Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:02

Janneke2 schreef:
Zaterdag jl een interview in Trouw: woordvoerder onderwijs Özdil stelt: "Onderwijs is een recht, geen luxe product".

Maandag gespeculeer 'of de fractievoorzitter zijn mensen wel in bedwang zou hebben'.
(Een idiote vraag, maar dat is off topic. Feit: de fractie staat vierkant achter haar woordvoerder.)

Plan is in eerste instantie een tweetal moties indienen:
de eerste 'dat dit stelsel a-sociaal is en niet werkt'
de 2e 'laten we als Tweede Kamer het leenstelsel afschaffen'.



Compleet mee eens, maar ik heb wel een kleine angst als het wordt teruggedraaid. Er is een ‘handjevol’ studenten nu met een torenhoge schuld i.p.v. 80%. Wanneer dit aantal groter is, zal er wel een verzachtende regel komen mbt een hypotheek. Ik vrees wanneer dit aantal studenten ‘te weinig’ is, dat dat gaat tegenvallen.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:25

Danique_G schreef:
Janneke2 schreef:
Zaterdag jl een interview in Trouw: woordvoerder onderwijs Özdil stelt: "Onderwijs is een recht, geen luxe product".

Maandag gespeculeer 'of de fractievoorzitter zijn mensen wel in bedwang zou hebben'.
(Een idiote vraag, maar dat is off topic. Feit: de fractie staat vierkant achter haar woordvoerder.)

Plan is in eerste instantie een tweetal moties indienen:
de eerste 'dat dit stelsel a-sociaal is en niet werkt'
de 2e 'laten we als Tweede Kamer het leenstelsel afschaffen'.



Compleet mee eens, maar ik heb wel een kleine angst als het wordt teruggedraaid. Er is een ‘handjevol’ studenten nu met een torenhoge schuld i.p.v. 80%. Wanneer dit aantal groter is, zal er wel een verzachtende regel komen mbt een hypotheek. Ik vrees wanneer dit aantal studenten ‘te weinig’ is, dat dat gaat tegenvallen.


Eens, maar het niet afschaffen om dat handjevol studenten is dan weer ook niet handig.
Het is voor dat handjevol studenten dan even niet eerlijk, maar wel positief voor de lange baan. Een verzachtende regel (bijv. geen rente hoeven te betalen) voor dat handjevol studenten zou wellicht een optie zijn.

Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:43

Absoluut, ik ben zeker een voorstander van afschaffen. Alleen ik ben net dat handjevol studenten dus ik voel even de pijn :’)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:17

Joman schreef:
Je studententijd is ook een tijd waarin je moet leven naar mijn idee. Met alleen maar in de boeken zitten en een bijbaantje, kom je niet eens aan bepaalde banen. Veel werkgevers willen een uitgebreid cv, en daar hoort vaak een erasmus, een stage en een studentenvereniging bij.
Dus een lening overhouden aan je studie vind ik helemaal niet gek. Een torenhoge lening zou ik wel altijd proberen te voorkomen, als de mogelijkheden er zijn.

Studeren doe je ook voor je toekomst. Vind ts echt enorm kort door de bocht.


Helemaal eens met Joman!

Ik kon makkelijk reizen, maar heb er toch voor gekozen om op kamers te gaan wonen. Daarnaast heb ik extra vakken gevolgd, stage gelopen (niet verplicht) en wedstrijd geroeid (7x trainen per week) en oh ja, ik had ook altijd wel een baantje.

Studieschuld? Zeker. Spijt van? Absoluut niet, hierdoor heb ik veel dingen kunnen doen die uiteindelijk ook hebben bijgedragen aan mijn professionele ontwikkeling. Ik zou het zo weer doen.

Overigens studeerde ik rechten en had ik dus misschien 8 uur college per week :+

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:17

Citaat:
Zaterdag jl een interview in Trouw: woordvoerder onderwijs Özdil stelt: "Onderwijs is een recht, geen luxe product".

Maandag gespeculeer 'of de fractievoorzitter zijn mensen wel in bedwang zou hebben'.
(Een idiote vraag, maar dat is off topic. Feit: de fractie staat vierkant achter haar woordvoerder.)

Plan is in eerste instantie een tweetal moties indienen:
de eerste 'dat dit stelsel a-sociaal is en niet werkt'
de 2e 'laten we als Tweede Kamer het leenstelsel afschaffen'.


...het lijkt mij het eerlijkst om een fiks deel van de studieschulden gewoon kwijt te schelden. (Met terugwerkende kracht de financiering van bijvoorbeeld 4 jaar tot gewone beurs verklaren.)

Hoe eea mbt de hypotheek wordt geregeld loopt dan verder ook wel los.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:43

Ik ga als het goed is na 6 jaar ook een studieschuld van zo'n 40 k hebben. Ik ga in België diergeneeskunde studeren waardoor ik sowieso op kamers moet. Ik ga zo'n 500 euro per maand lenen wat dus eigenlijk wel meevalt als je bedenkt dat ik de huur moet betalen, moet eten en ook cursussen/boeken nog moet aanschaffen. Voor de zorgverzekering krijg ik gelukkig een maandelijkse vergoeding. Ik heb geen recht op een aanvullende beurs helaas. Wel heb ik lieve ouders die voor mij het collegegeld willen betalen. In principe ga ik naast mijn studie ook nog werken om evt. bijkomende kosten te kunnen dekken.

Zo zie je maar dat je helaas al snel aan een studieschuld van zo'n 40 k komt als je gaat studeren. Dan heb ik nog het 'geluk' dat de huur in Gent goedkoper is en het collegegeld ook de helft van hier in Nederland is.

Ik vind het verder niet netjes om te stellen dat je maar iets anders moet gaan studeren in het geval dat de studielast jou zwaar valt en je dus niet veel naast je studie kunt werken.
Ook ik ben geen voorstander van het huidige systeem en ik zou dan ook liever willen dat de basisbeurs terugkeert. Als daarbij alsnog een bepaald bedrag terugbetaald moet worden aan de overheid vind ik dat nog wel acceptabel.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:52

Ik snap niet waarom mensen tegenwoordig zo ver van huis moeten studeren. In mijn tijd was het normaal dat je een keuze maakt uit de plaatselijke studies die er werden gegeven.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:15

Blussem schreef:
Ik snap niet waarom mensen tegenwoordig zo ver van huis moeten studeren. In mijn tijd was het normaal dat je een keuze maakt uit de plaatselijke studies die er werden gegeven.


Hoe oud ben je dan?

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:16

Tja of ik een studieschuld heb.....
De leeftijd waarop een normaal mens gaat studeren, heb ik niet gedaan. Omdat ik er gewoon geen zin in had.
Nu 40+ en heb bijna bijna mijn HBO Bachelor afgerond. De baas heeft 75% betaald. Als ik na het behalen nog twee jaar blijf, mag ik daarna kosteloos vertrekken.
En sommigen vinden hier ook wat van....

Studeren is reteduur, niet elke studie is in je nabije omgeving. Daarnaast heeft niet iedereen er zelf het geld voor, of ouders. Hoe dan ook, ga wel je droom achterna vind ik. Uiteraard moet je er goed over nadenken, voordat je er aan begint.

Goof

Berichten: 28828
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:19

Joman schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik geloof dat Joman wel anders praat als ze in het huidige stelsel studente zou zijn en een keer zou switchen.

Ik was 15 toen ik moest gaan kiezen welke opleiding ik wilde gaan volgen, ik ben in 1 jaar tijd 2 keer geswitcht en ben heel blij dat dat gewoon kon. Op een opleiding zitten die anders is dan voorgedaan is, daar word je dood ongelukkig van.


Wat een onzin. Voordat ik ging studeren heb ik bij wel 7 of 8 studies gekeken of het wat voor me was. Ik heb fatsoenlijk onderzoek gedaan naar wat ik wilde doen, wat voor mij belangrijk was etc.
Lichtzinnig voor een studie kiezen (tot 2 keer toe zelfs), is volgens mij een verantwoordelijk die bij jezelf ligt. Wat mij betreft kun je daar zelf fatsoenlijk onderzoek naar doen, en ligt dat niet bij een verkeerde voorlichting of wat dan ook.


Compliment dat jij toen al zo volwassen was hoor. En dat je kennelijk je nooit hebt bedacht of andere wensen en behoeften hebt gekregen. Ik kon niet kiezen toen ik van de havo af kwam. En 2 jaar later nog niet. Wat zeg ik; ik ben 39 en heb nog steeds geen idee wat ik later wil gaan worden als ik groot ben :7
Overigens wel een HBO studie afgerond. Zonder schulden en een lening. Dat dan weer wel +:)+

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:26

Blussem schreef:
Ik snap niet waarom mensen tegenwoordig zo ver van huis moeten studeren. In mijn tijd was het normaal dat je een keuze maakt uit de plaatselijke studies die er werden gegeven.

Omdat studeren alleen in de grotere steden kan en niet alle studies in de dichtstbijzijnde grote stad te vinden zijn.

Wij wonen in een dorpje van 430 inwoners, 1 lagere school (waar ook uit andere dorpjes leerlingen komen).
Grootste dorp is Wolvega, 14 kilometer fietsen en daar kun je voortgezet doen.
Om te studeren kun je ("dichtbij") naar Leeuwarden, Groningen en Zwolle.
Om daar te komen moet je dus eerst naar Wolvega om daar de trein te pakken.

Er zijn hier geen plaatselijke studies (op de EHBO cursus 1x per jaar na dan).

edit: zoonlief gaat dit jaar naar Zwolle (HBO) en op kamers (als hij een betaalbare kan vinden).
Als hij gaat reizen mist hij de eerste les.
Mijn dochters gaan het jaar erop naar Leeuwarden (uni) en (zoals het er nu uitziet) Leiden (HBO).

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:29

Uni in Leeuwarden?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:31

Tiggs schreef:
Uni in Leeuwarden?


Universiteit van Groningen heeft sinds kort een locatie in Leeuwarden.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:33

Tiggs schreef:
Uni in Leeuwarden?

Yep rechten.

Is eigenlijk Rijksuniversiteit Groningen.. met als locatie Leeuwarden.

Citaat:
Rechten

De locatie in Leeuwarden is speciaal gericht op het volgen van een opleiding Rechten. Rijksuniversiteit Groningen organiseert een paar keer per jaar een zogenaamde ‘Eén dag rechten’. Hierbij krijg je voorlichting over de opleiding en zal je onder andere een aantal rechtszaken bijwonen.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:39

Ik wist niet dat Zwolle een uni had!

Maar voor mij was het hetzelfde... Ik kom uit Deventer (toch best groot) maar je had daar dus Kris uit Groningen, Nijmegen, Utrecht als opties 'dichtbij'. Voor mijn 2e studie viel Utrecht ook af.
Maar het op kamers gaan deed ook zoveel voor mijn ontwikkeling. Ik had het niet willen missen.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:43

Zwolle weet ik niet, mijn zoon gaat daar HBO doen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:51

Morris schreef:
Studeren is reteduur, niet elke studie is in je nabije omgeving. Daarnaast heeft niet iedereen er zelf het geld voor, of ouders. Hoe dan ook, ga wel je droom achterna vind ik. Uiteraard moet je er goed over nadenken, voordat je er aan begint.

...en daarom vind ik
("...ga je droom achterna..")
dat studeren via een beurzensysteen voor iedereen mogelijk moet zijn.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 14:52

Ah :)

Sorry, terminologie... En ik weet ook niet alles, het had best gekund dat Zwolle een uni-dependance had gekregen die ik niet kende.
Niet vervelend bedoeld verder! :D

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:21

Mijn opleiding wordt maar op een school of 3 gegeven in Nederland, ik heb het geluk gehad dat Rotterdam op rédelijk te reizen afstand was toen ik nog thuis woonde maar veel van mijn schoolgenoten moeten gezien de afstand toch echt op kamers. Drenthe - R’dam is niet echt te reizen elke dag :+

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 15:40

Janneke2 schreef:
Morris schreef:
Studeren is reteduur, niet elke studie is in je nabije omgeving. Daarnaast heeft niet iedereen er zelf het geld voor, of ouders. Hoe dan ook, ga wel je droom achterna vind ik. Uiteraard moet je er goed over nadenken, voordat je er aan begint.

...en daarom vind ik
("...ga je droom achterna..")
dat studeren via een beurzensysteen voor iedereen mogelijk moet zijn.


Eens. :j

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:04

Brainless schreef:
Tiggs schreef:
Uni in Leeuwarden?

Yep rechten.

Is eigenlijk Rijksuniversiteit Groningen.. met als locatie Leeuwarden.

Citaat:
Rechten

De locatie in Leeuwarden is speciaal gericht op het volgen van een opleiding Rechten. Rijksuniversiteit Groningen organiseert een paar keer per jaar een zogenaamde ‘Eén dag rechten’. Hierbij krijg je voorlichting over de opleiding en zal je onder andere een aantal rechtszaken bijwonen.


Oh wat grappig!
Goede studiekeuze :)

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:06

Sheran schreef:
Ik wist niet dat Zwolle een uni had!

Maar voor mij was het hetzelfde... Ik kom uit Deventer (toch best groot) maar je had daar dus Kris uit Groningen, Nijmegen, Utrecht als opties 'dichtbij'. Voor mijn 2e studie viel Utrecht ook af.
Maar het op kamers gaan deed ook zoveel voor mijn ontwikkeling. Ik had het niet willen missen.


Ik kom uit de buurt van Gouda en heb in Utrecht gestudeerd en op kamers gewoond.
Ik heb daar zo'n leuke en leerzame tijd gehad, dat had ik echt niet willen missen.

Mi horen op kamers wonen en wat nevenactiviteiten doen ook echt bij een academische ontwikkeling (HBO ook eigenlijk).

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:36


Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:13


Raineri
Berichten: 6245
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:52

Afbeelding