Hoelang verzuimen op werk na narcose

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Hoelang verzuimen op werk na narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 17:51

Ik kan nergens op internet een duidelijk antwoord vinden, en ook in het ziekenhuis komen ze niet echt met iets concreets, dus vandaar dat ik dacht ik vraag eens naar ervaringen op bokt :)

Vorige week dinsdag ben ik geopereerd aan mijn bovenkaak. Die is doormidden gespleten, en er is een apparaatje ingezet om hem te verbreden. Al met al ben ik 2 uur onder narcose geweest. Na de operatie veel pijn gehad en nog vier keer extra morfine gekregen.

Nu had ik dit op mijn werk (kinderopvang) al tijden van te voren aangegeven. Het is een medisch noodzakelijke ingreep geweest, dus ik hoefde geen vrij te vragen maar kon mij ziek melden. Ik heb aangegeven sowieso een week niet te zullen werken, en daarna te bekijken hoe ik mij voelde en of ik dan weer kon komen. Tot en met morgen zou er vervanging voor mij geregeld zijn, woensdag zou ik zelf weer gaan werken.

Woensdag, donderdag en vrijdag heb ik alleen maar in bed gelegen en niets gedaan. Ik had pijn, was moe en moest er niet aan denken om ooit weer iets te gaan doen. M'n verste uitstapje was naar de douche, om daar op een stoel te gaan zitten. Vrijdag belde mijn manager nog of ik maandag weer kwam werken. Ik heb gezegd dat ik me nog erg slecht voelde en ik in principe ziek gemeld stond tot woensdag, maar mocht ik me plots ineens een stuk beter voelen, ik uiteraard kwam.
Zaterdag ging het iets beter, toen heb ik de hond zelf 2 keer kort uitgelaten. Zondag op kraambezoek geweest een half uurtje, en nog een keer de hond uitgelaten en wat stofgezogen in huis (verspreid over de hele dag). Toen was ik zo gesloopt dat ik weer 15 uur geslapen heb.

Vanmorgen ben ik naar het ziekenhuis op controle geweest. Het zag er allemaal prima uit, maar over een normale hersteltijd qua energie konden ze niets zeggen. Dat verschilde te erg van persoon tot persoon.

Nu was er op werk vandaag voor mij geen vervanging geregeld. We hebben nogal last van een personeelstekort en managers die niet voldoende moeite doen om vervanging te regelen. Dus dat betekende dat mijn collega's een rotdag zouden krijgen. Ik heb aangeboden wel voor 1,5 uur te kunnen komen op de drukste tijd, en dan wel ergens te gaan zitten met de kinderen.

Nouja, na mijn ziekenhuis bezoek en de (privé) conversatie hierover met 2 collega's was ik volledig uitgeput en ben ik even neergeploft in bed. Ik wist dat ik m'n manager nog moest bellen, maar ik wist ff niet welke van de twee ik hiervoor het beste kon bellen, dus ik stelde dit even uit tot ik weer helder kon denken.

Half uur later.. Boze manager aan de telefoon, waarom ik haar niet gebeld had en dat ze verwachtte dat ik me linea recta beter meldde en er morgen ook gewoon zou zijn. Wij moeten onze uren schrijven dat we aanwezig zijn, dus ziekmelding opheffen betekent voor mij of normale aantal uren werken, of vrije uren opnemen. Kreeg ik een heel verhaal over het ziekteverzuim terugdringen blabla.
Ik was compleet overrompeld en wist eigenlijk niet zo goed wat ik moest zeggen. Ik geloof wel dat ik nog gezegd heb dat ik niet beter ben, alleen wilde helpen voor even en ook zeker nog niet mijn normale taken op kon pakken. Maarja, ziekteverlof dus maar opgeheven en naar werk gegaan. Na een uur was ik uitgeput, ben nog een half uur langer gebleven, maar toen hield ik het echt niet meer vol.

Dus maar naar huis gegaan. Geen puf of moed om m'n manager te woord te staan, maar ze had al aan de telefoon gezegd dat ze me morgen wel zou spreken over mijn tekortschieten in het beter melden.

Maarja ik spreek haar dus morgen.. En aan de buitenkant zie je niet zo veel meer aan me. Mijn wangen zijn nog een beetje dik en het praten gaat nog niet zo soepel, maar ik zou prima voor beter door kunnen gaan. Behalve dan dat ik na een half uur praten mega veel pijn heb, na een uur rechtop staan/zitten alles begint te duizelen etc. Maarja dat zie je niet aan de buitenkant.
En mijn manager is er blijkbaar van overtuigd dat je na 2 uur narcose, 5 dagen later weer volledig aan het werk kunt zijn.

Dus misschien ben ik hier wel degene die piept en moet ik me niet zo aanstellen :+

Brand los! Wie is er zelf leidinggevende en wat vinden jullie normaal qua ziekmelden? Of wie is er onder narcose geweest en na hoelang was je weer aan het werk?

Iriscope

Berichten: 8604
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:54

Naar de huisarts gaan en de situatie uitleggen. Die kan wel inschatten dat je zeker nog niet beter bent en je een nieuw briefje schrijven.

En veel beterschap natuurlijk! :(:)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:55

Bij ons op het werk wordt na een week ziekte een afspraak bij de BDA gemaakt als die persoon nog niet beter is. Dan wordt er gekeken wat ie wel kan & wat niet.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:55

Daar staat niet echt een tijd voor, na sommige narcoses kun je 4 dagen later weer werken.
maar het ligt vooral aan de soort ingreep en de naweeen en wanneer je weer veilig kunt werken.

Misschien kun je in tussentijd wat klusjes doen die zonder kinderen zijn en waar je mee kunt stoppen als de pijp leeg is.

Mondy

Berichten: 11863
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoelang verzuimen op werk na narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:59

Juist niet tussendoor naar werk gaan voor klusjes tot eea besproken is met je manager hoe en wat.
Ziek is ziek dus ook niet voor dat ene uurtje.
Maak zelf een afspraak met de bedrijfsarts morgen en bespreek samen wat de bedoeling is.
Qua narcose is het niet alleen de narcose maar de operatie helemaal waar je last van hebt.
Ik ben het er wel mee eens dat je ff iets moet laten horen aan de leidinggevende als dat het beleid is. Desnoods even met een appje dat je straks belt bijvoorbeeld.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:59

Gewoon ziek melden, eigen gezondheid voorop!

Ik ben in de kerstvakantie geopereerd en had gehoopt halverwege week erna wel weer te kunnen beginnen, naar helaas liep dat flink anders. Eerste 2 weken totaal nog niet geweest en daarna keuzes gemaakt, halve dagen aanwezig en verder rust gehouden. 3,5 week na operatie was ik weer volledig aan het werk, maar daarna was ik wel echt kapot.
Had ook pech met revalidatie, dus dat heeft ook wel meegespeeld, van de narcose zelf niet heel veel last gehad. Jaar daarvoor juist weinig last van operatie zelf maar wel heel moe van narcose. Dus per persoon, per keer anders volgens mij

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:01

Dit gaat niet om de narcose, maar over de impact van de ingreep zelf. Zolang je je niet fit voelt hoor je gewoon thuis te blijven. Dat je baas geen vervanging heeft geregeld is niet jouw probleem.

En zeker niet tussendoor naar je werk gaan. Dan gaat men dingen van je verwachten. Vermijd dat soort verwachtingen door rust te nemen en zeker nooit uit jezelf contact op te nemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoelang verzuimen op werk na narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:03

Zoals hierboven gezegd verschilt het echt per mens. Ik ben nog nooit onder narcose geweest, maar mijn broer onlangs wel en die was een dag later gewoon alweer aan het werk, maar het kan ook zijn dat je een week ziek bent. Sommige mensen kunnen echt last hebben.

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:04

Is het niet gewoon het genezingsproces ipv de narcose? Ik zou in ieder geval niet tegenin je lichaam gaan, daar doe je meer slecht dan goed mee. Hier (precies) 4 jaar geleden 9 uur onder narcose gezeten en ik moet zeggen, ik heb niets ervaren van de narcose nadien. :)

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:06

Ziek melden en thuis blijven tot dat jij je beter voelt! En niks anders doen voor ze tussendoor.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:07

Ten eerste: beterschap! Ten tweede: vind het echt jammer dat jouw leidinggevende zo reageert.
Heb zelf eens een kies moeten laten trekken en ben plaatselijk verdoofd. Boeltje is gaan ontsteken en ik was echt 2 weken lang heel erg ziek.
Ben recent 2 x geopereerd en van beide operaties moest ik zeker wel 3 weken herstellen.
Als ik jouw leidinggevende was geweest, had ik gezegd: ' veel succes! En zal ik je over 2,5 weken bellen om te horen hoe het met je gaat?'
Met kinderen werken is al zwaarder dan een gemiddelde kantoorbaan vind ik. Om die reden dat je je bij een kantoorbaan even terug kunt trekken.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:08

Iriscope schreef:
Naar de huisarts gaan en de situatie uitleggen. Die kan wel inschatten dat je zeker nog niet beter bent en je een nieuw briefje schrijven.

En veel beterschap natuurlijk! :(:)


Zo werkt dat niet in NL :)

TS; als je echt nog niet goed genoeg bent om te werken moet je je ziek melden.
Je manager moet je naar de bedrijfsarts sturen en die maakt met jou een plan om je werkzaamheden weer op te bouwen.
Ik denk dat het verstandig is om niet gelijk volle bak te gaan maar langzaam op te bouwen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 18:10

Niet tussendoor langs werk gaan heb ik inmiddels ook voor de volgende keer in m'n oren geknoopt.
Helaas kan ik dat nu niet meer terug draaien. Jammer dat hulpvaardigheid en goede bedoelingen zo afgestraft worden..

Mijn manager is sowieso vreselijk qua ziekmelden. Ik ben één keer eerder ziek geweest. Toen had ik me netjes ziek gemeld toen ik ziek was, en beter gemeld toen ik weer ging werken. Zo stond het in het beleid vermeld. Werd ze de eerstvolgende keer dat ik haar zag boos, omdat ik haar niet dagelijks gebeld had..... Daar zit je toch niet op te wachten als je ziek bent?! Ik word daar echt niet sneller beter van ofzo.. En hoe moest ik uberhaupt weten dat dat moest als ze dat niet verteld?

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Hoelang verzuimen op werk na narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:13

Hier is dus een bedrijfsarts voor, en met deze moet je een plan van aanpak maken. Het is niet aan jouw manager om te bepalen wanneer jij weer werken kunt.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:13

Jouw manager is niet degene die bepaalt wanneer jij weer beter bent. Alleen jij voelt wat je voelt en weet wanneer je weer beter bent.
Druk of rustig en bezetting van de werkplek doet er niet toe.

Als je werkgever denkt dat je niet ziek bent dan kan hij je naar de bedrijfsarts sturen voor een beoordeling.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57984
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:17

Ben ik dan de enige die zich verbaast over hoe er met TS om gegaan wordt? Ze heeft geen verkoudheidje. :\

TS: Ik zou me, als je je zo beroerd voelt, ziek melden en niet tussentijds van alles willen doen. Je voelt je duidelijk nog niet oké. IMO ben je niet verantwoord bezig voor je gezondheid nu. :n

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:22

verootjoo schreef:
Zo werkt dat niet in NL :)

TS; als je echt nog niet goed genoeg bent om te werken moet je je ziek melden.
Je manager moet je naar de bedrijfsarts sturen en die maakt met jou een plan om je werkzaamheden weer op te bouwen.
Ik denk dat het verstandig is om niet gelijk volle bak te gaan maar langzaam op te bouwen.


Dat dus. Je managers hebben daar niet over te beslissen. Geeft ze maar door dat je graag een gesprek wilt met de bedrijfsarts, en dat je je confirmeert aan wat het advies is. En daar zullen zij zich ook bij neer moeten leggen.
Daarnaast niet meer je goede wil tonen, hoe vervelend het ook is, en hoe graag je ze uit de brand wilt helpen. Het staat een vlotte genezing in de weg in dit geval, want niet praten is geen optie.
Wel aangeven dat je het heel erg vervelend vindt, maar dat het even niet anders is dat je nog niet kunt werken op deze manier.

Anoniem

Re: Hoelang verzuimen op werk na narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:28

Verschilt idd sterk

Na mijn galblaas operatie stond ik een week later alweer mest te scheppen , verveelde mij stierlijk

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:29

Wat een waardeloze manager. Ziek is ziek, je heb een operatie gehad, dat heeft impact op de lijf. Dat bepaalt echt de manager niet wanneer jij weer fit bent.
Zij hebben de boel niet op orde en er is geen vervanging, dus dan reageren ze het maar af op jou. Fraai werkgeverschap
Ik ben na narcose en een buikoperatie de volgende dag weer aan het werk gegaan, maar na m'n knieoperatie ben ik 4 weken thuis geweest. Het verschilt echt per operatie.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:33

Ik zou dit persoonlijk niet accepteren

Vind het belachelijk hoe er met jou om word gegaan icm met jou herstel...
Buiten dat vind ik het ook onverantwoord icm de kinderen die afhankelijk zijn van een best wel ziek persoon die aangeeft te duizelen.
Als dit bij mijn kids zou gebeuren op de opvang was dat de laatste keer dat mijn kind naar die opvang zou gaan ;)

Jij kunt er tenslotte niks aan doen

Ben blij dat er bij mij op t werk beter mee omgegaan word waar niet eens mensen afhankelijk zijn van mij
En over vrije uren opnemen dit kan en mag niet
Sterker nog stel je hebt 2 weken vakantie en je word geopereerd of word ziek heb je recht (mits je je ziek gemeld hebt) op dat je die dagen terug krijgt als vrije dagen als ik me niet vergis...

Zo heb ik afgelopen weekeind met spoed een kies moeten laten trekken (lees 45 min wroeten en trekken en doen) en ben er behoorlijk slecht van aan
Ben gister uit goodwill 4 uurtjes gaan werken wat verre van verstandig was
Maar ik kon op kantoor blijven zonder veel inspanning


Ik zou zeer zeker niet meer gaan tot je je een heel stuk beter voelt
Manager niet oke ermee? Dan eisen dat je een gesprek wilt met bedrijfsarts maar trust me ook die lijken vaak in belang van het bedrijf te zijn is mijn ervaring (hier zit die zelfs op het hoofdkantoor...)

Heel erg veel beterschap en een spoedig herstel gewenst en luister naar je eigen lichaam
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 27-05-19 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:37

Ik zou als ik jou was even in het beleid zoeken naar de regels rondom de bedrijfsarts. Een werkgever mag zomaar niet voor jou bepalen wanneer je weer komt werken :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:37

Ik zou na zo'n zware operatie al helemaal bij kinderen uit de buurt blijven! Daar kun je vanalles van oplopen. Lijkt me niet zo fijn als je nog met een wond zit die moet genezen.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:39

tiwi1969 schreef:
Jouw manager is niet degene die bepaalt wanneer jij weer beter bent. Alleen jij voelt wat je voelt en weet wanneer je weer beter bent.
Druk of rustig en bezetting van de werkplek doet er niet toe.

Als je werkgever denkt dat je niet ziek bent dan kan hij je naar de bedrijfsarts sturen voor een beoordeling.

Precies dit. En uit eigen ervaring weet ik dat het enorm klote is om je ziek te moeten melden als je weet dat je collega's dan meer op moeten vangen, maar ziek is ziek en je werkgever moet het dan maar regelen.

Hebben zij twijfels, dan mag je op bezoek bij de bedrijfsarts en dat is altijd degene die een advies over re-integratie moet geven aan je managers. Tot die tijd kunnen ze hoog of laag springen, maar jou nergens toe verplichten.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 18:42

Idd wel een goede tip van de bedrijfsarts! Maar je hoort inderdaad ook vaker dat die sterk bevooroordeeld zijn.. Dus ik blijf angstig omdat je van buiten niet zoveel aan me ziet. Als ik echt teveel doe krijg ik koorts, maar dat is ook in eerste instantie niet.

Ik vind het ook niet verantwoord icm de kids. Ze wilden me eigenlijk al direct in de bus hebben rijden om de kinderen van school te halen. Dat heb ik geweigerd. Voel me al niet fijn in mijn eigen auto voor en klein stukje, ook al zegt het ziekenhuis dat het geen probleem moet zijn.
Ik merk gewoon dat ook al is het wel niet lichamelijk inspannend, dat non stop die kinderstemmetjes en verhalen die nergens over gaan echt onwijs vermoeiend zijn. Om nog maar te zwijgen over het terug praten.. Maar ze snappen echt nog niet goed waarom ik wel een beetje kan praten en luisteren, maar geen uitgebreid gesprek met ze kan voeren. Dan ga ik kribbig reageren, wat echt niet eerlijk is naar hen toe.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:42

Beterschap Ts

Dit recht heeft je werkgever niet.
Sterker nog.. bij een ziekmelding ben je niet verplicht om te vertellen wat er aan de hand is.
Dat doen we vaak wel maar in principe hoef je geen medische gegevens te delen (en dus ook niet de aard van je ziekte) met je werkgever.

Je meld je ziek en als zij hiermee niet akkoord gaat dan kan je haar zeggen dat zij dan de bedrijfsarts moet inschakelen.
Jammer dat dit na 1 week al nodig is.

Ik zou in dit geval niet gaan werken tenzij je natuurlijk echt beter bent.