Lastige keuze: blijven of gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:00

Op dit moment woon ik samen met een vriendin in een studentenstad. Wij wonen niet in een studentenhuis, maar hebben samen een appartement. Met de trein is het ongeveer op 2uur afstand van waar ik altijd heb gewoond.

Nu heeft mijn huisgenoot gisteren aangegeven het liefst het appartement te gaan verlaten. Met de rede dat ze er erg weinig is en ze het daarom dus te duur vindt. Zij is maar ongeveer 2 nachten in de week hier en de rest bij haar ouders. Ik snap de rede heel goed en ga daar ook enigszins in mee. Aangezien zij er vrij weinig is ben ik op de dagen dat ik vrij ben ook bij mijn ouders (zijn er best veel). Vooral omdat ik anders de halve week in mijn eentje zit en ik dat erg vervelend vindt.

Maar, nu is het dus aan mij om te kiezen wat ik ermee wil doen. Er zijn 2 keuzes.
1. Blijven en iemand zoeken die bij mij in wilt trekken
2. Terug gaan naar mijn ouders
Aan allebei deze keuzes zitten veel voor- en nadelen.

Keuze 1: Het is een appartement waarbij je veel met elkaar bent. Ik moet dus echt iemand vinden waarmee het klikt en ik veel dagen/uren bij kan zijn. Zonder dat ik gillend gek wordt. Mijn reistijd blijft dan wel lekker 5min met de fiets. Maar het blijft mij wel ongeveer €450,- in de maand kosten.

Keuze 2: Het scheelt mij veel studieschuld. Ik leen €870,- om te kunnen leven en de huur te kunnen betalen. Maar mijn reistijd wordt wel 2,5 uur vanaf mijn huis naar school. Tot nu toe moet ik elke donderdag om 09:15 op school zijn. Dat betekend dus om 6:30 met de bus weg. Met project groepen afspreken wordt ook lastig vanwege de lange reistijd.

Ik vind het geld en de reistijd allebei echt zwaar wegen en vindt het daarom heeel moeilijk om een keuze te maken.

Ik ben erg benieuwd naar al jullie meningen en hoop dat ik dat kan meenemen in mijn keuze!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:02

Hoeveel dagen in de week moet je op school zijn?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:03

Kan je niets goedkopers vinden? 2.5u reistijd hou je sowieso niet vol, dat is geen optie.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:04

Kan je niet een ander plekje vinden om te wonen? Iets dicht bij school maar goedkoper dan wat je nu hebt.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:04

Ik zou sowieso teruggaan naar je ouders. Liever een lange reistijd dan zoveel geld lenen. Daar krijg je later echt spijt van. :o

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:07

Optie 2 valt eigenlijk meteen wel af. 2,5 uur reistijd is veel, zelfs als je bij wijze van spreken maar 1 dag verplicht op school moet zijn. Je gaat altijd wel eens een groepswerk hebben of iets in de bib moeten opzoeken, extra verplichte lezingen of seminars,...

Waarom ga je niet "gewoon" op kamers? Ben je niet alleen, want er zijn nog studenten, maar je moet er niet heel dicht mee samenleven en de prijzen zijn meestal wel wat lager.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:08

Die reistijd lijkt me inderdaad geen doen. Voor één keer in de week wel, maar als je andere dagen moet afspreken voor projecten, is dat moeilijk vol te houden.

Ik zou kiezen voor een nieuwe huisgenoot zoeken. Gewoon de tijd nemen om een geschikt iemand te vinden. Ik weet niet waar je werkt, maar er zijn vast een hele hoop studenten die daar willen wonen, dus keuze genoeg voor jou denk ik om een geschikt iemand te vinden :)

Het geld is wel een ding natuurlijk, maar daar zou ik me niet te druk over maken. Een hoge schuld is natuurlijk nooit leuk, maar gelukkig krijg je veel tijd om het af te lossen. Hoelang moet je nog studeren/lenen?

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:08

Blijven, er zijn meer leuke mensen op deze wereld en mogelijk houd je er een hele fijne vriendschap aan over.

2.5 uur reistijd enkele reis heb ik een tijd gedaan ivm koophuis en nieuw werk, maar zou ik echt nooit meer doen. Dat weegt zo vreselijk zwaar op je energieniveau en vrolijkheid.

Je studieschuld moet je met een leuke baan later echt prima terug kunnen betalen. En als je het nu op je studie het goed doet, fijne projectgroepen hebt en daar goede contacten opdoet heb je veel meer kans op die leuke baan.

Zoveel reistijd maakt het verschil tussen leven en geleefd worden.

Dan kan je nog beter die reistijd besparen en een baantje zoeken.
Want werken er nog naast gaat dan echt niet meer.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:10

Winged schreef:
Hoeveel dagen in de week moet je op school zijn?


Op dit moment sowieso maandag en donderdag. Dinsdag zijn wij tot midden mei altijd vrij ivm stage. Woensdag soms engels, maar dat stelt weinig voor en gaat vrijwel niemand naar toe. Maar soms hebben we wel meerdere lessen. Vrijdag vaak niks. Er zijn veel weken waarin ik maar 2 dagen les heb zegmaar.

emilyslaluna schreef:
Kan je niet een ander plekje vinden om te wonen? Iets dicht bij school maar goedkoper dan wat je nu hebt.


Dat zou eventueel wel kunnen, maar het aanbod deze tijd van het jaar is erg weinig. De kans dat ik dus wat leuks vindt dat goedkoper is is erg klein.

De €450,- is trouwens huur, gwl, internet en boodschappen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:11

Zou in ieder geval eerst uitzoeken hoe lang de opzegtermijn van het appartement is, of er nog gas/water/licht afgerekend word apart? Wanneer je medebewoner weg is draai jij voor de totale huur op dus echt even goed naar gaan kijken. En rondkijken voor een kamer voor je alleen want nu heb je misschien maar enkele keer school, volgend jaar kan dat heel anders zijn. Indien je nu en de komende periode maar een dag er hoeft te zijn kun je ook tijdelijk naar je ouders en van daar uit op zoek naar een kamer voor jezelf.

En misschien eens kijken of je voor huursubsidie in aanmerking komt, lees net je opmerking over de kosten verdeling.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:13

Gini schreef:
Optie 2 valt eigenlijk meteen wel af. 2,5 uur reistijd is veel, zelfs als je bij wijze van spreken maar 1 dag verplicht op school moet zijn. Je gaat altijd wel eens een groepswerk hebben of iets in de bib moeten opzoeken, extra verplichte lezingen of seminars,...

Waarom ga je niet "gewoon" op kamers? Ben je niet alleen, want er zijn nog studenten, maar je moet er niet heel dicht mee samenleven en de prijzen zijn meestal wel wat lager.


Precies dit, een appartement is mooi en luxe, maar tijdens je studie een flinke uitgave.
Zo te lezen ben je ook niet er aan toe om alleen te wonen.

Dan is een kamer in een studentenhuis een goedkopere oplossing, waarbij je ook meer huisgenoten en reuring hebt om je heen.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:16

Als je alleen maar op donderdag op school hoeft te zijn zou ik weer naar je ouders gaan. Zeker omdat je daar nu ook al meerdere dagen per week bent, dan leef je toch al niet echt het 'student life'.
Ik zie net dat je toch vaker moet, voor mij zou de grens op 3 dagen per week liggen.
Moet je toch 3 of meer dagen per week op school zijn dan zou ik wel weer iemand zoeken, of een kamer zoeken. Al is een appartement delen wel best luxe. Als die 450 incl gwl en boodschappen is dan is dat helemaal niet zo duur.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:17

Extra informatie (sorry ik ben een zeef):
Ik doe een 2jarige HBO studie. Ik zit nu in het 2de jaar dus moet nog tot de zomer en dan ben ik afgestudeerd. De huur kaal is €750,- dus alleen zou ik het sowieso niet kunnen betalen.
Ik heb een baan die ik vanuit huis kan doen, dit doe ik op de zaterdag en zondag.
Op dit moment reis ik meestal maandag naar school en weer naar mijn ouders. Ga ik (als ik woensdag les heb) dinsdag avond weer naar het appartement (woensdag geen les is woensdag avond naar het appartement). En donderdag na school of vrijdag weer terug. (Wanneer vrijdag geen les, donderdag terug. Vrijdag wel les, vrijdag terug)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:18

Ik zou optie 2 ook niet aanraden. Zelf reis ik dus ook 2.5 uur enkele reis, dus 5 uur per dag voor mijn opleiding (wat ik nu zo'n 1.5 jaar doe nu). Levert vaak veel frustratie op en gebrek aan energie. Opleiding gaat namelijk geen rekening met jou houden als student met lange reistijd. Die raad ik je dus zeker niet aan.

Ook ik zou als ik jou was kijken naar een goedkope studentenwoning.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:20

Kan je effectief op kamers voor minder dan 450 all in? Hier in de buurt zit je al snel op 300-450 euro voor een kamer, moet je zelf nog kijken voor je eten enzo. Lijkt me niet dat het veel goedkoper kan.
Ik zelf zou het appartement houden en iemand erbij zoeken, inderdaad wel kijken naar je verrekeningen, als je vriendin nu weggaat kan het zijn dat jij straks voor de toelages opdraait. Daar zeker goede afspraken over maken.
Je weet je situatie voor volgend jaar nog niet, zou zonde zijn als je nu terug naar je ouders gaat en volgend jaar wel 5 dagen per week op school moet zijn, dan is dat niet haalbaar. En vind dan maar nog eens een leuk en betaalbaar appartement.
Een appartement met 1 iemand delen is mijn insziens nog altijd leuker dan een kleine kamer en een keuken + badkamer moeten delen met 5 anderen ...

Betreft optie 2: dit doe je zo te lezen nu eigenlijk al, dus als je dit prima haalbaar vindt en je bent zeker dat je rooster volgend jaar ook gunstig is, zou ik lekker terug naar je ouders gaan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:20

Iemand erbij zoeken. Desnoods met proeftijd, maar maak het gezellig voor jezelf.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:24

Op kamers blijven, leuke nieuwe huisgenoot zoeken en gezien de hoeveelheid tijd dat je vrij bent, een bijbaantje zoeken zodat je minder kan lenen.

Die reistijd gaat je opbreken en nu heb je zelf in de hand wie je als nieuwe huisgenoot kiest. Ga je eruit en daarna toch weer op kamers ben jij afhankelijk van anderen die al in dat huis wonen. Plus, het is een goede voorbereiding voor later, je leert een hoop praktische zaken door niet bij je ouders te wonen :)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:25

Hmm je zoekt dus iemand die veel bij je wil zijn, omdat je anders gillend gek word.
Ik zou gillend gek worden, als er iemand heel veel om me heen zou zijn.
Zo zie je maar hoe verschillend we allemaal zijn.

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 12:29

Nickolay schreef:
Hmm je zoekt dus iemand die veel bij je wil zijn, omdat je anders gillend gek word.
Ik zou gillend gek worden, als er iemand heel veel om me heen zou zijn.
Zo zie je maar hoe verschillend we allemaal zijn.


Hahah nee ik bedoel dat het echt moet klikken omdat ik anders gillend gek wordt. Je zit hier veel in de woonkamer ipv je eigen slaapkamer. Als het niet goed klikt met elkaar is dat echt niet fijn wonen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:30

Duhelo schreef:
Kan je effectief op kamers voor minder dan 450 all in?


Ja, dat kan. Maar dan zit je uiteraard niet in een ruim appartement.

Pantykous

Berichten: 10487
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Lastige keuze: blijven of gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:33

Als je maar 2-3 dagen in de week naar school gaat, waarom moet je dan zoveel bij lenen. Je kunt ook meer gaan werken. Nu overweeg je ook 5 uur reistijd per dag, als je 2 dagen in de week meer gaat werken heb je ook minder zorgen over geld.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:34

Als je nog tot de zomer moet zou ik of weer thuis gaan wonen of die 6 maanden de volle huur betalen en er dan ook fulltime zelf gaan wonen.

Uit huis ga je waarschijnlijk toch wel zoda je klaar bent met je HBO studie.

Kan je alvast wennen aan het alleen wonen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:37

Escamilla schreef:
Nickolay schreef:
Hmm je zoekt dus iemand die veel bij je wil zijn, omdat je anders gillend gek word.
Ik zou gillend gek worden, als er iemand heel veel om me heen zou zijn.
Zo zie je maar hoe verschillend we allemaal zijn.


Hahah nee ik bedoel dat het echt moet klikken omdat ik anders gillend gek wordt. Je zit hier veel in de woonkamer ipv je eigen slaapkamer. Als het niet goed klikt met elkaar is dat echt niet fijn wonen.


Je schreef ook dat je veel bij je ouders bent, omdat je het vervelend vind om veel alleen te zijn. Dus vandaar dat ik het zo opgevat had

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:22

Escamilla schreef:
Extra informatie (sorry ik ben een zeef):
Ik doe een 2jarige HBO studie. Ik zit nu in het 2de jaar dus moet nog tot de zomer en dan ben ik afgestudeerd. De huur kaal is €750,- dus alleen zou ik het sowieso niet kunnen betalen.
Ik heb een baan die ik vanuit huis kan doen, dit doe ik op de zaterdag en zondag.
Op dit moment reis ik meestal maandag naar school en weer naar mijn ouders. Ga ik (als ik woensdag les heb) dinsdag avond weer naar het appartement (woensdag geen les is woensdag avond naar het appartement). En donderdag na school of vrijdag weer terug. (Wanneer vrijdag geen les, donderdag terug. Vrijdag wel les, vrijdag terug)

Je reist zo te lezen dus als enorm veel heen en weer en het is nog een halfjaar.

Moet je in dat halfjaar nog stagelopen?
Waar speelt jouw sociale leven zich voornamelijk af?
Wil je na jouw studententijd nog in deze stad blijven wonen?
Wil je hierna doorstuderen of aan het werk?

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 15:22

Winged schreef:
Escamilla schreef:
Extra informatie (sorry ik ben een zeef):
Ik doe een 2jarige HBO studie. Ik zit nu in het 2de jaar dus moet nog tot de zomer en dan ben ik afgestudeerd. De huur kaal is €750,- dus alleen zou ik het sowieso niet kunnen betalen.
Ik heb een baan die ik vanuit huis kan doen, dit doe ik op de zaterdag en zondag.
Op dit moment reis ik meestal maandag naar school en weer naar mijn ouders. Ga ik (als ik woensdag les heb) dinsdag avond weer naar het appartement (woensdag geen les is woensdag avond naar het appartement). En donderdag na school of vrijdag weer terug. (Wanneer vrijdag geen les, donderdag terug. Vrijdag wel les, vrijdag terug)

Je reist zo te lezen dus als enorm veel heen en weer en het is nog een halfjaar.

Moet je in dat halfjaar nog stagelopen?
Waar speelt jouw sociale leven zich voornamelijk af?
Wil je na jouw studententijd nog in deze stad blijven wonen?
Wil je hierna doorstuderen of aan het werk?


In dit half jaar moet ik nog 186 uur ofzo lopen. Dit is ook tot 15 mei vrijgeroosterd op dinsdag. Mijn sociale leven is eigenlijk vooral bij mijn ouders. Na mijn studie ga ik sowieso weer terug naar de stad waar mijn ouders ook wonen. Of ik dan meteen ga werken of nog doorstuderen ben ik nog niet over uit.


Ik wil iedereen trouwens echt bedanken voor de berichtjes. Ik vind het nog steeds een hele moeilijke keuze. Ook omdat iedereen uit mijn eigen omgeving ook weer wat anders zegt