Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:14

Van jongs af aan hard werken resulteert lang, lang niet altijd in een flinke beloning. Laat staan dat je op relatief jonge leeftijd daarvan een huis van meer dan een miljoen kunt kopen, ook niet als je je het schompes spaart.

Ik ga er tenminste vanuit dat de werknemers in je man's bedrijf niet dermate goed betaald krijgen dat ook zij een huis kunnen kopen van een miljoen of wat? De "van krantenjongen tot miljonair"-utopie is dat niet voor niets. De meeste mensen die met hun handen keihard werken worden daar niet rijk van. Hun werkgevers vaker wel.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:30

dromertje2 schreef:
Imandra: Je hoeft niet persoonlijk te worden, hier houd het dan ook voor mij op.

Persoonlijk? Ik reageer alleen op je gebruikersnaam die gewoon openbaar staat :)). Ik bekijk geen profielen etc. Vond de tegenstelling van gebruikersnaam en wat je uitdraagt gewoon bijzonder.

Petrichor schreef:
Tja ik vraag me wel eens af of studeren beter is voor je financiële toekomst dan gewoon optijd aan het werk gaan.

Nou als je jezelf een hoger niveau aanleert dan heeft dat echt wel impact hoor. Kijk alleen nog maar eens naar de gemiddelde salarissen van MBO vs. HBO vs. WO. Daar zitten toch aanzienlijke verschillen in. Dus vanuit havo naar HBO gaan kan zeker financieel voordelig zijn, gewoonweg omdat je zo in aanmerking komt voor een baan op niveau (ook al is dat een andere baan dan je eerst voor ogen had).
En wat je zegt is zeker waar: iedereen moet beoordelen of zo veel lenen in zijn individuele situatie voordelig is. Maar in veel situaties is het op de een of andere manier toch erg voordelig, ook al moet je die schuld een paar jaar afbetalen. Ik weet even de lonen niet uit mijn hoofd, maar als jij 15 jaar moet afbetalen aan een hbo studie (tov iemand met alleen middelbaar onderwijs) dan kan dit toch al snel 500-1000€ per maand schelen aan bruto loon van een hbo functie tov een functie waar geen opleiding voor nodig is gok ik. Netto wat minder, maar als je ±170 euro per maand moet betalen aan de opleiding bij wijze van spreken, dan houd je nog een aanzienlijk meerbedrag per maand over doordat je in een hoger niveau werkt.

Over dat jongeren het makkelijker zouden hebben.. ik denk ook zeker dat vroeger opleidingen minder druk hadden. Minder druk op goede/hogere cijfers, minder assignments, minder vakken om aan te denken... En ik gok dat het vroeger ook een stuk goedkoper was om te studeren.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:37

Marriefloor schreef:
Daarnaast wat sommige dit een raar topic vinden. Wij zijn gewend om vanaf jongst af aan hard mee te werken en dat dit beloond wordt. Dit heeft er toe geleid dat wij op onze leeftijd een woning van meer dan een 1 met 6 nullen kochten. Omdat we toen al 'goed' gespaard hadden. Ik zag op mijn werk ook een mentaliteit van studerenden die zich in schulden staken met het motto ' later heb ik een goede baan ( lees een normale baan )en betaal ik het terug'. Dat zijn ze nu aan het doen. Echter zie ik nog niet dat ze het 'beter' hebben.


Ik vind dit best wel een aparte reactie. Net alsnog iedereen die hard werkt, beloond wordt. Ik heb een goede vriendin die een MBO opleiding vaktechnisch heeft gevolgd. Werkt superhard, is vroeg begonnen met werken, heeft geen schulden opgebouwd. Maar no way dat zij ooit een salaris gaat verdienen boven de € 3.000,- bruto. En no way dat zij een woning met 6 nullen ooit kan gaan kopen.

Dat jij dat wel kan, komt dat dan omdat jij harder werkt? Of zit daar ook een stuk geluk in? Welke keuzes je maakt? Hoe de economie draait? Of je toevallig net goed bent in een vakgebied, waar enorme vraag naar is?


IMANDRA schreef:
Over dat jongeren het makkelijker zouden hebben.. ik denk ook zeker dat vroeger opleidingen minder druk hadden. Minder druk op goede/hogere cijfers, minder assignments, minder vakken om aan te denken... En ik gok dat het vroeger ook een stuk goedkoper was om te studeren.


Dat is geen gok, dat weet ik wel zeker! Zeker de huur voor een kamer is echt bizar tegenwoordig.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:40

MairiMacBran schreef:
Van jongs af aan hard werken resulteert lang, lang niet altijd in een flinke beloning. Laat staan dat je op relatief jonge leeftijd daarvan een huis van meer dan een miljoen kunt kopen, ook niet als je je het schompes spaart.

Ik ga er tenminste vanuit dat de werknemers in je man's bedrijf niet dermate goed betaald krijgen dat ook zij een huis kunnen kopen van een miljoen of wat? De "van krantenjongen tot miljonair"-utopie is dat niet voor niets. De meeste mensen die met hun handen keihard werken worden daar niet rijk van. Hun werkgevers vaker wel.


Dat zeg ik ook niet. Het gaat om keuzes die je maakt. Wij zijn verder geen miljonair of iets dergelijks. Wij kozen ervoor / groeiden ermee op om te werken voor datgene wat je wilt. En dat is in ons geval een huis geworden. Deze keuzes kan je ook maken bij het studeren. Je kunt kiezen om te studeren en om er naast te werken om zo min mogelijk schulden te maken. Je kunt ook kiezen voor een zware studie waar je veel uur in moet stoppen waarbij je het net haalt en dan vanwege de hoge druk tegen eem burn out aan zitten. Zo zijn er veel keuzes. Ts stelt hier dat ze bepaalde keuzes zelf niet zou maken. The same here.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:54

Marriefloor schreef:
MairiMacBran schreef:
Van jongs af aan hard werken resulteert lang, lang niet altijd in een flinke beloning. Laat staan dat je op relatief jonge leeftijd daarvan een huis van meer dan een miljoen kunt kopen, ook niet als je je het schompes spaart.

Ik ga er tenminste vanuit dat de werknemers in je man's bedrijf niet dermate goed betaald krijgen dat ook zij een huis kunnen kopen van een miljoen of wat? De "van krantenjongen tot miljonair"-utopie is dat niet voor niets. De meeste mensen die met hun handen keihard werken worden daar niet rijk van. Hun werkgevers vaker wel.


Dat zeg ik ook niet. Het gaat om keuzes die je maakt. Wij zijn verder geen miljonair of iets dergelijks. Wij kozen ervoor / groeiden ermee op om te werken voor datgene wat je wilt. En dat is in ons geval een huis geworden. Deze keuzes kan je ook maken bij het studeren. Je kunt kiezen om te studeren en om er naast te werken om zo min mogelijk schulden te maken. Je kunt ook kiezen voor een zware studie waar je veel uur in moet stoppen waarbij je het net haalt en dan vanwege de hoge druk tegen eem burn out aan zitten. Zo zijn er veel keuzes. Ts stelt hier dat ze bepaalde keuzes zelf niet zou maken. The same here.



Ho, dat je daarvoor kiest is absoluut niet waar. Je kiest er niet voor om wel of geen huis te kopen van een miljoen, dat is een geluk en een gift, ook als je hard werkt van jongs af aan. Er zijn genoeg mensen die vanaf hun 16e al kei hard werken en die nog steeds in een twee-onder-een kapper wonen. Terwijl die ook werken voor een mooi, duur huis.
Dat het voor jou zo is uitgevallen dat je al op jonge leeftijd een duur huis hebt kunnen kopen is echt hartstikke fijn, maar je post komt echt bijna verwend over op mij. Alsof mensen ervoor kiezen om schulden te hebben.

Stel jij wilt vanaf kleins af aan al chirurg worden? Dat is al jaren jouw droom, en op het moment dat je van de middelbare af komt kun je naar de Universiteit om die studie te gaan doen. Maar helaas hebben jou ouders het niet zo breed dat ze die volledige studie kunnen financieren. Dus zul je geld moeten lenen om alsnog voor dat beroep te leren.
Kies je dan ook voor die schulden? Als in, je kan het ook op een andere manier aanpakken?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:18

Persoonlijk? Dan zal ik mijn 2de droom moeten waarmaken.
Ik zou bv ook een zangeres willen worden, maar zing zo vals als een kat, ja dan zoek ik iets anders.
Sommige zaken zullen dromen blijven, sommige niet, dat is het leven.
En is dat eerlijk? Misschien niet, maar t leven is gewoon niet eerlijk.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:24

dromertje2 schreef:
Persoonlijk? Dan zal ik mijn 2de droom moeten waarmaken.
Ik zou bv ook een zangeres willen worden, maar zing zo vals als een kat, ja dan zoek ik iets anders.
Sommige zaken zullen dromen blijven, sommige niet, dat is het leven.
En is dat eerlijk? Misschien niet, maar t leven is gewoon niet eerlijk.



Maar dan heb je de capaciteiten er niet voor.


Ik heb wel de capaciteiten ervoor, maar geen ouders met zak centen over.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:25

Inderdaad dromertje2.

Ik wilde graag dierenarts worden. Echter ook graag moeder. Omdat ik voor mijzelf niet zag zitten om dierenarts te gaan combineren met kinderen, nooit aan de studie begonnen. Ik heb gekozen voor een baan waar ik intern kon leren en waar ik het prima naar mn zin had. Dit was mijn keuze; geen droombaan, maar ook geen studieschuld.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:27

@gianti hier ook geen ouders die mee betalen of iets dergelijks. Wel altijd thuis gewoond. Dit scheelt natuurlijk enorm qua kosten.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:30

Gianti schreef:
dromertje2 schreef:
Persoonlijk? Dan zal ik mijn 2de droom moeten waarmaken.
Ik zou bv ook een zangeres willen worden, maar zing zo vals als een kat, ja dan zoek ik iets anders.
Sommige zaken zullen dromen blijven, sommige niet, dat is het leven.
En is dat eerlijk? Misschien niet, maar t leven is gewoon niet eerlijk.



Maar dan heb je de capaciteiten er niet voor.


Ik heb wel de capaciteiten ervoor, maar geen ouders met zak centen over.


De 1 kan het niet, de andere heeft er geen geld voor, de andere weer iets anders,...
Maakt de reden iets uit? Is navenant de reden of het eerlijk is of niet?

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:32

Ik vind deze discussie zo raar.
In België bestaat het systeem van studieschuld niet.
Als je ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten, kan je een studiebeurs aanvragen. Die krijg je van de staat, die moet je niet terugbetalen (maar ja, je ouders mogen daar echt niet veel voor verdienen)
Daar zit ook weer een limiet op, je kan niet 5 jaren achter elkaar zakken en telkens wat nieuws starten.
Maar 45.000 euro schuld opbouwen nog voor je de banenmarkt op kan? :wow:
Als je hier met zo een schuld afstudeert, hypothekeer je aardig je privé leven. Hoe ga je dan op jezelf wonen als je zwaar moet terug betalen?

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:40

dromertje2 schreef:
De 1 kan het niet, de andere heeft er geen geld voor, de andere weer iets anders,...
Maakt de reden iets uit? Is navenant de reden of het eerlijk is of niet?


Maar zie je niet dat dit op de lange termijn enorm slecht is voor een land? Dat niet de best gekwalificeerde mensen gaan studeren, maar alleen de mensen die het kunnen betalen?

Oftewel: dan wordt je straks behandeld door een arts wiens ouders de opleiding konden betalen. Niet door de meest getalenteerde.

Of kijk naar onderzoek, op allerlei gebieden. Hoeveel ontdekkingen worden niet gedaan, op het moment dat je iedereen die het niet kan betalen, uitsluit van studies?

En wat gebeurt er met de tevredenheid van de beroepsbevolking op het moment dat alleen de rijke (bepaalde) opleidingen kunnen gaan doen? Je krijgt dan weer een enorm klassesysteen, waardoor niet je talenten, maar het geld van je ouders bepaald wat jouw toekomst wordt.


foxy80 schreef:
Ik vind deze discussie zo raar.
In België bestaat het systeem van studieschuld niet.
Als je ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten, kan je een studiebeurs aanvragen. Die krijg je van de staat, die moet je niet terugbetalen (maar ja, je ouders mogen daar echt niet veel voor verdienen)


Dat is hier in Nederland dus niet meer. Als je ouders het niet kunnen betalen, krijg jij niets extra's van de staat.

foxy80

Berichten: 7888
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:44

Tango1979 schreef:
foxy80 schreef:
Ik vind deze discussie zo raar.
In België bestaat het systeem van studieschuld niet.
Als je ouders onder een bepaalde inkomensgrens zitten, kan je een studiebeurs aanvragen. Die krijg je van de staat, die moet je niet terugbetalen (maar ja, je ouders mogen daar echt niet veel voor verdienen)


Dat is hier in Nederland dus niet meer. Als je ouders het niet kunnen betalen, krijg jij niets extra's van de staat.


Maar die studielening komt wel van de staat, als ik het goed begrijp?

Kan wel slim systeem zijn: de meesten betalen studieschuld terug (ook al omdat het een rem zet op je privé situatie na studie qua aankopen huis etc) en diegenen die het laten kwijtschelden zullen hopelijk minder kosten dan alle gerechtigden een studiebeurs te geven. Zoiets?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:45

Ja de studielening krijg je van de staat, maar moet altijd terugbetaald worden met rente.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:48

Ja maar voor het hoger onderwijs is er altijd nog de aanvullende beurs. Die krijg je als je ouders te weinig verdienen en, zodra je een diploma behaald, hoef je deze ook niet terug te betalen. Net zoals het studentenreisproduct. Die hoeft ook niet terug betaald te worden als je je diploma binnen 10 jaar haalt.

Wat er, voor alle studenten die na 2015 begonnen zijn op het hoger onderwijs, is veranderd is dat de basisbeurs is komen te vervallen. Dit was een bedrag van ongeveer 280 voor uitwonenden, en 100 voor thuiswonenden. Hier moest je ook net zo goed een diploma voor behalen om het niet terug te betalen. Dus technisch gezien is er echt niet zo super veel veranderd met het nieuwe stelsel. Het scheelt dus max 280 euro per maand wat er nu terugbetaald moet worden ipv omgezet tot gift.
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 15-05-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:49

Maar met hele goede voorwaarden toch? Daar moet je ook niet omheen draaien he.
Welke lening mag je op zo n lange termijn afbetalen, de 1ste jaren zelfs nog niet, naar loon en na 35 jaar wordt het

Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:00

Tango1979 schreef:
Petrichor schreef:
En dan is het voor iedereen de keus wat vind jij belangrijk? Een minder leuke baan maar een leven zonder (financiële) zorgen, of hoog in de schulden en je droombaan? Ik denk dat niemand daar over mag oordelen, dat is echt per individu!


Ik denk dat je hier ook het stukje toekomst vergeet. Misschien heeft die hoogopgeleide starter met een forse schuld hier een aantal jaar best kopzorgen over.

Maar die schuld wordt afgelost, laten we zeggen (als je gewoon een redelijk betalende baan hebt) in 15 jaar zoals ik dat doe.

Ja dan heb ik die eerste 15 jaar misschien minder inkomen, omdat ik moet aflossen. Maar daarna heb je nog 25 jaar als werkende, waarin je inkomen gemiddeld gezien echt wel fors hoger ligt dan wat je zou verdienen op MBO niveau. En je hebt dus nog 25 jaar die droombaan.

Daar heb je voor een deel gelijk in, maar niemand garandeert dat jij over 15 jaar nog leeft (dan heb je dus 15 jaar zorgen gehad). Of misschien is je iets overkomen waardoor je niet meer kan werken, dan zit je dus nog wel mooi met die schuld.

Nu kan je wel zeggen of denken van ja lekker zwart/wit, maar ik vind echt dat daar best even bij stil gestaan mag worden.

We zitten hier op bokt dus 90% van de mensen hier heeft dus een risicovolle hobby waarin dus veel kan gebeuren en nee je gaat er niet van uit maar het kan dus wel.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 15-05-19 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:01

Maar Petrichor, hoe ben jij er zo van overtuigd dat mensen daar niet al bij stilstaan?

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:04

__Sannne schreef:
Ja maar voor het hoger onderwijs is er altijd nog de aanvullende beurs. Die krijg je als je ouders te weinig verdienen en, zodra je een diploma behaald, hoef je deze ook niet terug te betalen. Net zoals het studentenreisproduct. Die hoeft ook niet terug betaald te worden als je je diploma binnen 10 jaar haalt.

Wat er, voor alle studenten die na 2015 begonnen zijn op het hoger onderwijs, is veranderd is dat de basisbeurs is komen te vervallen. Dit was een bedrag van ongeveer 280 voor uitwonenden, en 100 voor thuiswonenden. Hier moest je ook net zo goed een diploma voor behalen om het niet terug te betalen. Dus technisch gezien is er echt niet zo super veel veranderd met het nieuwe stelsel. Het scheelt dus max 280 euro per maand wat er nu terugbetaald moet worden ipv omgezet tot gift.



Ik heb even naar de bedragen gekeken, € 396,39 per maand als je ouders op bijstandniveau zitten. Dat wordt linear dalend, bij gezamenlijk inkomen van € 45.000,- blijft er nog € 110,- over,

Ik denk dat studeren van nog geen € 5.000,- per jaar behoorlijk lastig wordt. Misschien als je thuis blijft wonen en weinig studiemateriaal nodig hebt. Maar een beetje behoorlijke WO studie gaat het niet worden. Trouwens met die € 100,- meer van de basisbeurs is het ook niet echt ruim :)
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 15-05-19 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:05

__Sannne schreef:
Maar Petrichor, hoe ben jij er zo van overtuigd dat mensen daar niet al bij stilstaan?

Ik zeg nergens dat ik daar van overtuigd ben? :) Ik zeg enkel en alleen dat men daar wel even over na moet denken. Of althans dat zou wel verstandig zijn.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:22

Tango1979 schreef:
dromertje2 schreef:
De 1 kan het niet, de andere heeft er geen geld voor, de andere weer iets anders,...
Maakt de reden iets uit? Is navenant de reden of het eerlijk is of niet?


Maar zie je niet dat dit op de lange termijn enorm slecht is voor een land? Dat niet de best gekwalificeerde mensen gaan studeren, maar alleen de mensen die het kunnen betalen?

Oftewel: dan wordt je straks behandeld door een arts wiens ouders de opleiding konden betalen. Niet door de meest getalenteerde.

Of kijk naar onderzoek, op allerlei gebieden. Hoeveel ontdekkingen worden niet gedaan, op het moment dat je iedereen die het niet kan betalen, uitsluit van studies?

En wat gebeurt er met de tevredenheid van de beroepsbevolking op het moment dat alleen de rijke (bepaalde) opleidingen kunnen gaan doen? Je krijgt dan weer een enorm klassesysteen, waardoor niet je talenten, maar het geld van je ouders bepaald wat jouw toekomst wordt.

En jij dacht dat je nu wel behandeld wordt door de meest getalenteerde arts?
Dream on... Zo werkt dat ook nu al niet. Bovendien is er meer voor nodig om een goede arts te kunnen worden dan een studie goed doorlopen, en daarbij speelt een dosis geluk ook gewoon een grote rol.
Bovendien maakt het nu al enorm veel uit waar je wieg staat, ook al ben je enorm intelligent, als jij in een sociaal zwakke omgeving wordt geboren, is de kans dat jij succesvol een universitaire opleiding afrondt, of op een mooie carrière, gewoon heel klein.

Studeren is geen recht, je hebt recht op het behalen van een startkwalificatie, als je meer wilt is het in mijn ogen niet meer dan normaal om je daar dingen voor te ontzeggen.
En dat geneuzel over burnout onder jongeren heeft daar ook mee te maken, je kunt nu eenmaal niet alles doen en hebben. Bij het leven hoort keuzes maken. En dus werk je voor je studie.
En leen je geen geld voor een auto of scooter omdat je een afstand van 12 kilometer moet overbruggen (ander topic) en heb je als student geen geld voor paardrijden.
Overigens heb ik gisteren wel een petitie ondertekend voor het herbezinnen op het besluit om de basisbeurs af te schaffen.
Maar ben ik ook van mening dat je altijd verplicht moet zijn om je leningen meteen, zo snel mogelijk, af te betalen. De schuldeneconomie die we op deze manier creëeren is echt heel onverstandig.

BrittOllie

Berichten: 2286
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:49

Petrichor schreef:
Daar heb je voor een deel gelijk in, maar niemand garandeert dat jij over 15 jaar nog leeft (dan heb je dus 15 jaar zorgen gehad). Of misschien is je iets overkomen waardoor je niet meer kan werken, dan zit je dus nog wel mooi met die schuld.

Nu kan je wel zeggen of denken van ja lekker zwart/wit, maar ik vind echt dat daar best even bij stil gestaan mag worden.

We zitten hier op bokt dus 90% van de mensen hier heeft dus een risicovolle hobby waarin dus veel kan gebeuren en nee je gaat er niet van uit maar het kan dus wel.


Er zijn wel richtlijnen vanuit Duo dat er sprake is van kwijtschelding in geval van medische redenen etc. https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... elding.jsp Je moet maandelijks 4% van je draagkracht terugbetalen, ze houden er echt wel rekening mee of jij dat in jouw situatie kwijt kunt of niet. :)

Dat je iets overkomt waardoor je het niet kan terugbetalen is een risico. Maar dat heb je met alles in je leven toch? Stel je raakt arbeidsongeschikt, dan kun je duo niet meer betalen maar je hypotheek ook niet. Is dit (kleine) risico dan ook een reden om geen huis met hypotheek aan te schaffen? :7

Verder las ik iets over dat mensen uit een minder milieu minder kansen hebben. Ik denk dat je dankzij de lage rente van Duo, Duo juist deze personen meer kansen biedt om ook een goede opleiding te volgen.
Als je de capaciteiten en motivatie hebt, en duo je de mogelijkheid biedt, waarom zou je het dan in godsnaam niet doen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:00

BrittOllie schreef:
Petrichor schreef:
Daar heb je voor een deel gelijk in, maar niemand garandeert dat jij over 15 jaar nog leeft (dan heb je dus 15 jaar zorgen gehad). Of misschien is je iets overkomen waardoor je niet meer kan werken, dan zit je dus nog wel mooi met die schuld.

Nu kan je wel zeggen of denken van ja lekker zwart/wit, maar ik vind echt dat daar best even bij stil gestaan mag worden.

We zitten hier op bokt dus 90% van de mensen hier heeft dus een risicovolle hobby waarin dus veel kan gebeuren en nee je gaat er niet van uit maar het kan dus wel.


Er zijn wel richtlijnen vanuit Duo dat er sprake is van kwijtschelding in geval van medische redenen etc. https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... elding.jsp Je moet maandelijks 4% van je draagkracht terugbetalen, ze houden er echt wel rekening mee of jij dat in jouw situatie kwijt kunt of niet. :)

Dat je iets overkomt waardoor je het niet kan terugbetalen is een risico. Maar dat heb je met alles in je leven toch? Stel je raakt arbeidsongeschikt, dan kun je duo niet meer betalen maar je hypotheek ook niet. Is dit (kleine) risico dan ook een reden om geen huis met hypotheek aan te schaffen? :7

Verder las ik iets over dat mensen uit een minder milieu minder kansen hebben. Ik denk dat je dankzij de lage rente van Duo, Duo juist deze personen meer kansen biedt om ook een goede opleiding te volgen.
Als je de capaciteiten en motivatie hebt, en duo je de mogelijkheid biedt, waarom zou je het dan in godsnaam niet doen?


Verschil is dat je hypotheek niet weg wirdt gescholden, duo wel en denk dat men daarom er ook lichter over gaat.
Bij een hypotheek nemen ze vaal nogceen extra verzekering voor moest er in de toekomst iets gebeuren, dus daar wirdt over nagedacht en er naar gehandeld.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 18:43

dromertje2 schreef:
Maar met hele goede voorwaarden toch? Daar moet je ook niet omheen draaien he.
Welke lening mag je op zo n lange termijn afbetalen, de 1ste jaren zelfs nog niet, naar loon en na 35 jaar wordt het


Als je dit zulke goede voorwaarden vindt (wat op zich ook is, vandaar dat veel mensen ervoor kiezen om zo’n schuld in eerste instantie oo te bouwen) waarom ben je zo tegen op het opbouwen van schuld voor een (goede)(droom)baan? Dan is jezelf de schulden in werken toch helemaal niet zo’n groot probleem?

@petricor: nou dat is simpel. Heb je iets waardoor je niet meer kan werken en dus in weze minder dan minimum loon krijgt, dan hoef je niks terug te betalen en wordt uiteindelijk je schuld kwijtgescholden. Krijg je meer dan minimumloon dan wordt geacht dat je geld genoeg hebt om de schuld (iig deels) af te betalen. Edit: blijkbaar is er ook al een medische ontzegging.
En blijkbaar vind je een burn-out een normaal iets, te zien aan je zin ‘geneuzel over burn-out’? Sorry maar dan kan ik je al niet serieus nemen. Een burn out is een heel serieus en vaak heftig iets, dat is absoluut niet gelijk aan een beetje stress tijdens het studeren.


Ik snap het geneuzel over het eventueel doodgaan voordat je de schuld af hebt betaald ook niet. Statistisch gezien zal het grote merendeel gewoon de schulden af kunnen lossen binnen de gegeven tijd. Daar draait het toch om?

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:14

Er zijn naar mijn mening NUL goede voorwaarden aan een studielening.

Een studie volgen is iiets wezenlijk anders dan een huis kopen, de vergelijking met een hypotheek gaat dus ook niet op.

Ofwel: ik ben dus principieel tegen het leenstelsel: iedereen heeft er baat bij als wie wil studeren een beurs krijgt.