheid en spanning.

Oké, laat ik beginnen bij het begin. Op dit moment werk ik als gezinsondersteuner bij een gezin thuis. Werkte daar eerst gemiddeld 25 uur, 4 weken betaald vakantie, niet uitbetaald krijgen bij ziekte en ik val niet onder een cao. Verder word ik voor de belasting gezien als ZZP’er. Nu zijn die 25 uur al door de ouders teruggeschroefd naar 20 uur voor 2 dagen. Voordeel is, is dat de rijstijd maar 10 minuten bedraagt en ik echt gek ben op die kinderen.
Op dat moment ze de uren terugschroefde gaf ik bij ze aan dat ik er iets bij ging zoeken, want dit is gewoon te weinig om er normaal van rond te kunnen komen.

Afijn, sollicitaties de deur uit gedaan en na een tweede sollicitatie werd ik al uitgenodigd voor een meeloopdag en heb ik afgelopen woensdag het afrondende gesprek gehad. De basisvaardigheden komen op hetzelfde neer, werken met kinderen, activiteiten organiseren en vooral kijken wat de kinderen nodig hebben binnen de opvang.
Maar nu komt het verschil. Bij het bedrijf waar ik nu gesolliciteerd heb, krijg ik de mogelijkheid tot 32 uur te werken. Financieel ontvang ik veel meer per maand, ben ik verzekerd voor ziektes, meer betaalde vakantiedagen en de mogelijkheid om meer de ondernemen met mijn diploma dan dat ik nu doe. Het is zo goed als rond, het enige wat er nog moet gebeuren is dat ik akkoord moet geven om het voorgestelde loon. En vooral voor mijn belangrijk, ik ontvang mijn loon op tijd. Nu ontvang ik het vaak halverwege volgende maand van de maand ervoor.

Maar nu komen mijn twijfels. Ik heb bij mijn huidige baan al laten vallen dat ik dus op zoek ga voor iets erbij. Maar nu heeft mijn baas mij gister apart genomen en vertelde mij dat ik goed met de kinderen kon werken, dat ze gek op mij zijn en als ik zou willen dat ik wel weer 25 uur kon gaan werken. En het speelt eigenlijk al de hele tijd in mijn hoofd waarom ze dit nu opeens zegt? Komt dat omdat ik aangaf dat ik er iets erbij zoek en waarom konden de uren dan niet direct gewoon gelijk blijven.
De baan waar ik heb gesolliciteerd is eigenlijk een uitdaging, kan ik doen waarvoor ik gestudeerd hebt en nog veel meer. Maar ik ben bang. Bang voor het geval ik het niet 4 dagen red om achter elkaar te werken. Bang dat ik de reistijd te lang vind (die is op dat moment dan 35/45 minuten enkele reis), bang dat het tegenvalt en zo heb ik nog wel veel meer twijfels.

Ik weet niet of dit komt omdat mijn baas nu heeft gesproken met mij of niet. Of dat het is omdat het een nieuwe stap is. Ik weet het gewoon niet. Waar ik heb gesolliciteerd is wel echt een uitdaging en ik krijg echt een eigen mogelijkheid om dat uit te voeren, maar twijfel dat als ik blijf werken waar ik nu werk of ik dat dan doe voor mezelf en omdat ik de kids zo leuk vind, of omdat ik weet dat de ouders in de problemen komen op het moment dat ik mijn baan op zeg.

Bedankt voor het lezen. Het feit dat ik zo mijn hart kon luchten is al heel fijn :). Excuus voor het bizar Lange verhaal, blijkbaar zit ik er meer mee dan dat ik dacht haha.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:20

Het is altijd een beetje spannend om een nieuwe stap te zetten. Maar je moet ook aan je toekomst denken en je nieuwe baan heeft alles in zich! Geef jezelf die schop onder je kont en ga er voor!

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:22

Adventure start outside your comfort zone

Het klinkt of je bang bent voor de nieuwe stap. Terwijl ik heel veel voordelen en zekerheden lees als je naar de nieuwe werkgever gaat. Ik zou gaan

laura1987

Berichten: 7130
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:26

DiantaM schreef:
Het is altijd een beetje spannend om een nieuwe stap te zetten. Maar je moet ook aan je toekomst denken en je nieuwe baan heeft alles in zich! Geef jezelf die schop onder je kont en ga er voor!


Hier sluit ik mijzelf bij aan.
Tuurlijk is het rot voor het huidige gezin dat zij op zoek moeten naar een ander, maar heel grof gezegd is dat niet jouw probleem.

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:28

Hoe moeilijk ook, mijn dringende advies : kies de nieuwe baan!!

Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten als jij nu en vond het ook heel erg moeilijk om na een aantal jaar de kinderen los te laten. Maar je hebt nog geen idee hoe fijn het is je salaris op het juiste moment te krijgen, onder Een Cao te vallen, bij ziekte door betaald te krijgen, door groeimogelijkheden te hebben...

Vooral dat laatste miste ik echt bij het werken in een gezin. Je ontwikkelt jezelf niet tot nauwelijks.
En als je nu blijft ...voor hoe lang nog? Er komt een dag dat de kinderen te oud zijn of dat ze jouw op straat zetten. En dan heb je een cv dat absoluut niet aantrekkelijk is voor werkgevers en vind dan nog maar eens zo'n goede baan als je nu aangeboden krijgt. Dat valt echt niet mee.

Het is moeilijk om je huidige baan op te zeggen omdat je erg bij het gezin betrokken bent, ze soms voelen als familie... Maar geloof me, je nieuwe baan is veel gezonder voor je. En hoe naar het ook voor het gezin is....jij moet, hoe moeilijk ook, in deze maar aan 1 iemand denken: jezelf! Lees je eigen bericht nog eens terug....je nieuwe baan is echt veel beter!

En die reistijd en vier dagen werken....sorry, dat ik het zo bot zeg, maar het zou echt mega verwend van je zijn als je daar een baan voor afslaat, tenzij je een zware medische reden hebt dat dat niet kan :+ deze reistijd is perfect normaal, veel mensen reizen nog langer. En aan vier dagen werken wen je heel snel. Bedenk dat dat nog steeds slechts parttime is en de meeste mensen 5 dagen moeten werken om rond te kunnen komen...
Laatst bijgewerkt door Zelda_Link op 15-11-19 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:29

Een vraag: zou je ook getwijfeld hebben over de nieuwe baan als je huidige werkgever niet gezegd had dat je wel weer 25 uur kan komen werken?
Want ik denk dat er rekening mee moet houden dat dat een lokkertje is en ook zo weer teruggedraaid kan worden.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:33

ik zou voor je nieuwe baan gaan. bij t andere gezin worden de kinderen ook steeds groter en hebben jou dan niet meer of nog minder nodig.

Johnie

Berichten: 523
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:36

Ik zou de reistijd nog wel een dingetje vinden.. ik zou er normaliter ook 40/45 minuten over moeten doen. Maar in de realiteit is het bijna altijd minimaal een uur. Nu weet ik niet hoe je moet rijden maar ik vind het wel slopend na een dag werken..

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:38

Johnie schreef:
Ik zou de reistijd nog wel een dingetje vinden.. ik zou er normaliter ook 40/45 minuten over moeten doen. Maar in de realiteit is het bijna altijd minimaal een uur. Nu weet ik niet hoe je moet rijden maar ik vind het wel slopend na een dag werken..

Dat verschilt per persoon. Ervaring leert dat de meeste mensen meer dan een uur reistijd als onprettig gaan ervaren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:42

Je nieuwe baan klikt als een vooruitgang op heel veel vlakken.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:43

Ik heb een tijdlang 45 min reistijd gehad en t was voor mij geen probleem. Ik ontbeet in de auto, deed m’n make up in de file en op de terugweg belde ik met familie en vrienden of luisterde ik naar luisterboeken. Lekker chill bijkomen.

Ik zou voor de nieuwe baan gaan. Je huidige baan zit je ook geen jaren meer aangezien kinderen ook ouder worden, gaan ze je steeds minder nodig hebben.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:45

Ik zie behalve 'oud&vertrouwd' en 'weinig reistijd' helemaal geen enkel voordeel voor baan 1. Ik zou dus voor baan 2, de nieuwe baan dus, gaan.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:47

mijn mening: De nieuwe baan!

Die 20 uur zullen uiteindelijk toch minder worden, kinderen worden groter, ouders hebben minder ondersteuning nodig etc. En waar sta je dan?
Daarnaast zit je met pensioenopbouw, niet doorbetaald bij ziekte, geen vakantie geld etc.

kies voor je eigen ontwikkeling en je eigen toekomst perspectief. Meer uitdaging, iets wat beter aansluit bij je studie. Moeilijke stap, tis nooit makkelijk om je baan op te zeggen. Zeker niet als je met kids werkt en er een band is ontstaan.

Sterkte met je uiteindelijke keuze!

zoef123

Berichten: 365
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:50

Doen waar je gelukkig van wordt. Als ik het lees en er over nadenk is het logisch dat je de andere baan neemt gezien cao ect. Maar als je hart bij je huidige baan ligt zou ik het niet doen. Ik zou ook denken hoe je het over 5 jaar ziet. Ik denk dat je wel vast kunt stellen dat je toekomst bij je nieuwe baan zekerder is en uitdagender. Het is maar net waar jij je goed bij voelt en wat je wilt. Ik denk uiteindelijk ook dat je niet voor niks hebt gesolliciteerd. En dat je het zielig vind voor dat gezin snap ik maar is niet jou probleem het was ook zielig voor jou dat ze je 5 uur afpakte. Dus dat zou ik loslaten in je keuze want dat is echt niet relevant.

pateeke
Berichten: 2214
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:54

Verandering is eng en schrikt vaak af. Daarom blijven veel mensen in de situatie waar ze in zitten.
Vraag jezelf eens af wat er echt belangrijk is voor jou? Waar heb jij behoefte aan? Wie ben jij en wat zijn je waarden en normen? Leg dat naast de twee jobs en kies dan degene die het beste aansluit bij jou.
Laatst bijgewerkt door pateeke op 15-11-19 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:54

Nieuwe baan voordelen. Ook met ziekte door betaald.kinderen in het gezin worden ouder. Dan sta je ooknoo straat of nog minder uren.

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:01

Ik zou voor de nieuwe baan gaan.

Zo te lezen zitten daar meer voordelen voor jou aan dan nadelen.

Hoe spannend misschien ook, doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:05

Heel hard naar die nieuwe baan rennen! Uitdagend, passend bij je opleiding, financiële zekerheid, voldoende uren, reistijd langer maar nog steeds prima..

Citaat:
of omdat ik weet dat de ouders in de problemen komen op het moment dat ik mijn baan op zeg.

Niet vervelend bedoeld, maar iedereen is in elke baan vervangbaar, dus ook jij. Natuurlijk kan het even een probleem geven, maar uiteindelijk lossen ze dat wel weer op. Daarnaast, moet je om jezelf denken. Als die kinderen ouder worden, dan kan jij ook op zoek naar ander werk tenslotte.

De weer 25 uur werken is naar mijn idee een zoetmakertje om je te laten blijven, zodat ze zelf geen moeite hoeven doen iemand anders te zoeken. Kans op nieuwe baan kwijt. En hoe lang duurt het voor je weer maar 20 uur hoeft te komen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:08

Ik verplaats je topic naar STW, daar past het beter

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:22

Ik denk dat ik het niet met hoeft te zeggen, maar ga voor je nieuwe baan!

Ik lees tussen de regels door veel positiefs daar over. En bij je oude baan minder. Het is alleen de stap voor het 'grote onbekende' dat je nu nog tegenhoud.
You can do it!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101747
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:26

Ik zou ook voor de nieuwe baan gaan. Ik ben sinds 1 aug ook 2x van baan gewisseld. Nou ging ik er financieel niet op vooruit maar ik voel mij op mijn huidige baan wel op mijn gemak en dat is mij ook heel wat waard.

Natuurlijk is het spannend en verder rijden maar je krijgt er zoveel voor terug! Doen. :j

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:45

Ik denk dat de nieuwe baan je veel meer zekerheden gaat geven op allerlei vlakken.
Ook is een nieuwe uitdaging ook niet verkeerd.
Je huidige baas kan de uren nu opschroeven maar kan ze over een paar maanden toch weer afbouwen bij je.
Dat is al een onzekerheid die je hebt.
Ik heb ook het gevoel dat je best zin hebt in de nieuwe uitdaging en de nieuwe baan, maar je wil je huidige baas en de kinderen niet laten vallen.
Dat siert je en dat snap ik, maar probeer ook aan je eigen geluk en je baangarantie te denken.
Heel veel succes en wijsheid.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 10:05

mirim schreef:
Een vraag: zou je ook getwijfeld hebben over de nieuwe baan als je huidige werkgever niet gezegd had dat je wel weer 25 uur kan komen werken?
Want ik denk dat er rekening mee moet houden dat dat een lokkertje is en ook zo weer teruggedraaid kan worden.


Ik denk inderdaad dat dit ook een lokkertje is en aangezien ze weten dat ik een gevoelsmens ben en ook aardig op het gevoel aan het inspelen zijn gok ik zomaar dat dit binnen een aantal maanden voorbij is. Maar je hebt gelijk, als dit aanbod niet zou spelen zou ik er überhaupt niet over hebben getwijfeld om te gaan.

pateeke schreef:
Verandering is eng en schrikt vaak af. Daarom blijven veel mensen in de situatie waar ze in zitten.
Vraag jezelf eens af wat er echt belangrijk is voor jou? Waar heb jij behoefte aan? Wie ben jij en wat zijn je waarden en normen? Leg dat naast de twee jobs en kies dan degene die het beste aansluit bij jou.

Thanks! Eigenlijk kom ik er hierdoor achter dat de juiste keuze is om de nieuwe baan te nemen. Want het komt er anders op neer dat ik mijn eigen wensen en geluk opzij zet voor iemand waarvan ik weet dat ze me over 3 jaar toch wegsturen want dan zitten alle kinderen op de basisschool.

Zelda_Link schreef:
En die reistijd en vier dagen werken....sorry, dat ik het zo bot zeg, maar het zou echt mega verwend van je zijn als je daar een baan voor afslaat, tenzij je een zware medische reden hebt dat dat niet kan :+ deze reistijd is perfect normaal, veel mensen reizen nog langer. En aan vier dagen werken wen je heel snel..


Het heeft inderdaad een medische reden dat ik bang ben dat ik het niet red, maar wellicht zorgt het ook juist wel voor meer energie!

Bedankt verder iedereen! Ik heb dit al meermaals uit mijn omgeving gehoord, maar het werkt veterans mensen er objectief naar kunnen kijken. Dit had ik echt nodig!
En wat betreft de reistijd, ik zal met het Ov reizen en het ligt vlak naast het station (om verder geen specifieke locatie te vertellen). Dus die 35 minuten is inclusief fietsen naar het station en wachten op de trein ed.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kiezen voor de nieuwe baan of niet? Moeilijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:11

Klinkt alsof we je een zetje de goede richting in hebben kunnen geven en nu ervoor gaan.
You go girl.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:13

De nieuw baan nemen !

Wat ik wel zou proberen ook omdat je het dan voor jezelf goed kan afsluiten bij je nieuwe baan afspreken dat je bv pas 1 februari begint zodat het gezin de tijd heeft een nieuw iemand te zoeken die jij misschien nog kan inwerken .
Zoiets zou ik bij een ‘normale ‘ baan niet snel zeggen maar omdat je nu in zo privé situatie werkt wel