Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:33

Zijn hier mensen die deze opleiding gedaan hebben? Ik wil het dan via de NHA/LOI thuisstudie gaan doen.

Ik wil misschien van baan veranderen, en nu leek mij dit wel wat.
Maar is hier wel werk in te vinden? Ik snap dat je met het loon weer onderaan begint, dus dat is nog niet heel veel. (35 jaar)

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:40

Bijna 10 jaar terug de verkorte opleiding aan het Groenhorst in Barneveld. Ik zou het persoonlijk niet doen. Ondanks dat het groenhorst als 1 van de beste scholen stond/staat aangeschreven, zijn er van de 33 bij ons in de klas, misschien 5 in het werkveld beland.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:41

haffiefreak schreef:
Maar is hier wel werk in te vinden? Ik snap dat je met het loon weer onderaan begint, dus dat is nog niet heel veel. (35 jaar)

Notoir slecht. Hier in IJsland bestaan deze beroepen niet eens, en ook in andere landen zijn er relatief weinig dierenartsen die dergelijk personeel nodig hebben/zich kunnen veroorloven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:42

ik heb de opleiding ook gedaan, er is bijna geen werk in dus allang omgeschoold inmiddels

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:43

Ik ben zelf paraveterinair afgestudeerd en ik kan het je alleen maar afraden. Ik ben in 2015 geslaagd en heb toen na een jaar actief zoeken geen baan kunnen vinden. Ook weet ik dat thuisstudies niet heel goed staan aangeschreven aangezien het toch een heel praktisch beroep is. Ik ken verschillende praktijken die geen stagiaires of werknemers van thuisstudies aannemen.

Twee vriendinnen van mij werken nu wel als paravet maar die hoor ik alleen maar klagen dat ze het werk nu al niet meer uitdagend genoeg vinden... Ik ben persoonlijk ook heel blij dat ik een andere studie ben gaan doen.

AnnoNiemand

Berichten: 889
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:46

Weinig banen en verdient slecht. Dieren kun je beter als hobby houden.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:54

Het is inderdaad heel lastig om ergens tussen te komen. Je moet geluk hebben dat je misschien ergens tussen kunt rollen waar je bv. stage hebt gelopen. Ik zie echt maar heel zelden vacatures voorbij komen. Veel assistentes die al een baan hebben, blijven vaak gewoon echt plakken waardoor er gewoon zelden een plekje vrij komt. En eerlijk; je moet jezelf gewoon echt goed kunnen bewijzen want je kunt theoretisch wel goed zijn, maar het is idd een heel praktisch beroep en het moet je echt liggen. Dus ergens tussen rollen kan ook alleen als je ook echt goed bent in wat je doet. Tuurlijk moet je eerst leren, maar meestal heb je wel snel door bij iemand hoe goed het ze afgaat in de OK en hoe goed ze alles oppikken qua andere assistentie werkzaamheden. Hier in de omgeving zie ik sommige praktijken wel met regelmaat uitbreiden door meer dierenartsen erbij te nemen, waardoor ook soms een opening voor assistent erbij komt bv. Dus het is denk ik ook wel afhankelijk van in welke regio je zit.

Daarnaast is het idd ook nog zo dat sommige praktijken niet echt warm lopen voor stagiaires die opleidingen volgen via een thuisstudie, jammer genoeg. Ook heel vreemd wel, want bij de voltijd opleiding via het LOI bv. moet je gewoon 900+ uur stage lopen, dus ervaring doe je ook via de thuisstudie echt wel genoeg op wat dat betreft, dus ik vraag me dan wel af waarom ze daar soms voor afschrikken. Ik zie het namelijk zelf niet echt zitten om als 30 jarige de opleiding via een mbo school te volgen waar ik tussen gemiddeld veelal 16 jarige in zal zitten.

En slecht verdiend is op zich niet zo. Je verdient wel gemiddeld ongeveer wat je met een andere mbo opleiding van hetzelfde niveau ook zou verdienen. Je werkt natuurlijk ook wel eens met weekend/avond diensten wat dan wel meehelpt. Een vetpot is het niet echt, maar als je fulltime werk erin Kunt vinden, is het wel vergelijkbaar met wat je gemiddeld ook verdiend met een andere afgeronde mbo opleiding.

Misschien is een snuffel stage een idee en zou je een praktijk kunnen zoeken waar je bv. een week of 2 weken kunt meelopen - er zijn echt wel DA's te vinden die hiervoor openstaan. Sommige DA's zijn bar slechte voorbeelden qua stagiaires begeleiden/opleiden maar er zijn ook genoeg te vinden die het leuk vinden om hun 'vak/beroep' te delen met iemand die geïnteresseerd is in het werken in een praktijk. En dan zou je dan kunnen beslissen of het starten van de opleiding het je waard is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 31-10-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:58

Blacky94 schreef:
Bijna 10 jaar terug de verkorte opleiding aan het Groenhorst in Barneveld. Ik zou het persoonlijk niet doen. Ondanks dat het groenhorst als 1 van de beste scholen stond/staat aangeschreven, zijn er van de 33 bij ons in de klas, misschien 5 in het werkveld beland.


Maar eerlijk: de verkorte opleiding doen of de voltijd opleiding paraveterinair niveau 4 is wel ook een verschil denk ik. Ik kan me voorstellen dat een praktijk liever iemand aanneemt die de volle 4jarige opleiding niveau 4 heeft gedaan als een verkorte opleiding bv. omdat met een verkorte opleiding je over 't algemeen gezien veel minder werkervaring opdoet want je hebt minder stage uren bv. die je moet lopen.

Ik heb het overigens over de opleiding paraveterinair, dus als je het over dierverzorging had dan heb ik het verkeerd begrepen: sorry hihi! Dat is denk ik ook nog wel een wereld van verschil, tussen de beroepen paraveterinair en dierverzorger. In de dierverzorging wordt namelijk ook veel op vrijwillige basis gewerkt of op plekken waar je voor een betaalde baan gewoon bar slecht tussen komt; dierentuinen e.d.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:17

Even tussendoor, reclame, voor diegene die Duits spreken en schrijven, mijn baas zoekt nog paravetrinairs. Grote kliniek net over de grens in Duitsland (bij Boertange), oa met CT en ze opereren heel veel. Je moet dus je mannetje wel staan daar. De assistentes doen echt heel veel, en heel afwisselend werk.

Maar het meeste is al gezegd. Er is over het algemeen weinig werk in te vinden. Loon is voor de hoeveelheid werk die je doet ook echt geen vetpot. Wel heel afwisselend, tenminste hangt af van waar je werkt, en in de wat grotere klinieken leer je ook heel veel.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:23

Wilde eerst ook opleiding paraveterinair gaan doen. Maar de opleiding zelf is zeker niet de makkelijkste, daarnaast moet je echt geluk hebben om na de opleiding echt aan het werk te komen. Om deze reden heb ik de opleiding ook niet gedaan. Mam heeft de opleiding wel gestart, maar uitgevallen omdat ze geen stageplek meer kon vinden. Met studieschulden als gevolg...

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:33

Toch zie ik de laatste tijd wel wat vacatures voor paraveterinair voorbij komen. Voorheen eigenlijk nooit

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 15:55

Dank jullie wel voor de antwoorden. Dan ga ik nog even verder kijken naar andere studies.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:23

cursebreaker schreef:
Blacky94 schreef:
Bijna 10 jaar terug de verkorte opleiding aan het Groenhorst in Barneveld. Ik zou het persoonlijk niet doen. Ondanks dat het groenhorst als 1 van de beste scholen stond/staat aangeschreven, zijn er van de 33 bij ons in de klas, misschien 5 in het werkveld beland.


Maar eerlijk: de verkorte opleiding doen of de voltijd opleiding paraveterinair niveau 4 is wel ook een verschil denk ik. Ik kan me voorstellen dat een praktijk liever iemand aanneemt die de volle 4jarige opleiding niveau 4 heeft gedaan als een verkorte opleiding bv. omdat met een verkorte opleiding je over 't algemeen gezien veel minder werkervaring opdoet want je hebt minder stage uren bv. die je moet lopen.

Ik heb het overigens over de opleiding paraveterinair, dus als je het over dierverzorging had dan heb ik het verkeerd begrepen: sorry hihi! Dat is denk ik ook nog wel een wereld van verschil, tussen de beroepen paraveterinair en dierverzorger. In de dierverzorging wordt namelijk ook veel op vrijwillige basis gewerkt of op plekken waar je voor een betaalde baan gewoon bar slecht tussen komt; dierentuinen e.d.

Nou, dat weet ik niet eigenlijk... Ik ken mensen die de volledige 4 jaar deden en die liepen inderdaad meer stage. Maar hun eerste paar jaar bestond vooral uit stages in dierenwinkels etc. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet denk dat ik daar per se heel veel mee gemist heb. De stage uren binnen een DAP an sich zat volgens mij niet zoveel verschil in.
En immers deed ik niet zonder reden de verkorte variant. Daarnaast lag de gemiddelde leeftijd bij ons op begin 20 omdat de meeste mensen al een andere opleiding hadden gedaan voor deze. Ik was net 18 toen ik klaar was en voor mijn gevoel hadden veel praktijken liever mensen die wat ouder waren.
Ik had wrs prima bij mijn laatste stage kunnen blijven hangen, ware het niet dat ze net de stagiaire voor mij hadden aangenomen en ik aan de andere kant van NL woonde.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:28

Ik ga de opleiding volgend jaar volgen maar vrienden van mij volgen hem wel al. Nu volg ik de opleiding dier en gedrag en ook daar is gewoon werk in te vinden. Het is onzin dat er helemaal geen werk in is te vinden. Er is zat werk te vinden. Op Facebook schreeuwt het er van. Ook mijn school zegt dat het gemakkelijk werk in is te vinden. Maar je moet wel je best doen en laten zien dat je wilt.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:40

Ik heb de opleiding dierennverzorging veehouders gevolgd maar niet mee doorgegaan want was geen werk in te vinden

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:03

Ik heb de verkorte opleiding in Barneveld gedaan. Daarbij loop je in totaal 700 uur stage. Maar ik zou het ook afraden. Er zijn inderdaad nu wel aardig wat vacatures maar ze zoeken bijna alleen maar ervaren paraveterinairen en het verdient niet goed. Als je het echt wil doen die het dan omdat je het echt leuk vindt en als het financieel kan.

Ik werk wel in de branche, nu zo'n 12 jaar.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:09

Yenni schreef:
Ik ga de opleiding volgend jaar volgen maar vrienden van mij volgen hem wel al. Nu volg ik de opleiding dier en gedrag en ook daar is gewoon werk in te vinden. Het is onzin dat er helemaal geen werk in is te vinden. Er is zat werk te vinden. Op Facebook schreeuwt het er van. Ook mijn school zegt dat het gemakkelijk werk in is te vinden. Maar je moet wel je best doen en laten zien dat je wilt.


Ben ik benieuwd in welke regio je zit?
Hier staat wel eens wat voor para, maar zijn eigenlijk altijd dezelfde praktijken (Zegt genoeg over de praktijk lijkt me).
Óf ze zoeken mensen met zoveel jaar ervaring.
Ik ben in 2017 afgestudeerd, mijn klasgenoten die welk werk hebben gevonden zijn allemaal na stage blijven hangen.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:22

casperzazoe schreef:
Yenni schreef:
Ik ga de opleiding volgend jaar volgen maar vrienden van mij volgen hem wel al. Nu volg ik de opleiding dier en gedrag en ook daar is gewoon werk in te vinden. Het is onzin dat er helemaal geen werk in is te vinden. Er is zat werk te vinden. Op Facebook schreeuwt het er van. Ook mijn school zegt dat het gemakkelijk werk in is te vinden. Maar je moet wel je best doen en laten zien dat je wilt.


Ben ik benieuwd in welke regio je zit?
Hier staat wel eens wat voor para, maar zijn eigenlijk altijd dezelfde praktijken (Zegt genoeg over de praktijk lijkt me).
Óf ze zoeken mensen met zoveel jaar ervaring.
Ik ben in 2017 afgestudeerd, mijn klasgenoten die welk werk hebben gevonden zijn allemaal na stage blijven hangen.

Plus, eerlijk is eerlijk, mijn school riep dat ook... Terwijl in de praktijk toch echt wel blijkt dat er maar heel weinig mensen werk in kunnen vinden en je idd 9/10x mazzel moet hebben dat je kan blijven hangen... Of mensen werken wel met dieren, maar hun diploma was daar niet bepaald relevant voor.

Iemand had het er eerder nog ergens over dat het conform MBO verdient. Dat klopt idd wel, alleen - toen ik nog actief zocht naar vacatures iig - kon ik maar weinig plekken vinden die iemand zoeken voor fulltime dienstverband. Veelal ging het om 8-24u per week. En ik denk dat het voor veel mensen lastig wordt om fatsoenlijk van zo'n loon te kunnen leven...

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:23

Ik was van 1990 tot 1997 dierenarts assistent / paraveterinair, super gave baan, toen door een verhuizing naar de andere kant van het land in een geheel andere sector terecht gekomen, uitstekend salaris maar in 2015 zag ik een vacature voor een paraveterinair voorbij komen, gesolliciteerd en tot mijn verbazing aangenomen. Bijna 20 jaar uit het vak en dus ook geen 18 meer......voor de zekerheid mijn huidige baan nog aangehouden en begonnen met 27 uur bij de DAP. Hele leuke bazin, leuke collega's, leuke klanten maar........ik vond het werk niet meer leuk. Ik was geen assistent maar een halve dierenarts, de collega's vinden dat juist het leuke aan de baan maar ik vind al die injecties geven of een infuus aanleggen of het voorbereiden voor een operatie helemaal niet zo tof. Tijdens mijn eerste baan was ik echt de assistente in de zin van operatie materiaal aangeven, dieren vast houden bij het spreekuur en het gebruikelijke schoonmaken. Na een half jaar heb ik dus schoorvoetend aangegeven dat ik ging stoppen en daarna heb ik nog 3 jaar geassisteerd op woensdag avond en op zaterdag zonder zelf te hoeven handelen. Qua bazin en qua collega's was het echt geweldig maar ik houd het bij mijn huidige baan in de financiële sector.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:44

Ik zit woon in Limburg maar de vacatures die ik zie worden aangeboden richting de randstad. Ik ben wel van mening dat je misschien moet rijden of verhuizen voor een baan die je graag wilt

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:47

Ik heb deze op de groene welle gevolgd en na twee jaar wat anders gekozen omdat er geen werk was. En vriendin is afgestudeerd en werkt nu bij de lidl :+

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:18

Yenni schreef:
Ik ga de opleiding volgend jaar volgen maar vrienden van mij volgen hem wel al. Nu volg ik de opleiding dier en gedrag en ook daar is gewoon werk in te vinden. Het is onzin dat er helemaal geen werk in is te vinden. Er is zat werk te vinden. Op Facebook schreeuwt het er van. Ook mijn school zegt dat het gemakkelijk werk in is te vinden. Maar je moet wel je best doen en laten zien dat je wilt.


Dat zeiden ze tegen ons ook maar toen we van school kwamen was er echt bijna niks..

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:26

Tuurlijk zeggen scholen ook niet dat er geen werk te vinden is, want dan kunnen ze de opleiding opdoeken :')

Ik zie af en toe ook wel wat voorbij komen, maar zomaar even verhuizen voor een baan is ook niet iets wat iedereen even makkelijk doet als je een leven hebt opgebouwd ergens, en er eventueel ook een gezin in het spel is.

fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:31

Ze zeggen al jaren dat er wel werk in te vinden valt, nou ik vind het enorm tegenvallen. Heb al 10 jaar m'n diploma dierverzorging maar nooit geen werk in, kunnen vinden. Ik ben nu bezig met een (omscholing) opleiding tot verzorgende C dus dat zegt genoeg.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Dierenarts assistente/ dierenverzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:35

Wat dierverzorging betreft is het ook nog eens zo dat er op veel plekken ook veel op vrijwillige basis wordt gewerkt en hetgeen wat wel betaald is, is idd zo bezet of is echt meer ervaring voor vereist, die je meestal niet hebt na een opleiding (zoals in een dierentuin, verzorgen van exotische dieren e.d.) De kans is dan idd erg klein dat je bij zoiets ertussen kunt rollen.