Hoe ging het afstuderen bij jou?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:50

Of je nu net bent afgestudeerd of al jaren geleden bent afgestudeerd, ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en hoe het op school verliep.

Ik ben eigenlijk op zoek naar verglijkingsmateriaal om inzicht te krijgen in hoe het afstuderen per opleiding/school verloopt.

Ik zal aftrappen:
Opleiding: International Business Management Asia (HBO)
Soort afstuderen: Onderzoeksscriptie zonder stage
Handleiding aanwezig: Nee
Begeleider: 8 uur in totaal (officieel)
Tijd om scriptie af te ronden: 8 maanden
Overig: Helaas heb ik een begeleider die niet reageert op haar e-mail, what's app of telefoon. Ze contact met je opneemt wanneer het haar schikt.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik 8 uur voor 8 maanden zeer minimaal vind -O- Gezien ik wel een behoorlijk bedrag aan schoolgeld betaal terwijl ik geen lessen meer heb.

Is dit bij jullie ook het geval geweest?

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:56

Wij hadden geen officiële uren staan, maar ik denk niet dat ik mijn begeleider meer dan 8 uur gesproken heb in die periode. Maar als meer begeleiding nodig was geweest, dan was daar zeker positief op gereageerd hoor. Kun je van begeleider wisselen? Dit vind ik geen normale situatie.

CharlesZ
Berichten: 122
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Kralingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:11

Ik ben in april officieel afgestudeerd en heb er bijna een burn-out aan overgehouden :')
Was HBO Commerciële Economie, moest binnen 20 weken een scriptie leveren nadat mijn PvA was goedgekeurd. Klinkt te doen maar zelfs tijdens de 17e week moest ik nog veranderingen toepassen vanwege onduidelijkheden uit de studiehandleiding :* had dan ook een begeleider die zijn telefoonnummer niet wilde delen voor vragen en alleen op de mail reageerde op maandag. Erg fijn dus.
Heb er uiteindelijk dan wel niet een burn-out van overgehouden maar wel een kleine angststoornis.. heb tot aan de dag van vandaag nog steeds af en toe last van paniekaanvallen :=

furious

Berichten: 7111
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:14

Bij mij was de begeleiding ook niet opperbest. Je had zo nu en dan een moment met begeleider om te zien of je nog op koers was. Echter had die begeleider nooit tijd.
Hier hebben wij (afstuderen was verplicht met groepje) een klacht over ingediend bij examen commissie. Dit heeft wel iets geholpen.

Zijn er nog meer begeleiders mogelijk?
Ben jij de enige die bij deze begeleider zit?

Het college geld moet je volgens mij meer zien als een jaarlijks bedrag over 4 jaar. Het ene jaar is de school meer geld aan je kwijt en het andere jaar minder.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:15

Ik ben in 2017 afgestudeerd in scheikunde (WO). Mijn afstuderen bestond (Bachelor) uit 2 maanden intensief begeleide stage, master uit 2 stages + 1 scriptie van totaal 1,5 jaar die allemaal intensief begeleid werden (zeker 1x per week meeting met professor en zo vaak als nodig met PhD-student die het onderzoek begeleidde). Ik vind 8 uur begeleiding in 8 maanden ook erg weinig, zeker als ze niet reageert.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:18

Mijn afstuderen was helemaal hilarisch, ik ben de enige ooit op de studie die toestemming kreeg om buiten het gewone tijdspad om af te studeren. Dat betekende dus letterlijk alles zelf regelen, van stage tot begeleiding tot presentatie en moment van afstuderen.

Mijn afstudeerperiode was circa 6 maanden en er was een 'halve' handleiding aanwezig. Het heeft mij ontzettend veel tijd en moeite gekost om alles geregeld te krijgen en ik voelde me regelmatig erg lonely :+ Qua begeleiding is mijn ervaring dat je echt op je strepen moet staan voor feedback en hulp. Uiteindelijk heb ik gewoon aangegeven: dan en dan lever ik alles in en presenteer ik het, punt.

Bij deze studie heb je normaal gezien terugkomdagen waarin je op weg wordt geholpen en van medestudenten ziet/hoort hoe zij het doen. Die dagen had ik dus niet omdat ik de enige was in een compleet andere periode.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:55

Ik kreeg 4 maanden na mijn afstuderen een belletje of alles goed met me was, want ze hadden me al een poos niet meer gezien. "Meneer, ik heb een fulltime baan tegenwoordig. Ik ben afgestudeerd".

Dat was wel lachwekkend.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:02

Matheno, heel herkenbaar! Ik kreeg tot een jaar na mijn afstuderen nog mails voor terugkomdagen, ik stond zelfs in Excel sheets ingepland bij verschillende dingen. Meermaals terug gemaild dat ik al afgestudeerd was :')

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:02

Ik ben afgelopen jaar (februari - juli) bezig geweest met mijn afstudeeropdracht. Ik deed dit samen met een andere student, waarbij we twee dagen in de week op kantoor van de opdrachtgever zaten en de andere dagen op school/thuis. We liepen geen stage bij dat bedrijf, maar leverden uiteindelijk een onderzoeksrapport in.

Wat volgens mij heel erg uitzonderlijk was, was dat we bijna elke week een afspraak hadden met onze begeleidende docent over de voortgang. Zelf vond ik dat erg fijn! Ik hoorde wel van verschillende andere mensen van andere scholen die al afgestudeerd waren, dat ze dit zelf niet hebben gehad en dat zij veel minder contact met hun docent hadden.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:07

Ik ben vorig jaar augustus afgestudeerd. Ik moest 20 weken stage lopen en de rest van het jaar had ik twee minoren die ik moest volgen en waar ik al met al ook nog 4 dagen in de week stage voor liep. Daarnaast moest ik dan mijn scriptie nog schrijven.

Wij hadden geen maximaal aantal uur voor begeleiding mbt de scriptie maar al met al heb ik mijn begeleider 1x gesproken en verder alles op de mail.
Bij mij liep het contact met mijn begeleider heel traag wat uiteindelijk er voor zorgde dat ik pas in augustus afstudeerd ipv in juni, terwijl ik toch al in november met mijn scriptie begonnen was.
Dat was mega frustrerend. Achteraf had ik er zelf misschien straker boven op moeten zitten dat ze mij sneller terug mailde enzo ipv steeds 1,5 te wachten voordat ik maar weer contact ging zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:17

Narya schreef:
Wij hadden geen officiële uren staan, maar ik denk niet dat ik mijn begeleider meer dan 8 uur gesproken heb in die periode. Maar als meer begeleiding nodig was geweest, dan was daar zeker positief op gereageerd hoor. Kun je van begeleider wisselen? Dit vind ik geen normale situatie.

Same. := Ik denk dat als we elkaar 5 uur gesproken hebben, dat al veel is. Mijn huidige scriptie schrijf ik zonder begeleiding, want mijn "begeleider" heeft 0 verstand van mijn onderwerp of regio. :')

Overigens, TS, is het niet het probleem van jouw school of je begeleider dat je collegegeld betaalt terwijl je alleen nog maar je scriptie hoeft. Ik had mijn begeleider ook niet gezien of gesproken tussen oktober en juni, toen ik mijn scriptie inleverde, en volgde ook geen colleges meer, maar betaalde wel gewoon collegegeld. That's life. Het probleem van het niet reageren lijkt me groter; is er geen studiecoördinator die je hierbij kan helpen? Of kun je desnoods overstappen naar een andere begeleider?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:04

Ik heb vertraging opgelopen destijds omdat mijn begeleider uitviel door langdurige ziekte en ik zelf heb moeten lopen leuren voor een vervanger. Als je niet tevreden bent over de begeleiding is de enige optie aankloppen bij school.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 06:55

Mijn afstuderen was echt top als ik het met jullie verhalen vergelijk. Ons programma stond vast, er waren wekelijks contacturen op de hHogeschool en we hadden vaste inlever- en Feedbackmomenten.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:25

Ik mag in februari (hopelijk) beginnen en ik weet dat mijn school ook minimaal contact heeft met de studenten :=.

Ben benieuwd, vind het wel doodeng

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:39

Door Het schrijven van een scriptie werd mij helemaal duidelijk dat ik niet nog een master wilde doen. Wat een hel vond ik dat hele proces.

Maar, ik had welk maandelijks contacturen, mijn begeleider reageerde en er was een duidelijke handleiding. Enige nadeel was dat m'n begeleider alles mooi vond, tot de verdediging.. Toen was hij opeens kritisch %). Overigens gelukkig wel afgestudeerd.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:40

Mijn afstuderen ging eigenlijk heel soepel. Had 20 weken om mijn scriptie te schrijven en ben er in die tijd dan ook fulltime mee aan de slag gegaan (op kantoor van de opdrachtgever). Had 'm ruim op tijd (na 15 weken) af en kreeg ook telkens snel feedback. Als ik een concept of vraag stuurde, kon ik vaak de volgende dag nog terecht voor een gesprek met mijn begeleider.
Begreep wel dat ik geluk heb gehad, hoorde van andere studenten dat hun begeleiders minder betrokken waren.

Beste tip die ik kan geven is: ga niet thuis aan de slag maar zoek een werkplek (kantoor of bieb) en behandel je scriptie als een fulltime baan (36-40 uur per week). Dan moet het echt goed te doen zijn om alles op tijd af te krijgen en bespaar je jezelf een hoop stress.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:47

SPH inrichtingswerk
We hadden plm 5/6 maanden de tijd.
Nauwelijks begeleiding, je vroeg op de schooldag een gesprek aan, misschien 2/3 uur in totaal.

De richtlijnen waaraan de scriptie moest beantwoorden waren kraakhelder en maakten dat ik enorm veel er van heb geleerd.

Soepel ging het niet, maar dat lag aan aan mijzelf en mijn oordelen.
Maar ik heb er nog altijd plezier van, van wat ik er tijdens het maken van mijn scriptie, heb geleerd.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:51

HBO; was met een mede student en dat was een drama. Wel in een half jaar afgerond, maar dat kwam omdat wij er zó klaar mee waren dat we keihard gewerkt hebben om het af te ronden. Flinke ruzie ook gehad met onze docent Nederlands, vanuit het bedrijf hadden we alles in orde en groen licht gekregen en zij meende nog dat we aanpassingen moesten doen de PvA. Die hadden we een aantal weken na de start al gegeven, maar zij kwam drie maanden later nog even vertellen dat ze het niet goed vond. Uiteindelijk niet aangepast in overleg met onze begeleider vanuit school, die wel akkoord had gegeven op het PvA. Het bijzondere was ook dat we bij de cijfers twee keer een 9.0 kregen, één keer een 9.5 en van haar uiteraard een 6.5. :') :')

Mijn master ging heel erg goed, weer bij een bedrijf gedaan. Dus gewoon elke werkdag verschijnen en maar gaan tikken, lezen en praten. Gestart na de jaarwisseling, leuke begeleider en ook vanuit de uni een fijne kerel (die wel elke keer afspraken aan het verzetten was). Door hard werken en mijn vriend die de scriptie integraal heeft gecontroleerd op (taal)fouten voor de zomer klaar. Ik kreeg nog het aanbod om op de onderzoeksafdeling van de faculteit te komen werken, maar ik wilde lekker echt aan de slag gaan en was het onderzoeken wel een beetje zat.

Tja het is een beetje alsof je gaat werken, niets komt vanzelf op je af. Dus pro actief aan de slag gaan, niet afwachten, maar in de actie modus als zaken te lang duren. Ik denk dat ik het op de uni met 4 contacturen heb gedaan, belangrijker is dat een begeleider zich goed inleest en je daadwerkelijk goed kan helpen dan het uurtje als je contact hebt.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:02

WO bachelor: in 10 weken/2,5 maand een scriptie schrijven met daarin en mini-onderzoek wat 2 weken uit die periode in beslag neemt. Begeleider en onderwerp moest je zelf zoeken. Hele handleiding aanwezig waar je scriptie aan moet voldoen en op beoordeeld wordt. Werden ook extra colleges georganiseerd voor iedereen die op dat moment aan het afstuderen bezig is over bijv. schrijftechnieken voor degenen die daar extra hulp bij wilden. Voor de rest hing het dus vooral af van hoe fijn je begeleider is en hoeveel discipline je zelf hebt. Ik had een top begeleider met wie ik in principe 2x pw af had kunnen spreken als dat nodig was, maar ik ben een redelijk zelfstandige schrijver dus heb het met weinig contact gedaan. Kreeg hele goede feedback, was makkelijk om afspraken te maken, snel antwoord etc. Ben dan ook met een mooi cijfer afgestudeerd. :)

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:11

HBO-eindscriptie (Bedrijfskunde MER): alleen het idee van afstuderen vond ik al verschrikkelijk. Toen ik eindelijk een begeleider had aangewezen gekregen, kreeg ik de mail: sorry, maar ik heb er eigenlijk geen tijd voor. Uiteindelijk heeft ze me wel begeleid en gaf ze ook wel goede feedback, maar ze waren eerst bang dat ik nog wel 3 maanden vertraging op zou lopen. Ik heb wel wat vertraging opgelopen, vooral omdat ik het lastig vond om genoeg respondenten te vinden. Waar bijna iedereen zijn definitieve versie had ingeleverd, kwam ik nog respondenten te kort. Uiteindelijk 1 week voor de zomervakantie mijn eerste versie ingeleverd en kreeg ik op de laatste schooldag te horen: pas dit en dit aan (taalkundig) en je bent er. Aan het eind van de vakantie mijn eindscriptie ingeleverd en 1 dag voor het nieuwe schooljaar die met succes verdedigt/besproken.
Algemene regels: bij mijn studie waren ze begonnen met flex-afstuderen, zodra je genoeg studiepunten had, mocht je beginnen (afstuderen duurt 16-20 weken). Dat vond ik wel een plus. Verder kregen we maximaal 12 uur begeleiding.

Voor mijn pre-master (bedrijfseconomie): vaste momenten van begeleiding en veel meer zelfstandigheid. De scriptie was qua studielast veel kleiner (12 EC), daardoor hoefde je ook niet zoveel respondenten te vinden. Hier had ik het probleem dat ik eerst geen bedrijf kon vinden voor mijn onderzoek. Dit is met wat hulp uiteindelijk wel gelukt en na twee weken hard bikkelen (lange dagen, korte nachten), heb ik hem netjes op tijd ingeleverd en in een keer gehaald.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:16

Afstuderen bij mij was echt easypeasy. Deed het bij een grote internationale organisatie op 15 minuten afstand van mijn huis, 4 dagen per week aanwezig en binnen 6 maanden zonder problemen afgestudeerd. Lastige begeleider die heel wat anders wilde dan de anderen die ik gehad heb, maar met een beetje paaien en te vriend houden kom je ver.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:21

HBO Bachelor:
ik wist aan het einde niet meer of ik nu moest lachen of huilen.. ruim 1,5 jaar over mijn scriptie gedaan, had een begeleider die alles op zijn manier wilde. Als hij tijd/zin had, zat ik er elke week, maar heb vaak zat 8 weken er tussen gehad. en het was vaak: verander A naar B, om twee weken later B naar C te veranderen en erna weer terug naar A te gaan 2 weken later. Wat een ellende. Op een gegeven moment was het dat als ik twee weken elke dag naar school zou komen (dus vrij nemen van baan waar ik ondertussen al was begonnen), ik 100% zeker mocht afstuderen. dus ik 2 weken lang naar school, maar hij had geen tijd voor me, maar als hij wel tijd had moest ik er direct zijn (resultaat was dus 2 weken netflix kijken op school..)
Kon ik er wat mee? niks aangezien hij daarnaast ook hoofd afstudeercommissie, hoofd opleidingscommissie en in het bestuur van de afdeling zat. Een keer ben ik echt over de rooie gegaan tegen hem, maar dat resulteerde in 4 weken niet langs kunnen komen 'want druk'.

Blij dat ik er vanaf ben en nooit meer scriptie schrijven (hoop ik _O- ). Oh en nu kan ik er om lachen hoor :j hoewel ik hem ook wel nog steeds zijn 6 plankjes gun zegmaar.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:28

Poe lastig! Ik ben begeleider op de universiteit en weet dat er grote verschillen zijn tussen de begeleiders. Sowieso wordt er veel zelfstandigheid verwacht, zoek zaken eerst zelf uit of overleg met mede-studenten en ga dan pas vragen. Communiceer en wees helder. Voor je stage begint moet je al overleggen met je potentiële begeleider hoe die de begeleiding voor zich ziet, bijv wat voor nakijktermijn wordt er gehanteerd en hoeveel contactmomenten zijn er per maand. Vergeet ook niet dat begeleiders drukke mensen zijn die veel ballen in de lucht houden. Dan is 1 dag in de week dat studentenkwesties gedaan worden zoals mail beantwoorden en overleggen al heel mooi!

Persoonlijk houd ik erg van een vast contactmoment per week, dat duurt dan in het begin meestal een kwartier en naarmate de student er meer in komt kan dat oplopen tot een uur. Maar er zijn perioden dat ik op reis ben en dan kan het zeker uitvallen, al los ik dat dan vaak op door skype overleggen te hebben. Werkt ook vrij goed.

Overigens geef ik ook nooit mijn mobielnr, heb wel eens mee gemaakt dat een onzekere student me dagelijks bleef bellen, ook op vrije dagen, dan leer je dat snel af!

En, als en begeleider er weinig is dan zeker niet schromen om het bespreekbaar te maken. Misschien is er een promovendus die de begeleiding (deels) kan overnemen.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 11:20

Ik heb een master psychologie aan de universiteit gedaan. Daar hoort een masterproef (2 academiejaren) en stage bij. Geen idee hoeveel uur begeleiding wij gehad hebben. Wij (medestudente en ik) hadden in elk geval veel geluk met onze begeleider en promotoren: wij hebben voldoende begeleiding en feedback gekregen bij onze masterproef, in tegenstelling tot sommige anderen. Stage waren 2 evaluatiegesprekken. Dat was voor mij voldoende. Ik ben als psycholoog beginnen werken enkele maanden voordat ik afgestudeerd ben.

Vorig jaar lerarenopleiding gevolgd: we hadden een eindwerk daarvoor, een eindpresentatie en een stage. Hierbij heb ik zeker ook voldoende begeleiding en ondersteuning gekregen. Dat was wel volwassenenonderwijs; iedereen volgde de opleiding naast zijn / haar baan. Ik werkte toen al in het onderwijs als leerkracht. Je hebt in zo'n geval toch iets minder ondersteuning nodig dan wanneer het je eerste opleiding is, denk ik.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hoe ging het afstuderen bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 13:31

Mijn Bachelor afstuderen was geen pretje door veel miscommunicaties, veel meer wil ik er niet over kwijt :o Ik sta nu op het punt op mijn master thesis te beginnen en hier heeeel vroeg mee aan begonnen qua voorbereidingen (lees 6+ maand) en alsnog loopt het nu weer gevaar door een derde partij achteraf dus ook ontzettend lastig te bereiken was. Ben nogeneens begonnen met die hele thesis en zit nu er al voor in de stress en ga het misschien gewoon uitstellen naar volgend jaar en alles zelf regelen ofzo :')