Nare werksituatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:17

Ik had echt iets vreselijks verwacht nav de topic titel. Maar eerlijk...Ik vind het nogal klagerig over komen. Ik werk zelf in de zorg, dus ook wisselende diensten. Als je daar niet tegen kan moet je ander werk zoeken. Ik begrijp dat late diensten en weekenden er gewoon bij horen. Het is niet erg collegiaal om geen weekenden te willen werken. Als je late diensten hebt kun je toch uitslapen in de ochtend en zo je rust pakken?

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:26

Ik heb vluchtig alle commentaar gelezen, dus misschien val ik in herhaling. Maar mijn 1e gedachte was, ga eens rustig om de tafel zitten en kijk of er mogelijkheden zijn. Misschien is het wel bespreekbaar dat je dan een andere dag vrij kan krijgen als je een keer in het weekend werkt. Daarbij heb je nu zelf ingevuld dat het afkeuren van je verlof een wraakactie zou zijn. Maar misschien zijn je collega's wel op vakantie, of is het een extreem drukke periode?

Zoals andere al zeggen: check je contract en CAO, bel eventueel de vakbond als je daarbij aangesloten bent. En ga daarna een gesprek aan.

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:34

Ik lees geen nare werksituatie...
Als je bij een bedrijf werkt wat in het weekend ook open is, is het logisch dat je ook in het weekend moet werken. Dat jij slaapproblemen hebt is jammer, maar zo heeft iedereen wel wat. Geen reden om niet in het weekend te werken mi.

Ook vind ik het logisch dat je nu niet meer voor volgende maand vrij kan krijgen. Het is hoogseizoen :?

Ga in gesprek met je werkgever en vraag wanneer je wel op vakantie kan en of er een vaste structuur is om in het weekend te werken dan kun je er rekening mee houden.

Niobe

Berichten: 7993
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:42

verootjoo schreef:
Ik lees geen nare werksituatie...
Als je bij een bedrijf werkt wat in het weekend ook open is, is het logisch dat je ook in het weekend moet werken. Dat jij slaapproblemen hebt is jammer, maar zo heeft iedereen wel wat. Geen reden om niet in het weekend te werken mi.

Ook vind ik het logisch dat je nu niet meer voor volgende maand vrij kan krijgen. Het is hoogseizoen :?

Ga in gesprek met je werkgever en vraag wanneer je wel op vakantie kan en of er een vaste structuur is om in het weekend te werken dan kun je er rekening mee houden.


Dit is precies wat ik ook dacht.
Wij moeten minstens een half jaar van tevoren vakantie aanvragen, een paar vrije dagen kan met wat passen en meten wel op korte termijn misschien, maar ook lang niet altijd.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:46

Wat staat er in je contract, onder welke cao val je, vragen die je niet beantwoord. Over een maand beginnen de schoolvakanties in regio zuid dus kan het inderdaad zo zijn dat collega's dan weg zijn. Je zit in je tweede zevenmaands contract dus misschien dat je nog een beperkt aantal weekenden zou moeten werken, ik zou zeggen, bijt op je tanden en maak je werk daar af. En niet in een hoekje gaan zitten miepen want dat zal niet helpen en zeker tegen je gaan werken in de toekomst. En ik snap echt hoe vervelend ploegendiensten kunnen zijn en hoe het je ritme in de war kan schoppen maar toch, het is nog even dus.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78547
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:16

Hier is het heel flexibel met vrij krijgen, maar er is wel een minimale bezetting nodig, kom je daaronder is er grote kans dat je geen vrij kunt krijgen. En zeker in de vakantieperiode kunnen wij niet meer zomaar last minute 2 weken vakantie krijgen, omdat collega's al eerder vakantie hebben aangevraagd. Het is echt niet zo dat degene die het minste vakantie heeft genomen dit dan maar moet krijgen, ze kunnen moeilijk vakanties intrekken van anderen omdat jij zo laat je vakantie indiend.

Wat betreft het werken in weekenden, het is al meermalen gevraagd, wat staat er in je CAO. In mijn CAO staat dat ze overwerk tot een bepaalde grens wel kunnen eisen (en ja, ook als je in ploegen werkt).

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:26

Ga eens in gesprek met je werkgever wat nou exact de reden is dat je geen 10 dagen verlof kan krijgen. En geef aan dat in het weekend werken voor jou gewoon geen optie is. Als je werkgever daar maling aan heeft zou ik zeggen een andere baan te gaan zoeken. Met jouw gezondheid en mentale gesteldheid moeten ze wat dat betreft gewoon rekening houden. (En magazijn werk ligt voor het oprapen op het moment)

Wat betreft dat verlof, als het op dat moment echt niet kan is dat jammer maar helaas. Vraag of je een weekje later die 10 dagen kan opnemen.

Wat voor contract heb je?

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 20:30

Bedankt naar de aantal bokkers die daadwerkelijk handige tips hebben gedeeld. Inmiddels is het opgelost. :) Ik zal het topic dan ook ontstippen omdat de situatie voor mij opgehelderd is en het probleem verholpen is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:59

Mag ik vragen hoe het is opgelost? :)

Marije112

Berichten: 3401
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:26

Shaggy09 schreef:
Mag ik vragen hoe het is opgelost? :)

Tiggs

Berichten: 7532
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 08:27

Als je hulp vraagt, is het ook wel netjes om enige terugkoppeling te geven TS.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:30

Nou bovenstaande idd.

Cioccolato

Berichten: 6633
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:45

Ik denk niet dat wij hebben gereageerd zoals ts zou willen.
Toch hoop ik dat ts het heeft gezien, dat zij eerder een nare situatie veroorzaakt dan de baas. Niet willen werken, over 2 weken vakantie moeten krijgen..
Helaas werkt het zo niet. Ik wil ook korte dagen werken voor het dubbele loon. M'n baas ziet me aankomen, helaas.

fohadie
Berichten: 4312
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:52

Nou, das ook wat. Nu wil ik net reageren en lees ik dat TS ontstipt. Mogen we ook weten hoe het is afgelopen?

Nu krijg je allerlei speculaties. Als je op je werk net zo communiceerd, dan snap ik het wel!

mjba

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-03-09
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:32

Ik vind dat iedereen best wel hard reageert. Ik weet hoe het is om in een omgeving te werken waar je grenzen niet gerespecteerd worden. En zoals ik je verhaal lees lijkt het dat, ondanks dat je vanaf het begin duidelijk hebt aangegeven wat je wel en wat je niet wil, willen ze nu toch meer van je. Dan is het niet dat je niet in de weekenden wil werken, maar dat je lichaam dat gewoon niet aan kan. En dan blijft je eigen gezondheid toch het belangrijkste, dus luister daar vooral goed naar.

Ik zou zeggen: als je bij je sollicitatie aan heb gegeven wanneer je beschikbaar bent (overdag of in de avond/weekenden), en ze willen je voor die periode aannemen, dan kan het imo niet zo zijn dat het bedrijf vervolgens zegt: maar nu we je aangenomen hebben willen we toch dat je op de andere tijden gaat werken. De reden van "het niet beschikbaar zijn" is niet relevant. Dat jij deze tijd nodig hebt om bij te tanken, of misschien zou je andere verplichtingen zou hebben tijdens de weekenden, dat moet niet uitmaken.

Mijn advies zou zijn; ga in overleg met je werkgever. Geef aan wanneer je kan werken en wanneer niet, en daar hoeft geen uitleg bij waarom niet. En voor de vakantie: Je hebt recht op vakantiedagen. Dus kijk of je tot een overeenstemming kan komen wanneer je die vakantie dagen kan opnemen. Willen en verwachten ze toch meer van je, ga op zoek naar een andere baan dat beter bij jou past. Het is voor niemand bevorderlijk om altijd met stress of uitgeput naar je werk te gaan!

meggiemeg

Berichten: 12244
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 10:57

Toen wij nog met personeel werkten was het voor ons ook wel handig om zeker de vakanties ruim van te voren te weten. We hebben het personeel tenslotte niet omdat er geen werk is voor ze. Toen wij nog met een complete bedrijfssluiting werkten in de zomer was het makkelijk, begin van het jaar werd dat door gegeven, ook tijdens de sollicitatiegesprekken. Nu de bouwvak niet meer is wat het is geweest is de vakantie ook verdeeld, als al het personeel dan tegelijk vakantie wil kan dat simpelweg niet, dat is niet vervangen of even in te vullen wat betekend dat het werk stil ligt en dat kan niet.
Als de verhouding tussen baas en werknemer verstoord is ga je snel anders naar beslissingen en vragen kijken denk ik. Dan wordt al snel iets gezien als niet gunnen.

Net als de anderen ben ik benieuwd tot welke oplossing je bent gekomen.

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:15

Als TS niet wil delen wat de oplossing is geworden, dan kunnen jullie haar dit ook niet verplichten hoor :n

Er is ook niks bekend over met welke afspraken TS is aangenomen. Als zij meteen heeft aangegeven weekenden niet te willen werken dan vind ik dat ze dit niet zomaar kunnen verplichten. Dat de vakantie eerder aangegeven had moeten worden, ben ik het wel mee eens.

meggiemeg

Berichten: 12244
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:36

Klopt wat je zegt Melisssx, dat weten we niet, maar het staat toch vrij om te vragen of het kan?
Ik heb een tijdlang bij een vriendin gewerkt, zij kwam personeel te kort, was in een winkel, omdat ik altijd al wisselende diensten en weekenden had gewerkt wilde ik dat niet meer. Dit had ik ook aangegeven bij haar, wil je best uit de brand helpen een tijd (uiteindelijk 3 jaar geworden) maar geen weekenden meer. Alleen bij ziekte wil ik wel helpen. In al die tijd dat ik daar heb gewerkt is het wel eens voorgekomen dat een part-timer ziek was en dan kwam inderdaad de vraag of ik wilde komen werken.

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:25

mjba schreef:
Ik vind dat iedereen best wel hard reageert. Ik weet hoe het is om in een omgeving te werken waar je grenzen niet gerespecteerd worden. En zoals ik je verhaal lees lijkt het dat, ondanks dat je vanaf het begin duidelijk hebt aangegeven wat je wel en wat je niet wil, willen ze nu toch meer van je. Dan is het niet dat je niet in de weekenden wil werken, maar dat je lichaam dat gewoon niet aan kan. En dan blijft je eigen gezondheid toch het belangrijkste, dus luister daar vooral goed naar.

Ik zou zeggen: als je bij je sollicitatie aan heb gegeven wanneer je beschikbaar bent (overdag of in de avond/weekenden), en ze willen je voor die periode aannemen, dan kan het imo niet zo zijn dat het bedrijf vervolgens zegt: maar nu we je aangenomen hebben willen we toch dat je op de andere tijden gaat werken. De reden van "het niet beschikbaar zijn" is niet relevant. Dat jij deze tijd nodig hebt om bij te tanken, of misschien zou je andere verplichtingen zou hebben tijdens de weekenden, dat moet niet uitmaken.

Mijn advies zou zijn; ga in overleg met je werkgever. Geef aan wanneer je kan werken en wanneer niet, en daar hoeft geen uitleg bij waarom niet. En voor de vakantie: Je hebt recht op vakantiedagen. Dus kijk of je tot een overeenstemming kan komen wanneer je die vakantie dagen kan opnemen. Willen en verwachten ze toch meer van je, ga op zoek naar een andere baan dat beter bij jou past. Het is voor niemand bevorderlijk om altijd met stress of uitgeput naar je werk te gaan!



Hoezo hard reageren..
Je hebt een contract en een cao.. Hierin staat als het goed is precies wanneer TS wel en niet ingepland mag worden..

En gelijke monniken, gelijke kappen.. Als de rest op die manier moet werken, dan TS ook.. Anders wil iedereen wel iets anders..

Als 't werk echt niet leuk meer is, dan is 't wellicht een idee om een andere baan te zoeken welke wel passend zijn voor TS.. :)

rien10
Berichten: 14757
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:26

Nee, is niet hard. Wel duidelijk, namelijk: TS kan dit beter bij haar baas aankaarten dan op Bokt een topic openen.

Paardenfann4
Berichten: 1359
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:00

Volgens mij is de ts een man en dus een hij.

Fijn dat het opgelost is, dat heb je snel geregeld.

rien10
Berichten: 14757
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:01

Oh. Hi hi. Hij dan. Sorry :o

mjba

Berichten: 60
Geregistreerd: 22-03-09
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:39

Citaat:
En gelijke monniken, gelijke kappen.. Als de rest op die manier moet werken, dan TS ook.. Anders wil iedereen wel iets anders..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige mensen willen juist enkel in de weekenden werken, en andere mensen juist door de week. Sommige mensen houden van late diensten, andere mensen willen juist enkel in de ochtend. Sommige mensen willen veel werken, andere minder. Daarom is het belangrijk om van tevoren af te spreken met je baas hoe veel, welke dagen en tijden je wilt en kan werken, en dan is het in mijn ogen aan de werkgever te bepalen of dat dit uitkomt met de planning. Komt dat niet uit met de planning en wilt hij iemand die meer werkt, moet hij die die persoon niet aannemen. Hij kan je dan niet later verwachten altijd op te komen draven wanneer hij/zij je nodig heeft. En natuurlijk kan je wel is een vriendendienst doen, maar de werkgever kan je niet verplichten denk ik.

Hoe het met contract en cao zit ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Contract is meestal toch iets standaards, iets van minimaal 20 uur per week werken? Maar zo voor zover ik weet staan daar niet altijd de specifieke dagen en tijden in, zeker niet met onregelmatige diensten. Dan ben je toch meer afhankelijk van mondelinge afspraken, niet?

Ik weet natuurlijk niet hoe het met de afspraken en contract van TS is, maar dat weet denk ik niemand hier. Ik hoop enkel dat TS uit deze nare werksituatie is gekomen en zich beter voelt. En soms heb je wel is even het advies (van bokt) nodig: ga erover in gesprek :)

nine1987

Berichten: 8345
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 15:30

mjba schreef:
Citaat:
En gelijke monniken, gelijke kappen.. Als de rest op die manier moet werken, dan TS ook.. Anders wil iedereen wel iets anders..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Sommige mensen willen juist enkel in de weekenden werken, en andere mensen juist door de week. Sommige mensen houden van late diensten, andere mensen willen juist enkel in de ochtend. Sommige mensen willen veel werken, andere minder. Daarom is het belangrijk om van tevoren af te spreken met je baas hoe veel, welke dagen en tijden je wilt en kan werken, en dan is het in mijn ogen aan de werkgever te bepalen of dat dit uitkomt met de planning. Komt dat niet uit met de planning en wilt hij iemand die meer werkt, moet hij die die persoon niet aannemen. Hij kan je dan niet later verwachten altijd op te komen draven wanneer hij/zij je nodig heeft. En natuurlijk kan je wel is een vriendendienst doen, maar de werkgever kan je niet verplichten denk ik.

Hoe het met contract en cao zit ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Contract is meestal toch iets standaards, iets van minimaal 20 uur per week werken? Maar zo voor zover ik weet staan daar niet altijd de specifieke dagen en tijden in, zeker niet met onregelmatige diensten. Dan ben je toch meer afhankelijk van mondelinge afspraken, niet?

Ik weet natuurlijk niet hoe het met de afspraken en contract van TS is, maar dat weet denk ik niemand hier. Ik hoop enkel dat TS uit deze nare werksituatie is gekomen en zich beter voelt. En soms heb je wel is even het advies (van bokt) nodig: ga erover in gesprek :)



Er kan zeker deels rekening mee gehouden worden.. Maar als dit niet het geval is, om welke reden dan ook, en baaslief houdt zich gewoon netjes aan contract/cao dan moet iedereen gelijk behandeld worden..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Nare werksituatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 16:08

baaslief? :=