Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:53

Ja daar ben ik het mee eens en nee ik ben het er niet mee eens.

Ja, zeker nu genieten. Mijn schoonouders waren al overleden voor ik ze heb kunnen leren kennen, 49 en volgens mij ergens begin 60 waren ze.

Nee, tenzij je nu al begint met investeren. Ik heb serieus spijt dat ik niet in mijn twintiger jaren, toen ik echt veel meer verdiende als nu, al ben begonnen met beleggen. Al is het maar een paar honderd euro per maand.

Al mijn geld heb ik uitgegeven, maar ik kan me op een paar grote aankopen waar ik plezier van heb gehad (motoren) echt niet meer herinneren waar ik het aan uitgegeven heb.

Alles heeft te maken met balans. Alles beleggen/investeren en opzij zetten om maar eerder te kunnen stoppen met werken is natuurlijk ook onzin, maar alles uitgeven omdat je nu van het leven moet genieten is het andere uiterste.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 10:23

Prairy schreef:
Wauw dat is echt weinig! Top zeg. Mijn hypotheek alleen al is ongeveer 2x zoveel als jouw uitgaven deze maand :') maar voor deze plek heb ik het over, we zijn hier echt super gelukkig.

Maar met dit soort uitgaven en straks een boot hebben snap ik dat je ook lekker vroeg met pensioen zou kunnen. Fijn hoor!

Wij hebben in onze vakantie ' afgesproken ' dat mijn man op augustus 2027 en ik januari 2028 met pensioen gaan. Dan wordt hij 50 en ik 45. Dat wordt nog even doorwerken maar we denken dat het wel haalbaar is.

Mijn man wil waarschijnlijk dan nog niet helemaal stoppen met werken, het gaat meer om de optie hebben tot. Ik hou het voor mezelf wel echt aan als pensioen datum. Ik vind werken prima en heb het op mijn huidige job ook echt wel naar mijn zin, maar thuis is het toch echt leuker.

Dat zijn mooie leeftijden om met 'pensioen' te gaan :j Ik hoop dat het jullie gaat lukken!
En inderdaad, je hoeft niet direct alle werk neer te leggen en de rest van je leven duimen te draaien. Het is gewoon heerlijk om te kunnen doen waar je echt lol in hebt zonder dat je ervan afhankelijk bent om rond te komen.

Snorlex, wat fijn dat je ouders ook al kunnen stoppen. En fijn dat je moeder zich binnenkort volledig op haar bedrijfje kan richten, en dat je vader zich nog prima vermaakt met het klussen.

Pensioen tussen haakjes, dat is een leuke benaming :D
Dat geldt voor ons ook. Wij zullen in het begin lekker gaan reizen, de wereld rond. Zodra we dat wel hebben gezien zoeken we wel iets anders waar we lol aan beleven. Ik ben ook echt iemand die altijd tijd te weinig heeft :)) Ik heb zo veel hobby's dat ik ook zonder werk helemaal geen tijd heb om me te vervelen.

jesito, wij doen dat liever allebei. Zowel nu genieten als sparen/beleggen voor de toekomst. Wij zijn geen mensen die gelukkig worden van veel nieuwe spullen/kleding of uitgaan. Ik heb mijn paard en hond en camera apparatuur, mijn vriend heeft zijn gitaren, en samen hebben we de boot, en meer 'luxe' uitgaven hebben we niet. Ik zou het vooral erg zonde vinden als we het overige geld niet zouden sparen voor later. Op dit moment maakt het niet gelukkig(er), later wel :D

Ons doel is dat mijn vriend na een jaar of 5 stopt met werken. Hij is dan 43. Dan zouden de beleggingen genoeg moeten opbrengen om van rond te komen. Ik zelf zal nog wel wat opdrachten blijven aannemen zo lang we nog in Nederland zijn. En dan kunnen we rustig ons vertrek plannen. Daarna proberen we van de passieve inkomsten rond te komen.
Mijn blog brengt momenteel al vaak genoeg op om al ons eten van te kopen. En hopelijk kan ik via ons toekomstige vlog ook wat inkomsten binnen krijgen.

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:14

Leuk dat je blog aardig wat opleverd, 8nnemiek. Ik weet dat je er mee bezig was, aan het opzetten, of vergis ik me nu? Heb je misschien een linkje naar je blog? (Staat vast ergens in dit topic, maar weet even niet meer waar.)

En Prairy is ook lekker bezig zo te lezen. Zou toch heerlijk zijn als het jullie lukt om op die leeftijd met pensioen te kunnen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 12:00

Mijn blog ben ik zo'n drie jaar geleden gestart, eigenlijk gewoon voor de lol. Ik werk er vooral in de winter aan, als ik verder niet veel te doen heb. In het begin brengt het niet zo veel op, maar naarmate je in google hoger in de zoekresultaten komt te staan krijg je ook langzaamaan meer bezoekers.
https://www.abcreatief.com/LEKKER/

Wat ik nu aan het opzetten ben is ons vlog/Youtube kanaal, waarin ik het opknappen van onze boot ga vastleggen op film. We hebben wat plannen die vrij uniek zijn, dus ik hoop dat er mensen zijn die dat leuk vinden om te volgen. Hopelijk levert dat uiteindelijk ook nog een beetje passief inkomen op. Maar dat is wel allemaal extra, dat hebben we niet in onze berekeningen meegenomen.

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:38

Ah, ik dacht dat je een bezuinigingsblog had, ben ik in de war!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 12:49

Dat was ik inderdaad ook ooit van plan, maar daar had ik het te druk voor. Dat andere blog loopt inmiddels zo goed dat ik daar mijn tijd liever in steek :j

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:06

8nnemiek schreef:
Waren er hier niet ook mensen die bitcoins hebben? Hoe gaat het daar mee? Ik volg het niet zo, maar je hoort ze vooral negatief in het nieuws komen door die oplichtingspraktijken. Ik hoop dat dat niet al te veel effect heeft op de markt.


Ik had een aantal bitcoin, maar inmiddels alles verkocht. Zag er geen toekomst meer in.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:11

Hier een tijdje geleden mijn bitcoins verkocht. Toen wel winst gemaakt. Daarna weer iets gekocht maar nu is de boel weer gekelderd inderdaad. Even afwachten wat het wordt, ik houd ze aan tot ze weer stijgen en dan kijk ik wat ik doe. Misschien een deel verkopen en met het andere deel door. Ik geloof zeker dat Bitcoin nog fors kan stijgen, maar er zitten enorme schommelingen in. Op zich biedt dat wel leuke kansen om snel kleine beetjes winst te pakken. Ik vind het wel leuk in ieder geval en doe het niet met enorme bedragen dus geen stress hier. Enige is dat je daar dus ook niet vervroegd mee met pensioen van kan gaan, maar ja.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:15

Ik wil juist vooral rust, ver wonen van de mensheid, de maatschappij, de druk. Wij denken er aan om binnen tien jaar ons huis te verkopen en naar een ander land te vertrekken. Maar ookal kunnen we van weinig leven, geld is wel nodig.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 14:27

Sja eerder met pensioen en dan? Hele dagen thuis zitten of veel gaan reizen. Maarja voor dat laatste wat natuurlijk heel leuk klinkt heb je echt heel veel geld nodig. De eerste optie vind ik niet aantrekkelijk, ik denk dat dat heel snel verveeld en je ook snel oud wordt van niks meer hoeven doen.

Mijn vriend en ik werken nu allebei veel en sparen ook goed. Maar wij proberen gewoon zo leuk mogelijk te leven, paar keer per jaar op vakantie allebei een mooie auto, ik een paard. En thuis gewoon alles zoals we zelf willen.

En door gewoon veel te werken en in je vrije tijd kunnen doen en laten wat we zelf willen valt de sleur bij ons wel mee in het dagelijkse leven. Wel zou ik graag over een aantal jaar 2 a 3 dagen in de week willen werken zodat de leuke dingen iets meer de overhand nemen dan de verplichtingen. :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 15:16

Matheno, fijn dat je ze hebt kunnen verkopen. Zonder verlies hoop ik!

Suzanne, fijn dat jij er toch nog wat winst op hebt gemaakt. Ik hoop voor je dat hij binnenkort weer stijgt. Ik vind het erg lastig in te schatten, die bitcoin. Echt geen flauw idee of het ooit een populair betaalmiddel gaat worden.

Mijn vriend heeft er pas wat obligaties bij gekocht. Die geven geen hoog rendement, maar zijn wel erg stabiel en betrouwbaar, dus dat vonden we wel fijn nu de markt zo onvoorspelbaar is.

moonsparkle, dat klinkt heerlijk! Dat is precies wat wij ook fijn vinden; heerlijk weg van de drukte en stress, de natuur in. Als jullie het huis verkopen dan houden jullie waarschijnlijk al veel over omdat huizen in het buitenland vaak zo veel goedkoper zijn.

Petrichor, Er zijn gelukkig meer opties dan alleen thuis zitten of veel reizen :D
Reizen hoeft niet veel geld te kosten, dat kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Backpacken, met een busje rondreizen, met een boot. Kost allemaal vrij weinig als je zelf kookt en op gratis plekken overnacht. Er zijn bv ook mensen die onderweg hier en daar wat bij verdienen.
Ik hou wel van een beetje out of the box denken :D

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:17

Kun je wat meer vertellen over obligaties? Beleggen durf ik niet aan te beginnen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 15:27

Obligaties zijn eigenlijk een soort leningen. Bedrijven en landen lenen geld, en jij leent dat geld aan dat bedrijf. Daar krijg je een soort rente voor terug. Dat is meestal een paar procent.
Obligaties kun je los aankopen, maar je kan ook een fonds of ETF kopen. Dat is een verzameling van meerdere obligaties, waardoor je het risico wat meer spreidt. Volgens mij heeft mijn vriend een ETF, geen fonds. ETF's zijn wat makkelijker in te handelen.
ETF's en fondsen met obligaties werken eigenlijk als een soort schokdemper in een beleggingsportefeuille. Als de rest ineens flink zakt, dan zorgen de obligaties ervoor dat je totaal niet volledig keldert. Maar als de markt ineens heel goed gaat dan stijgt een obligatie ook niet heel hard mee, dus je zal er nooit rijk van worden.
Maar je krijgt er meer voor terug dan op een spaarrekening.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 16:42

8nnemiek schreef:
Matheno, fijn dat je ze hebt kunnen verkopen. Zonder verlies hoop ik!


Met vrij veel winst gelukkig. Ik was ingestapt in bitcoin toen ze nog een euro of 5 per stuk waren, en toen er nog een duidelijke visie was. Nu is bitcoin gebaseerd op niets, en volgens mij zijn er ook geen concrete toekomstplannen meer.

Uiteindelijk gaat het me niet het meeste om de winst, maar ik beleg graag in dingen/ideeën/bedrijven met een duidelijke goede visie, en het liefste iets wat innoverend is tov het klimaat.
Nu investeer ik vooral in crowdfunding projecten (bijvoorbeeld kotters op electriciteit ipv diesel).

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:16

Matheno: met heel veel winst lijkt me dan toch, als je inkoopt met €5 per stuk en de prijs staat nu op €7700 per stuk. Weet natuurlijk niet wanneer je ze hebt verkocht.

Ik lees al heel lang mee in dit topic, erg interessant allemaal. Mijn vriend heeft een goede baan, ik zit helaas qua inkomen nog niet op wat ik zou willen verdienen en bovendien werk ik parttime (24 uur per week) in een tijdelijke functie. Daarnaast hebben we een dochtertje. Op zich zijn wij best tevreden met onze financiële situatie, behalve dan dat ik meer vastigheid zoek qua baan. We kunnen elke maand sparen maar ik heb ook al regelmatig in de WW gezeten, wat weer een hoop geld kost. Ik ben nu acht jaar aan het werk (als in ‘echte’ baan) en heb berekend dat ik nu al een pensioengat heb van 5 jaar. Ik heb zitten kijken naar pensioensparen via Brand New Day, maar dan moet je nu duizenden euro’s inleggen en aan het einde van de rit krijg je er niet zoveel voor.

Daarbuiten zijn wij, zoals ik geloof ik al een keer heb genoemd, bezig met crypto. Nu een jaar bezig maar we staan nu ongeveer gelijk op waar we begonnen. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit op de lange termijn wel waardevol gaat zijn.

Verder vind ik de Netflix series over hypotheekvrij leven en de Tiny House Nation erg leuk. Ik zou het zelf niet kunnen, maar vind het heel interessant om outside of the box te denken.

Wij zijn begin 30 en ik zie ons niet werken tot ons 77ste. Dus erover nadenken gebeurt hier zeker, maar we zijn er niet heel actief mee bezig.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 08:48

Ts, grappig wij wonen dichtbij elkaar en ook wij zijn niet materialistisch.
We hebben onze dieren en elkaar en doen leuke dingen samen.
Mijn man heeft zijn gitaar en fotospul en ik mijn pony.

Dat beleggen heb ik me al wel eens in willen verdiepen maar daar ben ik op de een of andere manier niet slim genoeg voor ben ik bang.
Ook ben ik bang dat het mis gaat en dat vind ik dan weer zonde.
Geld is iets wat voor mij nooit belangrijk is geweest, meer noodzakelijk kwaad.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 10:21

Matheno, wat goed dat je ook vooral duurzaam belegt! Die elektrische kotters klinkt ook goed. Onze eigen boot willen we uiteindelijk ook ombouwen naar elektrisch, dat lijkt me geweldig.
Wij hebben ook een aantal duurzame bedrijven in ons portfolio. Beyond meat zou ik ook nog graag wat aandelen van aankopen, maar dan moet ie eerst iets lager staan.

Dorientjuh, dat klinkt wel bekend. Ik heb zelf ook vooral part-time gewerkt, en ook een paar keer in de ww gezeten. Pensioen heb ik daardoor ook nauwelijks opgebouwd. Maar pensioensparen zie ik dan weer niet zitten. Maar omdat wij nu al zo weinig kosten hebben en niet luxe leven ga ik er van uit dat de AOW voor ons genoeg zal zijn om niet veel te hoeven inleveren, en alles wat mijn vriend daar nog aan pensioen bovenop krijgt is mooi meegenomen. Maar ik spaar nu liever voor ons pre-pensioen.
Ik hoop dat het cryptobeleggen voor jullie goed uitpakt!

De serie morgage free op Netflix heb ik ook gezien idd. Heel erg interessant, en we hebben er ook een aantal leuke ideeën mee opgedaan!

Jesito, dat is wel toevallig ja!
Wij vinden geld ook niet enorm belangrijk. Dat maakt het voor ons ook juist makkelijker om te gaan beleggen. Of je het ‘teveel’ aan geld nu op de bank zet, of in aandelen stopt.. je merkt geen verschil. Maar met wat geluk kun je dan eerder stoppen met werken.. en als je pech hebt moet je gewoon blijven werken tot je 70e net als iedereen, en heb je nog niet veel verloren.
Ik zal straks eens een foto maken van alle boeken die hier liggen over beleggen. Wie weet vind iemand het interessant :)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:43

dorientjuh schreef:
Matheno: met heel veel winst lijkt me dan toch, als je inkoopt met €5 per stuk en de prijs staat nu op €7700 per stuk. Weet natuurlijk niet wanneer je ze hebt verkocht.


Ja, heb ze verkocht toen ze op 10.000 grens stonden.

8nnemiek schreef:
Matheno, wat goed dat je ook vooral duurzaam belegt! Die elektrische kotters klinkt ook goed. Onze eigen boot willen we uiteindelijk ook ombouwen naar elektrisch, dat lijkt me geweldig.
Wij hebben ook een aantal duurzame bedrijven in ons portfolio. Beyond meat zou ik ook nog graag wat aandelen van aankopen, maar dan moet ie eerst iets lager staan.


Doen!

Beyond meat doet het ontzettend goed nu ja.
Jammer dat ik daar niet meer van heb gekocht toen ze de beurs opkwamen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:11

Hier beleggen we rustig door, al houd ik me daar niet zo mee bezig hoor.

Leuke tip is misschien nog wel dat er per 1 september weer nieuwe subsidie is vrijgekomen voor het verduurzamen van je huis. Wij hadden onze kruipruimte geisoleerd, maar je krijgt nu geld terug (500 euro dacht ik?) als je nog een tweede "verduurzaming" doet. De muren gaan nu ook extra geisoleerd worden.

Het zonnepanelen idee hebben we daarom even aan de kant gezet. We kunnen niet alles doen en verwachten dat binnen relatief korte tijd de zonnepanelen óf veel goedkoper worden óf veel meer rendement gaan hebben.

Verder is mijn moeder op het idee gekomen om een vakantiehuisje te kopen. Maar wat een oude bende is dat allemaal zeg, wel lekker "goedkoop" qua aanschaf. Mijn handen begonnen spontaan te jeuken, maar het is niet mijn huisje haha.. Ik wil nu even gaan uitzoeken of het loont om vakantiehuisjes op te gaan knappen en dan te verkopen of verhuren. Ik dacht dat er ook iemand in het topic zat die wat deed met recreatiewoningen?

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:15

Ik heb er één, die verhuur ik nu aan een stel dat er 365 dagen per jaar recreërt ;)

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:07

Vandaag gesprek gehad met de financieel adviseur nav bijeenkomst van woonfonds.

In januari gaan we nog even lekker op vakantie naar mijn ouders die nu een half jaar op Curacao zitten 58&63 zijn ze nu, en met pensioen), en dan gaan we daarna op zoek naar ons eerste verhuur huis en waarschijnlijk eind 2020 nog een tweede erbij.

Over 5 jaar willen we (minimaal) 4 panden voor de verhuur hebben. En dan gaan we ook een nieuw huis bouwen waar we nu wonen,energie zuinig en waar we de rest van ons leven kunnen blijven wonen.

Daarna nog een paar jaartjes 2-3-4 dagen per week werken, en alleen nog dingen doen die we echt leuk vinden.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:52

Maar dat is ook een hele investering die je moet kunnen maken, zelfs kleine huisjes zijn best duur en dan moet je daar toch hypotheken voor kunnen krijgen of een heleboel spaargeld. Voor mij zou het dan helaas ook geen optie zijn.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 08:05

Wij kunnen dus gelukkig wel die hypotheek krijgen en hebben daar spaargeld voor beschikbaar. Je hebt er wel (veel) meer spaargeld voor nodig als voor een eigen woning,namelijk ongeveer 1/3 van de marktwaarde.

Het krijgen van de hypotheek is ook meer gebaseerd op de marktwaarde in verhuurde staat, je kunt een deel van de (te verwachten) huuropbrengsten meenemen als inkomsten voor de hypotheek.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 10:30

Ladyson, wat een goede tip van de subsidie!
Ik denk ook dat de zonnepanelen langzaamaan steeds goedkoper worden.
Een hoger rendement zou hier ook welkom zijn! We willen over een tijdje de panelen op onze boot vernieuwen, hebben wat meer stroom nodig in de toekomst, maar met beperkte ruimte, dus hoe efficiënter hoe beter.

Gaaf, dat vakantiehuisje! Zoiets lijkt me ook geweldig om te doen <3 Inderdaad oude zooi opkopen, opknappen en verkopen of verhuren. Maar ik heb ook geen idee of het echt loont, als je ook je uurloon gaat tellen.

Prairy, wat een gave plannen hebben jullie! Ik hoop voor jullie dat de huizenprijzen binnenkort wat gaan zakken. Ze staan nu echt op een hoogtepunt volgens mij, toch?
En wat een mooi plan om jullie eigen huis te gaan bouwen, dat lijkt me geweldig! En dan gaan jullie het huis waar jullie nu wonen ook verhuren?
Hoe zit dat eigenlijk met kosten en belastingen bij een huurhuis? Ik neem aan dat je gewoon inkomstenbelasting betaalt, en gemeentelijke heffingen enzo zijn ook voor de verhuurder lijkt me? Maar betaal je ook nog vermogensbelasting over huurhuizen?

Bij ons is niet heel veel nieuws te melden. De beleggingen gaan nog steeds veel te hard := Met de snelheid waarmee het nu stijgt verwacht ik dat het niet lang duurt voordat er wat gaat klappen. We zitten nu ruim boven de 10.000 euro aan waardetoename dit jaar, terwijl we niet eens enorm veel aandelen hebben := Dat is natuurlijk geen gerealiseerde waarde, dus kan over een paar maanden net zo goed weer op 0 staan :+
Aan dividend krijgen we ook elke maand wat leuke, kleine bedragen binnen, en dat raak je ook niet meer kwijt. Maar dat is niet meer dan een paar honderd euro per maand.
En mijn blogs doen het ook nog steeds best lekker, met de laatste maanden gemiddeld 100 euro per maand passief inkomen.
Hopelijk stijgt dat weer een beetje nu dat ik weer tijd ga krijgen om meer posts te plaatsen.

We hebben een beetje zitten rekenen of het voordeliger is om een elektrische auto aan te schaffen. Zeker omdat we nu veel meer kilometers maken.
Daar zijn we nog niet helemaal over uit. Bart zijn BMW heeft nu 260.000 op de teller.. als die het begeeft dan komt er sowieso een elektrische, maar nu krijgt hij er nog een leuk bedrag voor terug en dan niet meer.. lastig!
Mijn idee was om allebei de auto's weg te doen en samen een elektrische te rijden. Dan zouden we ons sowieso flink wat uitsparen.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:07

Aandelen moet ik me toch echt wat meer nog in verdiepen, heb een klein plukje bij DeGiro staan en een plukje bij Peaks, daar heb ik nu iets van 8% rendement op. Dus dat is wel interessant.

1 van onze crowdfundingsinvesteringen is failliet gegaan / maakt een doorstart, dus die moeten we helaas deels afschrijven. Maar ook daar wil ik toch nog wat meer in stoppen.

Huizen, tja, in 2008 stonden ze ook op het hoogste punt wat toen niemand wist, in 2013 op het laagste punt en nu weer op het allerhoogste punt. Je weet toch niet wat de markt gaat doen maar met de hypotheekrente die maar blijft dalen, denk ik dat de prijzen niet heel hard zullen dalen. En als ze verhuurd zijn, maakt het ook niet veel uit als de prijzen dalen, tenzij we daardoor geen huurder meer kunnen vinden natuurlijk ;)

En als het wel daalt dan kopen we er nog 1 haha.

Kosten, je hebt natuurlijk onderhoud, afsluitkosten hypotheek, eventueel voor een beheerder, en voor het zoeken van een nieuwe huurder.

Qua belastingen, een deel van de gemeentelijke belastingen zijn voor de huurder, bijv afvalstoffen en rioolheffing. Een deel is voor de verhuurder zoals de OZB.

Je betaalt (nu dan nog, hoe de situatie over een paar jaar is weet ik niet nu ze daar mee bezig zijn) vermogensbelasting over het verschil tussen de WOZ waarde en de hypotheken/leningen die je op het pand hebt. Dus stel, je pand is 300.000 woz waarde en je hebt er hypotheken op van 200.000, dan betaal je over het verschil van 100.000 euro vermogensbelasting. De huurinkomsten zijn vrijgesteld van belasting, TENZIJ!! de belastingdienst erachter komt dat je zelf het beheer doet over bijv je 4 panden, dan wordt het namelijk gezien als actief vermogensbeheer en dan valt dat in box 1, voor de inkomstenbelasting. Dan kun je dus ff vet betalen.

We willen ons nieuwe huis op hetzelfde perceel bouwen en dan zullen we het oude huis moeten slopen, er mag maar 1 woning staan. Misschien (maar misschien ook niet) bouwen we er nog een vakantiehuisje naast voor mijn ouders / verhuur voor kort verblijf.
Ik ben heel benieuwd hoe de bouwwereld er dan uit ziet! We gaan komend jaar een kleine test doen met het telen van hennep voor industriele toepassingen, om het te gebruiken voor kalkhennepbeton :D