Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:56

Iedereen wil financieel onafhankelijk zijn Annemiek maar dat kan ook door inkomsten uit arbeid.

Fijn dat jullie blijkbaar werk hebben wat je weer zo kan oppakken maar is dat wel zo reeel?
Reizen is duur, hoe ga je dat met een minimaal inkomen realiseren?

Normaal gesproken ben je met 50 niet afgeschreven, allesbehalve.
Betere gezondheid zit niet in een leeftijd.

Yvje heeft het over artrose, dat is geen reuma. Je kan wel dromen verwezenlijken en toch werken. Als dat voor jou niet zo voelt zit je volgens mij in de verkeerde job.

Misschien klink ik als advocaat van de duivel en ik wil jouw droom niet afpakken maar ik vrees dat jouw denkbeeld niet helemaal realistisch is.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 19:57

Dorien66 schreef:
8nnemiek schreef:
Als je ineens door je geld heen bent dan ga je weer parttime of fulltime werken.

Oeps, als het toch eens zo makkelijk was... Ik ken een paar 50+’ers die niet of nauwelijks aan werk kunnen komen. Ze willen wel, maar werkgevers willen geen ‘oude’ werknemers.

Ik werk voor mezelf, dus dat is voor mij niet aan de orde. En mijn vriend kan overal werk vinden, overal is een tekort aan technici. Dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.
Daarnaast is het natuurlijk nooit slim om eerst te wachten tot je laatst cent voordat je naar een baan gaat zoeken. Als je het slim doet dan heb je tot aan je echte pensioen altijd een leuke spaarpot opzij staan voor onverwachte zaken. Je maanduitgaves zul je altijd wat hoger moeten schatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:59

Los van dat ik zelf echt geen interesse heb in stoppen met werken, zit ik me wel eens af te vragen hoeveel het aflossen van je huis bijvoorbeeld echt oplevert aan lastenverlaging.
De belastingdienst komt dan immers al snel weer om de hoek i.v.m. woningwaardeforfait.
Mijn vader is trouwens op zijn 43e overleden, sindsdien probeer ik echt wel bewuster te leven. Want wie zegt dat je je pensioen uberhaupt gaat halen?

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:09

8nnemiek schreef:
Dorien66 schreef:

8nnemiek schreef:
Als je ineens door je geld heen bent dan ga je weer parttime of fulltime werken.
Einde quote

Oeps, als het toch eens zo makkelijk was... Ik ken een paar 50+’ers die niet of nauwelijks aan werk kunnen komen. Ze willen wel, maar werkgevers willen geen ‘oude’ werknemers.

Ik werk voor mezelf, dus dat is voor mij niet aan de orde. En mijn vriend kan overal werk vinden, overal is een tekort aan technici. Dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen.
Daarnaast is het natuurlijk nooit slim om eerst te wachten tot je laatst cent voordat je naar een baan gaat zoeken. Als je het slim doet dan heb je tot aan je echte pensioen altijd een leuke spaarpot opzij staan voor onverwachte zaken. Je maanduitgaves zul je altijd wat hoger moeten schatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Je weet niet eens hoe deze personen zonder werk zijn komen te zitten, twee ervan waren (zijn) ook zelfstandige en door omstandigheden zonder werk/opdracht(en) komen te zitten. Lees dus voor ‘werkgevers’ ook ‘opdrachtgevers’.
Ik vind dat je er nogal simpel over denkt. Is prima hoor, en ik hoop ook voor je dat je gelijk krijgt, maar een beetje meer nuancering hier en daar zou je sieren.
Edit: met name de uitspraak ‘als je het slim doet’ stoort me.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:14

Als je het slim doet stoort mij ook, een tijd eruit betekent netwerk kwijt. Dat bouw je niet zomaar weer op.

Je kan niet met je vingers knippen en zomaar weer aan de slag, was dat maar zo.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 20:14

Percy schreef:
Iedereen wil financieel onafhankelijk zijn Annemiek maar dat kan ook door inkomsten uit arbeid.

Fijn dat jullie blijkbaar werk hebben wat je weer zo kan oppakken maar is dat wel zo reeel?
Reizen is duur, hoe ga je dat met een minimaal inkomen realiseren?

Normaal gesproken ben je met 50 niet afgeschreven, allesbehalve.
Betere gezondheid zit niet in een leeftijd.

Yvje heeft het over artrose, dat is geen reuma. Je kan wel dromen verwezenlijken en toch werken. Als dat voor jou niet zo voelt zit je volgens mij in de verkeerde job.

Misschien klink ik als advocaat van de duivel en ik wil jouw droom niet afpakken maar ik vrees dat jouw denkbeeld niet helemaal realistisch is.

Inkomsten uit arbeid is geen financiële onafhankelijkheid. Dan ben je júist afhankelijk, van je werk ;)

Reizen is voor ons niet duurder dan thuis blijven, aangezien we dat met een zeilschip gaan doen. Veel kosten vervallen dan simpelweg. Je hebt geen woonlasten, geen kosten aan een auto, je wekt je eigen stroom op, verplaatst je met de wind en er zijn veel plekken om gratis te overnachten. We baseren onze geschatte kosten hiervoor momenteel op de lasten van andere vertrekkers uit Nederland en over de rest van de wereld, en het valt heel erg mee.
Zoals al eerder gezegd; vliegreizen en hotels is gewoon echt niets voor ons.

En nee, met 50 jaar ben je niet afgeschreven, maar stel dat een van ons ineens last krijgt van artrose (sorry, geen reuma) en we moeten daardoor onze droom laten varen, dan hebben we er heel veel spijt van dat we er niet eerder aan begonnen zijn. Nee, hoe vroeger hoe beter :j

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 20:19

Ik wilde niemand voor de schenen schoppen, excuses daarvoor!
Met 'slim beleggen' bedoel ik dat er trucs zijn om niet te veel kwijt te raken. Zo beleg je bijvoorbeeld in meerdere zaken, of koop je aandelen van veel verschillende bedrijven.. en beleg je in fondsen die dividend uitkeren enz enz.

En natuurlijk zijn er ook veel beroepen waarin gewoon weinig werk te vinden is. Ik ben zelf ook heel lang werkloos geweest en weet hoe lastig het kan zijn.
Nu zat ik echter heel snel volgeboekt zonder dat ik een klantenkring heb of reclame heb gemaakt. Ik weet dat dit later heel anders kan zijn, maar als je eenmaal een mooi portfolio hebt opgebouwd, veel tevreden klanten hebt, en een goed product hebt dan raak je die naam niet zomaar kwijt. Verder kun je natuurlijk altijd productiewerk of schoonmaakwerk of iets dergelijks gaan doen. Heb ik ook lang gedaan vroeger. Als je geld nodig hebt dan is daar ook niks mis mee.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:29

Ik gun het jullie van harte, laat daar geen misverstand over bestaan.

Ik vraag me alleen af of jullie het niet te rooskleurig zien. Oke, een eigen boot is niet alleen handig maar ook heel leuk alleen dat paard kan er niet op ;)

Slim beleggen is leuk als je daar geld voor hebt. Mensen die ongewild werkloos zijn geworden hebben al dat geld al lang moeten opeten helaas.

Jij gaat er vanuit dat alles mee zit en dat hoop ik voor iedereen maar helaas is de realiteit vaak anders, hou daar rekening mee.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:35

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een tijdje een Amerikaanse dame gevolgddie op haar 40 oid al een paar jaar non-stop op reis was.
Appartement in SAN Francisco verhuurd aan expats, inkomsten 60.000
Onkosten zo’n 30.000 aan hypotheek, onderhoud en schoonmaak etc.

30.000 over

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 20:39

Percy schreef:
Ik gun het jullie van harte, laat daar geen misverstand over bestaan.

Ik vraag me alleen af of jullie het niet te rooskleurig zien. Oke, een eigen boot is niet alleen handig maar ook heel leuk alleen dat paard kan er niet op ;)

Slim beleggen is leuk als je daar geld voor hebt. Mensen die ongewild werkloos zijn geworden hebben al dat geld al lang moeten opeten helaas.

Jij gaat er vanuit dat alles mee zit en dat hoop ik voor iedereen maar helaas is de realiteit vaak anders, hou daar rekening mee.

Daar houden we zeker rekening mee, en je hebt zeker gelijk dat er een risico aan zit. Beleggen is nooit zonder risico. Maar zoals ik al zei; in het ergste geval moeten we alsnog tot ons 67e werken, en zijn we alsnog niet slechter af dan de rest van Nederland. We beleggen immers alleen met geld wat we niet nodig hebben.

Haha ja, het paard op de boot is het grootste dilemma :Y)
Hij is nu 18, dus tegen die tijd zal hij bijna 30 zijn. Laten we hopen dat hij dat haalt, en hij dan ook lekker met pensioen kan :D

Ik zal onze voortgang in ieder geval hier een beetje blijven delen zodra we wat meer data hebben en wat preciezere berekeningen kunnen maken.

Supervixen

Berichten: 12876
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:41

Ik vind het ook een veel te rooskleurig beeld. Met 1000 euro van vandaag koop je over 20 jaar minimaal de helft minder. Laat staan over 30 of 40 jaar.
Daarbij lijkt het mij heel vermoeiend om al je uitgaven tot op de cent bij te houden en bij alles na te denken of je het wel echt nodig hebt.
Ik hoop dat het je gaat lukken, maar ik denk dat je veel meer geld nodig hebt dan jullie berekening.

Wat ik me ook afvraag..
Een paard van 50 euro per maand? Hoe dan? Zelf zijn tanden bijvijlen, geen wormenkuren, geen zadelpasser, geen brokken, geen entingen, geen hoefsmid, geen spullen vervangen die kapot gaan?
Het land waar hij staat is ook gratis?

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 20:43

Luxorvalkje schreef:
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een tijdje een Amerikaanse dame gevolgddie op haar 40 oid al een paar jaar non-stop op reis was.
Appartement in SAN Francisco verhuurd aan expats, inkomsten 60.000
Onkosten zo’n 30.000 aan hypotheek, onderhoud en schoonmaak etc.

30.000 over

Dat doet die dame goed dan!
Erg gaaf als je op die manier je inkomsten binnen kan halen.

Wij volgen een aantal vlogs van wereldreizigers op zeilboten, en deze mensen verdienen vaak hun geld via het vloggen. Er zijn vloggers die 10.000 dollar verdienen per film! :wow: En elke week een vlog online plaatsen :=
Helaas zijn wij niet echt de types om te gaan vloggen :Y)

Suzanne F.

Berichten: 49304
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:48

Ach het idee is wel leuk, maar ik ben geen avonturier. Ik houd van rust, regelmaat en structuur. Ik zou misschien wel minder willen gaan werken als ik het niet meer zo nodig had. Maar werk geeft ook structuur en sociale contacten. Ik vind het leuk om er uit te zijn en zou zelf niet weten wat ik al die 5 vrije dagen moest doen dan. Ik houd niet van varen en kan ook niet sober leven. Ik leef graag wat luxer. Dus ik zal wel blijven werken tot mijn 70ste denk ik. Maar misschien wel minder vanaf mijn 60e ofzo.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 20:51

Supervixen schreef:
Ik vind het ook een veel te rooskleurig beeld. Met 1000 euro van vandaag koop je over 20 jaar minimaal de helft minder. Laat staan over 30 of 40 jaar.
Daarbij lijkt het mij heel vermoeiend om al je uitgaven tot op de cent bij te houden en bij alles na te denken of je het wel echt nodig hebt.
Ik hoop dat het je gaat lukken, maar ik denk dat je veel meer geld nodig hebt dan jullie berekening.

Wat ik me ook afvraag..
Een paard van 50 euro per maand? Hoe dan? Zelf zijn tanden bijvijlen, geen wormenkuren, geen zadelpasser, geen brokken, geen entingen, geen hoefsmid, geen spullen vervangen die kapot gaan?
Het land waar hij staat is ook gratis?

Inflatie nemen we ook mee in onze berekening :j Al kun je dat nooit precies voorspellen natuurlijk, maar wel een schatting maken door naar het verleden te kijken.

Uitgaven bijhouden vind ik juist hartstikke leuk, het wordt een soort wedstrijdje :)) Ik ben zelfs zo erg dat ik echt bijna álle bonnetjes van de afgelopen drie jaar nog steeds in een schoenendoos heb zitten.. Ik was alleen te lui om ze te verwerken :+ Totdat mijn vriend het ook allemaal wilde gaan bijhouden. Vanaf dit jaar zijn we ze echt gaan invullen in een tabel, maar bezuinigen op onnodige dingen doe ik al járen, eigenlijk vanaf het moment dat ik werkloos werd jaren geleden.

Mijn paard kost inderdaad zo'n 50 euro per maand, gemiddeld. De wei ligt achter ons huis, zit bij de huurprijs inbegrepen, hij krijgt hooi met een klein handje brok, de hoeven vijl ik zelf en laat ik alleen af en toe controleren als de smid er is voor het andere paard. Tanden kosten 25 euro per jaar. Entingen ook. Boomloos zadel, tuigage gaat inmiddels al 10 jaar mee.. wormkuren bestel ik in Ierland, twee keer per jaar.. En dan nog wat spul tegen mijten, dat is niet goedkoop maar gaat lang mee.
Overige dierenartskosten zitten daar niet bij trouwens. Die hebben we gelukkig de afgelopen 6 jaar dat we hier wonen nauwelijks nodig gehad *afkloppen*.
Aan de hond ben ik meer kwijt dan aan mijn paard gek genoeg :+

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:56

Percy schreef:
Als je het slim doet stoort mij ook, een tijd eruit betekent netwerk kwijt. Dat bouw je niet zomaar weer op.

Je kan niet met je vingers knippen en zomaar weer aan de slag, was dat maar zo.

Buiten dat, mijn lief zit ook in de technische kant en als je je niet bij blijft scholen en ontwikkelen lig je er gewoon uit. Dan heb je echt niet 1,2,3 weer een baan. En al helemaal niet als je al wat ouder bent.

Ik vind het ook wel erg rooskleurig wat je schetst. En ik hoop voor jou dat het gaat lukken.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 21:15

Ook in dat geval kun je altijd wel ergens in de productie terecht, in geval van nood.
Het beste maken van je leven houdt ook in dat je risico's moet nemen.
En als we dan kunnen terugkijken op jaren vol avonturen en prachtige momenten, dan vind ik die laatste jaren in de schoonmaak of wat voor vervelende baan dan ook, ook geen probleem.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:18

Interessant dit, ik heb hier ook wel ideeën over. Bijv. een afbetaald Tiny House (incl grond), een paar maanden per jaar werken en dan WWOOF’en oid.
Sws werk ik parttime, al bijna 12 jaar en geniet zo veel mogelijk van de paarden en vakanties.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 21:30

Heerlijk Amalarab, dat je al zo lang parttime werkt!
Ik ben gek op tiny houses <3 Dat lijkt me zo gaaf om in te wonen.

Van wwoof had ik nog nooit gehoord, maar wat een geweldig concept zeg! Ideaal als je wil reizen zonder al te veel budget.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:47

Ik heb een paar collega’s die ook zo met hun pensioen bezig zijn. Die vinden hun werk niet leuk (genoeg).

Ik ben 42 en ik ben me aan het omscholen zodat ik leef naar mijn hart en voldoening haal uit wat ik nu doe. Dit heb ik altijd gedaan. Ik werk al sinds mijn 27e maar 4 dagen per week en doe elke 3-4 jaar wel een opleiding naar mijn hart, in die periodes werk ik dan 2-3 dagen per week.

Als je altijd naar je hart leeft en er hier en nu wat van maakt dan heb je volgens mij niet zo’n pensioendrang. Ik moet er niet aan denken, ik werk liever tot mijn 70e, maar dan wel in werk dat bij me past, waar ik bijvoorbeeld ook mee in het buitenland kan werken.

Waarom nu op een houtje bijten en je rotsparen zodat je over 20 jaar weer op een houtje kan bijten en niks meer hoeft, terwijl je ook nu part time kan werken, in het buitenland kan werken, af en toe een sabbatica tussendoor, kortom: genieten. Leven.

Maar ondertussen wel de zekerheid dat je straks een vol pensioen hebt als je het nodig hebt. Met 2 ton vermogen kan je niet over 10 jaar riant pensioneren..hoe je het ook belegd. Huis afbetalen is wel gunstig maar dat doen mensen die later met pensioen gaan ook. Ik zou persoonlijk wel iets meer willen dan minimum inkomen om van te leven daarnaast.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:03

Ik snap ook niet zo goed waarom je nu niet een plan maakt om zo snel mogelijk met die boot de wereld rond te gaan, als dat je droom is.

Waarom wachten tot dat pensioen en zo definitief?kan je niet plannen dat je eerst 2 jaar redelijk zorgeloos weg kan en wie weet met welke ideeen en kansen qua werk je daar uit komt. Dan kijk je misschien heel anders tegen de dingen aan.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 22:55

Op een houtje bijten doen we niet hoor, geen zorgen ;)
En het is natuurlijk hartstikke leuk dat je graag werkt en je werk leuk vindt. Dan moet je ook zeker lekker door blijven werken. Voor ons is dat nu eenmaal niet zo. Ik vind mijn werk leuk, maar niet om elke dag te doen en hetzelfde geldt voor mijn vriend.

Nu direct een wereldreis plannen is geen optie helaas. Ten eerste omdat er zeer veel voorbereiding aan vooraf gaat, we hebben zeker enkele jaren nodig om een schip te vinden en op te knappen, en daarnaast zou ik de dieren niet zo lang bij anderen willen laten.
Áls we willen vertrekken, dan ook voor onbepaalde tijd totdat we het zat zijn, en niet totdat we naar huis moeten omdat het geld op is.
We zijn rustig aan het rekenen en plannen, en zullen over een paar jaren echt een duidelijk beeld hebben van de voortgang en mogelijkheden. Dan kunnen we nog altijd zeggen: we redden het niet, we gaan er gewoon een paar jaartjes tussenuit en dan terug aan het werk.
Maar het doel is echt volledig financiele onafhankelijkheid :j

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:03

Ik zie vervroegd pensioen als minder uren werken per week. Daar streef ik nu naar.
Wij zijn geen reizigers, ik heb liever nu gewoon vaker vrij dan dat ik over 10 jaar ineens in 1 klap niets meer zou doen.

Als je goed on-line kan freelancen dan kun je overal in de wereld wonen trouwens.
Ken meerdere mensen die dat doen of gedaan hebben.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:12

Ik ben me ook aan het inlezen. De eerste denkfout is dat het niet kan. Veel mensen denken dat als het mogelijk was, iedereen het zou. Wel het is mogelijk, maar toch doet niet iedereen het. En dat heeft niet alleen te maken met slimheid en kunnen, maar ook veel met gewoon de juiste doelen stellen en veel geluk. Als je klein droomt ga je klein eindigen. Nooit groot. Als je groot droomt, kan het alle kanten op :)

De tweede fout is te laat beginnen. Je kunt je pensioen haast niet meer bijeen sparen. De truc zit in het creëren van passieve inkomsten. Huizen verhuren, rente, dividenden, etc. Daarvoor moet je eerst investeren en de opbrengst herinvesteren tot het sneeuwbaleffect je onafhankelijk maakt.
Als je op tijd begint, kan het vrij ‘eenvoudig’. Op mijn leeftijd, 33, wordt het een uitdaging :Y)

Ik leef graag ruim en dat ga ik niet laten. Wel betaal ik het huis mee af en is er elke maand nog veel over. Dat geld wil ik dus gaan investeren.

Overigens betekent onafhankelijk niet dat je niet wilt werken. Het betekent simpelweg dat je de keuze hebt om je tijd in te delen zoals jij wilt. Niet rijk in geld maar rijk in tijd dus. Ik vind het zieliger dat mensen hun tijd niet zinvol weten in te vullen dan dat je niet voor een baas wil werken hoor. Ik ben zelf ook een workaholic en zou vast blijven iets doen. Maar helemaal op mijn eigen voorwaarden.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:27

Leuk topic!
Ik denk dat veel mensen de mist in gaan met de manier waarop TS haar leven in elkaar zit.
Als ik het goed heb gelezen dan leven ze erg minimalistisch en simpel.
Een vakantie van drie weken voor €430 lukt een 'gemiddelde Nederlander' niet.
Je levensstandaard TS is duidelijk anders dan anderen in dit topic.
Je hebt het erover dat je voor €1000 met twee personen, hond en paard kunt rondkomen. Ik geef dat geld in de maand uit aan leuke dingen, bovenop mijn vaste lasten.
Het is maar net hoe je in het leven staat en waar je geld aan wilt uitgeven.
De hele droom om niet te werken en rond te reizen heeft iedereen wel eens, maar of het uitvoerbaar is geen idee.
Waar een wil is, is een weg!

Ik moet er niet aandenken om op zeer jonge leeftijd te stoppen met werken, mijn werk is een verlengstuk van wie ik ben als mens. Ik zou dat niet willen missen. Tevens hou ik van luxe en ben ik materialistisch ingesteld. De gedachte aan een vakantie op een zeilbootje maakt mij al aan het grinniken.

Ik hoop voor je dat je de wil hebt om ervoor te gaan en dan komt het vast goed!

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:36

Vergeten jullie niet dat je NU leef?
Is natuurlijk goed om over de toekomst na te denke n maar niemand weet wat de toekomst brengt.

Met deze wetenschap ben ik juist een dag minder gaan werken. Iets minder inkomen maar wel meer vrije tijd om u te genieten. Nu ben ik nog fit en vitaal ( en dat met 43 jaar :+ )