Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 23:24

Hallo!

Even een vraag aan de mensen die toevallig ervaring hebben met het volgende:
Ik zit momenteel in het derde jaar van de opleiding HRM op het Saxion in Deventer. Volgend jaar ga ik als het goed is afstuderen *\o/* *\o/* maar nu is het zo dat ik graag nog verder studeer.

Alleen dan nu het probleem:
Het is echt niet zo dat ik er niks voor over heb maar ik vind hoeveel je voor een tweede studie moet betalen wel echt belachelijk :(. Ze roepen telkens : "levenslang leren blabla", maar ja dat is gewoon niet betaalbaar. Bovendien moet ik toch echt met het openbaar vervoer reizen en ook dit kan niet meer gratis na 5 jaar studeren. Dit is voor mij gewoon echt een knelpunt. Ik vind het zonde om al aan het werk te gaan als ik nog maar 22 jaar ben en ik nog mijn hele leven heb om te werken, ik leer liever nu nog bij en ben nog in zoveel dingen geïnteresseerd, ook in studies die goed aansluiten bij mijn huidige studie.

Nu heb ik al van mensen gehoord dat je bijvoorbeeld gewoon geen handtekening kan zetten onder je huidige diploma, en dat je dan een tweede studie er bij kan doen voor hetzelfde collegegeld als dat ik nu betaal. Echter wil ik wel graag zekerheid en gewoon dit diploma op zak hebben, voordat het over een paar jaar veranderd en ik op een of andere manier een probleem heb. Een master kan ik doen, maar de master die ik kan doen is dan weer alles wat mijn interesse niet heeft. Dat vind ik dan zonde tijd en geld.


Dus heeft iemand ervaring met een studie na het afronden van een andere studie? Ik hoor graag de verhalen en ervaringen. Alvast bedankt! :)

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:37

Ik heb eerst wo gedaan, bachelor en master gehaald en toen was ik inderdaad ook 22 en wilde nog niet gelijk gaan werken. Ik heb daarna nog een HBO studie gedaan (4 jarige opleiding in 3 jaar) en ben toen gaan werken toen ik net 26 was.

Hoewel dat nog niet extreem lang geleden is, is er wel veel veranderd volgens mij. (voor mij nu 7 jaar geleden dat ik voor de 2e studie ben afgestudeerd hoewel dat voor m'n gevoel veel korter is)

Ik heb nog normaal collegegeld betaald en volgens mij had ik ook 7 jaar ov. Geen studiefinanciering meer. Ik heb tussen de 2 studies in een paar maanden gewerkt, ben zuinig en zat in een studentenhuis in een kleine kamer maar wel voor maar 170 euro per maand.
En zo heb ik het doorstaan zonder studieschuld op te bouwen!

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de kosten tegenwoordig zijn.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:52

Ik loop precies tegen hetzelfde aan als jij :) Na de zomer start ik met mijn 3e jaar HBO-ICT en moet ik nog een 4e jaar + 1 of 2 jarige WO master doen. Ik ben echt niet van plan om over 3 of 4 jaar al te gaan werken, dan ben ik namelijk pas 23/24 en dat vind ik nog veel te vroeg. Daarbij ben ik geinteresseerd geraakt in Psychologie en wil ik aan de uni Psychologie gaan doen. Het instellingsgeld is inderdaad belachelijk hoog, maar ik heb een oplossing gevonden.

Geen extra collegegeld voor tweede studie als:
- je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma behaald hebt in een van deze richtingen.
- je de tweede opleiding bent gestart tijdens een eerste opleiding en deze, na het behalen van een graad voor de eerste opleiding, ononderbroken hebt gevolgd.
https://www.studiekeuze123.nl/nieuws/in ... wat-is-dat

Ik ga dus een 5e jaar over mijn HBO studie doen door het expres zakken voor een vak en in datzelfde jaar start ik met mijn 1e jaar Psychologie aan de uni. Op die manier hoef je dus geen instellingsgeld te betalen, maar het normale collegegeld. Ik hoop dat het allemaal klopt en kan, correct me if I'm wrong :Y)

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 00:26

Studiegenootje gaat het op de manier van Kirstenhorse doen. Wij doen nu onze scriptie, maar zij gaat met opzet en punt in haar scriptie (aanbevelingen ofzo) niet volgens de richtlijnen doen. Zo haalt ze een onvoldoende, maar krijgt ze wel feedback op haar hele scriptie. Dan moet ze wachten tot september met inleveren en begint ze aan haar nieuwe studie zonder instellingsgeld te hoeven betalen :j

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:08

Klopt idd wat hierboven staat.
Je kan gewoon collegegeld betalen als je even zorgt dat je nog 1 vak moet doen en dan inschrijft voor de tweede opleiding.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:13

Hoe zit het dan met de jaren daarop? Ik snap dat je dan je 1e/5e jaar het collegegeld betaald maar wat als je dan die studie afrondt en je van je andere naar het 2e jaar gaat?
En betaal je dan ook niet 2x collegegeld over 1 jaar?

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe studie, na afgeronde hbo studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:19

Volgens mij hoef je voor de regel van hierboven niet eens te zakken voor een vak of onderdeel van je studie. Maar ik heb WO gedaan, dus misschien dat HBO anders werkt. Ik ken heel veel mensen die gewoon tijdens hun bachelor in jaar 2 direct met een 2e bachelor zijn begonnen. Zo deden ze om en om vakken van de ene en vakken van de andere studie. Met een beetje geluk krijg je ook een aantal vrijstellingen en kun je je vrije ruimte met vakken van de andere studie invullen waardoor je wat eerder klaar bent.

Dus dan zou ik zeggen start in september met een nieuwe studie, en maak je huidige studie even iets later af. Maar ik weet niet hoe het tegenwoordig met inschrijven zit en of je daar dan niet al te laat voor bent..

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:20

laraxXxemma schreef:
Hoe zit het dan met de jaren daarop? Ik snap dat je dan je 1e/5e jaar het collegegeld betaald maar wat als je dan die studie afrondt en je van je andere naar het 2e jaar gaat?
En betaal je dan ook niet 2x collegegeld over 1 jaar?



Dan geldt die regel nog steeds. Je bent dan namelijk nog steeds bezig met de tweede studie. Je moet je alleen niet uitschrijven.

Je hoeft maar 1x collegegeld te betalen geloof ik. Bij de andere instelling kan je dan vrijstelling vragen dacht ik.

Ik doe op dit moment twee masters en betaal ook maar 1x collegegeld. Gelukkig.

Bedenk je verder trouwens ook wat voor toegevoegde waarde je tweede papiertje heeft. Waarom ga je het doen? Echt alleen omdat je niet wil werken nog?


Inschrijven moet trouwens vaak inderdaad wel voor 1 mei voor een nieuwe opleiding.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:38

LoveBodin schreef:
laraxXxemma schreef:


Bedenk je verder trouwens ook wat voor toegevoegde waarde je tweede papiertje heeft. Waarom ga je het doen? Echt alleen omdat je niet wil werken nog?



Zeker 2 bachelors, ja je hebt dan een hoop kennis op 2 gebieden opgedaan. Maar in mijn ervaring komt de echte kennis over toepassen en professionele vaardigeden pas in een master. De bachelor is vaak een theoretische achtergrond. :o